HasuUser Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 5 hours ago, Fatninja said: Å si at Trump ikke vant overveldende er virkelighetsfjernt. "Kongressen i USA består av to kamre: Representantenes hus og Senatet. For tiden har Det republikanske partiet flertall i begge kamre. Dette flertallet gir republikanerne betydelig innflytelse over lovgivningsprosessen og muligheten til å forme den politiske agendaen." Men det er problemet med venstresiden verden over for tida: Virkelighetsfjernhet. Folk på venstresiden må våkne opp og se realiteten i øynene. Jeg husker det var mer close i New York enn i diverse "vippestater" 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden https://www.nrk.no/urix/usaid-ansatte-demonstrerer-mot-nedleggelse_-_-dette-er-alt-vi-kan-gjore_-men-det-er-ikke-nok-1.17260084 Tusenvis av ansatte permittert: – Plutselig står du uten jobb, og ledere kaller deg kriminell Sitat Trump og Musk vil kutte strupen på USAs bistandsdirektorat USAID. Igjen står tusenvis av offentlige ansatte uten jobb – og hjelpeorganisasjoner uten penger. Sitat – Vi har alle blitt permittert uten lønn, og uten noen muligheter for kompensasjon, sier hun. – Selv har jeg en variert bakgrunn og kan finne en ny jobb, men jeg vet om folk som er en lønnsslipp unna å miste huset. Sitat Musk har på sin side omtalt direktoratet som en «kriminell organisasjon», og mener at det bør legges ned. Sitat – For eksempel har helsebudsjettet til Caritas Nigeria blitt kuttet med 70 prosent. Dette berører ikke bare de ansatte i USAID, men går også direkte ut over alle de som lever på et eksistensminimum og er avhengig av matvarehjelp, tilgang til husly og sanitær, og de midlene som kommer. Sitat Dersom USAID og bistanden avvikles helt, må hjelpeorganisasjoner se på andre måter å fylle det økonomiske tomrommet, sier hun. – Der er europeiske land viktige, men også her har det vært en nedskalering i deler av bistanden. Det blir en utfordring fremover, for det finnes ingen quick fix når det gjelder så store pengestrømmer. Spoiler 1 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Fatninja skrev (9 timer siden): Å si at Trump ikke vant overveldende er virkelighetsfjernt. "Kongressen i USA består av to kamre: Representantenes hus og Senatet. For tiden har Det republikanske partiet flertall i begge kamre. Dette flertallet gir republikanerne betydelig innflytelse over lovgivningsprosessen og muligheten til å forme den politiske agendaen." Men det er problemet med venstresiden verden over for tida: Virkelighetsfjernhet. Folk på venstresiden må våkne opp og se realiteten i øynene. Clinton slo Trump med flere stemmer i 2016, selv når hun tapte. Så jo, det var en marginal seier. Men hvem bryr seg. Mannen vant og har nå stor makt og det er virkeligheten vi alle må leve i. 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Enn å være mot en grundig gjennomgang av sløsing av offentlige midler. Spør du meg burde vi hatt en runde av dette i Norge også. 3 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Ja la oss sette én mann til å stenge ned alt det denne personen mener er sløsing. En fantastisk idé! 6 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Subara skrev (16 minutter siden): Sitat – For eksempel har helsebudsjettet til Caritas Nigeria blitt kuttet med 70 prosent. Dette berører ikke bare de ansatte i USAID, men går også direkte ut over alle de som lever på et eksistensminimum og er avhengig av matvarehjelp, tilgang til husly og sanitær, og de midlene som kommer Nigeria is the largest economy and the richest oil resource centre of the African continent. Nigeria had 5.94 trillion standard cubic metrics of proven natural gas reserves in 2023. The amount slightly increased compared to the previous year, continuing the upward trend observed since 2016. Nigeria holds the largest natural gas reserves in Africa. In 2022, it exported natural gas amounting to some 29.7 billion standard cubic meters. hvis det skal kuttes et sted, er Nigeria faktisk "et greit sted" å begynne. De eksporterer 1,4 millioner fat olje pr/dag vs Norge 1,7 og også mye naturgass. på tide den griske eliten som stjeler mye av rikdommen, tvinges å dele med resten av folket. 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden sedsberg skrev (11 minutter siden): Ja la oss sette én mann til å stenge ned alt det denne personen mener er sløsing. En fantastisk idé! En mann vi ikke en gang har stemt på. Hva kan gå galt? 6 1 Lenke til kommentar
AtterEnBruker Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Subara skrev (52 minutter siden): https://www.nrk.no/urix/usaid-ansatte-demonstrerer-mot-nedleggelse_-_-dette-er-alt-vi-kan-gjore_-men-det-er-ikke-nok-1.17260084 Tusenvis av ansatte permittert: – Plutselig står du uten jobb, og ledere kaller deg kriminell Vis skjult innhold Alt det preiket om kanselkulturering fra MAGA og reaksjonære var hele tiden nok et tilfelle av "hver anklage er en innrømmelse". Bombe! Apropos... en av skribentene for The Daily Wire, et av de største propagandaapparatene for det republikanske partiet, ble nylig arrestert for... gjett hva da!!! Igjen; hver anklagelse er en innrømmelse. Hver bidige gang. Hver! Bidige! Pokkernmeg! Jævla! Gang! Leste også noen innlegg her om at demokratene drev valgkamp med forfølgelse av hvite menn, noe som er hundre prosent bullshit! Også kalt hvit forfølgelseskompleks (igjen). 7 1 Lenke til kommentar
Subara Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Mr.M skrev (29 minutter siden): hvis det skal kuttes et sted, er Nigeria faktisk "et greit sted" å begynne. De eksporterer 1,4 millioner fat olje pr/dag vs Norge 1,7 og også mye naturgass. på tide den griske eliten som stjeler mye av rikdommen, tvinges å dele med resten av folket. Det hjelper ikke hvis befolkningen samtidig sulter og dør. Å kutte noe over natta fører til at korrupsjonen forsvinner over natta? Det vil gå utover oss også i form av epedemier som oppstår når befolkninger lider nød. Men siden Trump trekker seg fra WHO samtidig er det problemet løst, enkelt og greit. Det vil bli flyktningstrømmer på vei mot Europa og Skandinavia mot et bedre liv. Stikk i strid med feks. Frps politikk med å gi bistand der folk bor. Dessuten sprer denne idéen seg, å kutte ned på u-hjelp. Spørs om resten av verden vil betale for den delen USA fraskriver seg ansvaret for. 3 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Big Balls supercut! 1 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden Mannen med ljåen skrev (På 8.2.2025 den 11.07): Hvordan tror du sugerør av papir er behandlet for å bli vannavstøtende de første fem minuttene? De inneholder skadelige kjemikalier som du suger i deg, og som havner i naturen. Og så løser de seg opp før du er ferdig. https://www.sciencealert.com/it-turns-out-paper-straws-might-pose-a-serious-problem-too Jeg er ingen fan av plast i havet, folk burde bli flinkere til. å bruke søppelbøttene. Papirsugerør er ikke en bedre løsning. De fungerer dårlig, og har kjemikalier i seg. Her kunne man funnet en bedre løsning. Kanskje bambus. Kanskje en annen type papir eller voks. Dagens løsning bærer ikke engang preg av å være testet. Har noen av sjefene i McDonald´s så mye som testet papirsugerørene de gir kundene? Du kan spare deg fornærmelsene om du vil bli tatt seriøst, @sjamanen Hvis du hadde bidratt med dette svaret istedenfor å klage over at du ikke får milkshaken din på mcdonalds så hadde du spart deg selv for fornærmelsen. Men, for meg så virker det som det er viktigere for deg å ha plastsugerør på mcærn enn å unngå det enorme problemet vi faktisk har med plast i havet. Jeg for min del, er mer enn villig til å drikke milkshake med lepper mot beger hvis vi ikke klarer å få på plass et robust alternativ. Når det er sagt, så finnes det masse gode muligheter her som både "algeplast", soppbaserte produkter, hempbaserte produkter... you name it. Men det må nok en skikkelig satsing til for å skalere opp og flytte forbruket over på bedre materialer, og det virker ikke som noen er villige til å ta opp den hansken. 2 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden (endret) AtterEnBruker skrev (På 8.2.2025 den 12.27): Så hva hadde du gjort for å forhindre den personen i å falle dypere inn i FRP/konspiverdenen? Hadde du fortalt personen at alt vedkommede har blitt matet med av propaganda om en "woke politisk korrekt meningselite som er ute etter å kanselkulturere oss alle" hele tiden har vært en løgn for både å rekruttere vedkommede inn i reaksjonisme, og å distrahere bort fra de virkelige årsakene? Hadde du fortalt vedkommede at vage ord som "elite" og "etablissement" er hundefløyter hvis hensikt er å lure, manipulere og agitere vedkommede inn i en reaksjonær bevegelse? Hadde du fortalt personen at grunnen til at vedkommede går rundt og er konstant sinna på innvandring og woke er på grunn av en massiv konsentrasjon av rikdom inn i et enormt propagandamaskineri hvis formål er å mate vedkommede med propaganda om hvor farlige woke og innvandrere er? Hadde du fortalt vedkommede at hensikten med det er å isolere vedkommede bort fra ulike folkegrupper, så reaksjonære og oligarkier kan lettere utføre "splitt og herk"-metoden, og at sannheten er faktisk det at vedkommede har mye mer til felles med innvandrere enn hvilken som helst milliardær? Jeg mistenker nok at det finnes en del av befolkningen som på mange måter allerede er "lost", det vil si at de er allerede såpass radikalisert at vi ikke får de tilbake med det første. Jeg tror også det finnes en del av befolknignen som rett og slett bare er høyreradikale. Det jeg snakker om er faren for at en mye større del av velgerbasen som egentlig er ganske moderate, nå kommer til å gå til FRP fordi de ser at det tradisjonelle maktapparatet med mediehusene hakk i hæl ikke viser noen vilje eller evne til selvrefleksjon og korreksjon. Det er nettopp disse velgerne som nå gikk til Trump fordi de ser at den moderate eliten i USA er gjennomkorrupt og det blir et valg mellom pest eller kolera. Strengt tatt er jeg ikke helt sikker på om den langsiktige effekten av om Kamala Harris hadde blitt valgt til president, ville vært bedre effekten av Trump. Det er godt mulig at de reelle problemene bare hadde blitt enda verre og at situasjonen hadde blitt enda farligere enn nå, om noen år. Med det mener jeg overhodet ikke at Trump er noen god løsning. Politikken til de venstre-nyliberale er feilslått og det må snart anerkjennes. Jeg støtter JK22 sine mange rants på dette området, spesielt i forbindelse med Ukrainakrigen. Elitene virker å være langt mer opptatt av å beskytte sine egne karrierer og idelogi enn å utøve politikk. Svingdørkulturen mellom storting og pr-byråer burde slås ned umiddelbart. Forbrukerkulturen vår har tatt fullstendig overhånd og politikernes svar er å bygge ut mer kraft. Osv. Osv. Osv. Det du beskriver er ingen motsetning til min oppfatning. Det er derimot egentlig bare en annen side av samme sak: Propagandaapparatet på høyresiden utnytter den råtne poltiikereliten og misnøyen til det fulle med alle de teknikkene du beskriver og vel så det. Denne dragen må få hodet sitt kuttet av, men da MÅ de tradisjonelle ansvarlige og moderate kreftene i samfunnet ta ansvar. Og det ser ikke ut til at de er villige til det, jamfør de aftenposten overskriftene jeg siterte, blant annet. Endret 12 timer siden av sjamanen 2 1 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Tåkefyrste skrev (1 time siden): Enn å være mot en grundig gjennomgang av sløsing av offentlige midler. Spør du meg burde vi hatt en runde av dette i Norge også. Det Musk % Co driver med har ingenting med sløsing av offentlige midler å gjøre, det er et regelrett kupp, hvor de erstatter kvalifisert personell med sine egne lydige personer, uavhengig av kvalifikasjoner. 5 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Subara skrev (40 minutter siden): Å kutte noe over natta fører til at korrupsjonen forsvinner over natta? nei, og er vel problemet med hvordan Trump/Musk kutter budsjetter, det bare gjøres fort & gæli, uten noe planlegging virker det som. 3 Lenke til kommentar
Casey Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden sjamanen skrev (24 minutter siden): Jeg mistenker nok at det finnes en del av befolkningen som på mange måter allerede er "lost", det vil si at de er allerede såpass radikalisert at vi ikke får de tilbake med det første. Jeg tror også det finnes en del av befolknignen som rett og slett bare er høyreradikale. Det jeg snakker om er faren for at en mye større del av velgerbasen som egentlig er ganske moderate, nå kommer til å gå til FRP fordi de ser at det tradisjonelle maktapparatet med mediehusene hakk i hæl ikke viser noen vilje eller evne til selvrefleksjon og korreksjon. Det er nettopp disse velgerne som nå gikk til Trump fordi de ser at den moderate eliten i USA er gjennomkorrupt og det blir et valg mellom pest eller kolera. Strengt tatt er jeg ikke helt sikker på om den langsiktige effekten av om Kamala Harris hadde blitt valgt til president, ville vært bedre effekten av Trump. Det er godt mulig at de reelle problemene bare hadde blitt enda verre og at situasjonen hadde blitt enda farligere enn nå, om noen år. Med det mener jeg overhodet ikke at Trump er noen god løsning. Politikken til de venstre-nyliberale er feilslått og det må snart anerkjennes. Jeg støtter JK22 sine mange rants på dette området, spesielt i forbindelse med Ukrainakrigen. Elitene virker å være langt mer opptatt av å beskytte sine egne karrierer og idelogi enn å utøve politikk. Svingdørkulturen mellom storting og pr-byråer burde slås ned umiddelbart. Forbrukerkulturen vår har tatt fullstendig overhånd og politikernes svar er å bygge ut mer kraft. Osv. Osv. Osv. Det du beskriver er ingen motsetning til min oppfatning. Det er derimot egentlig bare en annen side av samme sak: Propagandaapparatet på høyresiden utnytter den råtne poltiikereliten og misnøyen til det fulle med alle de teknikkene du beskriver og vel så det. Denne dragen må få hodet sitt kuttet av, men da MÅ de tradisjonelle ansvarlige og moderate kreftene i samfunnet ta ansvar. Og det ser ikke ut til at de er villige til det, jamfør de aftenposten overskriftene jeg siterte, blant annet. Nå er det høyresiden som mangler all evne og vilje til refleksjon. Er det noen som er gjennomkorrupte, så er det finanseliten, altså de store sponsorene av høyreradikalismen. For øvrig er nyliberalismen hjemmehørende på høyresiden, i hvert fall i økonomisk politikk. Treump, Musk & Co komer nå til å sette liberalistisk politikk i høygir. 3 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden 13 minutes ago, Casey said: Det Musk % Co driver med har ingenting med sløsing av offentlige midler å gjøre, det er et regelrett kupp, hvor de erstatter kvalifisert personell med sine egne lydige personer, uavhengig av kvalifikasjoner. Hva driver de egentlig med? 2 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden jjkoggan skrev (11 timer siden): Å si at 1,5% er en overveldende forskjell er virkelighetsfjernt. Fôr perspektiv- Trump fikk flest stemmer og nesten halvparten totalt. Og flertall i begge kamrene i kongressen. Det er virkelighetsfjernet å benekte at Trump vant klart. 2 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden GP950mAh skrev (9 minutter siden): Trump fikk flest stemmer og nesten halvparten totalt. Og flertall i begge kamrene i kongressen. Det er virkelighetsfjernet å benekte at Trump vant klart. Desto mer interessant blir det å følge med på utviklingen av denne saken: https://electiontruthalliance.org/clark-county%2C-nv Sitat Using the Cast Vote Record (“CVR”) data for Clark County, the Election Truth Alliance (ETA) has identified voting pattern anomalies of significant concern. 2 3 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 59 minutes ago, Casey said: Det Musk % Co driver med har ingenting med sløsing av offentlige midler å gjøre, det er et regelrett kupp, hvor de erstatter kvalifisert personell med sine egne lydige personer, uavhengig av kvalifikasjoner. Hvis det er kupp å redusere byråkratiet og slutte å sløse penger på alt mulig tull i hele verden så vil jeg gjerne ha mer kupp. Mye mer. 2 hours ago, sedsberg said: Ja la oss sette én mann til å stenge ned alt det denne personen mener er sløsing. En fantastisk idé! En mann som har mer erfaring med effektivisering enn de aller fleste. En mann som de fleste likte jævlig godt og som ble genierklært over hele fjøla før han støttet Trump. Jeg regner forøvrig med at Musk ikke har siste stemme. Han er bare ansvarlig for å finne ting som kan kuttes, så får folk høyere opp bestemme om det ryker eller ikke. Men etter å ha sett lista over ting det sløses på så langt så tenker jeg at folk må være helt bortkomne om de faktisk mener dette er velbrukte penger. 2 hours ago, Runar said: En mann vi ikke en gang har stemt på. Hva kan gå galt? Skal det stemmes på hver enkelt person som gjør oppgaver for staten så høres ikke det veldig effektivt ut. Endret 10 timer siden av Tåkefyrste 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden Casey skrev (7 minutter siden): Det Musk % Co driver med har ingenting med sløsing av offentlige midler å gjøre, det er et regelrett kupp, hvor de erstatter kvalifisert personell med sine egne lydige personer, uavhengig av kvalifikasjoner. Nei. Saken er at under dekke av å "stoppe sløsing og korrupsjon" går DT langt ut over det mandatet han har, og anvender ulovlige metoder (i form av Elon Musk's shock & awe) til å stenge ned flere etaters økonomiske baser. Han kan ikke gjøre dette over natten...dette er ulovlig iflg. både konstitusjonen og The Impoundment Control Act (lov fra 1974 som kom til da Reagan prøvde seg på det samme). Kongressen setter og styrer budsjettet, og presidenten har mulighet til å medbestemme noen poster. Han kan også midlertidig stanse utbetalinger, men det forutsetter 30 dagers varsel og kan ikke være politisk motivert. Så kuppet er at han både demonterer konstitusjonen og overkjører kongressen. Han er altså på vei til å skaffe seg diktatorisk makt og gjøre hele Capitol Hill overflødig. Hva han tenker å gjøre med de pengene han 'sparer' er et annet poeng...en stor andel vil gå til skattelettelser for dem som allerede er rikest. At han sparker (eller overflødiggjør) offentlig ansatte over en lav sko er en ting, den inhumane måten han gjør det på er en helt annen. At han erstatter folk med sine egne spyttslikkere er helt som ventet, det er noe alle presidenter gjør i større eller mindre grad. Og siden MAGA har forberedt dette helt siden før forrige valg, har dette gått raskt. Mr.M skrev (3 minutter siden): nei, og er vel problemet med hvordan Trump/Musk kutter budsjetter, det bare gjøres fort & gæli, uten noe planlegging virker det som. Se over...planen er sleip og flerfoldig : vri mest mulig penger ut av budsjettet for å finansiere bl.a lovede skattelettelser, samtidig som han samler all makt i egne hender. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå