obygda Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden linux-fan skrev (8 minutter siden): https://www.vg.no/nyheter/i/zAzQMq/han-sier-han-var-elon-musks-naere-venn-naa-advarer-han Han (Musk) er veldig, veldig farlig Ingeborg Huse Amundsen Rapporterer fra New York Tenker mye av de samme tankene - har fulgt med Musk i årevis og har egentlig aldri likt mannen fordi han fremstår som en løgner og manipulator. Jeg tror derimot hans mål er Mars - og så vidt jeg husker så har han vel sagt at Mars er viktig for at menneskeheten skal overleve - mao. kan et mål være å gjøre jordens fremtid så usikker som mulig slik at det tvinger seg frem et felles mål blant mange store land om å kolonisere Mars. Jeg ville aldri stolt på en slik mann - like lite som jeg stoler på Trump. Trump har løyet seg til makten og vi vil i tiden fremover se stadig flere misfornøyde Trump tilhengere som vil føle seg dolket i ryggen. Når massen blir stor nok kan det fort ende med en væpnet konflikt. 1 2 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 58 minutes ago, SilverShaded said: For noe sludder. Her blåser du opp hva du tror er demokratenes standpunkt. Problemet er at Elon Musk brukes som håndlanger for en maktgal psykopat i Det Hvite Hus. Ingen har noe imot at det spares penger, så lenge det blir gjort på en gjennomsiktig, omforhandlet og, ikke minst, lovlig måte. Å rive teppet vekk under føttene på mesteparten av det føderale styringssystemet, stoppe hjelp til massevis av amerikanere på flere områder og tvinge seg til tilgang til ressurser de ikke har rett til...alt nærmest over natten og med et par pennestrøk, selvsagt medfører det reaksjoner ! Man behøver faktisk ikke være liberal/demokrat for å se at DT kjører over kongressen og konstitusjonen for å samle all makt i egne hender. Hvis du ikke evner å skjønne dette, Jalla...da er du mindre enn jeg trodde. Minn meg på igjen, hva er det Musk har gjort som river teppet vekk under føttene på masteparten av det føderale styringssystemet og hva slags hjelp til amerikanere på flere området som han har stopet? Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 4 hours ago, jallajall said: Det vet jeg ikke, han sier selv han er føderalt ansatt når han blir spurt. Da får de gå tjenesteveien og booke en avtale. (Dog som de også sier i videoen så har de i likhet med alle andre folk adgang til lobbyen) Nu er det vansklig å veta eksakt vad som har hänt men jag tror i alla fall att folket fra kongressen normalt kunde gått in den dörren utan att bli stoppad av en vakt och utan att ha haft en avtale på förhand. (Vad som sas om lobbyen fick jag ikke med mig i videon men det ser ju ut som att det där är en form av huvudingang till bygget och de kom ikke in). Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden jallajall skrev (8 minutter siden): Minn meg på igjen, hva er det Musk har gjort som river teppet vekk under føttene på masteparten av det føderale styringssystemet og hva slags hjelp til amerikanere på flere området som han har stopet? Han har trolig hentet ut massivt med informasjon om flere millioner amerikanere som kan ha verdi som pressmiddel. Han kan ha skaffet seg kontroll over utbetalinger, skattepapirer osv osv...Og for alt vi vet kan det jo skje at i løpet av et par måneder nå vil folk oppleve at ting ikke fungerer som før - kanskje ikke folk får pengene de har krav på, pensjonen de venter på osv.. Vi er fortsatt litt tidlig inne i denne prosssen. Jeg vil tippe at vi innen 17 mai vil vite mye,mye mer..... 1 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, obygda said: Han har trolig hentet ut massivt med informasjon om flere millioner amerikanere som kan ha verdi som pressmiddel. Han kan ha skaffet seg kontroll over utbetalinger, skattepapirer osv osv...Og for alt vi vet kan det jo skje at i løpet av et par måneder nå vil folk oppleve at ting ikke fungerer som før - kanskje ikke folk får pengene de har krav på, pensjonen de venter på osv.. Vi er fortsatt litt tidlig inne i denne prosssen. Jeg vil tippe at vi innen 17 mai vil vite mye,mye mer..... Ja, ingen kan idag veta vad resultatet av det som görs nu blir. Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 hours ago, jallajall said: Videoklipp fra da representanter fra Rep.hus ankom utdanningsdep. for et par dager siden. Maxine Waters spør vakten om han har legitimasjon (noe hun spør han om flere ganger), men når han viser ID-kortet sitt sier hun at dette ikke er godt nok. Oh the irony. (Er jo som regel ikke lov å hindre folk adgang til offentlige lobbyer, men her ser det ut til at de på forhånd har stengt ned hele lobbyen og låst døra aka "closed") Mye rart over dammen meeen.. dette er bare superkleint av D.. liksom «spontan» rush med alt av presse på slep også trusler om det ene og det andre. Tror han fikk med seg at de var medlemmer av kongressen etter den 73 gangen de sa det Lenke til kommentar
a_aa Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Yale-historiker Timothy Snyder er på Substack, her er fra hans innlegg "Of course it’s a coup": Sitat In gaining data about us all, Musk has trampled on any notion of privacy and dignity, as well as on the explicit and implicit agreements made with our government when we pay our taxes or our student loans. And the possession of that data enables blackmail and further crimes. In gaining the ability to stop payments by the Department of the Treasury, Musk would also make democracy meaningless. We vote for representatives in Congress, who pass laws that determine how our tax money is spent. If Musk has the power to halt this process at the level of payment, he can make laws meaningless. Which means, in turn, that Congress is meaningless, and our votes are meaningless, as is our citizenship. Kan også være verdt å skumme gjennom "The Strongman fantasy", skrevet i mars 2024 og oppdatert like etter valget. Bekymringen fra akademia synes å stamme fra en oppfatning av at demokratiet eroderes/ignoreres av virkelige personer (og ikke fra en historie om monstre fra eventyrfantasier). 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden jallajall skrev (19 minutter siden): Minn meg på igjen, hva er det Musk har gjort som river teppet vekk under føttene på masteparten av det føderale styringssystemet og hva slags hjelp til amerikanere på flere området som han har stopet? Ærlig talt så tror jeg du har fulgt med bedre enn hva du later som her. Du vet godt hvilke president-ordre det er snakk om. Men, som jeg sier, han fungerer som en håndlanger for Trump...han gjør det Trump sier han skal gjøre, pluss en del etter eget hode og initiativ (f.eks hackergjengen hans). Å gjøre Musk til monsteret er en smule feil-addressert, siden det ultimate ansvaret ligger hos presidenten (som har gitt ham nærmest frie tøyler.) 2 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, fredrik2 said: Nu er det vansklig å veta eksakt vad som har hänt men jag tror i alla fall att folket fra kongressen normalt kunde gått in den dörren utan att bli stoppad av en vakt och utan att ha haft en avtale på förhand. (Vad som sas om lobbyen fick jag ikke med mig i videon men det ser ju ut som att det där är en form av huvudingang till bygget och de kom ikke in). Ja normalt kan man det, men døra var allerede låst når de kom dit. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 14 minutes ago, obygda said: Han har trolig hentet ut massivt med informasjon om flere millioner amerikanere som kan ha verdi som pressmiddel. Han kan ha skaffet seg kontroll over utbetalinger, skattepapirer osv osv...Og for alt vi vet kan det jo skje at i løpet av et par måneder nå vil folk oppleve at ting ikke fungerer som før - kanskje ikke folk får pengene de har krav på, pensjonen de venter på osv.. Vi er fortsatt litt tidlig inne i denne prosssen. Jeg vil tippe at vi innen 17 mai vil vite mye,mye mer..... Mye blueanon.. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 6 minutes ago, SilverShaded said: Ærlig talt så tror jeg du har fulgt med bedre enn hva du later som her. Du vet godt hvilke president-ordre det er snakk om. Men, som jeg sier, han fungerer som en håndlanger for Trump...han gjør det Trump sier han skal gjøre, pluss en del etter eget hode og initiativ (f.eks hackergjengen hans). Å gjøre Musk til monsteret er en smule feil-addressert, siden det ultimate ansvaret ligger hos presidenten (som har gitt ham nærmest frie tøyler.) Ja poenget er jo nettopp at det en ganske betydelig forskjell på Trumps EOs og det Musk driver med, men demokratene er ganske klare i sin tale; "Talking away everything we have" er jo nettopp rettet til det Musk driver med, ikke Trumps EOs som har et betydelig større nedslagsfelt [for amerikanerne] enn det Musk har drevet med så langt. Endret 2 timer siden av jallajall Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 minutes ago, jallajall said: Ja normalt kan man det, men døra var allerede låst når de kom dit. Vad har det med saken att göra? Saken handlar väl i första hand om att Trump, Musk eller noen annan har gjort att kongressledamöter och andra ikke kan komma in där de brukar kunna komma in (og jag antar har rätt att komma in)? Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 3 minutes ago, fredrik2 said: Vad har det med saken att göra? Saken handlar väl i första hand om att Trump, Musk eller noen annan har gjort att kongressledamöter och andra ikke kan komma in där de brukar kunna komma in (og jag antar har rätt att komma in)? Det er jo ganke vesentlig om de har stengt for alle eller kun for noen utvalgte. Offentlige bygg har jo normalt åpent innenfor åpningstidene, men det er vel neppe ulovelig å stenge i korte perioder... Her var døra låst når de kom, det er ikke noe som tyder på at det var åpent for andre besøkende som kom samtidig, men ikke disse politikerne. De må enten stenge for alle eller ingen - de kan ikke kun stenge for noen få utvalgte de ikke ønsker skal komme inn. Det er som en offentlige park. Enten må den stenges for alle eller ingen. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Just now, jallajall said: Det er jo ganke vesentlig om de har stengt for alle eller kun for noen utvalgte. Offentlige bygg har jo normalt åpent innenfor åpningstidene, men det er vel neppe ulovelig å stenge i korte perioder... Her var døra låst når de kom, det er ikke noe som tyder på at det var åpent for andre besøkende som kom samtidig, men ikke disse politikerne. De må enten stenge for alle eller ingen - de kan ikke kun stenge for noen få utvalgte de ikke ønsker skal komme inn. Det er som en offentlige park. Enten må den stenges for alle eller ingen. Förstår ikke vad du vill fram till. En dör som borde vara öppen var ikke det och det kan vi se når en grupp politiker kommer till dörren. Men jag antar att Trump har gjort värre ting de senaste ukene än att stänga offentliga byggnader. (tror väl dock att det var ett samband med vad Trump och Musk håller på med och den stängda dörren och att politikerna kom ditt). Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) jallajall skrev (8 minutter siden): Det er jo ganke vesentlig om de har stengt for alle eller kun for noen utvalgte. Offentlige bygg har jo normalt åpent innenfor åpningstidene, men det er vel neppe ulovelig å stenge i korte perioder... Her var døra låst når de kom, det er ikke noe som tyder på at det var åpent for andre besøkende som kom samtidig, men ikke disse politikerne. De må enten stenge for alle eller ingen - de kan ikke kun stenge for noen få utvalgte de ikke ønsker skal komme inn. Det er som en offentlige park. Enten må den stenges for alle eller ingen. Dette var jo tydelig arrangert slik at man hadde en gjeng, både journalister og andre, som kom i samlet flokk for å "ta over"/komme seg inn. Vi som ser dette klippet vet egentlig ingenting om bakgrunnen, hvem som visste hva osv.. Jeg ville jo tro at dersom man hadde med en kjennelse fra retten og kom med politi så ville det fremstå mer ryddig - men det valgte man da ikke å gjøre. Jeg mener det beste man kan gjøre i en slik situasjon er å vente nettopp på en rettslig kjennelse før man handler. Det går begge veier - men ser jo at ingen gidder å følge spilleregler lenger......... Endret 2 timer siden av obygda 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 8 minutes ago, fredrik2 said: Förstår ikke vad du vill fram till. En dör som borde vara öppen var ikke det och det kan vi se når en grupp politiker kommer till dörren. Men jag antar att Trump har gjort värre ting de senaste ukene än att stänga offentliga byggnader. (tror väl dock att det var ett samband med vad Trump och Musk håller på med och den stängda dörren och att politikerna kom ditt). Poenget er at døra var stengt for ALLE, ikke bare politikerne. Det er ganske vesentlig. Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 7 minutes ago, obygda said: Dette var jo tydelig arrangert slik at man hadde en gjeng, både journalister og andre, som kom i samlet flokk for å "ta over"/komme seg inn. Vi som ser dette klippet vet egentlig ingenting om bakgrunnen, hvem som visste hva osv.. Jeg ville jo tro at dersom man hadde med en kjennelse fra retten og kom med politi så ville det fremstå mer ryddig - men det valgte man da ikke å gjøre. Jeg mener det beste man kan gjøre i en slik situasjon er å vente nettopp på en rettslig kjennelse før man handler. Det går begge veier - men ser jo at ingen gidder å følge spilleregler lenger......... Vet ikke hva de skulle gått til retten for eller noe slik.. Politiet stod allerede på innsiden. Hadde de kommet inn i bygget hadde de jo likevel ikke sluppet lenger inn enn lobbyen eller andre områder som er åpne for publikum dersom det ikke var noen der som hadde ønsket å ta de i mot.. noe det tydeligvis ikke var. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden jallajall skrev (16 minutter siden): Ja poenget er jo nettopp at det en ganske betydelig forskjell på Trumps EOs og det Musk driver med, men demokratene er ganske klare i sin tale; "Talking away everything we have" er jo nettopp rettet til det Musk driver med, ikke Trumps EOs som har et betydelig større nedslagsfelt [for amerikanerne] enn det Musk har drevet med så langt. Tror ikke dette er riktig. Enhver med IQ over romtemperaturen skjønner chain-of-command her. MEN...de EOs som gjelder Musks's aktiviteter går utover ideen med å 'spare penger', som nevnt mener jeg han går han utover sitt mandat, noe som blir veldig opp i ansiktet på mannen i gata. Han (mis)bruker sin makt ved å skaffe seg (og DT) svært personlig informasjon om millioner av borgere. Ikke rart det blir ramaskrik ! 3 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Just now, SilverShaded said: Tror ikke dette er riktig. Enhver med IQ over romtemperaturen skjønner chain-of-command her. MEN...de EOs som gjelder Musks's aktiviteter går utover ideen med å 'spare penger', som nevnt mener jeg han går han utover sitt mandat, noe som blir veldig opp i ansiktet på mannen i gata. Han (mis)bruker sin makt ved å skaffe seg (og DT) svært personlig informasjon om millioner av borgere. Ikke rart det blir ramaskrik ! Hva slags informasjon om millioner av borgere er det han har skaffet seg? Ser man litt bort fra USAID så har jo hovedfokuset til DOGE så langt vært å kansellere unødvendige kontrakter, leieavtaler, DEI, se hva slags systemer som kan effektivisers og hvordan, o.l - det er jo "systemet" de går etter, ikke den allmenne borgeren.. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden jallajall skrev (5 minutter siden): Hva slags informasjon om millioner av borgere er det han har skaffet seg? Ser man litt bort fra USAID så har jo hovedfokuset til DOGE så langt vært å kansellere unødvendige kontrakter, leieavtaler, DEI, se hva slags systemer som kan effektivisers og hvordan, o.l - det er jo "systemet" de går etter, ikke den allmenne borgeren.. 2 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå