Neptun1 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Markiii skrev (7 timer siden): Om det er dobbeltmoral eller skamløshet vet jeg ikke, men argumentasjonen din her er fullstendig skivebom. Straffetoll er ikke automatisk eller nødvendigvis negativt. Det kommer helt an på. Men noen argumenter hadde du ikke. Er vel ikke nødvendig for en viss politisk retning. EUs tollmurer og overnasjonale diktatoriske direktiv er tydeligvis OK, mens det automatisk er galt for andre - som USA. Jeg er i mot tollmurer uansett hvem som setter de opp. Gjelder også Norge. Registrerer ingen kommenterer det jeg skriver om diktaturet Kina, bl.annet boikott av Kina-varer. Det overrasker meg ærlig talt ikke. De har vel riktig ideologi for mange i tråden. Mye tyder på det. Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg tror ikke det er så viktig å vite hvis det Trump ønsker å utføre ligner mer på fascisme enn andre ideologier. Trumps makt blir begrenset uansett hva han ønsker å utføre. Trump har ikke nok mektige venner enda til å skape et diktatur, han er ikke flink nok til å gjøre det uansett. Jeg tror den største faren er at han gjør det lettere for den neste presidenten å skape et autokrati. 4 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden AlpakkaMafakka skrev (47 minutter siden): Men fascismen er ikke så tydelig at det finnes en klar plattform, slik det er tydeligere med Nazismen. Fascismen tilpasser seg: Etter min mening setter du her fingeren på en av grunnene til at fascisme ikke er en enhetlig ideologi. Hva er ideologien da? Streng disiplin? Nazismen har jo klare ideer om raseenhet og masse "løsninger" på hvordan et samfunn kan fungere, i motsetning til fascisme som ikke har noen overordnet doktrine eller ideologi. Som nevnt, det er heller et kulturelt uttrykk og levesett og på mange måter langt mer personlig enn nazismen er, og danner derfor grunnlag for utøvelse av et ønsket styresett. Fascisme er så langt unna MAGA som det kan få blitt. MAGA er jo et sammensurium av nasjonalisme, populisme, konspirasjonsteoretikere, opportunister og øldrikkende feite amerikanere i diverse garasjer rundtomkring. Det er helt fritt for gamle aristokratiske tradisjoner og overklassepreg - som er et svært viktig kjennetegn på fascisme. Det er rett og slett ikke fascisme. Jeg gir meg her på fascismediskusjonen! Så får vi heller være uenige. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Wow, helt utrolig hvordan de sløser bort folks skattepenger. Det er god nyhet for amerikanske skattebetalere at dette byrået legges ned eller implementeres inn i innenriksdepartementet. Det er tydeligvis også et organ som har brukt penger på å skape utro i utlandet, her fra Nayib Bukele, El Salvadors president: "Most governments don’t want USAID funds flowing into their countries because they understand where much of that money actually ends up. While marketed as support for development, democracy, and human rights, the majority of these funds are funneled into opposition groups, NGOs with political agendas, and destabilizing movements. At best, maybe 10% of the money reaches real projects that help people in need (there are such cases), but the rest is used to fuel dissent, finance protests, and undermine administrations that refuse to align with the globalist agenda. Cutting this so-called aid isn’t just beneficial for the United States; it’s also a big win for the rest of the world." Good riddance! Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Just now, sjamanen said: Etter min mening setter du her fingeren på en av grunnene til at fascisme ikke er en enhetlig ideologi. Hva er ideologien da? Streng disiplin? Nazismen har jo klare ideer om raseenhet og masse "løsninger" på hvordan et samfunn kan fungere, i motsetning til fascisme som ikke har noen overordnet doktrine eller ideologi. Som nevnt, det er heller et kulturelt uttrykk og levesett og på mange måter langt mer personlig enn nazismen er, og danner derfor grunnlag for utøvelse av et ønsket styresett. Fascisme er så langt unna MAGA som det kan få blitt. MAGA er jo et sammensurium av nasjonalisme, populisme, konspirasjonsteoretikere, opportunister og øldrikkende feite amerikanere i diverse garasjer rundtomkring. Det er helt fritt for gamle aristokratiske tradisjoner og overklassepreg - som er et svært viktig kjennetegn på fascisme. Det er rett og slett ikke fascisme. Jeg gir meg her på fascismediskusjonen! Så får vi heller være uenige. Hvor har du fått at fascisme og aristokrati hører sammen fra? I flere tilfeller så tok fascistene makten fra de gamle aristokratene. Feks. i Tyskland, en oppkomling av en utlending tok innersvingen på hele det gamle preussiske aristokratiet. Mussolini var sønn av en smed, veldig langt fra overklasse. Fascisme handler om en autoritær styreform, forakt for demokrati, ønske om en sterk mann og sentralisering av makt, politistat nasjonalisme og ønske om utvidelse av territorie. 6 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Det er ikke bare Trumps egen visepresident JD Vance som har kalt Trump for Hitler. Også hans valg til helseminister, RFK Jr. både sammenlignet Trump med Hitler og mener tilhengerne hans er nazister. 4 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) sjamanen skrev (53 minutter siden): Etter min mening setter du her fingeren på en av grunnene til at fascisme ikke er en enhetlig ideologi. Hva er ideologien da? Streng disiplin? Nazismen har jo klare ideer om raseenhet og masse "løsninger" på hvordan et samfunn kan fungere, i motsetning til fascisme som ikke har noen overordnet doktrine eller ideologi. Som nevnt, det er heller et kulturelt uttrykk og levesett og på mange måter langt mer personlig enn nazismen er, og danner derfor grunnlag for utøvelse av et ønsket styresett. Fascisme er så langt unna MAGA som det kan få blitt. MAGA er jo et sammensurium av nasjonalisme, populisme, konspirasjonsteoretikere, opportunister og øldrikkende feite amerikanere i diverse garasjer rundtomkring. Det er helt fritt for gamle aristokratiske tradisjoner og overklassepreg - som er et svært viktig kjennetegn på fascisme. Det er rett og slett ikke fascisme. Jeg gir meg her på fascismediskusjonen! Så får vi heller være uenige. Enhetlig? Nei kanskje ikke helt, men det er klart en ideologi. Det finnes, som jeg skrev tidligere, flere former av fascisme og mange ulike grupper har innført sine versjoner av det. Men likhetene mellom de er ideologien i grunne. Nazismen selv oppfyller minimumskravet for fascisme iht til Ernst Noltes sekspunkters "fascist minimum" forklaring av fascismens ideologi: - Antimarxisme - Antiliberalisme - Antikonservatisme (fascister er revisjonister og vil styrte det nåværende for å skape et nytt totalitært styre, klassisk konservatisme er jo i det tradisjonelle, fascister vil bort med dette) - Lederskapsprinsippet (sterk, militært, ultranasjonalistisk) - en lojal, partistyrt militærmakt - Mål mot totalitarisme (kildene mine er de samme som forrige post). Endret 1 time siden av AlpakkaMafakka 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 34 minutter siden Del Skrevet 34 minutter siden Trump har gitt Canada og Mexico pusterom. De lover å passe grensen, og han dropper tolløkningen. Hva med EU(ropa)? Kan vi bli nødt til å avslutte strømkrisen? Trump har tidligere kritisert Tysklands energipolitikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå