coyotl Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Satan666 skrev (11 timer siden): Dette spørsmålet viser bare en total frakobling fra alle politiske realiteter de siste 50 årene. Er du virkelig så lite opplyst, eller gjør du deg vanskelig med vilje? Er du dum? Israel myrdet en iransk utsending i Damaskus, Syria. Så myrdet de Hamas sin hovedforhandler i Teheran, begge deler i terrorangrep. Iran gikk ikke til krig, men nøyde seg med å demonstrere hvilken ødeleggelse de kan anrette gjennom forhåndsvarslede angrep på militære installasjoner i Israel. Denne tilbakeholdenheten burde si deg noe. 2 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Mbappe09 skrev (6 timer siden): Hvem var det som skrev at Obama og co burde vurdere å søke asyl i Europa? Begynner å bli skummelt dette. Mulig du ser opp til fyren men Obama sørget for at flere millioner vanlige amerikanere mistet hjemmene sine etter finanskrisen fordi han bailet ut bankene (kampanjedonorene hans) istedenfor vanlige folk. Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Trump har fått USA i trøbbel. De voldsomme tollsatsene viser at dette var mer sanksjoner og et geopolitisk motivert angrep på Kina enn en tollkrig, og et forsøk på å isolere Kina gjennom å presse andre land til å ikke handle med landet. Kinas svar har vært å iverksette en systematisk økonomisk frakobling fra USA som tydeligvis har vært forberedt og vurdert iverksatt gjennom en årrekke. Alle Boeing-kjøp skrotet (ca 15 mrd dollar), over på Brasil for soyabønner (80 mrd eller noe og dermed kan Kina kjøpe dette med yuan), stopp i salg av sjeldne jordarter/magneter (det meste stopper av hitech, kina har 95% av global raffinering av sjeldne jordarter). Fjerning av toll på elektronikk osv er ikke et tegn på styrke.. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden coyotl skrev (30 minutter siden): Er du dum? Israel myrdet en iransk utsending i Damaskus, Syria. Så myrdet de Hamas sin hovedforhandler i Teheran, begge deler i terrorangrep. Iran gikk ikke til krig, men nøyde seg med å demonstrere hvilken ødeleggelse de kan anrette gjennom forhåndsvarslede angrep på militære installasjoner i Israel. Denne tilbakeholdenheten burde si deg noe. Å drepe militante ledere er ikke terror. 7 oktober var terror, du vet, når man angriper sivile bevisst 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (11 minutter siden): Å drepe militante ledere er ikke terror. 7 oktober var terror, du vet, når man angriper sivile bevisst Det er jo alltid noe med hvem som definerer hvem som er terrorist, militær leder osv... I bunn og grunn bør man vel ikke drepe noen? Jeg kan personlig ikke se noen som peker på at verden blir et tryggere sted om USA og Israel går til angrep på Iran. Jeg har derimot mange tanker om at verden blir et utryggere sted om dette angrepet skjer. For det første får man nok en flyktningestrøm mot Europa. Videre vil man jo tro at de som blir angrepet ønsker å slå tilbake - og den enkleste måten å slå tilbake er jo via terror. Så om noe så tror jeg vi kan få flere 7 oktober i fremtiden om USA og Israel går til angrep på Iran. Jeg vil tro verden også vil oppleve fly kapringer og annen form for terrorisme i årene som kommer etter et slikt potensielt angrep. Jeg tror det er både billigere og får bedre resultat om man begynner å respektere hverandre og kanskje bare aksepterer at ikke alle er like i verden og ønsker det samme. De fleste mennesker i verden ønsker ikke krig - det er kun gale ledere som starter kriger. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (4 minutter siden): Det er jo alltid noe med hvem som definerer hvem som er terrorist, militær leder osv... I bunn og grunn bør man vel ikke drepe noen? Jeg kan personlig ikke se noen som peker på at verden blir et tryggere sted om USA og Israel går til angrep på Iran. Jeg har derimot mange tanker om at verden blir et utryggere sted om dette angrepet skjer. For det første får man nok en flyktningestrøm mot Europa. Videre vil man jo tro at de som blir angrepet ønsker å slå tilbake - og den enkleste måten å slå tilbake er jo via terror. Så om noe så tror jeg vi kan få flere 7 oktober i fremtiden om USA og Israel går til angrep på Iran. Jeg vil tro verden også vil oppleve fly kapringer og annen form for terrorisme i årene som kommer etter et slikt potensielt angrep. Jeg tror det er både billigere og får bedre resultat om man begynner å respektere hverandre og kanskje bare aksepterer at ikke alle er like i verden og ønsker det samme. De fleste mennesker i verden ønsker ikke krig - det er kun gale ledere som starter kriger. Vel, terror har ihvertfall en definisjon. Men om jeg er for en krig mot Iran? Nei, men jeg mener det må bli slutt på Irans støtte til ulike terrorgrupper, og jeg mener de ikke bør ha atomvåpen. Ikke dermed sagt at krig er den beste løsningen Lenke til kommentar
rabler Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden 26 minutes ago, Tussi said: Å drepe militante ledere er ikke terror. 7 oktober var terror, du vet, når man angriper sivile bevisst Israel har i over ett år nå angrepet sivile bevisst. 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden rabler skrev (1 minutt siden): Israel har i over ett år nå angrepet sivile bevisst. I en del tilfeller ja, alle bevisste angrep mot sivile bør straffes, uansett hvem som står bak Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): Vel, terror har ihvertfall en definisjon. Men om jeg er for en krig mot Iran? Nei, men jeg mener det må bli slutt på Irans støtte til ulike terrorgrupper, og jeg mener de ikke bør ha atomvåpen. Ikke dermed sagt at krig er den beste løsningen Kan være enig i mye her - og det viktigste er ikke å starte en krig. Men jeg tror Israel ønsker dette - og jeg tror ikke Pete Hegseth er vond å be for å si det slik. Det virker som USA styres i en retning der alt kan skje. Om Trump våkner opp en dag og føler for det - så blir det krig. 2 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) obygda skrev (4 minutter siden): Kan være enig i mye her - og det viktigste er ikke å starte en krig. Men jeg tror Israel ønsker dette - og jeg tror ikke Pete Hegseth er vond å be for å si det slik. Det virker som USA styres i en retning der alt kan skje. Om Trump våkner opp en dag og føler for det - så blir det krig. Jeg ønsker en slutt på krigene i MØ. Jeg vil ikke ha flere. Og hvis det skulle bli f eks en krig mellom f eks sunni stater og Iran tror jeg massakrene på alawittene i Syria bare er en forsmak av hva som kommer. Sunni og Shia hater hverandre mer enn de hater alle andre, med unntak unntak Hamas. Altså de ekstreme, ikke alle Endret 5 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (15 minutter siden): Vel, terror har ihvertfall en definisjon. Men om jeg er for en krig mot Iran? Nei, men jeg mener det må bli slutt på Irans støtte til ulike terrorgrupper, og jeg mener de ikke bør ha atomvåpen. Ikke dermed sagt at krig er den beste løsningen Hvorfor ikke starte med USA og England? De har støtter/støtter alle mulige despoter. Ikke bit på propagandaen. Hvor mye løgn har det ikke kommet fra disse landene? 3 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden obygda skrev (13 minutter siden): Kan være enig i mye her - og det viktigste er ikke å starte en krig. Men jeg tror Israel ønsker dette - og jeg tror ikke Pete Hegseth er vond å be for å si det slik. Det virker som USA styres i en retning der alt kan skje. Om Trump våkner opp en dag og føler for det - så blir det krig. Israel drømmer om Stor-Israel. 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Tussi skrev (18 minutter siden): Sunni og Shia hater hverandre mer enn de hater alle andre, med unntak unntak Hamas. Dette er så sant. Jeg er selv shia muslim og tro meg, jeg har hørt mye dritt fra sunni muslimer (i Oslo siden jeg bodde der en del år). Der har begge leirene en solid jobb å gjøre og det ser ikke ut som at det blir en forsoning med det første. Endret 5 timer siden av Boing_80 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Boing_80 skrev (12 minutter siden): Dette er så sant. Jeg er selv shia muslim og tro meg, jeg har hørt mye dritt fra sunni muslimer (i Oslo siden jeg bodde der en del år). Der har begge leirene en solid jobb å gjøre og det ser ikke ut som at det blir en forsoning med det første. Kan jeg spørre, siden du er Shia? Er det et premiss i Shia islam at Israel må utslettes for at imam mahdi skal komme? Jeg spør fordi jeg lurer, for jeg har ikke studeet det så nøye, men det er noe jeg har hørt i forbindelse med konflikten. Er dette et premiss i Shia islam, eller er det et rykte som ikke stemmer? Mener ikke å formidle noe som ikke er sant, jeg spør fordi jeg faktisk lurer,.og som Shia så vet du det kanskje? Håper det er ok. Jeg tar natta så ser ikke før imorgen 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (1 time siden): Å drepe militante ledere er ikke terror. 7 oktober var terror, du vet, når man angriper sivile bevisst Hva vet du om den hendelsen? Eksperter som oberst Douglas Mcgregor mener at dette var et av historiens mest velykkede overraskelsesangrep. Israel stolte for mye på sitt nye AIstøttede overvåkningssystem som fanget opp omtrent hver fis fra Hamas, ihvertfall det meste av kommunikasjon. De hadde da kunnet redusere personell, HUMINT. Hamas utnyttet dette systemet og foret det systematisk med falske samtaler og kommunikasjon. Likevel skulle Israel ha sett dette komme. Hvorfor gjorde de ikke det - dette er en av mange ting som debatteres i Israel. Kibbutzene rundt Gaza er militariserte med blanding av sivile og militære. Folk som McGregor mener også at på grunn av Israels doktrine med å unngå at israelere blir fanger så ble hus, biler, stillinger der det enten var både Hamas of fanger eller man visste ikke angrepet med alle midler. Dermed ble mange israelske døde 7.oktober drept av IDF selv. 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (26 minutter siden): Kan jeg spørre, siden du er Shia? Er det et premiss i Shia islam at Israel må utslettes for at imam mahdi skal komme? Jeg spør fordi jeg lurer, for jeg har ikke studeet det så nøye, men det er noe jeg har hørt i forbindelse med konflikten. Er dette et premiss i Shia islam, eller er det et rykte som ikke stemmer? Mener ikke å formidle noe som ikke er sant, jeg spør fordi jeg faktisk lurer,.og som Shia så vet du det kanskje? Håper det er ok. Jeg tar natta så ser ikke før imorgen er liksom litt eldre enn Israel Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Tussi skrev (35 minutter siden): Kan jeg spørre, siden du er Shia? Er det et premiss i Shia islam at Israel må utslettes for at imam mahdi skal komme? Jeg spør fordi jeg lurer, for jeg har ikke studeet det så nøye, men det er noe jeg har hørt i forbindelse med konflikten. Er dette et premiss i Shia islam, eller er det et rykte som ikke stemmer? Mener ikke å formidle noe som ikke er sant, jeg spør fordi jeg faktisk lurer,.og som Shia så vet du det kanskje? Håper det er ok. Jeg tar natta så ser ikke før imorgen Imam Mahdi skal komme sammen med Isaa (PBUH) og bekjempe det onde. At det handler om Israel tror jeg ikke er rett. Men mine kunnskaper om akkurat dette er ikke fullstendige. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå