Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Markiii said:

Det er poengløst å svare all den tid du konsekvent nekter å svare andre. Det er åpenbart at spørsmålene dine bare er ment for å overvelde og oversvømme for å sabotere.  

Kan du fortelle litt om hva du synes var bra ved forslaget da, og hvorfor du er av den oppfatning av dette var noe GOP generelt ønsket?

Lenke til kommentar

Vance to take first foreign trip to France, Germany

Vice President Vance will travel to Europe next week for his first foreign trip since the inauguration, a VP spokesperson confirmed to The Hill.

Vance will travel to the Artificial Intelligence (AI) Action Summit in France and the Munich Security Conference in Germany, The Washington Post first reported.

..hvorfor heller ikke Oslo for å besøke Gahr Støre og Barth Eide.

Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 minutter siden):

Vance to take first foreign trip to France, Germany

...
..hvorfor heller ikke Oslo for å besøke Gahr Støre og Barth Eide.

Jeg må si jeg ikke skjønner halvparten av innleggene dine. Er dette humor eller et annet stort poeng som jeg ikke har fått med meg? Eller er konteksten en samtale du har hatt med deg selv?

Et mysterium.

Endret av uname -i
  • Liker 7
Lenke til kommentar

See How Russia Is Winning the Race to Dominate the Arctic

Moscow is growing its footprint at the top of the world, working with China—and leaving the U.S. behind

Russia’s growing international isolation following its full-scale invasion of Ukraine in 2022 helped cement closer ties with China. Russia has increasingly opened its Arctic territory up to Beijing as Beijing has propped up the Russian economy and provided dual-use equipment to buttress its military.

That support has been prominent in the Arctic, where Chinese companies are significant investors and equipment suppliers in Russian energy projects including the Yamal LNG and Arctic 2 LNG projects.

Russia, in return, has been shipping fuel to China using its so-called shadow fleet, by which sanctioned vessels make illicit deliveries of Russian oil to markets in Asia. Last year saw a record volume for transit cargo through the Northern Sea Route from northwestern Russia to the Bering Strait, according to Rosatom, the Russian agency that oversees the waterway. Almost all of that cargo went from Russia to China, and more than half was crude oil. The total volume remains a fraction of crude-oil traffic through the Suez Canal: While the northern route’s shorter distance can cut transit times by two weeks, sea ice remains a treacherous obstacle despite shrinking ice cover.

Map Shows Locations of NATO and Russian Military Bases in the Arctic

Russia has 32 "continuously attended military sites" in the Arctic region as of 2024.
Norway has 15 "continuously attended military sites," while the U.S. has 10, Canada eight, Denmark three (situated on Greenland) and Iceland one.

Lenke til kommentar
sjamanen skrev (34 minutter siden):

Hvis verden og media bare hadde sluttet å delta i idiotiske diskusjoner om fascister og nazister så hadde hvertfall det vært en forbedring.

Skal de bare la folk som Putin, Erdogan, Xi, Rocket Man og Trump gjøre som de vil uten å dekke det eller snakke om farene..?

• Liker 3
Lenke til kommentar
jallajall skrev (16 minutter siden):

Russia has 32 "continuously attended military sites" in the Arctic region as of 2024.
Norway has 15 "continuously attended military sites," while the U.S. has 10, Canada eight, Denmark three (situated on Greenland) and Iceland one.

Heldigvis er russerene sitt militære en vits fundert på å kverne bort livene til russiske ungdom til motstanderne får dårlig nok samvittighet til å kapitulere, så det spiller liten rolle hvor stort antall baser de har.

Vesten er så teknologisk overlegen at det utdaterte utstyret vårt knuser russerene på slagmarken.

...

De har dog en fordel i propaganda, som du så flott demonstrerer.

Men det er virkelig på tide at Putin setter seg i et helikopter snart.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Red Frostraven said:

Heldigvis er russerene sitt militære en vits fundert på å kverne bort livene til russiske ungdom til motstanderne får dårlig nok samvittighet til å kapitulere, så det spiller liten rolle hvor stort antall baser de har.

Det er jo også en måte å avfeie kampen om artic på.

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (35 minutter siden):

Skal de bare la folk som Putin, Erdogan, Xi, Rocket Man og Trump gjøre som de vil uten å dekke det eller snakke om farene..?

Nei, hvor har du det fra?

Det er ingen av de her som uten videre er nazister eller fascister av den grunn. Hvis jeg skal hoppe i det og foreslå et felles navn på de overnevnte, så ville jeg gått for: Mafiaboss.

Endret av sjamanen
Lenke til kommentar
sjamanen skrev (10 minutter siden):

Nei, hvor har du det fra?

Det er ingen av de her som uten videre er nazister eller fascister av den grunn. Hvis jeg skal hoppe i det og foreslå et felles navn på de overnevnte, så ville jeg gått for: Mafiaboss.

Sitat

Fascism is a far-right form of government in which most of the country's power is held by one ruler or a small group, under a single party

USA er ikke et fascist land enda, men GOP og de som støtter Trump ønsker dette. De er altså fascister.

• Liker 3
Lenke til kommentar
4 minutes ago, lada1 said:

Er det ikke slik at diktatorer og antidemokrater helst angriper de som står dem nært?

Stalin, Mao og Pol Pot drepte jo sine egne.

AKP hadde i sin tid SV som en slags "hovedfiende" 🙂

I denne sammenheng blir det meningsløst å snakke om "de som står dem nært", dersom du ikke definerer hva "nært" skal være et mål på. Det samme med "sine egne". Slik jeg leser "sine egne" her, er det landsmenn. Og det er jo ikke slik at alle i et land mener det samme. Ser man dette opp mot trumpern, fjerner han alle meningsmotstandere. Da er landsmenn underordnet, uten betydning.

Jeg vil tro at AKP ikke så på SV som "ekte". SV var vel langt ifra ekstreme nok.

Diktatorer angriper alle som er eller kan tenkes å bli meningsmotstandere, politiske motstandere eller opponenter i en eller annen form. Og det ser for tiden ut til at trump leter etter grunnlag for å kunne internere sine motstandere, men inntil videre må han heller fortsette med skremselstaktikken, utfrysing, fjerning fra stillinger osv. Jeg venter bare på en offisiell WhiteHouse nettside nå der man kan angi naboen for å være i ledtog med demok... fienden og annet opponerende avskum.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Trump er en forretningsmann, og de som støtter han økonomisk er forretningsmenn og de lever i en veldig tett symbiose. 

Han styrer USA som en forretningsmann, oppvokst og innsausa og prater kun det språket, med alle de kyniske pressmidlene de benytter, og bryr seg ikke noe om alle likene som ligger strødd i bakspeilet for å oppnå målet om enda mer økonomisk makt, og blidgjøring av stakeholders.

Det er ikke helt uvanlig å legge press for å få gjennom politikk, og avtaler som kan gagne folket, men måten han fremstår og kommuniserer er svært problematisk. 

Og selvsagt måten han undergraver demokratiet. 

Dette vil jeg si er et resultat av kapitalisme dratt til et ytterpunkt, blindet for moral og etikk. Ekstrem usunn form for kapitalisme, hvor pengene og makten det kan gi, er Guden til Trump. 

Trump har ikke Jesus som Gud (som mange er lurt til å tro), dessverre kan man si for da hadde det vært andre verdier som styrte, men han er blindet og styrt av penge og maktbegjæret, og bruker alle midler og illusjoner for å tilfredsstille dette. 
Det samme kan man si om alle kortene han har i kortstokken. 

Endret av OddZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, sjamanen said:

Tull og tøys. Denne definisjonen gjør store deler av historiens regimer til fascistiske regimer.

Og hva er fascisme? Hvis vi ser bort ifra at begrepet dukket opp i Italia tidlig på 1900-tallet, så er det noen egenskaper her som er klart under fascisme-paraplyen. Disse egenskapene vil du finne igjen i ganske mange land over hele verden, gjennom hele historien til mennesket.

F.eks. sterk leder, nasjonalisme, militarisme, kollektivisme, antidemokrati, propaganda og vold.

Det skal godt gjøres å faktisk finne mange land som ikke har inkludert dette som en stor del av styret opp gjennom historien.

Men igjen, jeg trodde vi var kommet lenger i 2025 enn at dette for full fart skulle inn igjen i et av verdens mest betydningsfulle land.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (17 minutter siden):

Hvilen annen fascistleder er Trump mest lik egentlig?

Jeg skal ikke dra noen paralleller fra Trump til noen andre personer, men jeg anbefaler å ta et dypdykk i Italias politiske landskap gjennom fascisme-tiden så kan det hende du ser noen slående historiske likheter.

En nylig ting er jo hvordan USAs høyesterett ga presidenten full immunitet:

Sitat

Mussolini had personalized Italian politics and created a judicial framework that gave him de facto immunity from any consequences for his actions

også finnes det andre likheter med å få eliten med på sitt lag, kutte offentlige etater for å privatisere kritisk infrastruktur:

Sitat

...as he pandered to business elites by privatizing the electric, telephone and insurance sectors. He pioneered strategies to subvert free and fair elections with a 1923 law that gave any party receiving over 25 percent of the vote two-thirds of Parliament’s seats which delivered Fascists a substantial majority in the April 1924 election.

...

Sitat

...using force to roll back women’s rights, workers’ rights and democratic pluralism in the aim of restoring a mythic national unity.

Alle disse sitatene er altså ting Mussolini gjorde i Italia. Jeg sier ikke at Trump kopierer ham eller er Mussolini, jeg sier bare at det rimer ganske greit.
--
og ikke minst:

Sitat

Trump also has already vowed to pardon the Jan. 6 rioters if he’s elected, just as Mussolini pardoned his blackshirts. Trump would also be able to use the Justice Department to easily quash the series of criminal prosecutions facing him. The Supreme Court, meanwhile, has conferred sweeping immunity powers to the president, ensuring Trump would see few guardrails.

Artikkelen er jo litt eldre så vi vet jo at Trump benådet Jan. 6 deltagerne og han er nå ganske trygg for videre rettsforfølgelse. Hva han/de gjør videre gjenstår å se.

https://www.politico.com/news/magazine/2024/08/03/assassination-attempts-mussolini-trump-00171825

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...