Subara Skrevet i går, 07:56 Del Skrevet i går, 07:56 https://www.forskning.no/usa-videnskabdk/selv-de-rikeste-i-usa-lever-kortere-enn-de-rikeste-i-europa/2492926?fbclid=IwY2xjawJu49xleHRuA2FlbQIxMAABHhNQbll1ybxoHWfX8ku1LavQjDb9i6_EypBxQ51Ly9VslqiNZjUkQJgeMpIF_aem_3T8KpUChRA-fY0U58Ivhvw Selv de rikeste i USA lever kortere enn de rikeste i Europa Ny studie finner overraskende forskjeller på tvers av landegrensene. ---- Levealderen til de rikeste i USA var på linje med de fattigste i Tyskland, Frankrike og Nederland, viser studien. ---- Lavere levealder i USA enn i Europa kan blant annet henge sammen med at det er flere dødsfall på grunn av skytevåpen, alkohol og selvmord, sier Irene Papanicolas til avisen Fortune. I tillegg kan en svak velferdsstat være en mulig forklaring, på grunn av stresset folk kan oppleve hvis de mister jobben og ikke har et sikkerhetsnett, ifølge Papanicolas. https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJMsa2408259 4 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet i går, 07:58 Del Skrevet i går, 07:58 Kommer trumpefanten til å skylde på Norge i den seneste tragiske skole skytingen? Jeg tipper det blir nevnt på en eller annen måte. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet i går, 08:12 Del Skrevet i går, 08:12 Salvesen. skrev (12 minutter siden): Kommer trumpefanten til å skylde på Norge i den seneste tragiske skole skytingen? Jeg tipper det blir nevnt på en eller annen måte. Synes jeg hører Trumpern når han setter likhetstegn mellom toll (som egentlig er handelsubalanse) og skoleskyting (som egentlig handler om USAs morbide våpenlover)….. Lenke til kommentar
The Very End Skrevet i går, 08:19 Del Skrevet i går, 08:19 20 minutes ago, Salvesen. said: Kommer trumpefanten til å skylde på Norge i den seneste tragiske skole skytingen? Jeg tipper det blir nevnt på en eller annen måte. Et eller annet om toll, sosialisme / kommunisme og 46000% toll i retur. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet i går, 08:21 Del Skrevet i går, 08:21 sedsberg skrev (9 timer siden): Neste steg våpenleveranser til russland? Han er tilsynelatende klar til å gi opp forsøket på å få til "fred" i Ukraina: https://kyivindependent.com/us-ready-to-abandon-russia-ukraine-ceasefire-efforts-rubio-says/ Hvor blir det at Trump-supporterne her i tråden tro? Lite med kommentarer fra dem på... vel, alt egentlig. Det er så jævla mye ondskap, løgnaktighet og inkompetanse fra Trump og idiotgjengen hans at det er vanskelig å holde seg oppdatert. Uansett, fra "jeg skal få slutt på krigen innen 24 timer" til "jeg gir opp"... ART OF THE DEAL! 3 2 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet i går, 08:21 Del Skrevet i går, 08:21 Salvesen. skrev (17 minutter siden): Kommer trumpefanten til å skylde på Norge i den seneste tragiske skole skytingen? Jeg tipper det blir nevnt på en eller annen måte. Hvilken skoleskyting, Florida ? Dallas ? Hva er forbindelsen til Norge ? Bare i 2025 har det vært 80 masseskytinger...definert som en hendelse der minst 4 mennesker er blitt beskutt (eller drept), ikke inkludert skytteren. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet i går, 08:22 Del Skrevet i går, 08:22 SilverShaded skrev (Akkurat nå): Hvilken skoleskyting, Florida ? Dallas ? Hva er forbindelsen til Norge ? Dobbelt statsborgerskap. Han skal også ha vært sønn av en sheriff eller noe slikt. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet i går, 08:29 Del Skrevet i går, 08:29 Markiii skrev (Akkurat nå): Dobbelt statsborgerskap. Han skal også ha vært sønn av en sheriff eller noe slikt. Åja...Florida State University i Tallahassee, da. Samme sted som 3 ble skutt i 2014. En tidligere Sheriff Deputy var stemoren til skytteren, og han brukte hennes service-våpen. Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet i går, 09:26 Del Skrevet i går, 09:26 sedsberg skrev (10 timer siden): Neste steg våpenleveranser til russland? Neste steg er nok å mer aktivt sabotere europeiske lands innsats for å hjelpe Ukraina. 1 3 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet i går, 11:48 Del Skrevet i går, 11:48 (endret) Markiii skrev (17 timer siden): Problemet er at vi lever i to forskjellige verdener. Du fantaserer om at folk vil deindustrialisere og fjerne teknologi, og gå tilbake til en primitiv og hard levemåte. Jeg innser at folk ønsker velstand og teknologi. Ikke for USA, som vi diskuterer her. Jeg orker ikke å gå gjennom den ekstremt lange teksten din i detalj. Nok en gang: Du svarer ikke på noe av det jeg konfronterer deg med. Greit nok. Du skriver det selv, du er solgt på ideen om velstand og teknologi og at dette er avgjørende for menneskehetens velbefinnende. Det er og blir noe vi er opplært til å tro og mene og jeg kan ikke annet enn å oppfordre deg til å stille flere og bedre spørsmål rundt din egen oppfatning. Jeg har, nok en gang, heller aldri snakket om verken deindustrialisering eller å "fjerne" teknologi, hva nå enn det betyr. Dette er hva folk her inne kaller en stråmann. Det samfunnet jeg ønsker meg tar i bruk teknologien vi har og utvikler til å utvikle mer selvforsyning og mindre sentraliserte/monopoliserte systemer med for eksempel frakt av fisk til Lofoten. Du skriver veldig mye på denne tråden og jeg stiller deg kritiske spørsmål rundt hva du tror om verden som jeg mener er helt feil. Du trenger ikke å svare - men la nå være å tillegge meg ting jeg ikke har sagt. Endret i går, 11:51 av sjamanen 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 11:56 Del Skrevet i går, 11:56 @sjamanen Ett slikt samfunn som du beskriver vil trenge en del ting, en effektiv og miljøvennlig transport, f.eks person og fraktdroner, lokal energiproduksjon og infrastruktur for vann og avløp osv. Hvis vi fjerner problemet med og flytte seg raskt og effektivt så blir det mye lettere og bo der man vil og kunne pendle for de som må det. 1 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet i går, 11:56 Del Skrevet i går, 11:56 Vokteren skrev (6 timer siden): Trump ønsker at flere skal investere i USA. I praksis gjør han det stikk motsatte i sin stupide iver etter å vise makt: https://e24.no/energi-og-klima/i/lw5q4k/trump-stopper-equinors-gigantutbygging-i-new-york?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no Nå skremmer han utenlandske investorer ved å stoppe allerede signerte avtaler innen fornybar energi. Håper virkelig at avtalene inneholder vanntette klausuler om erstatning dersom en av partene feiger ut. Jeg ser frem mot et erstatningssøksmål i milliardklassen som kan senke Trump. På tross av å være av feil grunner og med feil intensjoner og uforutsigbare konsekvenser, så kan jeg ikke unnlate å være litt glad for at den globale industrien får et tilbakeslag hva gjelder å bygge ut all denne kraften. Etter min mening er det "grønne skiftet" overhodet ikke et oppgjør med forbrukerkulturen vår, men en enorm utbygging for å fasilitere at vi bare kan dure på som før. Keiserens nye klær og enorme pengestrømmer til selskaper som Equinor. På kort sikt tjener vel fossilindustrien på dette, men håpet er at bremsingen i verdensøkonomien og utbygging av ny kraft kan løfte budskapet om at vi må rydde opp i vestens forbruk. 16. April var dagen Norge brukte opp årets ressurser. Smak litt på den. 16. April. 1 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet i går, 12:02 Del Skrevet i går, 12:02 (endret) agvg skrev (8 minutter siden): @sjamanen Ett slikt samfunn som du beskriver vil trenge en del ting, en effektiv og miljøvennlig transport, f.eks person og fraktdroner, lokal energiproduksjon og infrastruktur for vann og avløp osv. Hvis vi fjerner problemet med og flytte seg raskt og effektivt så blir det mye lettere og bo der man vil og kunne pendle for de som må det. Det er etter min mening helt hårreisende og feil retning slik vi organiserer oss i dag. Det finnes et uttall små grender og bygder rundt omkring i Norge som er helt døde, fordi alle som bor der kjører 2-3 mil til nærmeste kommunesentrum for å gjennomføre en jobb de kunne utført i lokalmiljøet, for å kjøpe varer som kunne vært solgt lokalt osv. Kraftlinjer på kryss og tvers og stadig nye og bredere veier som krever enorme summer i vedlikehold foruten den miljøbelastningen de representerer. Lokale gårder som må sende melken sin 400 km istedenfor å bare selge det lokalt. Osv. Osv. Norge er som skapt for frakt på sjøen, hvor mange -eid finnes ikke i dette landet? Her hvor jeg bor er det både lokalt kraftverk og eget drikkevann, samt både grise og melkebonde i nabobygda, og masse av plass til å etablere lokalt samdyrkelag. De som må pendle, kan pendle. Mange bekker små.. Jeg mener vi har alle forutsetninger for et mye rimeligere og robust samfunn og inntreden av AI har et enormt potensial. Endret i går, 12:04 av sjamanen 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 12:06 Del Skrevet i går, 12:06 (endret) @sjamanen Den nåværende sikkerhetssituasjonen fordrer jo at vi tar landet i bruk, er jo ikke noen sikkerhet i endeløse ødemarken og tomme hus. Endret i går, 12:22 av agvg Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet i går, 12:06 Del Skrevet i går, 12:06 (endret) 10 minutes ago, sjamanen said: På tross av å være av feil grunner og med feil intensjoner og uforutsigbare konsekvenser, så kan jeg ikke unnlate å være litt glad for at den globale industrien får et tilbakeslag hva gjelder å bygge ut all denne kraften. Etter min mening er det "grønne skiftet" overhodet ikke et oppgjør med forbrukerkulturen vår, men en enorm utbygging for å fasilitere at vi bare kan dure på som før. Keiserens nye klær og enorme pengestrømmer til selskaper som Equinor. På kort sikt tjener vel fossilindustrien på dette, men håpet er at bremsingen i verdensøkonomien og utbygging av ny kraft kan løfte budskapet om at vi må rydde opp i vestens forbruk. 16. April var dagen Norge brukte opp årets ressurser. Smak litt på den. 16. April. Eventuelt så får du det som i USA, at politikere blir valgt inn som gir blaffen i miljøet. Det grønne skiftet er et realistisk alternativ. Det du skisserer virker mindre realistisk og en miljøbevegelse som pusher noe slikt risikerer å bli helt irrelevant. Endret i går, 12:07 av Imaginacíon 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet i går, 13:29 Del Skrevet i går, 13:29 Fredens mann, Donald "The Dove" Trump slår til igjen: https://www.vg.no/nyheter/i/63AwO0/houthiene-sier-58-personer-er-drept-og-126-saaret-i-amerikansk-luftangrep-i-jemen 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 13:56 Del Skrevet i går, 13:56 sedsberg skrev (26 minutter siden): Fredens mann, Donald "The Dove" Trump slår til igjen: https://www.vg.no/nyheter/i/63AwO0/houthiene-sier-58-personer-er-drept-og-126-saaret-i-amerikansk-luftangrep-i-jemen Og være en proxykriger for diktaturet i Iran er kanskje ikke noe spesielt smart, Iran driver ikke med annet enn faenskap i hele området og regimet burde knuses totalt. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet i går, 14:17 Del Skrevet i går, 14:17 47 minutes ago, sedsberg said: Fredens mann, Donald "The Dove" Trump slår til igjen: https://www.vg.no/nyheter/i/63AwO0/houthiene-sier-58-personer-er-drept-og-126-saaret-i-amerikansk-luftangrep-i-jemen Det er skammelig. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 14:19 Del Skrevet i går, 14:19 Imaginacíon skrev (1 minutt siden): Det er skammelig. De burde tatt kilden, ikke proxykrigerne. Prestestyret i Iran bør ikke ha livets rett. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet i går, 14:21 Del Skrevet i går, 14:21 Trump burde bli avsatt og fengslet for sine forbrytelser som president. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå