Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

obygda skrev (4 timer siden):

Om noen skulle ha innsikt i forholdet USA har med Danmark mhp Grønland så må det ha vært henne. Hun ble sparket fordi hun sa sannheten og ikke narrativet som Trump adminstrasjonen forfekter. Det er typisk Trump at sannhet betyr ingenting..fakta betyr ingenting..

USA er på vei rett i dass. 

hjalp vel heller ikke at hun er kvinne mistenker jeg (mannssjåvinisme?)

synd, for du må være "over gjennomsnittet" for å bli betrodd en slik posisjon hun hadde.

blir etterhvert en lang liste av hederlige mennesker som får føyken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (3 minutter siden):

hjalp vel heller ikke at hun er kvinne mistenker jeg (mannssjåvinisme?)

synd, for du må være "over gjennomsnittet" for å bli betrodd en slik posisjon hun hadde.

Vel. Hvis man kun skal stole på hvite menn snakker vi om mindre enn 25% av befolkningen, og hvis man antar at 50% av befolkningen ikke er gode nok pga meninger, har man kun ca 10% av befolkningen på å finne kseptable kandidater på. Da får man ikke de beste, kun de med rett gruppetilhørighet. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Mr.M said:

Det blir vel i hovedsak hederlige mennesker som får fyken. Særlig siden jeg setter hederlighet og integritet ganske tett sammen. Og mennesker som beholder sin integritet selv i møte med autokrater og kulter er som vanlig en fare for autokratiet og kulten. Det er ikke uten grunn at både de som står for noe og holder på det, samt intellektuelle er de første som blir hentet av guffent politi på nattestid og sjelden kommer hjem igjen når diktatur vokser frem.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (18 minutter siden):

stemmer det at demokratene har stemt ja til Trump's tolltariff plan? så bare et glimt av nyhetsflash, så ikke helt sikker på hva det var snakk om

Nei, tror ikke det stemmer. Det det ble stemt over i Huset var budsjettet (passed), afaik. Det som har foregått, er at GOP har gjort sitt ytterste for å stoppe en avstemning over tariff-planen, ved å bruke samme metode som tidligere ble anvendt for å stanse avstemning over tariffene mot Canada. Planen var et clash rundt dette på onsdag, men tror det ble ble skrinlagt etter Trump's 90 dagers utsettelse. Selvsagt ønsker ikke GOP en avstemning over tariffene, og de bruker alatså en metode der en avstemning kan komme på bordet tidligst i september.

• Liker 3
Lenke til kommentar
.berZerk skrev (7 timer siden):

Kinesere er som kjent sparsommelige ??? Da har du et totalt forskjellig inntrykk enn meg for å si det mildt.

De er et velkjent faktum at privatforbruk i Kina er lavere enn i vesten, de sparer istedenfor å låne hvis de kan, sparer til alderdom. Myndighetene vil nå bruke reserver til å hjelpe sektorer som kommer i trøbbel og prøve å få folk til å bruke mer internt, få opp etterspørsel etter varer der.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (6 timer siden):

Det er riktig at de vil stimulere intern konsum, men det er ikke hovedplanen fordi ellers ville de ha styrket yuan og kjørt på med masse pengestøtte. De har istedenfor valgt å devaluere yuan og er på vei til å øke handelsoverskuddet enda mer. 

Hovedplanen er å selge til USA igjennom tredjeland, gjøre Europa avhengig av Kina ved å dumpe billige varer og så utkonkurrere vestlig eksport sånn at Kina blir verdens mektigste land.

https://www.nytimes.com/2025/03/10/opinion/tariffs-europe-trade-war.html

Kina har systematisk redusert eksport til Kina i mange år og er tydeligvis klar for å ta den støyten nå. Det ville ikke være lurt å gi seg. Intern etterspørsel som del av økonomisk modellskifte har vært tema lenge også, må være tiden for mer av det nå. Det kommer nok, de tenker langsiktig og planlegger i motsetning til USAs 'finance capitalism' der profitt nå er målet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, coyotl said:

Kina har systematisk redusert eksport til Kina i mange år og er tydeligvis klar for å ta den støyten nå. Det ville ikke være lurt å gi seg. Intern etterspørsel som del av økonomisk modellskifte har vært tema lenge også, må være tiden for mer av det nå. Det kommer nok, de tenker langsiktig og planlegger i motsetning til USAs 'finance capitalism' der profitt nå er målet.

Dette gir ikke mening. Tarriffer er på eksport ut av Kina, ikke på eksport til Kina.

Og eksport ut fra Kina har ikke blitt redusert og det er heller ingen ønske fra Kina at det blir redusert.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I 2019 veide DT 110 kg. Mange kilder påstår at han spiser mye drittmat. Dette er et helt ferskt bilde:

Screenshot2025-04-11at15-19-11Dagbladet-frstmedsistenytt.png.f859c2df854b111b5a25ca0a25e791d3.png

Nå skal DT (78 år og 10 mnd) til helsesjekk. I forkant av det gjetter helseminister Kennedy på at DT har gått ned 30 pund og føyer på at han synes DT ser friskere ut.

1. Hvor sannsynlig er det at vi får vite sannheten om vekta?

2. Hvor sannsynlig er det at Kennedy treffer med spådommen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

I 2019 veide DT 110 kg. Mange kilder påstår at han spiser mye drittmat. Dette er et helt ferskt bilde:

Screenshot2025-04-11at15-19-11Dagbladet-frstmedsistenytt.png.f859c2df854b111b5a25ca0a25e791d3.png

Nå skal DT (78 år og 10 mnd) til helsesjekk. I forkant av det gjetter helseminister Kennedy på at DT har gått ned 30 pund og føyer på at han synes DT ser friskere ut.

1. Hvor sannsynlig er det at vi får vite sannheten om vekta?

2. Hvor sannsynlig er det at Kennedy treffer med spådommen?

Ikke vekta jeg ville vært mest bekymret for...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

"USAs president Donald Trump gir Russland og Vladimir Putin en klar beskjed på sitt sosiale medie Truth Social fredag ettermiddag. - Russland må sette fart. Altfor mange personer dør, tusenvis hver uke, i en forferdelig og meningsløs. En krig som aldri burde eller ville ha funnet sted hvis jeg var president!, skriver Trump."

Har jeg misforstått noe, eller er han ikke president? 🤡

• Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, wampster said:

"USAs president Donald Trump gir Russland og Vladimir Putin en klar beskjed på sitt sosiale medie Truth Social fredag ettermiddag. - Russland må sette fart. Altfor mange personer dør, tusenvis hver uke, i en forferdelig og meningsløs. En krig som aldri burde eller ville ha funnet sted hvis jeg var president!, skriver Trump."

Har jeg misforstått noe, eller er han ikke president? 🤡

Han var ikke president i 2022 når krigen startet.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...