Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Idiotene styrer USA

Sitat

Trumps tolltragikomedie har fått hans pressetalskvinne til å fremstå som Komiske-Karoline.

Vi så det på direkten da Trump selv avsluttet skuespillet ved å trekke teppet vekk under føttene på sine medarbeidere.

For selvsagt er ikke dette noen suksess på noe som helst vis.

Det er et stort nederlag for Donald Trump.

https://www.vg.no/nyheter/i/kwObwA/trump-staben-proever-aa-dekke-over-tollfiasko

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Imaginacíon said:

Ved et tidspunkt, Trump fremskynder det, vil dollaren opphøre å være reservevaluta.

Det finnes ingen alternativ til dollar utenom euro, og det er ikke hva land som Kina vil bytte til. Dollaren vil derfor forbli viktig uansett hva Trump gjør.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Imaginacíon said:

Det er nå en svært så optimistisk vurdering. Dollaren er avhengig av tillit den som alt annet.

Nei, den er ikke avhengig av tilitt. Den er avhengig av at USA har en høy andel av verdens BNP. Den er også avhengig av at USA ikke innfører kapitalkontroller som Kina.

USAs andelen av global BNP kommer ikke til å falle kraftig uansett hva Trump gjør.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ove38 said:

Siden dollaren er verdens reservevaluta fungere det ikke slik.

Selv om dollaren er i en særstilling så finnes det naturligvis en grense der også.

Om ikke, så kan jo trump bare trykke opp noen fantasilliarder til seg selv og milliardær-vennene sine. Så kan han dele ut noen millioner til hver enkelt amerikaner og bli tidens mest poupulære president og få den hyllesten han er så desperat etter å få...

Endret av Zork
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Ove38 said:

Nei, de må bare trykke mere dollar. Noe de nå har gjort i mange ti år, samtidig som den bare øker i verdi. Så lenge deres valuta er verdens reserve valuta og de styrer verdens økonomi, går dette helt greit. Hva som skjer med mindre land som gjør det samme, sier ingen ting om hva som skjer med USA, når de gjøre det.

De trykker allerede ekstreme mengder dollar som er grunnen til inflasjonen  i 2022. Høyere inflasjon gjør gjelden uhåndterlig så nei.. de kan ikke trykke seg ut av dette. Derfor tok jeg med GB etter 1 verdenskrig, de var verdens reservevaluta da, og tenkte litt av det samme. Knakk helt sammen og de endte opp med å nekte innløsing av statsgjeld (bonds) som man frykter usa også vurderer nå. 

budsjettene i USA må balanseres ellers går det ikke.

Endret av scuderia
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, scuderia said:

De trykker allerede ekstreme mengder dollar som er grunnen til inflasjonen  i 2022. Høyere inflasjon gjør gjelden uhåndterlig så nei.. de kan ikke trykke seg ut av dette. Derfor tok jeg med GB etter 1 verdenskrig, de var verdens reservevaluta da, og tenkte litt av det samme. Knakk helt sammen og de endte opp med å nekte innløsing av statsgjeld (bonds) som man frykter usa også vurderer nå. 

budsjettene i USA må balanseres ellers går det ikke.

Det som knakk Storbritannia var at de mistet alle sine kolonier og deres andel av BNP falt kraftig. Det var ikke inflasjon.

USAs underskudd er egentlig irrelevant for dollarens posisjon, fordi de som kjøper amerikanske verdipapirer bryr seg ikke, de kan finansiere det med QE og EUs underskudd er ikke mye bedre.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Her i Norge har vi merverdiavgift på opp til 25%. I USA har de vel en lav Sales Tax, de mangler vel et VAT system.

Om avgiftene (Sales Tax eller VAT) er lave nok så gir det mening å innføre 10% toll på varer slik at staten har litt inntekter. F.eks kunne en ha 15% VAT (eller Sales Tax) og 10% toll. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Noen her som følger ekstra godt med og har status om fredsforhandlingene med Russland/Ukraina som Trump skulle fikse? 

Alt en leser om nå er tariffer, pågår det fortsatt "ekte" forhandlinger eller er det gitt opp? 

Jeg kan ikke huske å ha sett noen tegn til at det har pågått ekte forhandlinger så det svaret gir seg vel selv?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, sedsberg said:

Leste senest i dag at de fremdeles holder på med mineralavtalen, så noe holder de på med.

Hehe, ja noe er vel faktisk korrekt beskrivelse. Fredsforhandlinger er det neppe.

At Ukraina skal måtte selge seg på den måten for i det hele tatt få snakke med amerikanerne er faktisk så skammelig at jeg har problemer med å sette ord på det. Jeg tror ikke det blir en mineralavtale og jeg tror aldri Trump kommer til å stille opp for verken Europa eller Ukraina. Spørsmålet er om han kommer til å løpe linen ut og ta side med Putin eller bare prate hele greiene bort i ingenting.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (23 minutter siden):

Hehe, ja noe er vel faktisk korrekt beskrivelse. Fredsforhandlinger er det neppe.

At Ukraina skal måtte selge seg på den måten for i det hele tatt få snakke med amerikanerne er faktisk så skammelig at jeg har problemer med å sette ord på det. Jeg tror ikke det blir en mineralavtale og jeg tror aldri Trump kommer til å stille opp for verken Europa eller Ukraina. Spørsmålet er om han kommer til å løpe linen ut og ta side med Putin eller bare prate hele greiene bort i ingenting.

Trump har i praksis tatt Putin under sine vinger...

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Zork said:

Selv om dollaren er i en særstilling så finnes det naturligvis en grense der også.

Om ikke, så kan jo trump bare trykke opp noen fantasilliarder til seg selv og milliardær-vennene sine. Så kan han dele ut noen millioner til hver enkelt amerikaner og bli tidens mest poupulære president og få den hyllesten han er så desperat etter å få...

Det er ikke presidenten som trykker milliardene. Det er USAs sentralbank (FED) , som så gir de dem (låner dem ut) til banker og andre. Ikke til den enkelte amerikaner.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Camlon said:

Det som knakk Storbritannia var at de mistet alle sine kolonier og deres andel av BNP falt kraftig. Det var ikke inflasjon.

USAs underskudd er egentlig irrelevant for dollarens posisjon, fordi de som kjøper amerikanske verdipapirer bryr seg ikke, de kan finansiere det med QE og EUs underskudd er ikke mye bedre.

Ja jeg har forstått det slik at også EUs sentralbank (ECB) nå går frem på samme måte som USAs sentralbank (FED)

Endret av Ove38
Lenke til kommentar
MrL skrev (19 timer siden):

Tja, E24 skriver.. :

– Den vellykkede forhandlingsstrategien som president Trump implementerte for en uke siden i dag, har brakt mer enn 75 land frem til å forhandle, sier den amerikanske finansministeren, Scott Bessent forran Det hvite hus etter at oppdateringen kom onsdag kveld.

Så jeg vet ikke. Men kaos er det.

De lyver så det renner av dem. Det er helt umulig å forholde seg til USA nå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (18 timer siden):

Når var USA et moralsk fyrtårn?

USA har muliggjort internasjonal handel og relativ stabilitet. Verden har jo vært forholdsvis stabil. Klart de har driti på draget, som med invasjonen av Irak, men tenk på f.eks. Biden som til tross for at han var en feig og veik president, i det minste sto for stabilitet og forutsigbarhet.

Og selv repugnikanere har tidligere i det minste med sine ord støttet opp under demokratiet. Mange demokratiske stater har nytt godt av USAs beskyttende hånd.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...