obygda Skrevet torsdag kl 05:16 Del Skrevet torsdag kl 05:16 Ove38 skrev (1 minutt siden): Rather than a fight on all fronts against the world, this now looks far more like a fight on familiar Trumpian territory: America v China.The 90-day pause on the higher "retaliatory" tariffs levied on dozens of countries still leaves a universal across-the-board tariff of 10% in place.But China – which ships everything from iPhones to children's toys and accounts for around 14% of all US imports – has been singled out for much harsher treatment with an eye-watering rate of 125%.Trump said the increase was due to Beijing's readiness to retaliate with its own 84% levy on US goods, a move the president described as showing a "lack of respect". Vel..forskjellen er at USA nå har mistet mange venner og heller støtter Kina fremfor USA. 2 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet torsdag kl 05:26 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 05:26 Børsene over hele verden er sterkt lettet, men disse ser ut til å ha ikke fattet hva som har endret seg; 1) det er meget sterk usikkerhet om hvilken land vil ikke få straffetoll. 2) En katastrofal avkobling har funnet sted mellom Kina og USA. 3) Oljeprisen raste nedover, sette den amerikanske olje- og gassproduksjonen i stor fare. 4) Det amerikanske finanssystemet er i krise fordi tilliten er fallende. Den fargede mannen som traff bakken og lide voldsomt av smertene er i ferd med å få det første tegnet på sinne. Det vil drøyer litt til, men utviklingen er blitt uunngåelig. Det snakkes fritt om å deportere selv amerikanske statsborgere, alt tyder på at Trump aktet å kaste ut alle migranter - som talt flere titalls millioner - angrep på ytringsfrihet og amerikansk lov fortsette med full styrke - og det er ukontrollert korrupsjon i alle ledd. Nå er det eneste som mangler en storkrig. Spørsmålet er; hvem og hvor? 2 3 Lenke til kommentar
Zork Skrevet torsdag kl 05:39 Del Skrevet torsdag kl 05:39 (endret) 8 hours ago, MrL said: Ehm, ja..? Det står jo svart på hvitt, jeg gjengir bare e24 som kilde. Poenget var uannsett å si at Trump ikke har en strategi er grunnløst, hvis 75 land har ringt for forhandle en avtale. Da kan han nettopp ha oppnådd det han ønsker. Men da ingen vet Trump sine mål eller hans strategi, er det lottotipping. Når du gir det som et motsvar til en debattant som sier "vi ser nå igjen at trump har ingen strategi" så er det vanskelig å tolke det som noe annet en et argument imot det du svarer på. At 75 land ligger og trygler på sine knær, eller for å bruke trumps egne ord "are kissing my ass" og desperat vil gjøre alt store leder ber dem om er altså også kun ting trump og hans administrasjon sier. Endret torsdag kl 05:39 av Zork 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet torsdag kl 05:41 Del Skrevet torsdag kl 05:41 Zork skrev (2 minutter siden): Når du gir det som et motsvar til en debattant som sier "vi ser nå igjen at trump har ingen strategi" så er det vanskelig å tolke det som noe annet en et argument imot det du svarer på. At 75 land ligger og trygler på sine knær, eller for å bruke trumps egne ord "are kissing my ass" og desperat vil gjøre alt store leder ber dem om er altså også kun ting trump og hans administrasjon sier. Men alt Trump seier er alltid sant, han snakker faktisk meir sant enn noen andre presidenter noensinne! 🙊 1 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet torsdag kl 05:47 Del Skrevet torsdag kl 05:47 29 minutes ago, obygda said: Vel..forskjellen er at USA nå har mistet mange venner og heller støtter Kina fremfor USA. Du har vel aldri vært USA venn. 1 Lenke til kommentar
Morromann Skrevet torsdag kl 05:54 Del Skrevet torsdag kl 05:54 obygda skrev (32 minutter siden): Vel..forskjellen er at USA nå har mistet mange venner og heller støtter Kina fremfor USA. Heller støtter Kina enn seg selv? Det forstår jeg ikke. USA har egentlig aldri hatt "venner"; de har partnere der de finner dem strategisk og politisk nyttige. JK22 skrev (25 minutter siden): 3) Oljeprisen raste nedover, sette den amerikanske olje- og gassproduksjonen i stor fare. Og det er definitivt krise for Norge med den store men ustabile økonomien vi har. JK22 skrev (26 minutter siden): Det snakkes fritt om å deportere selv amerikanske statsborgere Snakkes på politisk folkemunne hos løse kanoner på dekke eller konkrete planer om å faktisk gjøre dette? JK22 skrev (27 minutter siden): alt tyder på at Trump aktet å kaste ut alle migranter Inkludert Elon Musk også da? Lenke til kommentar
Samms Skrevet torsdag kl 05:55 Del Skrevet torsdag kl 05:55 4 minutes ago, Ove38 said: Du har vel aldri vært USA venn. Når det gjelder stormakter så bør alle hugse på at det finnes ikkje venner, berre interesser. Norge har fordel med å ha eit vennskap med Sverige. Overfor USA, Kina og andre stormakter gjelder det for Norge å ivareta sine interesser. Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 05:56 Del Skrevet torsdag kl 05:56 Ove38 skrev (7 minutter siden): Du har vel aldri vært USA venn. Å joda..men støtter ikke Trump eller MTG og Maga. 2 Lenke til kommentar
RookieNO Skrevet torsdag kl 06:00 Del Skrevet torsdag kl 06:00 Morromann skrev (3 minutter siden): Heller støtter Kina enn seg selv? Det forstår jeg ikke. Forhåpentligvis feil formulert. Skulle nok være "...har mistet mange venner, som nå heller støtter Kina enn USA". 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 06:18 Del Skrevet torsdag kl 06:18 RookieNO skrev (12 minutter siden): Forhåpentligvis feil formulert. Skulle nok være "...har mistet mange venner, som nå heller støtter Kina enn USA". Det er rett...USA har mistet troverdighet som en alliert og handelspartner. Investorer kan ikke stole på "inside trade" Trump og vennene hans. Trump skaper kaos og uforutsigbarhet. Ingen vet hva som skjer etter 90 dager...Og å true allierte med invasjon er jo helt hinsides. Tenker på grønland. Alt Trump gjør er å rote det til. Kina fremstår som mye mer forutsigbar i sin agering. USA er klassens ADHD elev... 1 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet torsdag kl 06:22 Del Skrevet torsdag kl 06:22 Så Trump bruker $2 Trillion (2 med 12 nuller etter) på å gi de 1% rikeste $585 000 i skattelette (i gjennomsnitt) Han tar inn $2 Billion (2 med 9 nuller etter) pr dag i øket toll (med de høye satsene), så da vil det altså ta 1000 dager å tjene inn det som ble lagt til statsgjelden for å gi de rikeste 1% skattelette bare i år. Det er ikke bærekraftig økonomi 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 06:37 Del Skrevet torsdag kl 06:37 De har merket seg at det ser ut som innsidehandel i USA og. https://www.threads.net/@terrypecora/post/DIP0PuSM_bC?xmt=AQGzH545hFV0GwBWfoevGo6DNk3rR9AdWUj0y3KSxUm8tg 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet torsdag kl 06:39 Del Skrevet torsdag kl 06:39 Sitat Onsdag kveld norsk tid kunngjorde USAs president Donald Trump en midlertidig pause i tollen han har innført mot en rekke land. Mindre enn fire timer tidligere oppfordret han sine 9,4 millioner følgere på Truth Social til å kjøpe aksjer. - DETTE ER ET FANTASTISK TIDSPUNKT Å KJØPE!!!, skrev presidenten på sin egen sosiale medieplattform. Kunngjøringen av tollpausen kort tid etter sendte børsene rett til himmels. New York-børsene hadde sine største stigninger på en enkelt dag siden 2008, ifølge MarketWire. https://borsen.dagbladet.no/nyheter/sterke-anklager-etter-helomvending/82949161 1 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet torsdag kl 06:41 Del Skrevet torsdag kl 06:41 Rune_says skrev (18 minutter siden): Så Trump bruker $2 Trillion (2 med 12 nuller etter) på å gi de 1% rikeste $585 000 i skattelette (i gjennomsnitt) Han tar inn $2 Billion (2 med 9 nuller etter) pr dag i øket toll (med de høye satsene), så da vil det altså ta 1000 dager å tjene inn det som ble lagt til statsgjelden for å gi de rikeste 1% skattelette bare i år. Det er ikke bærekraftig økonomi Kva som er bærekraftig for USA driter Trump i så lenge han får gitt seg sjølv og milliardærkompisene sine skattelette. 2 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet torsdag kl 07:36 Del Skrevet torsdag kl 07:36 1 hour ago, Rune_says said: Så Trump bruker $2 Trillion (2 med 12 nuller etter) på å gi de 1% rikeste $585 000 i skattelette (i gjennomsnitt) Han tar inn $2 Billion (2 med 9 nuller etter) pr dag i øket toll (med de høye satsene), så da vil det altså ta 1000 dager å tjene inn det som ble lagt til statsgjelden for å gi de rikeste 1% skattelette bare i år. Det er ikke bærekraftig økonomi Tror ikke hvor mange trillion gjeld USA har. Har så mye å si for USAs økonomi. Lenke til kommentar
MrL Skrevet torsdag kl 07:48 Del Skrevet torsdag kl 07:48 (endret) Zork skrev (2 timer siden): Når du gir det som et motsvar til en debattant som sier "vi ser nå igjen at trump har ingen strategi" så er det vanskelig å tolke det som noe annet en et argument imot det du svarer på. At 75 land ligger og trygler på sine knær, eller for å bruke trumps egne ord "are kissing my ass" og desperat vil gjøre alt store leder ber dem om er altså også kun ting trump og hans administrasjon sier. Jeg forstår ikke helt hva du babler om. Du referer til en professor som mener Trump ikke har strategi, jeg referer deg til en strategi. Eller mener du virkelig at 75 land ikke har ringt for en avtale og det er løgn? Det tror ikke jeg. At du henger deg opp i at han sier "de trygler for en avtale" er ikke relevant, spørsmålet her var om fremforhandling av avtaler var en strategi hele veien og alt tariffpratet, "bring back jobs" var bullshit for å oppnå dette. Det er ikke en usannsynlig strategi, om man er kjent med Trump sin sinnsyk kaotiske forhandlingsteknikker. Men saken er ingen av oss kjenner Trump sine endelige mål, fordi hva han sier til media kan alt være et spill og løgn - derfor er det vanskelig å definere om det er strategi. Endret torsdag kl 07:57 av MrL Lenke til kommentar
Zork Skrevet torsdag kl 08:00 Del Skrevet torsdag kl 08:00 2 minutes ago, MrL said: Jeg forstår ikke helt hva du babler om. Du referer til en professor som mener Trump ikke har strategi, jeg referer deg til en strategi. Eller mener du virkelig ikke at 75 land ikke har ringt for en avtale og det er løgn? Det tror ikke jeg. At du henger deg opp i at han sier "de trygler for en avtale" er ikke relevant, spørsmålet her var om fremforhandling av avtaler var en strategi hele veien og alt tariffpratet, "bring back jobs" var bullshit for å oppnå dette. Det er ikke en usannsynlig strategi, om man er kjent med Trump sin sinnsyk kaotiske forhandlingsteknikker. Men saken er ingen av oss kjenner Trump sine endelige mål, fordi hva han sier til media kan alt være et spill og løgn - derfor er det vanskelig å definere hans strategi. Nå er det vel ikke jeg som hovedsaklig svarer i hytt og vær her... det virker som du sliter med å holde tråden i innleggene du selv svarer på. Det var altså ikke jeg som 'refererte til en professor' - det var, som jeg også påpekte i mitt forrige svar til deg, en annen debattant. Når du svarer på hans sitat av en professor med et "tja, vet ikke jeg, e24 sier... " for så å følge opp med et sitat fra trumps egen administrasjon så fremstår det som om du ikke har lest godt nok til å skjønne at dette ikke kom fra e24. Så mye som du sliter med å holde styr på innleggene du svarer på her, så var det vel ikke en urimelig antagelse at du heller ikke hadde lest sitatet fra e24 godt nok til å skjønne sammenhengen..? Utover det må du gjerne tro trump og hans administrasjon har gjennomført en like genial plan som de selv forsøker å overbevise andre om. 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 08:04 Del Skrevet torsdag kl 08:04 Imaginacíon skrev (1 time siden): De har merket seg at det ser ut som innsidehandel i USA og. https://www.threads.net/@terrypecora/post/DIP0PuSM_bC?xmt=AQGzH545hFV0GwBWfoevGo6DNk3rR9AdWUj0y3KSxUm8tg Synes dette er stygt. Arbeider selv under sterke regler som ville fått meg i fengsel om jeg hadde operert slik. Dette er 100% innside og beskjeden har gått blant venner...Men i USA så slipper man trolig unna med slikt dessverre. Men det skaper usikkerhet blant investorer...og jeg tror dette er som å pisse i buksa for å holde varmen...Finansmiljøene kan vel ikke se med blide øyne på dette.. 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 08:07 Del Skrevet torsdag kl 08:07 2 minutes ago, obygda said: Synes dette er stygt. Arbeider selv under sterke regler som ville fått meg i fengsel om jeg hadde operert slik. Dette er 100% innside og beskjeden har gått blant venner...Men i USA så slipper man trolig unna med slikt dessverre. Men det skaper usikkerhet blant investorer...og jeg tror dette er som å pisse i buksa for å holde varmen...Finansmiljøene kan vel ikke se med blide øyne på dette.. USA minner mer og mer om en bananrepublikk. 1 Lenke til kommentar
MrL Skrevet torsdag kl 08:18 Del Skrevet torsdag kl 08:18 (endret) Zork skrev (1 time siden): Nå er det vel ikke jeg som hovedsaklig svarer i hytt og vær her... det virker som du sliter med å holde tråden i innleggene du selv svarer på. Det var altså ikke jeg som 'refererte til en professor' - det var, som jeg også påpekte i mitt forrige svar til deg, en annen debattant. Når du svarer på hans sitat av en professor med et "tja, vet ikke jeg, e24 sier... " for så å følge opp med et sitat fra trumps egen administrasjon så fremstår det som om du ikke har lest godt nok til å skjønne at dette ikke kom fra e24. Så mye som du sliter med å holde styr på innleggene du svarer på her, så var det vel ikke en urimelig antagelse at du heller ikke hadde lest sitatet fra e24 godt nok til å skjønne sammenhengen..? Utover det må du gjerne tro trump og hans administrasjon har gjennomført en like genial plan som de selv forsøker å overbevise andre om. OK nå ser jeg det var ikke du som ga sitat fra professoreren men du bygger videre på samme argument fra en samtale som startet i går, så der leste/husket ikke jeg godt nok - men ellers gjelder nok det deg og: Sitat "Tja, E24 skriver.. : – Den vellykkede forhandlingsstrategien som president Trump implementerte for en uke siden i dag, har brakt mer enn 75 land frem til å forhandle, sier den amerikanske finansministeren, Scott Bessent forran Det hvite hus etter at oppdateringen kom onsdag kveld." E24 skriver det Scott Bessent sier. E24 gjengir et sitat, det står jo svart på hvitt at dette er Scott Bessant og ikke E24 sin mening. Det var ingen forståelsemangel på det, mulighens kun for deg: Zork skrev (1 time siden): Når du svarer på hans sitat av en professor med et "tja, vet ikke jeg, e24 sier... " Vet du selv forskjell på sier og skriver ? Noen skriver det andre sier? For du blander selv begrepene og feilsiterer meg selv. Noe som indikerer at du selv sliter med å enten lese eller forstå. Så det blir litt dumt å kritisere andre for manglende lese og forståelseferdigheter. Det er sjeldent at jeg ikke holder track på hvem som sier hva, som ironisk nok skjedde i denne sammenheng etterpå - der kom nok murphy's law inn - så at du gjør en slik antakelse før dette er faktisk helt urimelig og frekk oppførsel. Den hadde vært mer rimlig nå, om du selv ikke hadde slitt med det samme. Endret torsdag kl 09:53 av MrL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå