Imaginacíon Skrevet i går, 12:06 Del Skrevet i går, 12:06 2 hours ago, Smule8o said: Nei, svært mye tyder på at Kinas elleville økonomiske vekst har stoppet opp, og at tallene de har oppgidd frem til nå har vært overdrevne. Dessuten er Kina i ferd med å råtne pga elendig politisk styring (etter at keiser Xi ble enerådende) og de har en helt katastrofal demografi pga ettbarnspolitikken som ble ført alt for lenge. Rapporter fra Kina fra folk som har vært der tyder på at levestandarden er på høyde med, om ikke bedre enn i Vesten. I hvert fall i de store byene. 2 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet i går, 12:20 Del Skrevet i går, 12:20 10 minutes ago, Imaginacíon said: Rapporter .... tyder på at levestandarden er på høyde med, om ikke bedre enn i Vesten. I hvert fall i de store byene. Tja https://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_mortgage_boycott Vi får se, vi får se. Har vært en enda mer spennede sak om det ikke har vært i CCP sin intersse å ikke krasje boligbyggermarkedet. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet i går, 12:21 Del Skrevet i går, 12:21 Smule8o skrev (2 timer siden): de har en helt katastrofal demografi pga ettbarnspolitikken som ble ført alt for lenge. dermed kan Folkekongressen bare vedta flerbarnspolitikk hvis nødvendig. er kanskje fortsatt slik i Kina at det kan mobiliseres kollektive skippertak i en grad som ikke er gjennomførbart i vestlig sfære? Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet i går, 12:28 Del Skrevet i går, 12:28 Trump-supporterene skuiffer aldri å bevise alle og enhver fordommer mot dem. 6 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet i går, 12:31 Del Skrevet i går, 12:31 Apathy skrev (2 timer siden): Mye av dagens hardware og software har i utgangspunktet vært bygget rundt x86 og avarter / videreutvikling fra den arkitekturen. Etter at smarttelefoner tok av har arm arkitektur begynt så smått å gjøre seg gjeldende. Apple, Microsoft (egne laptops) har jo også implementert Arm som heldigvis fremdeles er om ikke fullt ut britisk så ihvertfall langt mer enn x86 og dets videregående opplegg. Det er også en langt mer altså nærsagt åpen arkitektur som ikke såvidt jeg vet gir mye inntekter / styringsmakt til USA. Jeg har tro på at noen nå nytter høvet til å bygge opp noe "nytt" og mindre USA involvert arkitekturisk ecosystem for "pc", mobil og nettbrett (etc). USA fomlet nå med ballen og det åpner opp for Europeiske muligheter i denne massive sektoren. Ja det vil kreve investeringer, men gitt hvordan de over dammen har oppført seg i det siste er det mulig å "f inne opp hjulet på nytt" under en Europeisk paraply (kontroll). Helt enig i at andre land enn USA nå bør kjenne sin besøkelsestid og utvikle konkurrerende produkter. La Trump seile sin egen sjø inntil han forliser….. 1 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet i går, 12:39 Del Skrevet i går, 12:39 Oj, håper tyskerne mener alvor 3 3 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 12:42 Del Skrevet i går, 12:42 29 minutes ago, Imaginacíon said: Rapporter fra Kina fra folk som har vært der tyder på at levestandarden er på høyde med, om ikke bedre enn i Vesten. I hvert fall i de store byene. Stemmer heller ikke. Ja, øvre middelklasse i de store byene har høy materiell levestandard(man ser da selvsagt vekk fra mangelen på ytringsfrihet, rettstat, den ekstreme forurensingen osv), men det gjelder på ingen måte mesteparten av befolkningen. Kina bruker dog enormt mye resurser på å fremstå som et topp moderne land med høy levestandard for alle. Men å bygge masse flashy bygg i glass og betong og bruke enorme resurser på propaganda gjør fint lite for levestandarden for hvermansen. De bor trangt utenfor flotteste sentrum også har en kjip dårlig betalt jobb på en fabrikk 2 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 12:45 Del Skrevet i går, 12:45 21 minutes ago, Mr.M said: dermed kan Folkekongressen bare vedta flerbarnspolitikk hvis nødvendig. er kanskje fortsatt slik i Kina at det kan mobiliseres kollektive skippertak i en grad som ikke er gjennomførbart i vestlig sfære? Enbarnspolitikken er allerde opphevet. Men det hjelper ikke. Det er for sent. En eldrebølge av piske dimensjoner er like rundtur hjørnet, og yngre kinesere bor trangt i Storebrand byer og får dermed heller ikke mange barn. Å tvinge folk til å få barn vil nok være vanskelig selv i autoritære Kina 2 1 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet i går, 12:53 Del Skrevet i går, 12:53 13 minutes ago, Mbappe09 said: Oj, håper tyskerne mener alvor Du mener det blir kortere vei for Putin og Co ? Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet i går, 13:02 Del Skrevet i går, 13:02 Ove38 skrev (7 minutter siden): Du mener det blir kortere vei for Putin og Co ? Ikke trygt å oppbevare noe der. Putin har Trump i lomma uansett. 3 1 Lenke til kommentar
Steve Cook Skrevet i går, 13:08 Del Skrevet i går, 13:08 Smule8o skrev (På 4.4.2025 den 17.47): Prøver å finne noen kilder på høyresidens hyllest av Ayn Rand, men finner kun folk på ytre venstre som gnåler om det. Sier ikke at det ikke stemmer, men hadde vært kjekt med en annen kilde enn folk som tilegner politiske motstandere meninger Aftenposten er ytre venstre, ja. Ok. Da vet jeg sånn omtrentlig hvor du er plassert... 3 2 Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet i går, 13:21 Del Skrevet i går, 13:21 16 minutes ago, Mbappe09 said: Ikke trygt å oppbevare noe der. Putin har Trump i lomma uansett. Mye tryggere enn i Europa hvis det igjen blir krig. Det er nok deg Putin har i lomma. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet i går, 13:21 Del Skrevet i går, 13:21 (endret) Mbappe09 skrev (42 minutter siden): Oj, håper tyskerne mener alvor er dette gullet der det skal være i heletatt? var noe oppstuss husker jeg for 7-8 år siden(?) med at representanter for et eller annet land som ville inspisere gullbeholdningen sin ble nektet adgang. vet ikke om det er "konspirasjoner" men ble i alle fall sådd en del tvil om systemet. Endret i går, 13:22 av Mr.M Lenke til kommentar
Ove38 Skrevet i går, 13:25 Del Skrevet i går, 13:25 3 minutes ago, Mr.M said: er dette gullet der det skal være i heletatt? var noe oppstuss husker jeg for 7-8 år siden(?) med at representanter for et eller annet land som ville inspisere gullbeholdningen sin ble nektet adgang. vet ikke om det er "konspirasjoner" men ble i alle fall sådd en del tvil om systemet. Kanskje de som Norge, får utbetalt verdien av sin gullbeholdning i penger i stedet ? 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 13:26 Del Skrevet i går, 13:26 12 minutes ago, Steve Cook said: Aftenposten er ytre venstre, ja. Ok. Da vet jeg sånn omtrentlig hvor du er plassert... Nei, det mener jeg ikke. Men mitt søk var etter kilder på påstanden (annet enn noe en LO-fyr har sagt). Hadde jeg lest hele artikkelen i stedet for å hoppe på Google så hadde jeg fått det. My bad. Ser fortsatt ikke problemer med saken da. Jeg forholder meg til partiprogram og faktisk gjennomført politikk (akkurat på det området har ikke FrP så veldig god historikk i mine øyne). Men at noen i LO mener at det er feil at de har lest og likt en bok driter jeg personlig i Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 13:27 Del Skrevet i går, 13:27 5 minutes ago, Ove38 said: Mye tryggere enn i Europa hvis det igjen blir krig. Det er nok deg Putin har i lomma. Om Putin skulle lykkes i å invadere Tyskland har verden større problemer enn at han får hendene på litt mer gull 3 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet i går, 13:34 Del Skrevet i går, 13:34 Ove38 skrev (1 minutt siden): Kanskje de som Norge, får utbetalt verdien av sin gullbeholdning i penger i stedet ? litt usikker på hva du mener, men ingen har vel "tatt" gull fra oss (mot Norges vilje) og gitt oss papirpenger i stedet? i den materien jeg skrev om, ble det sådd tvil om at gullet lå der det skulle, eller om det var flyttet på fysisk. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet i går, 13:36 Del Skrevet i går, 13:36 "If you dont hold it you dont own it!" Tyskland kan nok se langt etter å få dette tilbake. Det blir nok seized av Federal Reserve og Trump administration. Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet i går, 13:42 Del Skrevet i går, 13:42 Greit å vite hva man får, før man stemmer. 1 3 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet i går, 13:44 Del Skrevet i går, 13:44 nå fant jeg saken jeg refererte over her. Det var i 2012, og faktisk Tyskland, representanter fra Bundesbank ble nektet å ta beholdningen i øyesyn Germans demand bullion back after Federal Reserve refuses to let them view their own gold https://www.mining.com/germans-begin-to-demand-their-gold-back-after-new-york-federal-reserve-rebuffs-access-requests-52759/ 2 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå