Lemongrass Skrevet i går, 06:40 Del Skrevet i går, 06:40 (endret) Mr.M skrev (9 timer siden): er det kun demonstranter som stemte på D eller også skuffede R-velgere? har jeg lurt på? for at det skal bli politisk "jordskjelv" bør det helst være snitt av begge sider. (mulig det er det, men bare lufter synspunktet) Enig. 600.000 protestanter i et land med 300 mill innbyggere trenger ikke å fortelle oss så mye. Vi vet at ca. Under halvparten av landets innbyggere er ekstremt i mot Trump og har vært det i 10 år. Det jeg følger med på er den sammenstilte approval/favorability rankingen til Trump, som har gått jevnt og trutt ned siden januar. Den treffer nok sikkert et gulv snart, men for hvert prosentpoeng den går ned så får jeg et håp. Endret i går, 06:40 av Lemongrass 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 06:47 Del Skrevet i går, 06:47 Lemongrass skrev (5 minutter siden): Enig. 600.000 protestanter i et land med 300 mill innbyggere trenger ikke å fortelle oss så mye. Vi vet at ca. Under halvparten av landets innbyggere er ekstremt i mot Trump og har vært det i 10 år. Det jeg følger med på er den sammenstilte approval/favorability rankingen til Trump, som har gått jevnt og trutt ned siden januar. Den treffer nok sikkert et gulv snart, men for hvert prosentpoeng den går ned så får jeg et håp. Disste protestene vil utvikle seg i takt med at folk får dårligere råd. Jeg tror det vil ende i mer voldsomme protester.... 2 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet i går, 06:58 Del Skrevet i går, 06:58 obygda skrev (2 minutter siden): Disste protestene vil utvikle seg i takt med at folk får dårligere råd. Jeg tror det vil ende i mer voldsomme protester.... Stor sannsynlighet for det. Hvor lang tid tar det før USA klarer å bygge opp produksjonskapasitet for varer de har importert i årtier ? Hvordan skal USA hindre at andre verdensdeler handler mer med hverandre og skyver USA ut i kulden ? Trumps bølleoppførsel har mange konsekvenser som han ikke forstår omfanget av….. 2 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 07:13 Del Skrevet i går, 07:13 Vokteren skrev (1 minutt siden): Stor sannsynlighet for det. Hvor lang tid tar det før USA klarer å bygge opp produksjonskapasitet for varer de har importert i årtier ? Hvordan skal USA hindre at andre verdensdeler handler mer med hverandre og skyver USA ut i kulden ? Trumps bølleoppførsel har mange konsekvenser som han ikke forstår omfanget av….. Jeg synes Trump og hans støttespiller minner om en religiøs sekt. Bare se på Karoline Leavitt , pressetalskvinnen til Trump. Hun forsvarer Trump med et stort kors hengene rundt halsen og prater om han som om han var en ny religøs skikkelse sendt av Gud for å redde amerikanerene. Det er også stor likhet mellom henne og hva man finner i Russland, Maria Zakharova. Og så har du Majorie taylor Greene, MTG, som helt klart har mistet mye kontakt med moder jord. Blant Trump sine støttespillere er det vel knapt noen som fremstår som rasjonelle? Og jeg tror mangelen på rasjonell tenkning i kretsen rundt Trump kommer til å felle han 5 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet i går, 07:47 Del Skrevet i går, 07:47 (endret) obygda skrev (47 minutter siden): Jeg synes Trump og hans støttespiller minner om en religiøs sekt. Bare se på Karoline Leavitt , pressetalskvinnen til Trump. Hun forsvarer Trump med et stort kors hengene rundt halsen og prater om han som om han var en ny religøs skikkelse sendt av Gud for å redde amerikanerene. Det er vel rett og slett innstramming av den Kristne kulturen. Har sett en dokumentar med Hegseth som programleder( var jo tv-mann før) og der framsto han som en veldig engasjert Kristen person med bønn osv. På en måte kan jeg forstå det, for den Kristne kulturen er jo blitt til en symbolsk vits i hele vesten forsåvidt. Det var mer respektabel Kristendom her i Norge også før. Før ungdomsopprørene/hippikultur, kvinnekamp osv gjorde seg gjeldene mer utover fra 60-tallet av og opp til vår tid. Nå er der unektelig mye rot sånn sett. Så det går an å se at der er økende krefter som vil ha mer sunn, kristelig vestlig ordentlighet og kultur tilbake. Det er selvfølgelig ofte å stikke hånda i et vepsebol sånn det er blitt. Har et nokså ambivalent og nær sagt overbærende forhold selv til alt det der. Det innbefatter en del dumskap på begge sider kan man si. Hvis man bare kunne få normal fred og ro, og folk gjør privat hva de vil og kan innen fornuftige rammer, så hadde det vært fint. Organisert religion er ikke noe bra, og spesielt ikke når det benyttes bevisst politisk som maktfaktor. Endret i går, 08:01 av Delvis 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 07:59 Del Skrevet i går, 07:59 Samms skrev (12 timer siden): Akkurat det med mål og vekt i USA er delt. Veldig mykje forbrukarane kjem i direkte kontakt med er målt i tommer, unser og ellers odde mål for alle andre. På den andre sida, i ein bil produsert av ein av dei store multinasjonale konserna så er skruer og mutterer stort sett i millimeter. Grunnen er deleflyten mellom fabrikkar i ulike land. Det same med til dømes traktorar. Forskjellen på biler er detaljane i lovpålagte krav. Til dømes lys som er det mest synlege. USA vil med tiden bli metrisk, etter det jeg ser på div youtube videoer er at gram og millimeter kommer mer og mer, mer praktisk enn det de brukte før, meter er jo også noe som mange amerikanere har ett forhold til hvis de har tjenestegjort i millitæret. Bilindustrien begynte for fullt på åttitallet men selvsagt tar det lang tid før alle gamle design blir faset ut. Motorvolum har vært metrisk siden syttitallet, så de er på veg, med mindre MAGA får det for seg og påby freedom units som de liker og kalle customary units of measurement. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet i går, 08:03 Del Skrevet i går, 08:03 3 minutes ago, agvg said: USA vil med tiden bli metrisk, etter det jeg ser på div youtube videoer er at gram og millimeter kommer mer og mer, mer praktisk enn det de brukte før, meter er jo også noe som mange amerikanere har ett forhold til hvis de har tjenestegjort i millitæret. Bilindustrien begynte for fullt på åttitallet men selvsagt tar det lang tid før alle gamle design blir faset ut. Motorvolum har vært metrisk siden syttitallet, så de er på veg, med mindre MAGA får det for seg og påby freedom units som de liker og kalle customary units of measurement. Det er jo en handelshindring det og, på tide de kommer seg over på det systemet resten av verden bruker. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 08:05 Del Skrevet i går, 08:05 Vokteren skrev (1 time siden): Stor sannsynlighet for det. Hvor lang tid tar det før USA klarer å bygge opp produksjonskapasitet for varer de har importert i årtier ? De har ingen sjanse til og produsere alt selv, det er helt meningsløst og lage lavverdi varer i ett land som USA. De snakker om ekstreme grader av automasjon, det er en mulighet USA har, de har en svært oppegående techindustri, skal de få tak l noe må de satse på og øke kompetansen i befolkningen, uansett vil en slik plan ta mange år. Og man er fra amerikansk hold redd for at Kina vil bli en enda større spiller på verdensbasis når det kommer til handel. 1 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 08:09 Del Skrevet i går, 08:09 Imaginacíon skrev (2 minutter siden): Det er jo en handelshindring det og, på tide de kommer seg over på det systemet resten av verden bruker. De har prøvd flere ganger, første forsøket ble stoppet av pirater som raidet skipet som hadde med en kopi av meter staven fra Paris... På syttitallet ble det satt i gang en prosess som ble parkert av Ronald Reagan. Men se UK, de gikk metrisk på sekstitallet, fortsatt måler engelskmennene kroppsvekten i Stones, måleenheter er like mye kultur som ett logisk valg. 3 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet i går, 08:10 Del Skrevet i går, 08:10 3 minutes ago, agvg said: De har ingen sjanse til og produsere alt selv, det er helt meningsløst og lage lavverdi varer i ett land som USA. De snakker om ekstreme grader av automasjon, det er en mulighet USA har, de har en svært oppegående techindustri, skal de få tak l noe må de satse på og øke kompetansen i befolkningen, uansett vil en slik plan ta mange år. Og man er fra amerikansk hold redd for at Kina vil bli en enda større spiller på verdensbasis når det kommer til handel. Kina kommer til å få en økonomi etter hvert som er dobbelt så stor som den amerikanske. Det militære styrkeforholdet vil endre seg. USA vil ikke klare å henge med. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 08:31 Del Skrevet i går, 08:31 Store deler av den amerikanske befolkningen er dårlig utdannet også. Det fremstår som ren utopi at de vil klare å bygge opp en industriproduksjon som kan levere kvalitetsvarer til verdensmarkedet. Om de skal klare det så har de uansett ikke bruk for lavt utdannede arbeidere.. Det må skje en revolusjon ved utdanningssystemet for at de skal lykkes å bli en industrinasjon igjen. Jeg tror ikke USA har forutsetningene for å lykkes med det Trump prøver på. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 09:08 Del Skrevet i går, 09:08 obygda skrev (30 minutter siden): Store deler av den amerikanske befolkningen er dårlig utdannet også. Det fremstår som ren utopi at de vil klare å bygge opp en industriproduksjon som kan levere kvalitetsvarer til verdensmarkedet. Om de skal klare det så har de uansett ikke bruk for lavt utdannede arbeidere.. Det må skje en revolusjon ved utdanningssystemet for at de skal lykkes å bli en industrinasjon igjen. Jeg tror ikke USA har forutsetningene for å lykkes med det Trump prøver på. USA har vel samme problemet som vi og EU har, alt for mange utdanner seg i årevis til grader samfunnet ikke har behov for, og de oppgavene samfunnet har behov for har blitt nedsnakket i årtier av absolutt alle som legger føringer på unge folks valg av utdanning. Men man kan snakke om alt som er ille med USA, de har da fått til langt mer enn vi Europa har, både på forskning, produkter og tjenester. Man kan håpe at Europa nå greier og utnytte det vinduet vi har nå i noen år til og komme oss på beina og utvikle selvstendighet på de viktige områdene. 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 09:16 Del Skrevet i går, 09:16 En potensiell bakside rundt Trump sitt forsøk på å åpne for en tredje president periode er jo at denne mannen da også kan stille... 5 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 09:22 Del Skrevet i går, 09:22 @Apathy Ja, Trump vil være en veldig gammel mann hvis man skal prøve og få han gjenvalgt, eneste grunnen til disse ideene er vel at han er en av de få eller den eneste som har greid og selge inn de ekstreme MAGA-ideene. Denne leken med tariffer må virkelig gå bra for ham, eller så kollapser all støtte både i folket og i partiet. En økonomisk krise som tømmer lommeboka både til fattige og rike er ingen vinner... 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 09:34 Del Skrevet i går, 09:34 7 minutes ago, agvg said: @Apathy Ja, Trump vil være en veldig gammel mann hvis man skal prøve og få han gjenvalgt, eneste grunnen til disse ideene er vel at han er en av de få eller den eneste som har greid og selge inn de ekstreme MAGA-ideene. Denne leken med tariffer må virkelig gå bra for ham, eller så kollapser all støtte både i folket og i partiet. En økonomisk krise som tømmer lommeboka både til fattige og rike er ingen vinner... Ja. Jeg for min del er ikke sikker på at han overlever (alderdom og livsstil) selv pågående president periode. Men han kan fort ende opp med å legge frem en rød løper for Obama å gå om han fikler videre med dette "flere enn to president perioder" opplegget sitt. Hvem vet. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 09:57 Del Skrevet i går, 09:57 1 hour ago, Imaginacíon said: Kina kommer til å få en økonomi etter hvert som er dobbelt så stor som den amerikanske. Det militære styrkeforholdet vil endre seg. USA vil ikke klare å henge med. Nei, svært mye tyder på at Kinas elleville økonomiske vekst har stoppet opp, og at tallene de har oppgidd frem til nå har vært overdrevne. Dessuten er Kina i ferd med å råtne pga elendig politisk styring (etter at keiser Xi ble enerådende) og de har en helt katastrofal demografi pga ettbarnspolitikken som ble ført alt for lenge. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 10:00 Del Skrevet i går, 10:00 Gazer75 skrev (På 4.4.2025 den 7.44): Nemnde ikkje Windows med eit ord. Var maskinvaren eg snakka om. Windows kan mange byte til noko anna, for min del vil det ikkje fungere då ting eg brukar PC til krev Windows. Har eller ikkje overskot til å lære meg eit nytt OS basert på Linux. Lurar på kor mange som er villige til å kvitte seg med Playstation og Xbox. Dei er vel for det meste basert på AMD CPU og GPU. Problemet er jo at vi må finne eller lage nye alternativer til Windows-baserte programmer, vi må endre ett helt økosystem men det lar seg gjøre hvis man vil nok, Kina har vel kommet langt, både Tyskland og Frankrike har jobbet med det en stund. Er vel egentlig bare ett pengespørsmål. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet i går, 10:03 Del Skrevet i går, 10:03 Smule8o skrev (4 minutter siden): Nei, svært mye tyder på at Kinas elleville økonomiske vekst har stoppet opp, og at tallene de har oppgidd frem til nå har vært overdrevne. Dessuten er Kina i ferd med å råtne pga elendig politisk styring (etter at keiser Xi ble enerådende) og de har en helt katastrofal demografi pga ettbarnspolitikken som ble ført alt for lenge. Man tror også at folketallet er voldsomt oppblåst, noen hevder at det kan ligge godt under milliarden. Er jo helt umulig og vite sikkert. 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet i går, 10:29 Del Skrevet i går, 10:29 15 minutes ago, agvg said: Problemet er jo at vi må finne eller lage nye alternativer til Windows-baserte programmer, vi må endre ett helt økosystem men det lar seg gjøre hvis man vil nok, Kina har vel kommet langt, både Tyskland og Frankrike har jobbet med det en stund. Er vel egentlig bare ett pengespørsmål. Mye av dagens hardware og software har i utgangspunktet vært bygget rundt x86 og avarter / videreutvikling fra den arkitekturen. Etter at smarttelefoner tok av har arm arkitektur begynt så smått å gjøre seg gjeldende. Apple, Microsoft (egne laptops) har jo også implementert Arm som heldigvis fremdeles er om ikke fullt ut britisk så ihvertfall langt mer enn x86 og dets videregående opplegg. Det er også en langt mer altså nærsagt åpen arkitektur som ikke såvidt jeg vet gir mye inntekter / styringsmakt til USA. Jeg har tro på at noen nå nytter høvet til å bygge opp noe "nytt" og mindre USA involvert arkitekturisk ecosystem for "pc", mobil og nettbrett (etc). USA fomlet nå med ballen og det åpner opp for Europeiske muligheter i denne massive sektoren. Ja det vil kreve investeringer, men gitt hvordan de over dammen har oppført seg i det siste er det mulig å "f inne opp hjulet på nytt" under en Europeisk paraply (kontroll). 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet i går, 12:01 Del Skrevet i går, 12:01 https://www.nrk.no/urix/kan-kina-dra-nytte-av-trumps-nye-tollar-i-afrika_-1.17371464 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå