Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Tussi skrev (3 timer siden):

USA kommer til å gå fra å være verdensledende i sykdomsbehandling pg forskning til å bli et uland der barn dør av vaksineforebyggbare sykdommer i tusentall 

Som fortjent når vaksinemotandere og konspirasjonstilhengere får ledende stillinger.

Den dagen USA får en pandemi eller naturkatastrofe, må de bare få lov tilå klare seg selv.
Nødhjelp med tollbarriærer blir nok en god kombo…..

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (Akkurat nå):

Som fortjent når vaksinemotandere og konspirasjonstilhengere får ledende stillinger.

Den dagen USA får en pandemi eller naturkatastrofe, må de bare få lov tilå klare seg selv.
Nødhjelp med tollbarriærer blir nok en god kombo…..

Fortjent for hvem? Barna som dør har ikke noe de skulle sagt

Lenke til kommentar
Samms skrev (17 minutter siden):

Og det er mindre avgifter på ein tysk Mercedes med like stor V8 motor? Korleis er avgiftene på ein G klasse med 5 liter V8?

Nissan tar ikkje inn Patrol med 3.8 liter bensin V6 til Norge, kan avgiftene ha noko med det å gjere?

Toyota Landcruiser med 4 liter bensinmotor er heller ikkje tilgjengeleg i Norge. Kan avgiftene være medvikrande?

Ok, eg veit ikkje produksjonsland for Nissan Patrol og Toyota Landcruiser, men dei får høg avgift akkurat som GM sin Tahoe. Avgifta på Tahoe kjem då ikkje fordi den er produsert i USA, det er spesifikasjonen på bilen som utløyser avgifta.

Har du lest alle postene mine?

Sitat

Norske avgifter gjelder seff alle biler. Det som er cluet her. Bildet er bare et eksempel

Lenke til kommentar
sdf123 skrev (7 minutter siden):

Nysgjerrig spurt; dere som har vært støttende til Trump, har dere endret den støtten etter alt det som har skjedd eller er dere like støttende enda?

Jeg har ikke lest gjennom tråden,så vet ikke om det har vært noe støtte her inne.

Jeg var nok langt met positivt til Trump tidligere. Selv om jeg ikke ville stemt på han. Mener fortsatt han har gjort noe bra, men han har gjort veldig mye mer dårlig

Men det jeg fryktet aller mest fra Trump har ikke skjedd, enda, heldigvis

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/30/2025 at 9:19 AM, Imaginacíon said:

For at USA skal ta over øya må de ha boots on the ground. Dette åpner for mottiltak fra luften. Det bør koste for USA.

Spörsmålet er hvorvidt danskenes amerikanskproduserte jagerfly kan fjernkontrolleres på noen måte av amerikansk overkommando, og dermed settes ut av spill, hvis de anvendes mot USA? Det ville ikke overraske meg om den amerikanske forsvarsindustrien var utspekulert nok til å tenke på en slik hemmelig funksjon.

Edit: Ja, det virker som det faktisk er slik: https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/flere-land-frykter-at-trump-kan-sette-f-35-pa-bakken-med-et-tastetrykk/o/5-95-2354473

For noen idiotiske politikere som valgte de amerikanske flyene fremfor de produsert av våre skandinaviske brödre i Sverige!

Endret av Joanne
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, sdf123 said:

Nysgjerrig spurt; dere som har vært støttende til Trump, har dere endret den støtten etter alt det som har skjedd eller er dere like støttende enda?

Jeg har ikke lest gjennom tråden,så vet ikke om det har vært noe støtte her inne.

Støtte og støtte fru Blom. Jeg forstår fullt ut hva han nå ønsker og ser ikke noe galt i det. For at USAs vare produksjon skal ta seg opp og få innpass på verdensmarkedet. Ønsker han at alle land skal oppheve eller sette ned tollen på USAs varer. Derfor dette utspillet med høyre toll mot alle andre lands varer. Skjønner faktisk ikke, hvorfor ikke et eneste land nå sier: Vi vil ikke fortolle varer fra USA.

Lenke til kommentar
Ove38 skrev (16 minutter siden):

Ønsker han at alle land skal oppheve eller sette ned tollen på USAs varer. Derfor dette utspillet med høyre toll mot alle andre lands varer. Skjønner faktisk ikke, hvorfor ikke et eneste land nå sier: Vi vil ikke fortolle varer fra USA.

mange av de landene som har fått høyest toll, der har ikke befolkningen kjøpekraft å handle amerikanske varer. F.eks. fikk India og Laos, Vietnam etc. høy straffetoll pga. de produserer egne motorsykkel-merker (som vi knapt har hørt om) men som sikkert er enkle og greie til "innenriks" bruk i slike land, mht. deletilgang, reparasjoner og pris. De har høy toll på US made motorsykler, og var det Trump "tok" de på. Vietnam har allerede fjernet tollen å satt den til null. Dermed i følge logikken til Trump kommer nå Harley Davidson nå å selge i bøtter & spann til slike steder, men det er tvilsomt, selv uten tollbestemmelsen. Disse doningene passer best på asfalterte amerikanske highways, ikke på landsbyga i Asia.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Thor. skrev (2 minutter siden):

Store protester i USA

er det kun demonstranter som stemte på D eller også skuffede R-velgere? har jeg lurt på?

for at det skal bli politisk "jordskjelv" bør det helst være snitt av begge sider. (mulig det er det, men bare lufter synspunktet)

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, sdf123 said:

I kommentarfeltet til "Meninger" av Ødegård var det mogeleg å stemme og ein komentar syntes det var rart at heiel 2% syntes Trump gjorde ein god jobb. Tenkte han ikkje på at Trump for nokon gjer ein god jobb?

Make Amerika Go Away.

Sjølv om motivet er eit anna?

Endret av Samms
Lenke til kommentar

Minst 73 menn var blitt drept under et meget uventet angrep - og det virker som at verken Trump eller CENTCOM forstå at dette var ikke houthier - for under Eid feiring som andre begivenheter i Jemen samler menn seg i slike sirkelformede formasjoner i kontrast til oss, som foretrekker tett samling. Da dette angrepet hendt, var det i den 2. april 2025 - akkurat da fastebruddsfeiringen, eid al-fitr, avsluttes. Når fasteforbudet skal brytes, skal man feire dette, gjerne i morgenlys fra 30. mars til 2. april. Dermed vil mennene gå ut på utvalgte samlingssteder for å holde et viktig massemøte, hvor de vil lytte på deres mullaher, noen ganger deres stammehøvdinger. Av denne grunnen hadde det vært en meget streng regel om å ikke angripe slike begivenheter under de mange årene med kamp. Spesielt fordi dette er de viktige stammemennene som møte fram, ofte med tradisjonell våpen som dolker, for å gjennomføre religiøse feiringer knyttet til stammeidentitet, og dermed betyr det at et angrep vil påkalle seg blodhevn av hele den involverte stammen - og de største i Jemen talt flere millioner i et land hvor det bor rundt førti millioner mennesker. 

• Innsiktsfullt 9
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Mr.M said:

mange av de landene som har fått høyest toll, der har ikke befolkningen kjøpekraft å handle amerikanske varer. F.eks. fikk India og Laos, Vietnam etc. høy straffetoll pga. de produserer egne motorsykkel-merker (som vi knapt har hørt om) men som sikkert er enkle og greie til "innenriks" bruk i slike land, mht. deletilgang, reparasjoner og pris. De har høy toll på US made motorsykler, og var det Trump "tok" de på. Vietnam har allerede fjernet tollen å satt den til null. Dermed i følge logikken til Trump kommer nå Harley Davidson nå å selge i bøtter & spann til slike steder, men det er tvilsomt, selv uten tollbestemmelsen. Disse doningene passer best på asfalterte amerikanske highways, ikke på landsbyga i Asia.

Og det var liksom beviset på at Trump tar feil, når det gjelder salg av USAs varer på verdensmarkedet ?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ove38 skrev (7 minutter siden):

Og det var liksom beviset på at Trump tar feil, når det gjelder salg av USAs varer på verdensmarkedet ?

det jeg sikter til er vel mer at man kan ikke tvinge folk å kjøpe amerikansk produserte varer, - enten kan de være for dyre eller folk (flest) vil uansett velge de bort, til tross for null toll. Sikkert derfor Vietnam ikke trengte mer enn "5 minutter" på å melde fra at de setter ned tollen fra 90% til 0% på MC.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (5 minutter siden):

folk (flest) vil uansett velge de bort, til tross for null toll.

Det var hva som hendt da sørkoreanerne for mange år siden (tror det var tjue år siden) valgt å sette ned tollen for amerikanskbygde biler; et lite fåtall kjøpt biler som pyntegjenstander mens resten ignorerte disse til fordel for egne biler - nasjonalistfølelsen er veldig sterk i de asiatiske landene. Dette vet vietnameserne som vil heller ha samtaler fremfor å gi etter, for å unngå en slik nytteløs øvelse der ingen vil vinne, så man kan vinne noe på denne idiotiske konflikten. Nærmeste alle fattige land som har fått høy toll mot seg, (de rike kan reagere svært voldsomt når diamanter blir mye dyrere) har ikke kjøpekraft for å skaffe seg fra det dyreste markedet i hele verden. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Ove38 said:

Støtte og støtte fru Blom. Jeg forstår fullt ut hva han nå ønsker og ser ikke noe galt i det. For at USAs vare produksjon skal ta seg opp og få innpass på verdensmarkedet. Ønsker han at alle land skal oppheve eller sette ned tollen på USAs varer. Derfor dette utspillet med høyre toll mot alle andre lands varer. Skjønner faktisk ikke, hvorfor ikke et eneste land nå sier: Vi vil ikke fortolle varer fra USA.

Du er klar over at også USA hadde toll på import av en hel del varer før Trump satte i gang? Og at volumvektet hadde EU og USA ca. samme tollsatser?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (20 timer siden):

Kan være et bilde av bil og tekst som sier 'NORSKE AVGIFTER OG TOLLBARRIERER MOT USA Avgift Innkjopspris Mva Avgift pả en Chevrolet Tahoe 2025 med -motor i Norge: 1509036,00 036,00 650000,00 162 162500,00 2321536,00 2 2321 536,00 536, 00 kroner Sum cn1T= Altsa bilen koster i USA fra KR. 582 .582000! 000!'

Det er jo som kjent ikke toll på innførsel av biler til Norge, så hva prøver du å vise her som har relevans for diskusjonen rundt Trump og hans handelspolitikk?

Tenker man at merverdiavgiften og de øvrige bilavgiftene skal fjernes? Eller skal vi kanskje endre avgiftsregimet slik at (spesielt amerikanske) biler med diger V8, med dertil høyere utslipp og egenvekt som i tur belaster både vei og miljø mer, skal slippe billigere unna enn (spesielt europeiske og asiatiske) med generelt små motorer og lav egenvekt?

Det er ingenting i avgiftsregimet rundt bil som vrir handelen bort fra USA, bortsett fra at amerikanerne ikke er interessert i å lage en type bil som er etterspurt i det europeiske markedet. For det er jo det som skjer her. Dog riktignok hjulpet av avgifter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (8 timer siden):

Jeg var nok langt met positivt til Trump tidligere. Selv om jeg ikke ville stemt på han. Mener fortsatt han har gjort noe bra, men han har gjort veldig mye mer dårlig

Men det jeg fryktet aller mest fra Trump har ikke skjedd, enda, heldigvis

Et viktig poeng.

Når han til stadighet viser sin inkompetanse og bølleoppførsel, gir dette uforutsette konsekvenser som raskt kan bli fatale.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...