Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Samms said:

Norge har mange havgåande fiskefartøy. Spørsmålet er om dei i krise kan gå ut for å fiske. Og med berre kystfiske blir fangsten mindre.

Om havgående fiskefartøy ikke får gått langt ut å fiske kan man også spørre om man får skipet inn den enormt mengden reservedeler som behøves for å holde landbruksmaskiner gående. Og som nevnt kraftfôr 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Imaginacíon said:

Raps kan brukes til foret, som forøvrig består av blant annet fiskemel. Soya og raps med fiskemel blant annet brukes for å få et optimalt for. Men en kan jo tenke seg at en kan gi laksen et suboptimalt for, kanskje bare fiskemel. Den vil da ikke vokse like mye, men vil være tilstrekkelig for krigsbruk.

Eller det er like greit å bruke raps til menneskemat direkte?

Og bruke fiskemejølet til menneskemat direkte?

Ok til nødsbruk, slik som barkemel?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vi må ikke glemme egenproduksjon. Selv om det er begrenset hvor mye en får ut av det er det fremdeles fullt mulig for mange å produsere diverse grønnsaker etc hos hver og en av oss. Jeg har ett lite areal å dyrke på (balkong). Sørvest vendt og med ypperlig mulighet (realisert) vekstforhold for bl. a. Kål, gulerøtter, paprika urter mm. Noe som har gjort meg selvforsynt med disse varene siden corona pandemien som for min del var en wake up call når det kom til mye slikt.

Jeg har fremdeles litt jobb å gjøre mtp vinteren men har ett område i leiligheten med vekstlys etc. Solcellepanel er også satt opp, med potensiale for flere slik at det dekker mer av strømforbruket på essensielle ting. 

Poenget er at hver og en har mulighet til å hjelpe seg selv og bli mindre avhengig av andre. Om hver og en tar det ansvaret får bli opp til de. Jeg gjør hva jeg kan. Så får andre gjøre som de vil/kan.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hvis Trump forventer 30% toll fra Norge i balanse mot 15% toll på norske varer importert til USA, så foreslår jeg at vi forsøker å leve opp til det. Jeg vil anta vi er godt under 10% i snitt tollsats på de tingene vi importerer fra USA, så det vil bety minst 20% opp i snitt.

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Smule8o said:

Om havgående fiskefartøy ikke får gått langt ut å fiske kan man også spørre om man får skipet inn den enormt mengden reservedeler som behøves for å holde landbruksmaskiner gående. Og som nevnt kraftfôr 

Maskiner i jordbruket kan i stor grad erstattast med mennesker. I tilfelle alvorleg krise betyr det at mange fleir må arbeide i jordbruket og dyrke mat. 

Lenke til kommentar
10 hours ago, JK22 said:

McConnell er mildt sagt sint; og det ryktes om at han er enda sintere på seg selv for å ha gitt fra seg speakerstillingen i senatet. 

Et meget stort flertall av det amerikanske folket vil ikke ha noe å gjøre med Putin og Russland; minst 80 %!!! 

McConnell er en stor del av grunnen til at problemet har blitt så stort og fått så stor makt. Hvis han er så sint burde han være forbanna på sin egen inkompetanse. 

Hvis amerikanerne ikke vil ha noe med Putin å gjøre burde de ikke stemt på Agent Orange.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Edit: ang toll.

Eller så kan vi la vær å endre noe for å vise en annen måte å operere på.

Dersom vi følger med lignende tiltak som mottiltak så er vi med aktige i langt større grad enn om vårt svar fra Staten Norge blir ; jaha du og dere om det. Vi endrer ikke vårt basert på det svada dere legger til grunn for. Mao vi er ikke med på dette tullet.

En ting som blir og er viktig i møte med dette er jo at der vil bli nye markeder og muligheter for samarbeid i de ved at USA nå brenner alle broer. Vår handels flåte kan jobbe med og i disse markedene som nå oppstår som følge av at USA som sagt brenner broer.

Det vil være nye muligheter nå. Muligheter vi må ta del i om vi ikke vil bli etterlatt med ett USA som ikke er en pålitelig samarbeidspartner på noe som helst område lengre.

Endret av Apathy
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Reg2000 said:

McConnell er en stor del av grunnen til at problemet har blitt så stort og fått så stor makt. Hvis han er så sint burde han være forbanna på sin egen inkompetanse. 

Hvis amerikanerne ikke vil ha noe med Putin å gjøre burde de ikke stemt på Agent Orange.

McConnell hadde mulighet og ansvar for å gjøre noe da Riksretten endte opp med å overlate ansvaret for Trump sine handlinger før under og etter 6 January 21 helt og holdent til rettsvesenet (og dermed ignorere eget ansvar i politisk instans). Hans tale var on point helt til han kapitulerte med å ikke dømme i politisk sak føring for å ikke måtte stå ansvarlig overfor MAGA om han hadde fulgt sin ed til hele befolkningen (the constitution).

Endret av Apathy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Apathy said:

Edit: ang toll.

Eller så kan vi la vær å endre noe for å vise en annen måte å operere på.

Dersom vi følger med lignende tiltak som mottiltak så er vi med aktige i langt større grad enn om vårt svar fra Staten Norge blir ; jaha du og dere om det. Vi endrer ikke vårt basert på det svada dere legger til grunn for. Mao vi er ikke med på dette tullet.

En ting som blir og er viktig i møte med dette er jo at der vil bli nye markeder og muligheter for samarbeid i de ved at USA nå brenner alle broer. Vår handels flåte kan jobbe med og i disse markedene som nå oppstår som følge av at USA som sagt brenner broer.

Det vil være nye muligheter nå. Muligheter vi må ta del i om vi ikke vil bli etterlatt med ett USA som ikke er en pålitelig samarbeidspartner på noe som helst område lengre.

Det kanskje mest effektive trekket mot USA resten av verda kan gjere er å innføre særskatt på amerianske (USA) statsobligasjoner. Toll på nye statsobligasjoner frå USA er ein interessant tanke. Administrasjonen må då dekke budsjettunderskuddet med å berre låne innenlands. Klarer dei det?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Samms said:

Det kanskje mest effektive trekket mot USA resten av verda kan gjere er å innføre særskatt på amerianske (USA) statsobligasjoner. Toll på nye statsobligasjoner frå USA er ein interessant tanke. Administrasjonen må då dekke budsjettunderskuddet med å berre låne innenlands. Klarer dei det?

Klart. En form for "straff" for å kjøre en destruktiv linje i forhold til verdensmarkedet er muligens på sin plass. Og en mer direkte plan for å altså nærsagt kun straffe USA selv er muligens bl.a. statsobligasjoner.

Men samtidig er det noe som Trump og Co har fremmet ideer om gjentatte ganger (har ikke linkene klar, mannen spyr jo ut så mye rart at det er vanskelig å holde styr på det) er jo å ikke respektere utenlandsgjeld whatsoever. MAO defaulte på lånene sine til bl.a. Kina. Og det er en altså nærsagt økonomisk atombombe. Som det ifølge Trump og Co er "riktig" å bruke da iflg dem er det utnyttelse av USA innbakt i disse avtalene og lånene.

Jeg tror selv at Trump og deler av hans gjeng med vilje roter til det meste med viten om hvor de skal plassere verdiene sine underveis. Altså nærsagt organisert insider trading. Og når/om de kollapser verdensøkonomien så står de klar til å "kjøpe" verden med midler de har plassert som gjør at de unngår å tape, men derimot vinner stort på at andre markeder kollapser...

Den som jeg antar at har desidert mest av disse midlene og står klar?

Putin. Crypto.

Tenk selv...

Edit: Og antar at Trump og Co ender opp under Russisk beskyttelse på ett eller annet tidspunkt. No expedition possible fra Russland. Trump kollapser verdensøkonomien og Amerika for deretter å få asyl i Russland. Tja, slett ikke umulig.

/delvis sarkastisk. Muligens realitet. Men garantert synsing fra min sin side basert på siste års hendelser.

Endret av Apathy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, Samms said:

PS. Det er også viktig å huske på hvem som i praksis blir rammet av en Amerikansk økonomisk kollaps. Det er den Amerikanske befolkningen. Trump og Co vil "stjele" altså nærsagt alt de kan som ikke er naglet fast til bakken, og overlate den amerikanske befolkningen med regningen. 

Det er den generelle befolkningen som ender opp med å betale når deres økonomi blir rammet og konsekvensene av Trump sin handelskrig og annet svada blir realisert i form av inflasjon, mangel på varer for å dekke primærbehov etc etc.

Inflasjon kan virkelig ende opp med å ta av i USA fremover. Noe Trump og Co har sagt at USA må forvente. Midlertidig... Iflg dem. De selv stikker fra regningen som ikke vil komme før de er ute av bildet anyways. Og når konsekvensene av dette reelt inntreffer så er det andre som blir stående ansvarlig overfor befolkningen. Rottene har på det tidspunktet forlatt skipet for lengst (med alt av verdier de kan få tak i på veien). Musk er vel på Mars...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da er Trumps tollkrig i gang.
The Smoot-Hawley Tariff Act fra 1930 var en hovedårsakene til den store depresjonen på 1930 tallet.
Vil Trump bli husket som mannen som kjørte USA og resten av verden ned i en tilsvarende depresjon?

Kina øker tollsatsene mot USA

Nyhetsbyråene Reuters og Bloomberg skriver at Kina skal innføre 34 prosent toll på varer fra USA. Dette skal bli innført den 10. april. Satsen vil ligge på toppen av de allerede gjeldende tollsatsene, skriver Reuters.

Endret av LuxFerre
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, LuxFerre said:

Da er Trumps tollkrig i gang.

Kina øker tollsatsene mot USA

Nyhetsbyråene Reuters og Bloomberg skriver at Kina skal innføre 34 prosent toll på varer fra USA. Dette skal bli innført den 10. april. Satsen vil ligge på toppen av de allerede gjeldende tollsatsene, skriver Reuters.

Kina legger ikke fingrene i mellom og forsvarer sine interesser. Jeg mener også Europa må stå på sitt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Apathy skrev (1 time siden):

Vi må ikke glemme egenproduksjon. Selv om det er begrenset hvor mye en får ut av det er det fremdeles fullt mulig for mange å produsere diverse grønnsaker etc hos hver og en av oss. Jeg har ett lite areal å dyrke på (balkong). Sørvest vendt og med ypperlig mulighet (realisert) vekstforhold for bl. a. Kål, gulerøtter, paprika urter mm. Noe som har gjort meg selvforsynt med disse varene siden corona pandemien som for min del var en wake up call når det kom til mye slikt.

Jeg har fremdeles litt jobb å gjøre mtp vinteren men har ett område i leiligheten med vekstlys etc. Solcellepanel er også satt opp, med potensiale for flere slik at det dekker mer av strømforbruket på essensielle ting. 

Poenget er at hver og en har mulighet til å hjelpe seg selv og bli mindre avhengig av andre. Om hver og en tar det ansvaret får bli opp til de. Jeg gjør hva jeg kan. Så får andre gjøre som de vil/kan.

Dette burde være til inspirasjon for oss alle. Det er mye å hente på å generelt sett koble seg litt fra den stadig økte integreringen med de globale verdikjedene og til en viss grad klare seg selv.

Hvis verden går ned i en dyp resesjon fordi det ikke lenger er lønnsomt å frakte all mulig dritt på kryss og tvers i verden, så var det neppe en bærekraftig modell til å begynne med.

Handel og bytteøkonomi er et gode, opp til en viss grense. Vi har passert den grensen for lenge siden.

Det er noe utrolig dissassorierende å gå inn på en full opplyst megaKiwi i en liten norsk by kl 22 på en lørdagskveld, i snøstorm, for å bli møtt med et hav av eksotisk frukt og varer fra alle verdens hjørner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Imaginacíon said:

Kina legger ikke fingrene i mellom og forsvarer sine interesser. Jeg mener også Europa må stå på sitt.

Jeg tror EU vil følge kina.
Problemet er at vi har en gal mann som styrer i USA som ikke kan innrømme at han kan ta feil.
Dette kan bli riktig stygt men heldigvis er det den Amerikanske befolkning som rammes hardest av dette.
Vi kan forsatt få varer fra resten av verden uten ekstra toll mens de i USA kommer til å lide.

Det blir morsomt å se MAGA gamere som ikke får råd til en gaming PC på grunn av prisstigningen.
De kommer til å gi skylden på alle andre enn Trump.

Trump har også en annen plan for middelklassen i USA med sin Mar-a-Lago Accord plan der han har tenkt å devaluere US dollar slik at lønningene til vanlige Amerikanere skal bli mer konkurranse dyktig med billig arbeids kraft fra utlandet.
Det er synd at hans MAGA supportere er for dumme til å forstå hva dette betyr for dem.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (34 minutter siden):

jeg mistenker både Kina og EU kommer til å krype til korset å jenke seg noen hakk.

første tegn på det, får vi etter at EU-forhandlere visstnok skal til Washington å forhandle (som egentlig er første tegn, dvs. hvis de var kategoriske å svare med 25% mot-toll, hvorfor da reise dit i hele tatt?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Se der svarte Støre at det ikke blir noen gjensidig toll på amerikanske varer: https://www.vg.no/nyheter/i/dR25Mz/vil-ikke-gjengjelde-trump-toll-tror-ikke-det-faar-usa-til-aa-endre-mening

Like greit kanskje for å ikke risikere enda høyere toll på sjømat og olje til USA.  Taperne blir forbrukerne i USA, tror neppe de statlige ekstrainntektene går til vanlige folk, det går nok i lomma på Trump & co.    Koster å kjøre Air Force One flere ganger i uka til golf & middag på Mar-a-Lago.  ($3,4 mill per besøk var ca pris forrige periode)

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...