Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Rune_says said:

Matsikkerhet er det som bestemmer mest - dvs tollsatser for at norske gårdbrukere skal overleve.  Vi er allerede i en situasjon hvor vi importerer 60%, så vi må også være forberedt på at krigsdietten blir 40% av hva du spiser til vanlig.

Viktigst for de som har opplevd sult men det er en utgående generasjon.

Elektronikk og programvare (Microsoft, Oracle, Apple, VMWare etc) er det null toll på.

Salat, poteter, frukt, nøtter (mandler er en stor) og mye annet.  Null toll (unntatt moreller og kirsebær 8,64 kr/kg)

Det spesielle med Trumps toll er at den varierer så mye per land også - basert på handelsunderskudd som ikke har noen sammenheng med om det er bra eller dårlig for USA.  

Helt klart er allierte negativt påvirket.

Taliban har fått minste-tollen på 10%

Krigsdietten vil bestå av mye fisk. Vi har mange ganger så mye fisk enn det vi trenger, så det er ingen grunn til å tro at vi vil mangle mat på landsbasis. Det som kan bli et problem er distribusjonen. Deler av landet kan mangle mat, mens andre deler har overflod. Ser også ingen grunn til at vi ikke også skal kunne få mat fra utlandet. Grensetrakter mot Sverige og Finland for eksempel kan nyte godt av dette. Spesielt hvis vi er medlemmer av EU.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, JK22 said:

...

I snart ti år har Trump takket være TV-serien ført det amerikanske folket bak lyset, nektet å lese kritiske bøker som "Trumped! fra 1991 - nå er denne løgnen grundig avslørt for flesteparten av amerikanerne. 

Trump has a base support of about 32%, she cited. Those are voters who "will have to be living on the street before they will admit that Donald Trump has ruined the economy."

Det er hvorfor det vil bli borgerkrig; mellom 25 og 32 % har blitt så fanatisk at de kommer aldri til å akseptere sannheten om Trump, og vil dermed reagere svært voldsomt mot ethvert forsøk på å fjerne Trump fra makten. 

" -  there are simply some Americans who need to "touch the hot stove" before they learn it can burn them - "

Dette bekrefter at altfor mange amerikanerne er simpelt for dum. 

...

Det er hvorfor republikanerne må minnes at de har et folk, et land, en konstitusjon som de skal være lojal mot. I mellomtiden ser vi senatorene mer og mer oppfører seg destruktivt mens husmedlemmene går i sluttet takt på kommando, de maktet ikke å innse - eller de med vilje gjør - at de legge ned demokratiet og bryte amerikansk lov i åpen trass mot det amerikanske folket. 

...

Etter tiår der politikere i større grad ha brydd seg om donorer og rike venner enn folket mangler tilliten til dei aller fleste politikerane og det politiske systemet. Trump river ned systemet, ja, men kanskjer mange ser det som ein mogelegheit til noko nytt. Utan å sjå at det kan bli værre enn det som var, delvis fordi det eksiesterande oppfattast som svært dårleg.

For verda er det å håpe at USA blir for opptatt med interne problem til at dei kan gjer noko militært i resten av verda.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Har dere sett dette klippet av tidligere president George W. Bush?

George W. Bush on Dangerous "Isms"

Republikanismen under Bush-eraen, som for øvrig var ille nok, forsto noen grunnleggende økonomiske prinsipper og geopolitiske strategier. Sammenlign dette med den med den fullstendige og totale kollapsen av rasjonell tankegang under Donald Trump. Når vi trodde at det ikke kunne bli verre så fortsetter det bare lukt til helvete.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Imaginacíon said:

Krigsdietten vil bestå av mye fisk. Vi har mange ganger så mye fisk enn det vi trenger, så det er ingen grunn til å tro at vi vil mangle mat på landsbasis. Det som kan bli et problem er distribusjonen. Deler av landet kan mangle mat, mens andre deler har overflod. Ser også ingen grunn til at vi ikke også skal kunne få mat fra utlandet. Grensetrakter mot Sverige og Finland for eksempel kan nyte godt av dette. Spesielt hvis vi er medlemmer av EU.

Mengda fisk tatt i land i Norge blir kraftig redusert om du tar vekk laks fora opp på importert soya. Ein god del av fisken er også fiska langt frå land, det kan og være ei utfordring ved krise.

Utan kunstgjødsel har Norge mat for ei befolkning på rundt 3 millioner. Med kunstgjødsel meir, men det tar tid å auke produksjonen.

Lenke til kommentar
Sitat

Heller ikke Civita-rådgiver Eirik Løkke er av dem som tror det ligger noe «geniaktig» eller på noe vis underliggende strategisk bak Trumps omfattende toller.

-  Det mener jeg det ikke er. Dette mener jeg er helt etter Trumps innfallsmetode, så jeg tror ikke det ligger noen stor tenkning bak dette. Det finnes tross alt noen i hans nærmeste krets som har dypere tanker og strategier, men det Trump la fram i går mener jeg er underlagt Trumps emosjonelle følelser og hans vilje som måtte råde på det tidspunktet beslutningene ble tatt, sier han til Dagbladet.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/ekstraordinaert-tullball/82922921

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Samms said:

Mengda fisk tatt i land i Norge blir kraftig redusert om du tar vekk laks fora opp på importert soya. Ein god del av fisken er også fiska langt frå land, det kan og være ei utfordring ved krise.

Utan kunstgjødsel har Norge mat for ei befolkning på rundt 3 millioner. Med kunstgjødsel meir, men det tar tid å auke produksjonen.

Skulle tro det fins alternativ til soya. Grunnen til at de bruker det er at det er billigst.

Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Distribusjon og foredling blir et problem ja. I en slik situasjon vil alle land tenke på seg selv først.

Logistikk ang fór til fisken - oppdrettslaks trenger 1,15 kg fór per kg kroppsvekt ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Rune_says said:

Distribusjon og foredling blir et problem ja. I en slik situasjon vil alle land tenke på seg selv først.

Logistikk ang fór til fisken - oppdrettslaks trenger 1,15 kg fór per kg kroppsvekt ...

Det er ikke gitt at distribusjon blir et problem. Hvis Russland okkuperer landet, ja kanskje. Men hvis ikke, ser jeg ingen grunn til at ikke forsyningslinjene skal fungere tålelig bra. At vi får leveranser fra utlandet ser jeg også som sannsynlig i det siste scenarioet, det nytter ikke å tviholde på maten hvis den råtner bort på et lager.

Lenke til kommentar
Gazer75 skrev (1 time siden):

Nemnde ikkje Windows med eit ord. Var maskinvaren eg snakka om. Windows kan mange byte til noko anna, for min del vil det ikkje fungere då ting eg brukar PC til krev Windows. Har eller ikkje overskot til å lære meg eit nytt OS basert på Linux.

Lurar på kor mange som er villige til å kvitte seg med Playstation og Xbox. Dei er vel for det meste basert på AMD CPU og GPU.

Man prøver så langt man kan..

Jeg har f.eks NULL sosiale profiler foruten konto her.. Går supert det også..Så det er mye man kan få til om man vil. Nettleser kan man også lett bytte..søkemotor også..osv osv..alle monner drar tenker nå jeg

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Evil-Duck said:

Hvor i sin kjede designet ligger skal jeg ikke påstå å sitte med inngående kunskaper om, men samsung er ett sørkoreansk selskap og produksjon av Exynos brikkene foregår i hovedsak i samsung foundry som ligger i Giheung, Hwaseong, og Pyeongtaek ut fra den opplysningen jeg finner. Om en skal utelukke samtlige selskaper som har kontorer eller fabrikker i USA så blir det å unngå å kjøpe "amerikansk" nær helt umulig. Så om en har valget mellom å gi pengene sine til ett sørkoreansk selskap som produserer i sør korea mot rene amerikanske selskaper er valget greit for meg i det minste, selv om en kan spore utviklingen tilbake til en amerikansk underavdeling. ARM er britisk med japanske eiere da Nvidia oppkjøpet heldigvis ble stoppet, så der er en og ganske safe. 

Joda, det er nokså komplisert om man skal regne med eierstrukturer og komplettere forsyningskjede. Men det jeg prøvde å påpeke var at Exynos-brikkene er designet av amerikanere, ansatt i et amerikansk selskap som "tilfeldigvis" er eid av Samsung. 

Kom på at MediaTek også eksisterer. De er vell fra Taiwan.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tourists are cancelling trips to the US – here’s how this could affect its economy
The United States is one of the top three most visited countries in the world. The big draw cards – cities such as San Francisco, New York and Chicago and national parks such as Yosemite – have attracted international tourists for decades. This combined with its role as a global business powerhouse meant it had 66.5 million visitors in 2023 – and the 2024 figure is expected to be higher still.

https://theconversation.com/tourists-are-cancelling-trips-to-the-us-heres-how-this-could-affect-its-economy-252858

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, freedomseeker said:

På hvilken måte er Sør Korea et bedre alternativ? Har du sett befolkningen der? 100% homogen da de har en meget streng innvandringspolitikk.

For ikke å nevne at de slipper ut nesten dobbelt så mye co2 pr innbygger enn det vi gjør, og de fører en meget proteksjonistisk næringspolitikk 

Venstresiden i Norge vil ikke klare å finne en partner som er på den samme moralske høyborgen som Norge, det landet eksisterer ikke.

Har Sør-Korea truet Danmark med krig i det siste?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, freedomseeker said:

Ja, disse frihandelsavtaleavtalene gjennom EFTA viser at EØS avtalen er bygget på en løgn.

Nei. Frihandelsavtale kan være så mangt. Det behøver på ingen måte å innebære barrierefri markedstilgang på særlig mange områder 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Samms said:

Ved en krise hvor forsyningslinjer bryter sammen har vi derimot bedre forutsetninger for å bygge fiskebåter enn landbruksmaskiner.

1 hour ago, Samms said:

Igjen er ikke havfiske regnet med 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er klart at det blir vanskelig å omgå bruk av amerikanske tjenester og hardware. Samtidig er det fullt mulig å begrense det i langt større grad enn vi har blitt vant med. Det er en omstilling, og avhengig av hvor langt en tar det som er det krevende.

Trump og Co har etter min mening vist Amerika sitt sanne ansikt utad nå. Vår naivitet og vaner knyttet til livets gjøremål som har blitt mer og mer infiltrert av amerikanske varer og tjenester på en måte som gjør det altså nærsagt umulig å endre. Er viktig å innse og det blir opp til enhver om de vil endre sine vaner eller ikke. Men det Trump holder på med er en rimelig åpenbar farlig retning. Og for min del er det ett spørsmål om jeg vil "fortsette å røyke" Amerikansk da jeg har blitt vant til det og er så avhengig av det. Eller om jeg vil innse at det fører til kreft og slutte. I den grad det er mulig.

Egeninnsats og ansvar på egne skuldre? Absolutt. Men akkurat som med å slutte å røyke, så er det JEG som tjener på det. Først og fremst. Ja min bruk og avhengighet er ett bittelite stykke i ansvaret for den kreften som utvikler seg, men jeg kan ikke endre alle andre. Jeg har kun ansvar for egne handlinger og vaner. Så da begynner jeg med det. Så får eventuelt andre velge selv ut ifra deres ståsted. Det er ikke opp til meg. Men JEG er ansvarlig for hva jeg gjør. Og jeg vil helst kunne både se meg selv i speilet og kunne være så ansvarlig jeg kan overfor mine smårollinger og de som kommer etter meg.

Tesla er uaktuelt. Enkelt og greit. De åpenbare tingene er enkle å gjøre slik jeg ser det. Men endring kan bli for rask om en ikke er forsiktig. MAO at kuren blir værre enn sykdommen og dreper pasienten. Og jeg regner med mine medmennesker. Jeg antar at jeg ikke er den eneste som nå gjør endringer i både kjøpevaner og livet mtp data-innsamling (google etc). Men at en stor andel av befolkningen ikke gjør endringer. Da å regelrett så av alt av en AV bryter for alt det surret som USA har innlemmet i våre liv vil trolig få store konsekvenser som fort vekk kan skade altsånærsagt like mye som "sykdommen" gjør eller har gjort om det går for fort.

Det er ikke det samme som å si at "gjør ingenting da det er best for pasienten av jeg ikke gjør noe". Noe er vi ansvarlig for å gjøre om vi vil at våre etterkommere skal få ett godt liv. Sakte endring. Personlig ansvar for seg selv. ETC.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Smule8o said:

Ved en krise hvor forsyningslinjer bryter sammen har vi derimot bedre forutsetninger for å bygge fiskebåter enn landbruksmaskiner.

Norge har mange havgåande fiskefartøy. Spørsmålet er om dei i krise kan gå ut for å fiske. Og med berre kystfiske blir fangsten mindre.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Samms said:

Det finnes sikkert, men finnes/kan det dyrkes i Norge? Utan at det fortrenger dyrking av andre matvarer?

Raps kan brukes til foret, som forøvrig består av blant annet fiskemel. Soya og raps med fiskemel blant annet brukes for å få et optimalt for. Men en kan jo tenke seg at en kan gi laksen et suboptimalt for, kanskje bare fiskemel. Den vil da ikke vokse like mye, men vil være tilstrekkelig for krigsbruk.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selvfølgelig finnes det nok fisk til å mette nordmenn. Selvfølgelig er landbruket vårt, kombinert med basic egenproduksjon i små grender og teknologi, tilstrekkelig til å dekke eget behov.
Dette handler kun om vilje og ikke evne. 

Vi er blitt lurt til å tro at vi ikke er selvforsynte på kalorier, men det er vi.

Lakseoppdrettet, som kun handler om å tjene mest mulig penger på eksport, burde i sin nåværende form vært lagt ned på dagen. Norge tjener masse penger på det, men her snakker vi om enormt dyreplageri, ødelegging av fjorder, uthuling av det norske arbeidslivet og raske økte forskjeller i lokalsamfunnet. Laksebransjen er et stort problem og konsesjonene kommer på løpende bånd.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...