sedsberg Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Lurer på hvor fornøyde amerikanere flest hadde blitt hvis de var klar over at tollsatsene er noe de må betale. Ikke noe andre land betaler til USA. 7 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden sedsberg skrev (1 minutt siden): Lurer på hvor fornøyde amerikanere flest hadde blitt hvis de var klar over at tollsatsene er noe de må betale. Ikke noe andre land betaler til USA. Maga folk forstår det jo ikke.. Trump "skattelegger" jo egne innbyggere for å bedre egen handelsbalanse...Det er Trump velgerene som må betale. 7 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden FrihetensRegn skrev (10 timer siden): De har i USA nå i snitt lønninger som ligger i samme område som Norge, men de har lavere kostnadsnivå. Europa er også et veldig ressursfattig kontinent som har få nyvinninger og lav grunderaktivitet. USA har de største tech-selskapene i verden mens man i Tyskland fortsatt benytter faksmaskin. USA har de beste kortene. Tullball, du glemmer ingen gratis skole på Videregående (College) eller universitet. Public College $11 000 for de som bor i staten $24 000 for studenter fra andre stater (snittpriser), Private College $43 000 per år I tillegg må de betale helseforsikring av egen lomme. $9 000 for enkeltmedlem og $25 000 for familie dekning. Og mye større ansvar for egen pensjon. Ansatte sparer i snitt 7,1% av lønnen i 401K (2023 tall) Statlig eiendomsskatt i USA er ganske høy i tettbefolkede områder https://en.wikipedia.org/wiki/Property_tax_in_the_United_States 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Toll, mitt håp er at Norge og flest mulig land ikke forhandler med trump, ser etter muligheter andre steder for handel, reiser, samarbeid på alle plan fra nasjonalt til privat. 5 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden obygda skrev (Akkurat nå): Maga folk forstår det jo ikke.. Trump "skattelegger" jo egne innbyggere for å bedre egen handelsbalanse...Det er Trump velgerene som må betale. Helt korrekt, ekstra-inntektene fra toll går nok rett i lomma på Trump. 1 Lenke til kommentar
sesar Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Det jeg ikke helt skjønner er hvordan "smartingene" har klart å skrive Svalbard & Jan Mayen med egen toll. Ser på listen at det er flere territorier som tilhører Frankrike og Storbritannia på lista også. Litt rart dem ikke tok med Bjørnøya og Bouvet i samme slengen. Dette beviser vel for alle hvor inkompetente og uegnede disse folkene (viste vi fra før) er og at det ikke er noen voksne som sitter i regjering. Liste over land med toll. Bluesky 6 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 10 hours ago, FrihetensRegn said: USA kommer ikke til å lage biler som tilpasser seg det avgiftsregimet norske politikere ser for seg. Och då kommer de ikke heller sälja speciellt många bilar i Norge. Greit at avgifterna är en del av saken men tvivlar på att stora amerikanska bilar som drar en massa bensin hade sålt speciellt mycket i Norge med andra avgifter. (Klart Norge kunde vel också slutat med avgifter på drivstoff, designat byarna forskjellig etc så att USA lättare kunde sälja sina bilar till Norge. Att amerikanarna följer marknaden i andra länder antar jag inte är en ide i alla fall. Alla ska anpassa sig USA). 3 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden Casey skrev (11 timer siden): Det er amerikanernes problem. Når de ikke lager biler andre land vil ha, blir resultatet sånn. Gir det ingen mening og produsere biler i USA for og konkurrere i Europa, til og med til 2017 hadde GM Opel som sin representant, Ford Europa er jo det samme. Lenke til kommentar
Tzigana Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden sesar skrev (19 minutter siden): Det jeg ikke helt skjønner er hvordan "smartingene" har klart å skrive Svalbard & Jan Mayen med egen toll. Ser på listen at det er flere territorier som tilhører Frankrike og Storbritannia på lista også. Litt rart dem ikke tok med Bjørnøya og Bouvet i samme slengen. Dette beviser vel for alle hvor inkompetente og uegnede disse folkene (viste vi fra før) er og at det ikke er noen voksne som sitter i regjering. Liste over land med toll. Bluesky Tanken bak dette er kanskje å unngå at "moderlandene" oppretter stråselskap i disse territoriene for derved å fortsette handelen med USA og for å omgå tollsatsene. Lenke til kommentar
Populært innlegg Red Frostraven Skrevet 16 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 16 timer siden 15 1 Lenke til kommentar
SahandJ Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Hmm jeg har spart opp en del penger for å kjøpe LG G5 når den kommer på tilbud. Men er litt redd for at prisene kommer til å øke kraftig pga nyhetene som kom igår. Noen som har noen tanker rundt dette? Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden 13 minutes ago, SahandJ said: Hmm jeg har spart opp en del penger for å kjøpe LG G5 når den kommer på tilbud. Men er litt redd for at prisene kommer til å øke kraftig pga nyhetene som kom igår. Noen som har noen tanker rundt dette? LG er sørkoreansk. Jeg skulle tro den ikke blir påvirket av tullet til Trump. 3 Lenke til kommentar
Dikedis Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Fantatiske "anti-trumpere" må prøve å puste dypt inn, roe seg ned og innse at (1) en sak har så og si ALLTID flere sider (dette gjelder det meste i livet, og ikke kun situasjonen i USA) og (2) det som skjer og har skjedd i USA blir til dels svært skjevt eller rart framstilt i omtrent alle de toneangivende norske mediene, eller blir ikke omtalt i det hele tatt. Dette siste er et lett observerbart faktum, som jeg enkelt kunne ha vist alle her hvis jeg hadde hatt tid til å sette meg ned og gjøre en systematisk gjennomgang av dekningen og vinklingen på et større utvalg av saker versus realitetene. En del der ute må ta seg selv i nakken, og slutte å være så forbannet naive og lettlurte og manipulerbare, for det undergraver demokratiet og skader landet. Etter å ha observert alt som har vært over de siste årene, har jeg begynt å lure på om en del rett og slett aldri egentlig ble voksne, intellektuelt sett. Men nok om det. Når det gjelder temaet tariffer, har den nye administrasjonen i Amerika gjentatte ganger uttalt at hovedmålet med disse er å gjenreise amerikansk industri, beskytte amerikansk produksjon og redde den amerikanske økonomien fra katastrofe. Om noen år vil nesten all skatt bli oppslukt av rentebetalinger på den enorme gjelden, med mindre det gjøres noe drastisk, for eksempel. Mye av den før så vitale stål- og bil-industrien ligger i ruiner. Over de siste tiårene har det skjedd en dramatisk utflytting av produksjon til Asia. Osv. Videre sies det lite i våre medier om hvor høye tariffer mange land har lagt på ulike produkter FRA USA. Vil man ha gode relasjoner, må det være en resiprositet. Som Trump har sagt mange ganger: Det at USA blir utnyttet av andre land økonomisk, både når det gjelder handel og forsvar, må ta slutt. Ikke at jeg bare tar det han sier "at face value", men det er noen av argumentene. Og hva er det dette merkelige nye snakket om "Europa" som en slags blokk, "truet" av USA, dreier seg om -- en type retorikk en sjelden så før nå i år? Her er det åpenbart at målet er å så splid mellom amerikanere og europeere, for å fremme ulike agendaer ("splitt og hersk"). Ellers så vil jeg sterkt anbefale de av dere som ikke har lest denne tråden under om å gjøre det: Lenke til kommentar
Populært innlegg Duriello Skrevet 16 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 16 timer siden Dikedis skrev (5 minutter siden): En del der ute må ta seg selv i nakken, og slutte å være så forbannet naive og lettlurte og manipulerbare, for det undergraver demokratiet og skader landet. Etter å ha observert alt som har vært over de siste årene, har jeg begynt å lure på om en del rett og slett aldri egentlig ble voksne, intellektuelt sett. Men nok om det. Noe sier meg at du ikke helt ser ironien her.. 12 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Det vil ta tid å få opp alle fabrikkene til selskapene som nå skal flytte til USA. I følge Trump er det omtrent alle selskaper i hele verden. ALLE vil til USA! Det kommer til å bli fantastisk! Det kommer til å bli så mange arbeidsplasser at vi ikke vet hva vi skal gjøre med dem! Men det vil ta tid. Kina satt opp et helt sykehus på to uker så en amerikansk fabrikk vil nok ikke være oppe og gå før om en 3-4 uker tenker jeg. 2 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg AlpakkaMafakka Skrevet 16 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 16 timer siden (endret) Dikedis skrev (21 minutter siden): Og hva er det dette merkelige nye snakket om "Europa" som en slags blokk, "truet" av USA, dreier seg om -- en type retorikk en sjelden så før nå i år? Her er det åpenbart at målet er å så splid mellom amerikanere og europeere, for å fremme ulike agendaer ("splitt og hersk"). Denne spliden er det Trump, Vance og Musk som sår. Fiendtlig innstilling fra dag 1 i kontor, trusler med å annektere Grønland, snakke ned Europeiske politikere som er folkevalgt, prøve å manipulere valg for å fremme høyreekstreme partier. Det er ikke så rart mange Europeere er anti-Trump. Endret 16 timer siden av AlpakkaMafakka 7 4 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) 21 minutes ago, Dikedis said: Fantatiske "anti-trumpere" må prøve å puste dypt inn, roe seg ned og innse at (1) en sak har så og si ALLTID flere sider (dette gjelder det meste i livet, og ikke kun situasjonen i USA) og (2) det som skjer og har skjedd i USA blir til dels svært skjevt eller rart framstilt i omtrent alle de toneangivende norske mediene, eller blir ikke omtalt i det hele tatt. Dette siste er et lett observerbart faktum, som jeg enkelt kunne ha vist alle her hvis jeg hadde hatt tid til å sette meg ned og gjøre en systematisk gjennomgang av dekningen og vinklingen på et større utvalg av saker versus realitetene. En del der ute må ta seg selv i nakken, og slutte å være så forbannet naive og lettlurte og manipulerbare, for det undergraver demokratiet og skader landet. Etter å ha observert alt som har vært over de siste årene, har jeg begynt å lure på om en del rett og slett aldri egentlig ble voksne, intellektuelt sett. Men nok om det. Når det gjelder temaet tariffer, har den nye administrasjonen i Amerika gjentatte ganger uttalt at hovedmålet med disse er å gjenreise amerikansk industri, beskytte amerikansk produksjon og redde den amerikanske økonomien fra katastrofe. Om noen år vil nesten all skatt bli oppslukt av rentebetalinger på den enorme gjelden, med mindre det gjøres noe drastisk, for eksempel. Mye av den før så vitale stål- og bil-industrien ligger i ruiner. Over de siste tiårene har det skjedd en dramatisk utflytting av produksjon til Asia. Osv. Videre sies det lite i våre medier om hvor høye tariffer mange land har lagt på ulike produkter FRA USA. Vil man ha gode relasjoner, må det være en resiprositet. Som Trump har sagt mange ganger: Det at USA blir utnyttet av andre land økonomisk, både når det gjelder handel og forsvar, må ta slutt. Ikke at jeg bare tar det han sier "at face value", men det er noen av argumentene. USA har per i dag lav arberidsledighet på ca 4%. Hvem skal jobbe i denne gjenreiste industrien? Folk som i dag gjør langt mer innbringende aribeid i tjenesteytende sektor? Og anngående tjenesteytende sektor, dette er et område USA har svært stort handelsoverskudd innen, men som ikke blir regnet med da Trump kun ser på varehandel. Om andre land i verden feks beveger seg vekk fra amerikanske softwareløsninger vill tapene bli enorme. Og ellers, om industrien skal gjennreises. Er det da særlig lurt å legge heftig toll på alt som må til for å bygge opp denne og innsatsfaktorene de må importere? Nei, det er det ikke. 21 minutes ago, Dikedis said: Og hva er det dette merkelige nye snakket om "Europa" som en slags blokk, "truet" av USA, dreier seg om -- en type retorikk en sjelden så før nå i år? Her er det åpenbart at målet er å så splid mellom amerikanere og europeere, for å fremme ulike agendaer ("splitt og hersk"). En Spild utelukkende skapt av Trump og JD Couch. De snakker tross alt om å annektere Europeiske lands territorier med makt. Endret 16 timer siden av Smule8o 8 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg AlpakkaMafakka Skrevet 16 timer siden Populært innlegg Del Skrevet 16 timer siden (endret) Smule8o skrev (7 minutter siden): En Spild utelukkende skapt av Trump og JD Couch. De snakker tross alt om å annektere Europeiske lands territorier med makt. Hvis hen ikke forstår dette, så er hen virkelighetsfjern. Var Europa fiendtlig innstilt til USA under Biden? Obama? Bush? REAGAN?? Nei. Fiendtligheten kom med Trump, og det er ikke bare fordi vi ikke liker trynet hans. Hans holdninger, meninger, aksjoner er direkte udemokratisk og Europa er ikke med på den leken. Dermed er det mange ledere i Europa Trump & Co. nå hater og har selv snudd USA til å bli en rival mot Europa. Vår anti-Maga standpunkt er en forsvarsmekanisme. Vi kan ikke tillate at ketaminavhengige idioter i USA dikterer Europeisk politikk. I det har Trump rett i en ting: Europa må gjøre seg selv mer uavhengig fra USA. Endret 16 timer siden av AlpakkaMafakka 9 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Så... det er kun russland og deler av sydpolen som unngår straffetoll? 2 1 Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden mye deler fra mexico i en amerikansk bil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå