Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Imaginacíon said:

Hvis du er så heldig at du ble syk etter at forsikringen ble tegnet. Og hva hvis du blir kronisk syk?

Igjen, de som kommer fra "møblerte hjem" har forsikring gjennom hele livet. Men ingen tvil om at mange faller utenom. Enten pga dårlige forutsetninger (de som blir født fattig dør som regel fattig) eller dårlige valg. Det er et langt mer brutalt samfunn enn det vi har her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Apathy said:

Og vi så hvordan det gikk under pandemien....

Det finnes også gode arbeidsledighetsforsikringer som også dekker helseforsikring. Kjenner selv folk som ble reddet av dette. Desverre bruker mange heller pengene på luksusforbruk enn sånne forsikringer.

Endret av Smule8o
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Smule8o said:

Igjen, de som kommer fra "møblerte hjem" har forsikring gjennom hele livet. Men ingen tvil om at mange faller utenom. Enten pga dårlige forutsetninger (de som blir født fattig dør som regel fattig) eller dårlige valg. Det er et langt mer brutalt samfunn enn det vi har her. 

USA har et dyrt og dårlig system. De bruker dobbelt så mye på helse og til tross for det er det mange som blir nektet livsforlengende behandling. Drapet på forsikringstoppen for noen måneder siden kom ikke fra ingenting.

https://m.youtube.com/watch?v=TOPrY7YqBZA&pp=ygUQSGVhbHRoIGluc3VyYW5jZQ%3D%3D

• Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Imaginacíon said:

USA har et dyrt og dårlig system. De bruker dobbelt så mye på helse og til tross for det er det mange som blir nektet livsforlengende behandling. Drapet på forsikringstoppen for noen måneder siden kom ikke fra ingenting.

https://m.youtube.com/watch?v=TOPrY7YqBZA&pp=ygUQSGVhbHRoIGluc3VyYW5jZQ%3D%3D

Helt enig. Men det endrer ikke det faktum at det er et system som de som har tilgang til det jevnt over er fornøyde med. Og det er ikke bare de rike. Det er alle som har en god jobb.

Som sagt er det desverre mange som faller utenom. Jeg sier heller ikke at dette er noe vi bør etterstrepe å etterape i Norge.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Smule8o said:

Joda, ingen tvil om det. Det jeg reagerte på var fremstillingen om at "alle" måtte ha 2-3 jobber for å dekke primærbehovene. Det gjelder på ingen måte for store deler av befolkningen. Men selvsagt ekstremt bedritent for de som faller utenfor.

Minst 2 jobber i en husholdning der det holdt med 1 før Raegan er basert på eget nettverk normen ja. Men om en også tar med i beregningen antallet timer som en stilling i praksis blir så endrer dette bildet seg. Ingen av mine venner i USA jobber 40 timer i uka i en stilling. Kravet er som regel at de må jobbe langt mer. Derav min generaliserte fremstilling om 2-3 jobber pr husholdning (minst). Og vi snakker om fordelt på 2 personer i dag mot 1 før Raegan.

Denne sykepleieren du refererte til hvor mange timer i uka må vedkommende jobbe for å klare seg så bra som du snakker om?

Det er absolutt farlig å generalisere, men i det store og det hele er min oppfatning at levestandard har gått ned i USA gjennom tiden etter Raegan og har økt i Europa. Selvsagt er der variasjon i dette generaliserende bildet, men av ulike grunner. Grunnen til at det ofte er vanskelig å få regnestykker til å gå opp i Europa er ofte grunnet en sterkere økonomisk grunnrot vekst. MAO er der langt flere som bidrar inn i økonomien og dermed øker kostnader. Mens i USA er løsningen å ikke ha med alle (færre og færre) og det er hva jeg forsøker å påpeke.

En inntekt med to voksne og opptil tre barn til collage var normen for en "middle class" familie før Raegan. Andelen av befolkningen som kom i denne kategorien var 44 millioner før Raegan og 11 millioner etter.

Jeg har ikke tall fra i dag, men ut ifra de bekjente jeg har så er dette tallet vesentlig lavere i dag.

Selvsagt er ikke dette ensbetydende med at GOP har rasert landet alene. Det har de fått god hjelp til. Men de har hatt en langvarig plan som går ut på nettopp å gjøre det vanskeligere for hvermannsen å lyktes. Og dermed å stille krav som de ikke nødvendighvis ville kunnet stille om denne "ta vekk så mye primærbehov som mulig slik at folk må jobbe døgnet rundt og ikke har tid til å stille hverken spørsmål, eller å ta makten over eget liv utover å tjene penger for de rikeste".

Minoritets-styre. Enkelt og greit.

Når du må bruke mer eller mindre all din tid på primærbehov er det lite tid til annet. Og enda mindre til å stille spørsmål og stille krav til dine folkevalgte.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Smule8o said:

Helt enig. Men det endrer ikke det faktum at det er et system som de som har tilgang til det jevnt over er fornøyde med. Og det er ikke bare de rike. Det er alle som har en god jobb.

Som sagt er det desverre mange som faller utenom. Jeg sier heller ikke at dette er noe vi bør etterstrepe å etterape i Norge.

Og angående det siste. Jeg vet at du ikke mener at dette skal etterapes i Norge. Men stiller meg spørrende til om det er det som er normen (om det er hva de fleste får ut av dine ytringer)? Ikke minst normen i algorytmene rundt omkring? Eller de biologiske algorytmene?

Bare en tanke. Og nei jeg mener ikke at vi er 100% ansvarlig for hva andre hører, eller hvordan andre tolker hva vi sier. Men vi er ikke uten noe som helst ansvar. Og jeg antar at du vet dette. Og til de som eventuelt vil trolle; nei ytringsfrihet har ingenting med dette å gjøre.

Når det kommer til det første så vil jeg påstå at det er ikke hvordan det går med de fleste som forteller oss hvor bra ett system er; snarere tvert imot det er hvordan vi behandler de svakeste som forteller oss om ett system er bra eller ikke.

IMO.

Endret av Apathy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Apathy said:

Minst 2 jobber i en husholdning der det holdt med 1 før Raegan er basert på eget nettverk normen ja. Men om en også tar med i beregningen antallet timer som en stilling i praksis blir så endrer dette bildet seg. Ingen av mine venner i USA jobber 40 timer i uka i en stilling. Kravet er som regel at de må jobbe langt mer. Derav min generaliserte fremstilling om 2-3 jobber pr husholdning (minst). Og vi snakker om fordelt på 2 personer i dag mot 1 før Raegan.

Og akkurat det samme ser vi i Norge og store deler av reseten av verden. Man skal ikke så alt for lant tilbake i tid for at det ikke var uvanlig med hjemmeværende husmødre. I dag skal man jaggu slite med å kjøpe seg en familiebolig på en inntekt. Og ja, de jobber jevnt over mer, har mindre ferie men får bedre betalt for det. 

Denne sykepleieren du refererte til hvor mange timer i uka må vedkommende jobbe for å klare seg så bra som du snakker om?

I utgangspunktet 40. Overtidsbetaling på alt over dette. 4 uker ferie om jeg ikke tar helt feil.

Det er absolutt farlig å generalisere, men i det store og det hele er min oppfatning at levestandard har gått ned i USA gjennom tiden etter Raegan og har økt i Europa. Selvsagt er der variasjon i dette generaliserende bildet, men av ulike grunner. Grunnen til at det ofte er vanskelig å få regnestykker til å gå opp i Europa er ofte grunnet en sterkere økonomisk grunnrot vekst.

Europa har jevnt over hatt svakere økonomisk vekst enn USA.

MAO er der langt flere som bidrar inn i økonomien og dermed øker kostnader. Mens i USA er løsningen å ikke ha med alle (færre og færre) og det er hva jeg forsøker å påpeke.

En inntekt med to voksne og opptil tre barn til collage var normen for en "middle class" familie før Raegan. Andelen av befolkningen som kom i denne kategorien var 44 millioner før Raegan og 11 millioner etter.

Joda, men ikke unikt for USA.

Jeg har ikke tall fra i dag, men ut ifra de bekjente jeg har så er dette tallet vesentlig lavere i dag.

Selvsagt er ikke dette ensbetydende med at GOP har rasert landet alene. Det har de fått god hjelp til. Men de har hatt en langvarig plan som går ut på nettopp å gjøre det vanskeligere for hvermannsen å lyktes. Og dermed å stille krav som de ikke nødvendighvis ville kunnet stille om denne "ta vekk så mye primærbehov som mulig slik at folk må jobbe døgnet rundt og ikke har tid til å stille hverken spørsmål, eller å ta makten over eget liv utover å tjene penger for de rikeste".

Minoritets-styre. Enkelt og greit.

Når du må bruke mer eller mindre all din tid på primærbehov er det lite tid til annet. Og enda mindre til å stille spørsmål og stille krav til dine folkevalgte.

Tror mange ser seg litt blind på "America bad" fremstillingen som på ingen måte er korrekt fremstilling. For all del, det er et land med betydelige problemer og er svært brutalt for alle som faller utenfor. Men det er ikke sånn at så godt som alle lider og har knallharde liv. Svært mange amerikanere har svært høy levestandard.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg tror vi er rimelig inneforstått (enige) med de grove linjene. Men samtidig er nok våre nettverk som vi baserer bildene på svært forskjellige.

Selvsagt har Norsk system mye å jobbe med. Såvel som retningen USA har tatt. Av enkelte lignende grunner og andre vidt forskjellige. Ofte har våre løsninger ført til mange av de samme problemene som deres løsninger. Men som oftest av helt andre grunner. Både lokale og internasjonale.

Tror uansett vi er enige om at Trump sine "løsninger" ikke er veien videre. Uten å dermed si at alt er direkte feil. Det er feil som følge av hva hans reelle mål er. Og ikke minst som følge av at han er en inkompetent bortskjemt fjott med virkelighetsfjerne ideer. Han hoppet rett til "flyttingen av fiktive armeer i bunkeren" imo. Uten direkte sammenligning forøvrig.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Apathy skrev (37 minutter siden):

Og angående det siste. Jeg vet at du ikke mener at dette skal etterapes i Norge. Men stiller meg spørrende til om det er det som er normen (om det er hva de fleste får ut av dine ytringer)? Ikke minst normen i algorytmene rundt omkring? Eller de biologiske algorytmene?

Bare en tanke. Og nei jeg mener ikke at vi er 100% ansvarlig for hva andre hører, eller hvordan andre tolker hva vi sier. Men vi er ikke uten noe som helst ansvar. Og jeg antar at du vet dette. Og til de som eventuelt vil trolle; nei ytringsfrihet har ingenting med dette å gjøre.

Når det kommer til det første så vil jeg påstå at det er ikke hvordan det går med de fleste som forteller oss hvor bra ett system er; snarere tvert imot det er hvordan vi behandler de svakeste som forteller oss om ett system er bra eller ikke.

IMO.

De svakeste får Medicaid helseforsikring.  Det er de som tjener for mye penger til å få Medicaid og benekter å betale for Obamacare og/eller kjøper dårlig helseforsikring som lider mest

Selv har jeg bedre helseforsikring enn de fleste nordmenn og bedre service som arbeidsgiveren betaler 

Lenke til kommentar

"The bottom 90% received just 58.6% of all wages in 2021, the lowest share on record and far lower than their 69.8% share in 1979."

Det går feil vei i USA og folk merker dette. Det inkluderer lavinntektsgrupper såvel som middelklasse.

https://www.investopedia.com/personal-finance/how-much-income-puts-you-top-1-5-10/

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg mye kunnskap om handel, men har USA så mye som vi absolutt må ha? Er det så ille om vesten knytter sterkere bånd til Kina og Asia med tanke på handel? Man kan si hva man vil om Kina, men per nå behandler de verden bedre enn USA.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Windoge said:

Nå har ikke jeg mye kunnskap om handel, men har USA så mye som vi absolutt må ha? Er det så ille om vesten knytter sterkere bånd til Kina og Asia med tanke på handel? Man kan si hva man vil om Kina, men per nå behandler de verden bedre enn USA.

Ser ikke noe stort problem med det egentlig. Japan, Sør Korea og Kina knytter sterkere bånd. Kan Japan og Sør Korea, så kan vi og.

Endret av Imaginacíon
Lenke til kommentar
sesar skrev (8 timer siden):

Denne var interessant å høre på. litt det samme som JK22 har skrevet om.

hvite i sørstatene stemte i mot sine interesser på 60-70-tallet for å  hindre at svarte fikk noen sosiale goder. Forklarer litt hvor utgangspunktet for problemene i dag startet. USA var historiens beste økonomi fra 48 frem til Nixon.

Og den tradisjonen lever fremdeles i beste velgående:

"I know people that works three jobs, and they live next to someone that does'nt work at all. And the person who is not working at all, or have no intention of working at all, is making more money and doing better than the person working his or her ass off, and it's not gonna happen"

Få målgruppa fokusert mindre på seg selv, og mer på en hypotetisk "annen", som visstnok får goder og velstand. Og fokuser menneskene i målgruppa til å stemme for å forhindre disse hypotetiske andre til å ha det bra. Det bedrer ikke livskvaliteten til mennesken i målgruppa. Men det var jo ikke det de stemte for, de stemte for at andre heller ikke skulle ha det bra. Splitt og hersk.

Man ser den samme taktikken i England med dette mediefokuset på såkalte "scroungers".

Vi ser tegn her i Norge også, med f.eks dette fokuset på sykelønna. Det at vi har høyt sykefravær er fordi sykelønna visstnok er en honningkrukke som altfor mange tannhjul lar seg friste av og blablabla. Man blir også servert beleilig informasjon om diverse goder innvandrere får, fra "velmenende" mediekanaler. Og sakte men sikkert blir sinnstilstanden innstilt mer på "kan ikke jeg få det, skal heller ingen andre".

Og tankegang a la "Hvorfor får den tilfeldige innvandrern Ali som jeg ikke kjenner få uføretrygd, mens den stakkars pensjonisten Olga oppi nord som jeg ikke kjenner, men som jeg ser mer på som "mitt folk" fordi hun er innfødt, ikke får den behandlingen på pleiehjem hun trenger?"

Istedenfor å interessere seg for å jobbe mot et samfunn som tar vare på både Olga og Ali, blir tankesettet mer "kan ikke Olga få goder, skal heller ikke Ali få det". Splitt og hersk.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (12 minutter siden):

Pose og sekk mentaliteten lenge leve.

De må jo være utrolig teite for å komme med slike uttalelser....hva med de tingene Europa syns er inappropriate ? Hvordan kan de vente at vi skal handle med dem når de når som helst kan kutte forsyninger, software og reservedeler på et innfall fra Trump ?

Men å bli kuttet ut fra salg av forsvarsmateriell til Europa svir nok ekstra, siden en sterk økning i dette salget er tungt vektlagt i Project 2025. Jeg ser for meg et ultimatum fra Trump her : "enten gir dere oss kontrakter, eller vi stanser all support på det dere allerede har !" Da blir snart alle våre F-35 ikke annet enn hangarfyll.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (19 minutter siden):

Pose og sekk mentaliteten lenge leve.

Vi kan ikke kjøpe amerikanske våpen. I alle fall ikke avanserte våpensystemer der usa kan stoppe tilgang på reservedeler eller systemer avhengig av ikke fysiske deler som software og lignende. USA har  ødelagt for seg selv her via Trump.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...