Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (17 minutter siden):

Så Stoltenberg var redd Norge ville bli hardt rammet hvis Trump betrakter moms som toll, og ilegger oss 25%

i USA har de Sales Tax, riktignok ikke nasjonalt men på delstat nivå. Dog mye lavere enn norsk Mva. (de høyeste ligger rundt 10 %

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (4 minutter siden):

i USA har de Sales Tax, riktignok ikke nasjonalt men på delstat nivå. Dog mye lavere enn norsk Mva. (de høyeste ligger rundt 10 %

Ja, men jeg mener å huske å lest et sted at Trump mener moms skal betraktes som toll, selv om det rammer alle varer, også norske.. 

Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Ja, men jeg mener å huske å lest et sted at Trump mener moms skal betraktes som toll, selv om det rammer alle varer, også norske.. 

javel, mitt poeng var at Sales Tax må trekkes fra norsk Mva. og dermed skulle Trump sin toll mot Norge bli 15%

men så detaljert ender det nok ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Mr.M said:

EU har visstnok 10% toll på amerikanske biler, så er som du/jeg antyder neppe der problemet ligger. Selv uten disse 10 prosentene, ville salgstallene nok vært beskjedene. På motsatt side, amerikanere vil nok fortsette å kjøpe BMW, Mercedes og andre europeiske biler tiltross for Trump sine 25%

USA har også hatt 25% toll på pickuper fra EU. En biltype det faktisk selges ganske mye av på andre siden dammen. Så bildet har vært litt mer sammensatt 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (1 minutt siden):

javel, mitt poeng var at Sales Tax må trekkes fra norsk Mva. og dermed skulle Trump sin toll mot Norge bli 15%

men så detaljert ender det nok ikke.

https://www.nrk.no/norge/hogre-vil-kutte-toll-for-a-verne-noreg-mot-handelskrig-_-kritiserer-regjeringa-for-tollpolitikken-1.17366081

Vel, ifølge denne artikkelen kan det kanskje bli enda verre,  vi har visst økt tollen på amerikanske varer senest ifjor 

Lenke til kommentar

https://x.com/clashreport/status/1907151417510416579

Lenken kunne ikke bli inkludert fordi det er ingen tvitring på den URL-en.

Hva. Dette tror jeg hele det amerikanske sikkerhetsapparatet medregnet senatorene og forsvarskomiteene i kongressen kommer til å bli lykkelig over - NOT. Disse våpen- og teknologirestriksjoner som er mer enn sytti år gammelt, er der for en god grunn! Trump risikere å utkontraktere USAs militære hemmeligheter til tvilsomme makter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, JK22 said:

https://x.com/clashreport/status/1907151417510416579

Lenken kunne ikke bli inkludert fordi det er ingen tvitring på den URL-en.

Hva. Dette tror jeg hele det amerikanske sikkerhetsapparatet medregnet senatorene og forsvarskomiteene i kongressen kommer til å bli lykkelig over - NOT. Disse våpen- og teknologirestriksjoner som er mer enn sytti år gammelt, er der for en god grunn! Trump risikere å utkontraktere USAs militære hemmeligheter til tvilsomme makter. 

Russland kjøper nok disse innen Trump perioden er over. Grøss. Blir en "spennende" tid vi må møte som følge av denne mannens galskap.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, obygda said:

Tryggere å planlegge tur til Kina enn USA. Mye enklere og ikke noen risiko for å bli deportert.  Verden er ikke den samme lenger. 

Blir jo off topic men Kina er et av verdens tryggeste land og reise i, med en av verdens laveste kriminaliteter..

Forklar meg gjerne hva som har hvert farlig i Kina som utlending :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 minutter siden):

Seier i to av tre valg høres jo bra ut?

To distrikt, hvorav ett av dem hvor republikanerne ikke har fått under 60% oppslutning i årevis. Demokratene har gjorde det overraskende bra i det som var mer eller mindre Trump counties.

Endret av Lemongrass
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (5 minutter siden):

Så... å tape i to av tre valg var bra til å være demokratene? Høres fremdeles ikke spesielt positivt ut.

Si to løpere skulle springe 4000 meter mot 2 andre løpere. Forskjellen var at de to første starter 2000 meter foran de to andre. Om de to siste er 200 meter fra mål når de første passerer målstreken ville de fleste kalt det en imponerende prestasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Lemongrass said:

Si to løpere skulle springe 4000 meter mot 2 andre løpere. Forskjellen var at de to første starter 2000 meter foran de to andre. Om de to siste er 200 meter fra mål når de første passerer målstreken ville de fleste kalt det en imponerende prestasjon.

Aner ikke hva løping har med valg å gjøre, men OK. Jeg synes uansett ikke at "Republikanere sikrer sitt grep om makten i Representantenes hus" høres spesielt positivt ut for demokratene.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (3 minutter siden):

Aner ikke hva løping har med valg å gjøre, men OK. Jeg synes uansett ikke at "Republikanere sikrer sitt grep om makten i Representantenes hus" høres spesielt positivt ut for demokratene.

Det var en metafor. Enig i at det ikke høres imponerende ut, men det ble i praksis avgjort november 2024.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...