Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

21 minutes ago, obygda said:

Reist mye rundt i verden,men aldri til USA selv om jeg har flydd over på vei til mexico og kikket ned på New York. Og slik verden har blitt så kommer jeg nok aldri til USA. Trump og hans støttespillere er så motbydelige at jeg orker ikke tanken på å reise en gang.

USA har endret seg fundamentalt de siste årene. Det dreier seg ikke bare om Trump. Problemet blir ikke borte om Trump skulle dø i natt. Derfor må jeg dessverre si meg enig her. Jeg kommer i uoverskuelig fremtid ikke til å reise til USA.

Endret av Imaginacíon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om resten av verden vender Trump ryggen - så vil det jo merkes. Om store konsern med sete i Europa ikke investerer i USA - så vil det jo merkes. Håper for all del at ingen bruker penger på hverken USA reiser, investerer i USA eller Amerikanske selskap. Jeg har kjørt boikott i flere uker på amerikanske produkter - og har null problem med det. Ikke drikker jeg brus, ikke spiser jeg sjokolade, og ikke kjører jeg noen amerikansk bil..

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (53 minutter siden):

Reist mye rundt i verden,men aldri til USA selv om jeg har flydd over på vei til mexico og kikket ned på New York. Og slik verden har blitt så kommer jeg nok aldri til USA. Trump og hans støttespillere er så motbydelige at jeg orker ikke tanken på å reise en gang.

Tror ikke noen i USA ønsker deg på besøk heller, så det går nok helt utmerket. Finnes nok venstreradikale der fra før av.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Frode789 skrev (7 minutter siden):

Tror ikke noen i USA ønsker deg på besøk heller, så det går nok helt utmerket. Finnes nok venstreradikale der fra før av.

Vel - nå har jeg aldri sympatisert med venstreradikale - eller venstresiden generelt - og aldri stemt venstresiden i norsk politikk. Men USA står for en slik ekstrem politikk om dagen at man ikke kan kalle det demokrati lenger!

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (10 minutter siden):

Trump vil ha halvparten av inntektene fra Ukrainas ressurser, i TILLEGG til tilbakebetaling av TRE ganger så mye som Ukraina har fått i BISTAND. Trump 'leverer'.

https://www.nrk.no/urix/usa-krev-igjen-at-militaerstotta-blir-betalt-tilbake_-_-ei-skam-1.17365253

Det å gjøre avtale med Trump er som å gjøre avtale med djevelen. Ukrainia kunne trolig fått en bedre deal med Kina som garantist!

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Mr.M said:

Von der Leyen slår tilbake mot USA: – Vi har makt til å kjempe tilbake

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/XjL1Rr/von-der-leyen-slaar-tilbake-mot-usa-vi-har-makt-til-aa-kjempe-tilbake

hvordan blir der med EU imorgen? har Trump bestemt ennå om det blir straffetoll?

Det blir lagt på bordet i morgen. Tror nok EU er utsatt med sitt store handelsoverskudd med USA og da de har svart på det som har kommet hittil.

Lenke til kommentar
obygda skrev (4 minutter siden):

Vel - nå har jeg aldri sympatisert med venstreradikale - eller venstresiden generelt - og aldri stemt venstresiden i norsk politikk. Men USA står for en slik ekstrem politikk om dagen at man ikke kan kalle det demokrati lenger!

Hvis du ikke liker AfD eller partier lengre til høyre for dem -- så er du nok venstreradikal, desverre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (3 minutter siden):

Hvis du ikke liker AfD eller partier lengre til høyre for dem -- så er du nok venstreradikal, desverre.

🙂 Ja..noen tenker vel kanskje slik...Neida - jeg er en trofast borgelig velger...ikke noen ekstreme passer meg!

Endret av obygda
  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, obygda said:

Det å gjøre avtale med Trump er som å gjøre avtale med djevelen. Ukrainia kunne trolig fått en bedre deal med Kina som garantist!

Ja bevares. Kina har problemer med kritikk, men de har gjort mye bra med bistand rundt omkring i verden.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (På 31.3.2025 den 19.21):

Hvem skulle bestemme hvis en utenlandsk student gjør noe galt? En MAGA kar alene som ikke liker muslimer?

Ja, hvordan er å erklære en palestinasupporter for en hamas-supporter og rettsforfølge vedkommende noe annerledes enn hvordan Putin erklærer sine politiske motstandere for "utenlandske agenter"?

sesar skrev (2 timer siden):

Det er flere ting jeg lurer på blant annet hvordan kunne trump & co klare å bryte ned institusjoner og maktfordelingsprinsippet som har vart i snart 250 år? Virker som det er veldig skjørt system hvis alt som skulle til var en som ikke har respekt for noe som helst kunne overkjøre alt og alle. 

Finnes det virkelig ingen sperrer verken på delstats eller føderalt nivå som kan stoppe absolutt idioti? 

Er noen demonstrasjoner og brenning av teslaer, men det monner ikke mye.

Kunne dette skjedd i land med parlamentarisme eller er dette svakheten med presidentstyre og altfor mye makt til en person.

Det republikanske partiet har planlagt dette i flere tiår. Ihvertfall siden slutten av 70-tallet. Trump alene er ikke problemet. Husk at den nåværende reaksjonære antiwoke bevegelsen i USA, og i vesten generellt, også i Norge, var mer enn klare til å hoppe på RonDeSantis-toget i 2022 før Trump annonserte at han stilte til valg.

Apropos Sand-Tissen, her bare en bit av konsekvensene av hans hatkampanje i 2022:

https://www.aol.com/ridiculous-tall-cisgender-woman-fired-122619999.html?guccounter=1&guce_referrer=aHR0cHM6Ly93d3cuZ29vZ2xlLm5vLw&guce_referrer_sig=AQAAAJV97_JbbJhlvJrIEWrAnSCKETk_fQg_zg-ePoDW7XVUMTyJgQ_mRl21fBTcqtNYeT3hwUPosM0QzPiVRX8EfwGjs8BKKQneiL9TBnXX7XksL8yaRJ-Zo6DntGvm7t0bXto1-Bb2DbHmiesC1jZEERwy0WMepjGXy3tiUhQYoH4g

https://www.newsweek.com/woman-says-she-was-fired-after-threats-man-who-made-trans-accusation-2051777

Men ikke bare hans hatkampanje. Matt Walsh, J.K. Rowling (ja, vet det er mange som holder medlidenhets-fester for henne i ny og ne som sikkert synes jeg er urettferdig nå), alle disse standup-komikerne som juger om at transpersoner visstnok er "fredet" fra vitsing, når de simpelthen ikke er det i det hele tatt, alle disse podcasterne og tenketankerne som juger om at transpersoner kjønnsforvirrer barn.

Nå holder det bare å anta at noen er trans selv om de ikke er det, og jaktlisensen blir likevel godkjent. Vi er omtrent i sluttfasen av Niemøllers dikt, der de kommer etter alle. DeSantis og LibsOfTikToks korstog mot skeive, og opphevelsen av Roe & Wade var to GIGANTISKE "så kom de etter"-øyeblikk. Og altfor store deler av den vestlige verden ignorerte det, bagatelliserte det, forsvarte det og normaliserte det. Og derfor har vi kommet dit vi er i dag. Faen ta den delen av den vestlige verden for det!

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (32 minutter siden):

Det blir lagt på bordet i morgen. Tror nok EU er utsatt med sitt store handelsoverskudd med USA og da de har svart på det som har kommet hittil.

blir spennende, klinker EU til med gjengjeldelse så har vel Norge lovt å være solidariske.

Trump er på bærtur bl.a. ang. bilmarkedet, det er vel ikke tollsatser som er årsak til at folk i Europa ikke kjøper særlig mye amerikanske biler, men typen biler. Blir amerikansk-produserte biler 25% dyrere enn nå, er det nok kroken på døra for de.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
55 minutes ago, Frode789 said:

Jeg tror de færreste kaller meg vestreradikal, men for min del er tur til USA utelukket også.  Det samme var tilfellet da Bush var president.

Jeg husker hvor jævlig høy Bush var på seg selv og holdningene til republikanerne på den tiden var veldig mye de samme som nå under Trump.   Bush var blant annet så genial visstnok, at han burde sitte lenger enn 2 perioder.   Either you are with us (Bush) or you are against us and with the terrorists. 

Bush og Trump var / er diktatorspirer.  Heldigvis modererte Bush seg litt etterhvert.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (9 minutter siden):

blir spennende, klinker EU til med gjengjeldelse så har vel Norge lovt å være solidariske.

Trump er på bærtur bl.a. ang. bilmarkedet, det er vel ikke tollsatser som er årsak til at folk i Europa ikke kjøper særlig mye amerikanske biler, men typen biler. Blir amerikansk-produserte biler 25% dyrere enn nå, er det nok kroken på døra for de.

Amerikanske biler er søppel stort sett med noen få unntak. Underbetalte arbeidere i narko rus borger ikke for kvalitet..Så jeg tviler sterkt på at USA kan konkurrere mhp biler i andre markeder. Bare se på Tesla. De måtte bygge en fabrikk i kina før kvaliteten gikk opp.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fatninja said:

Jeg tror de færreste kaller meg vestreradikal, men for min del er tur til USA utelukket også.  Det samme var tilfellet da Bush var president.

Jeg husker hvor jævlig høy Bush var på seg selv og holdningene til republikanerne på den tiden var veldig mye de samme som nå under Trump.   Bush var blant annet så genial visstnok, at han burde sitte lenger enn 2 perioder.   Either you are with us (Bush) or you are against us and with the terrorists. 

Bush og Trump var / er diktatorspirer.  Heldigvis modererte Bush seg litt etterhvert.

Bush var vel mest en marionet för Cheeny och några andra skulle jag si. 

Lenke til kommentar
obygda skrev (4 minutter siden):

Amerikanske biler er søppel stort sett med noen få unntak. Underbetalte arbeidere i narko rus borger ikke for kvalitet..Så jeg tviler sterkt på at USA kan konkurrere mhp biler i andre markeder. Bare se på Tesla. De måtte bygge en fabrikk i kina før kvaliteten gikk opp.

EU har visstnok 10% toll på amerikanske biler, så er som du/jeg antyder neppe der problemet ligger. Selv uten disse 10 prosentene, ville salgstallene nok vært beskjedene. På motsatt side, amerikanere vil nok fortsette å kjøpe BMW, Mercedes og andre europeiske biler tiltross for Trump sine 25%

Lenke til kommentar

Detaljer om toll-infernoet kommer sent imorgen

Sitat

NRK -  I dag stadfesta Det kvite hus at Trump vil lansere tollane onsdag klokka 22:00, norsk tid. Tollane vil tre i kraft så snart dei er kunngjort, ifølgje Reuters.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Så Stoltenberg var redd Norge ville bli hardt rammet hvis Trump betrakter moms som toll, og ilegger oss 25%

Vi har som kjent flere hundre prosent toll på matvarer. Det er noe de har merket seg. 

Endret av Imaginacíon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...