Fatninja Skrevet tirsdag kl 10:56 Del Skrevet tirsdag kl 10:56 (endret) 3 hours ago, Rune_says said: Aha, Trump omgår at en president ikke kan velges for mer enn to perioder ved at neste periode kanskje ikke blir via valg eller at høyesterett godtar det (de er jo snart i lomma på Trump også) DOGE = Department Of Greed and Evil det var en treffende betydning Han sier klart og tydelig fra om sine intensjoner. Jeg husker også at G. Bush drev og snakket om at han ville jobbe for å sitte i fler enn 2 perioder, så dette er således ikke noe nytt i amerikansk politikk. Jeg blir overrasket om det ikke blir borgerkrig i USA i løpet av de neste 5 årene.... Trist men jeg er redd for at med drittfolk som Trump i ledende posisjoner, så er det uungåelig. I mellomtiden så har stort sett alle fått med seg at det er selvmord å ha avtaler eller handle med USA, da sjansen for å bli stukket i ryggen er nær 100% med mindre du er Israel. Sør Korea og Japan beveger seg nå bort fra USA, da det realistisk sett bare er et spørsmål om tid før Trump kommer med en bråte urimelige krav og trusler mot dem. De styrker handelsrelasjonene sine til Kina. De handler mens de kan før de kommer i en enda vanskeligere situasjon. Dollar som reservevaluta er på vei ut på grunn av Trump. Når USA er så upålitelig, beveger de fleste land seg bort fra denne løsningen. Endret tirsdag kl 10:59 av Fatninja 4 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet tirsdag kl 11:12 Del Skrevet tirsdag kl 11:12 (endret) Det er også viktig å være obs på at det er først når selskapene må oppgi resultater fra denne perioden at vi vil se de reelle konsekvensene av Trump sine handlinger gjennom sine første uker ved makten. Resultatene vil trolig være blodig røde sammenlignet mot tidligere resultater fra en tid med mer forutsigbar politikk. Trump kommer garantert til å prøve å vri det til "woke" ness I internasjonalt samarbeid. Men realiteten er en helt annen. Og hans velgere vil merke det gå utover dem selv. Edit: en generell regel i business; don't piss on / off your customers.... Endret tirsdag kl 11:48 av Apathy 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet tirsdag kl 12:09 Del Skrevet tirsdag kl 12:09 Kan fort gå mot dette "desverre". Gitt nåværende administrasjon. *Divided States (of the rest). / MAGA STATES / Whatever States (of Trump) etc etc. 3 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet tirsdag kl 12:41 Del Skrevet tirsdag kl 12:41 (endret) Apathy skrev (3 timer siden): Edit: en generell regel i business; don't piss off your customers.... Nei, det er som regel ikke en god form for forretningsdrift ! Hva Trump faktisk kommer med av tariffer i morgen, er fortsatt ukjent. Han skal holde en "avduking" av detaljene i The Rosegarden i morgen, på det han kaller Liberation Day. Han mener altså at USA skal tjene uhorvelig på dette og bli rikere enn de noen gang har vært, sikkert basert på salgstall fra tidligere år. Jeg lurer på om han i det hele tatt har tatt med i beregningen at mange land finner seg andre markeder ? Han omrokkerer jo hele markedet med denne handelskrigen sin, og USA mister garantert store deler av både import og eksport-markedet sitt på mange varer, pluss at prisene innenriks vil gå opp. Med mulige nedskjæringer i industri og misfornøyd befolkning blir dette neppe et eldorado... Endret tirsdag kl 15:07 av SilverShaded 3 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet tirsdag kl 12:54 Del Skrevet tirsdag kl 12:54 1 minute ago, SilverShaded said: Nei, det er som regel ikke en god form for forretningsdrift ! Hva Trump faktisk kommer med av tariffer i morgen, er fortsatt ukjent. Han skal holde en "avduking" av detaljene i The Rosegarden i morgen, på det han kaller Liberation Day. Han mener altså at USA skal tjene uhorvelig på dette og bli rikere enn de noen gang har vært, sikkert basert på salgstall fra tidligere år. Jeg lurer på om han i det hele tatt har tatt med i beregningen at mange land finner seg andre leverandører ? Han omrokkerer jo hele markedet med denne handelskrigen sin, og USA mister garantert store deler av markedet sitt på mange varer, pluss at prisene innenriks vil gå opp. Med mulige nedskjæringer i industri og misfornøyd befolkning blir dette neppe et eldorado... Det bunner nok ned til at han har så og si ingen reell kompetanse mtp hvordan økonomien i landet fungerer. Og ikke minst økonomiens avhengighet av leverandører og råmaterialer etc fra andre land. Ikke minst hvor mye av den interne økonomien som er bygget på deler og maskinering i andre land for å til slutt resultere i ett Amerikansk produkt som kan selges til Amerikanere og internasjonale kunder som i utgangspunktet har langt større markedsandel enn intern Amerikanske kunder. Det han i praksis har gjort er å skyte seg selv i hodet med å innføre anti-konsumer-politikk som den reelle kundegruppen til Amerikanske produsenter nå vil slite enda mer med å kunne dekke behovene til. Prisene på Amerikansk produserte varer vil gå opp vesentlig. Og denne prisøkningen er 100% down to Tariffs som i praksis egentlig kun i beste fall betaler for sin egen "byrokrati". Det er på ingen måte gratis å innføre regler, tariffer og annet slikt BS. Det er å introdusere flere ledd i varekjeden uten at det gir noen som helst reell hverken avkastning eller profitt i noe ledd i kjeden. Det er kun en fordyrende løsning. EU vil som følge av dette kunne utvide sin produksjon, sine egne løsninger for å dekke behov etc. Som dermed omgår nødvendigheten av Amerikansk ledd i kjeden i det hele tatt. Ta Tesla som ett eksempel. Hvor mye av hver enkelt bil er fra råvarer innenfor amerikas grenser? Understellet på minst en modell er vel til og med Mercedes om jeg ikke tar helt feil. Skal Mercedes liksom starte opp fabrikker over natta i USA for å omgå en manns idiotiske politiske spill? Ville du ha overlevd som leder i Mercedes om du ba dine investorer satse enorme summer på å åpne fabrikker i USA. Ett land som så langt har vist seg å være ADHD on steroider når det gjelder politisk gjennomføringsevne. Du ville stå i en ekstrem knipe når du hadde satset enorme summer på å starte opp fabrikker i USA som i praksis er ett ekstremt snevert marked når det kommer til varen du selger. Amerikanere flest har ikke råd til produktet du selger anyways, så why bother? Som sagt, skutt seg selv i hodet. NVM i beina. Hodet. 3 2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet tirsdag kl 13:56 Del Skrevet tirsdag kl 13:56 Trump har jo sagt at folk i USA kommer til å bli så rike at de ikke vet hva de skal gjøre med alle pengene. Hele USA skal finansieres med tollpenger. Tviler på at sjefen for verdens rikeste, mektigste og frieste land driver og lyver! 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet tirsdag kl 15:09 Del Skrevet tirsdag kl 15:09 Apathy skrev (2 timer siden): Kan fort gå mot dette "desverre". Gitt nåværende administrasjon. *Divided States (of the rest). / MAGA STATES / Whatever States (of Trump) etc etc. Tenk å ha med et gammelt verdenskart i denne tråden.. Gulf of Mexico er såå "Pre-Trump æra". Ikke inkluderer det Grønland heller Skjerpings Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet tirsdag kl 15:29 Del Skrevet tirsdag kl 15:29 (endret) Trump administrasjonen har altså sendt en som hadde mamma og pappa-tatovering på hver arm til El Salvador. En annen hadde politisk asyl fra 2019 og administrasjone innnrømmer at han er sendt til El Salvador's fengsel ved en administrativ feil. MEN de kan ikke gjøre noe siden han nå er i El Salvador's forvaring (!) (Hmm, trodde da USA betalte for losji... da bør de ha muligheter.) Endret tirsdag kl 15:31 av Rune_says 1 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet tirsdag kl 15:33 Del Skrevet tirsdag kl 15:33 Altså fengslet ved en "feil", de kan åpenbart rette det opp uten problem men vil ikke. Er derfor jeg og flere har lagt planer om en USA-ferie på hylla, myndighetene der utgjør en for stor risiko.. 4 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 15:42 Del Skrevet tirsdag kl 15:42 aklla skrev (6 minutter siden): Altså fengslet ved en "feil", de kan åpenbart rette det opp uten problem men vil ikke. Er derfor jeg og flere har lagt planer om en USA-ferie på hylla, myndighetene der utgjør en for stor risiko.. Tryggere å planlegge tur til Kina enn USA. Mye enklere og ikke noen risiko for å bli deportert. Verden er ikke den samme lenger. 1 1 Lenke til kommentar
Fatninja Skrevet tirsdag kl 16:09 Del Skrevet tirsdag kl 16:09 (endret) 3 hours ago, SilverShaded said: Nei, det er som regel ikke en god form for forretningsdrift ! Hva Trump faktisk kommer med av tariffer i morgen, er fortsatt ukjent. Han skal holde en "avduking" av detaljene i The Rosegarden i morgen, på det han kaller Liberation Day. Han mener altså at USA skal tjene uhorvelig på dette og bli rikere enn de noen gang har vært, sikkert basert på salgstall fra tidligere år. Jeg lurer på om han i det hele tatt har tatt med i beregningen at mange land finner seg andre markeder ? Han omrokkerer jo hele markedet med denne handelskrigen sin, og USA mister garantert store deler av både import og eksport-markedet sitt på mange varer, pluss at prisene innenriks vil gå opp. Med mulige nedskjæringer i industri og misfornøyd befolkning blir dette neppe et eldorado... USA som merkevare har fått seg en alvorlig smell. For bare noen få måneder siden ble USA som merkevare oppfattet som en garanti for frihet og demokrati og en pålitelig alliert. Nå unngår jeg Coka Cola, for å si det sånn (Har sikkert godt av det). Endret tirsdag kl 16:13 av Fatninja 3 Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet tirsdag kl 16:18 Del Skrevet tirsdag kl 16:18 Fatninja skrev (5 minutter siden): USA som merkevare har fått seg en alvorlig smell. For bare noen få måneder siden ble USA som merkevare oppfattet som en garanti for frihet og demokrati og en pålitelig alliert. Nå unngår jeg Coka Cola, for å si det sånn (Har sikkert godt av det). I 2003 var det slik nordmenn så på amerikanere, i flg forfatteren Stian Bromark: Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. — Og vi tjener ingenting på å kalle dem kunnskapsløse og overflatiske, skyter Dag Herbjørnsrud inn. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. Og i en slik sammenheng får det ingen betydning at 70 % av nobelprisvinnerne opp gjennom tiden er amerikanere? — Nei, det hjelper ikke. Uansett om alle amerikanske statsborgere hadde vært professorer, hadde vi kalt dem dumme. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet tirsdag kl 16:30 Del Skrevet tirsdag kl 16:30 (endret) 26 minutes ago, jjkoggan said: I 2003 var det slik nordmenn så på amerikanere, i flg forfatteren Stian Bromark: Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. — Og vi tjener ingenting på å kalle dem kunnskapsløse og overflatiske, skyter Dag Herbjørnsrud inn. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. Og i en slik sammenheng får det ingen betydning at 70 % av nobelprisvinnerne opp gjennom tiden er amerikanere? — Nei, det hjelper ikke. Uansett om alle amerikanske statsborgere hadde vært professorer, hadde vi kalt dem dumme. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk Jeg oppfatter amerikanere som ofte høylytte, ofte godlynte, men også noen ganger svært dumme. Vi har vel alle sett videoer av den ene etter den andre amerikaneren på gata som ikke kan plassere et eneste land på verdenskartet. I det siste har vi fått fremveksten av MAGA og de kan være ekle etter det jeg forstår. Det fins massevis av intelligente amerikanere. Bare se på sosiale media, de er ofte de beste kommentatorene (jeg nekter å bruke ordet influensere, for det gir inntrykk av dumme og overfladiske mennesker, og det er ikke disse). Endret tirsdag kl 16:47 av Imaginacíon Lenke til kommentar
sesar Skrevet tirsdag kl 16:59 Del Skrevet tirsdag kl 16:59 Det er flere ting jeg lurer på blant annet hvordan kunne trump & co klare å bryte ned institusjoner og maktfordelingsprinsippet som har vart i snart 250 år? Virker som det er veldig skjørt system hvis alt som skulle til var en som ikke har respekt for noe som helst kunne overkjøre alt og alle. Finnes det virkelig ingen sperrer verken på delstats eller føderalt nivå som kan stoppe absolutt idioti? Er noen demonstrasjoner og brenning av teslaer, men det monner ikke mye. Kunne dette skjedd i land med parlamentarisme eller er dette svakheten med presidentstyre og altfor mye makt til en person. 1 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet tirsdag kl 17:08 Del Skrevet tirsdag kl 17:08 7 minutes ago, sesar said: Det er flere ting jeg lurer på blant annet hvordan kunne trump & co klare å bryte ned institusjoner og maktfordelingsprinsippet som har vart i snart 250 år? Virker som det er veldig skjørt system hvis alt som skulle til var en som ikke har respekt for noe som helst kunne overkjøre alt og alle. Finnes det virkelig ingen sperrer verken på delstats eller føderalt nivå som kan stoppe absolutt idioti? Er noen demonstrasjoner og brenning av teslaer, men det monner ikke mye. Kunne dette skjedd i land med parlamentarisme eller er dette svakheten med presidentstyre og altfor mye makt til en person. Det er noe med samfunnet. Mistroen mot føderale myndigheter. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet tirsdag kl 17:18 Del Skrevet tirsdag kl 17:18 (endret) obygda skrev (2 timer siden): Tryggere å planlegge tur til Kina enn USA. Mye enklere og ikke noen risiko for å bli deportert. Verden er ikke den samme lenger. Det er trist og uvanlig men ja, men ja Kina virker tryggere.. Endret tirsdag kl 17:52 av aklla Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet tirsdag kl 17:27 Del Skrevet tirsdag kl 17:27 (endret) 29 minutes ago, sesar said: Det er flere ting jeg lurer på blant annet hvordan kunne trump & co klare å bryte ned institusjoner og maktfordelingsprinsippet som har vart i snart 250 år? Virker som det er veldig skjørt system hvis alt som skulle til var en som ikke har respekt for noe som helst kunne overkjøre alt og alle. Finnes det virkelig ingen sperrer verken på delstats eller føderalt nivå som kan stoppe absolutt idioti? Er noen demonstrasjoner og brenning av teslaer, men det monner ikke mye. Kunne dette skjedd i land med parlamentarisme eller er dette svakheten med presidentstyre og altfor mye makt til en person. Problemet er jo ikke bare Trump, hvis det bare hadde vært en stormannsgal president så hadde han ikke kommet noen vei. Supreme court bestod fra før av enkelte skrullinger, nå fikk han satt in noen lojalister i forrige periode i tillegg så det skal mye til for at de blander seg inn mot Trump. Kongressen har hatt en deadlock så mange ganger de siste årene at folk har mest forakt for den, og Trump har uansett flertallet i begge kamrene med en gruppe ekstreme idioter bak seg som ikke bryr seg om demokrati eller rettsstat så lenge det går ut over noen andre enn dem selv. I tillegg har mediene feilet (eller politikerne feilet) i å beholde en objektiv, troverdig fjerde statsmakt. Endret tirsdag kl 17:31 av TAC-2 2 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet tirsdag kl 17:45 Del Skrevet tirsdag kl 17:45 jjkoggan skrev (1 time siden): I 2003 var det slik nordmenn så på amerikanere, i flg forfatteren Stian Bromark: Det er umulig å få en nordmann til å si at amerikanere er intelligente. Våre fordommer mot amerikanere er mye større enn mot både muslimer og afrikanere, mener Stian Bromark. — Og vi tjener ingenting på å kalle dem kunnskapsløse og overflatiske, skyter Dag Herbjørnsrud inn. Det er forfattere, journalister, filmkritiker og professorer som står i spissen for den nedlatende holdningen overfor USA, mener de. — Vi skjeller dem ut i tide og utide, og bruker USA som syndebukk. Og i en slik sammenheng får det ingen betydning at 70 % av nobelprisvinnerne opp gjennom tiden er amerikanere? — Nei, det hjelper ikke. Uansett om alle amerikanske statsborgere hadde vært professorer, hadde vi kalt dem dumme. https://www.bt.no/kultur/i/pBJJ6/kan-vi-bli-mer-ydmyke-takk Er vel heller at mange amerikanere fremstår rimelig høye på seg selv og tror at landet deres er verdens navle. De blir foret med nyheter og propaganda om andre land og er ikke i stand til å tenke kritisk. Det virker i alle fall slik. Romerriket falt ikke på grunn av eksterne trusler, men pga. at de følte seg for trygge. Med det kom dekadense inn i bildet og hele riket stagnerte. I mangelen på ytre trusler klarte de å skape indre krefter som til slutt felte dem. 4 Lenke til kommentar
TAC-2 Skrevet tirsdag kl 18:11 Del Skrevet tirsdag kl 18:11 Hvem er den gjennomsnittlige amerikaneren? Da jeg besøkte USA for første gang for 20+ år siden ble jeg sjokkert over forskjellene som var der. Siden den gang har forskjellene flerdoblet seg og samfunnet har blitt så polarisert at å prøve å finne fellestrekk som beskriver amerikanere som gruppe er håpløst. Jeg har vært der på konferanser og diskutert forskning med amerikanere som er mye mer intelligente enn meg. Samtidig er det mange amerikanere som synes de har fått dekket sin ukentlige dose med historie hvis de har sett på ancient aliens. 1 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet tirsdag kl 18:20 Del Skrevet tirsdag kl 18:20 Reist mye rundt i verden,men aldri til USA selv om jeg har flydd over på vei til mexico og kikket ned på New York. Og slik verden har blitt så kommer jeg nok aldri til USA. Trump og hans støttespillere er så motbydelige at jeg orker ikke tanken på å reise en gang. 3 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå