Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Imaginacíon skrev (7 minutter siden):

Han virkelig mener det. Det er det syke i det.

Han mener det nok, ja. Men Danmark vil hverken selge eller 'gi bort' Grønland, og innbyggerne er nok heller ikke interessert i å bli amerikanske. Og hvis Trump går til militærangrep på en NATO-alliert, blir det mange dominoer som faller...

• Liker 3
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

Han mener det nok, ja. Men Danmark vil hverken selge eller 'gi bort' Grønland, og innbyggerne er nok heller ikke interessert i å bli amerikanske. Og hvis Trump går til militærangrep på en NATO-alliert, blir det mange dominoer som faller...

Han prøver å presse seg til å få grønland. Jeg støtter Danmark - vil aldri akseptere en slik løsning. Aldri!

• Liker 9
Lenke til kommentar
11 minutes ago, SilverShaded said:

Hva fins av militære styrker på Grønland? Det er vel nærmest forsvarsløst. USA satser på at de kan takle det internasjonale tilbakeslaget, og om 5 år, hvis trumpister fremdeles sitter med makta, er det de facto en del av USA og verden har begynt å tilpasse seg situasjonen. Som den gjør i Ukraina.

Jeg støtter på ingen måte dette. Jeg beskriver hva jeg tror ledelsen i USA tenker. Gjør de dette er det slutten på NATO. Sanksjoner blir det nok. Boykotter. Forsøk på å slå tilbake militært kan tenkes, men her sitter USA med bukta og begge endene med tanke på styrkeforholdet.

Endret av Imaginacíon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (9 minutter siden):

Hva fins av militære styrker på Grønland? Det er vel nærmest forsvarsløst. USA satser på at de kan takle det internasjonale tilbakeslaget, og om 5 år, hvis trumpister fremdeles sitter med makta, er det de facto en del av USA og verden har begynt å tilpasse seg situasjonen. Som den gjør i Ukraina.

Poenget er at USA er en del av NATO - og innad i nato så skal man respektere hverandres grenser og hjelpe til mot ytre fiender. Det Trump sier at han ikke vil ha noen allierte - han vil ha mer land og forsvare det selv. Og det betyr ingenting for han om USA må stjele land fra andre demokratiske land. Det er et diktatur - faktisk i ferd med å bli verre enn Kina.

• Liker 7
Lenke til kommentar
1 minute ago, obygda said:

Poenget er at USA er en del av NATO - og innad i nato så skal man respektere hverandres grenser og hjelpe til mot ytre fiender. Det Trump sier at han ikke vil ha noen allierte - han vil ha mer land og forsvare det selv. Og det betyr ingenting for han om USA må stjele land fra andre demokratiske land. Det er et diktatur - faktisk i ferd med å bli verre enn Kina.

Trump gir blaffen i NATO. Det går ad undas, men for han er det like greit. Og med et slikt USA er det like greit for Europa og Canada også. På ruinene av det gamle oppstår det noe nytt.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Imaginacíon skrev (2 minutter siden):

Trump gir blaffen i NATO. Det går ad undas, men for han er det like greit. Og med et slikt USA er det like greit for Europa og Canada også. På ruinene av det gamle oppstår det noe nytt.

Det gjør det nok - vi må bygge opp et NATO 2.0 eller hva man skal kalle det. Og der skal USA ikke være med.

Så om USA blir angrepet - opplever 11 september igjen osv..så trenger ikke Europa løfte en finger

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
26 minutes ago, SilverShaded said:

Egentlig burde vel danskene ikke være så opptatt av å holde på landet da grønland vel bare er en stor utgiftspost for Danmark sett bort fra at det er verdi i å ha store landområder. Men om de skulle gi det fra seg bør det vel bli ett eget land med selvstyre og ikke en amerikansk koloni. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Reg2000 said:

Egentlig burde vel danskene ikke være så opptatt av å holde på landet da grønland vel bare er en stor utgiftspost for Danmark sett bort fra at det er verdi i å ha store landområder. Men om de skulle gi det fra seg bør det vel bli ett eget land med selvstyre og ikke en amerikansk koloni. 

Grønlenderne bestemmer selv hvordan de vil bli styrt. Det er oppslutning om å bli et selvstendig land men svært få vil bli en del av USA. Danmark tar dette seriøst og det gjør toneangivende land i Europa og. Ingen vil gi bort Grønland til USA.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Vel - Danmark ser jo gjerne at Grønland får bestemme selv og bli et fritt land. Problemet er at USA har en helt annen tanke om landet - de vil bare ta det.

Ellers blir jeg litt kvalm av å se venstre skrike ut på stortinget om at vi må inn i EU nå som NATO ser ut til å falle. Jeg vil ikke inn i EU, men jeg vil gjerne inn i en ny NATO 2.0. Jeg mener EU handler om økonomisk politikk og hvordan man skal kunne samarbeide i EU - ikke forsvarspolitikk. Jeg blir litt provosert av Venstre her i måten de prøver å utnytte denne saken til en EU sak. Det mener jeg er totalt idiotisk - om noe bør alle land i Europa stå samlet nå - ikke oppleve en polariserende debatt der vi plutselig skal begynne å krange om fisk,energipolitikk,tollmurer osv...Ville lagt bort denne EU debatten med en gang før vi plutselig er der at EU splitter osv mot USA

image.png.d77d2cfc815e9ac58967622c4857760d.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Mannen med ljåen said:

Elektroniske valg er en dårlig ide. Altfor lett å jukse. Man må ha papir. I stedet for en enkelt hacker må man da ha en hær av infiltratører, som blir vanskeligere. Om hele denne hæren av infiltratører må ha fake ID blir slikt valgfusk mindre realistisk.

3 hours ago, RookieNO said:

Så kan man være helt enig i at sikkert valg krever sikker identifikasjon! Men det krever da også for faen at man har sikret at alle stemmeberettigede har samme mulighet for å avlegge stemme! Hvis ikke er det ikke lenger et demokrati, men et plutokrati. Grøss!

Eller det kan gjerast som i India. Blekk på tommelen til alle som har stemt så dei berre stemmer ein gong. Er det nokon som veit om dei sjekker statsborgerskap ved stemmegjeving i India?

Og om det skal være demokratiske val, er det verkeleg negativt at alle som bur i landet kan stemme uavhengig av status?

Lenke til kommentar
Samms skrev (1 minutt siden):

Eller det kan gjerast som i India. Blekk på tommelen til alle som har stemt så dei berre stemmer ein gong. Er det nokon som veit om dei sjekker statsborgerskap ved stemmegjeving i India?

Og om det skal være demokratiske val, er det verkeleg negativt at alle som bur i landet kan stemme uavhengig av status?

I Norge får man heller ikke stemme ved stortingsvalget hvis man ikke er statsborger. Mener du vinikke er demokratisk? Vi har også krav om sikler identifikasjon. Er vi ikke demokratisk?

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dudeliduu said:

Om til noe annet:
Det føles som om du kjører engelsk til norsk oversettelser i kommentarene dine. Du ordlegger deg nemlig akkurat slik jeg ville snakket på engelsk med direkteoversettelse til norsk.
Tegn på dette er "jeg er ut" i en senere kommentar, og feil ordbruk og bøyninger her som realisere (for realise på engelsk).
"Forklarer for alle", "demokratene nektet å realisere at systemet som gir dem og deres rivaler "monopolmakt"", "Disse stadig prøver å holde reglene selv om disse etter hvert er blitt uholdbart", og "Disse stadig prøver å holde reglene selv om disse etter hvert"  gir noenlunde mening på norsk, men klinger litt rart samtidig som det gir mye mer mening direkte oversatt til engelsk.

Er vel bare spørsmål om tid før det er ChatGPT som diskuterer mot ChatGPT her inne. (evt. deepseek)
Semikolon og kommabruken din er også mistenkelig. Jeg er stor fan av 

Til forsvar for JK22, om du har fulgt med så har det innimellom kome ting i teksten som ikkje ein robot hadde kome med. Og det han skriver er verdt å lese. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, obygda said:

Vel - Danmark ser jo gjerne at Grønland får bestemme selv og bli et fritt land. Problemet er at USA har en helt annen tanke om landet - de vil bare ta det.

Ellers blir jeg litt kvalm av å se venstre skrike ut på stortinget om at vi må inn i EU nå som NATO ser ut til å falle. Jeg vil ikke inn i EU, men jeg vil gjerne inn i en ny NATO 2.0. Jeg mener EU handler om økonomisk politikk og hvordan man skal kunne samarbeide i EU - ikke forsvarspolitikk. Jeg blir litt provosert av Venstre her i måten de prøver å utnytte denne saken til en EU sak. Det mener jeg er totalt idiotisk - om noe bør alle land i Europa stå samlet nå - ikke oppleve en polariserende debatt der vi plutselig skal begynne å krange om fisk,energipolitikk,tollmurer osv...Ville lagt bort denne EU debatten med en gang før vi plutselig er der at EU splitter osv mot USA

image.png.d77d2cfc815e9ac58967622c4857760d.png

Jeg forstår Støre. Jeg også vil nødig se venstresiden tape valget til høsten. Men samtidig ser jeg at EU-debatten trenger seg på også her. EU vil bli sentral i det nye NATO. Det vil bli nødvendig med omorganiseringer og EU vil veie tungt i de beslutningene som blir tatt med 60-70% av befolkning og BNP.

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

I Norge får man heller ikke stemme ved stortingsvalget hvis man ikke er statsborger. Mener du vinikke er demokratisk? Vi har også krav om sikler identifikasjon. Er vi ikke demokratisk?

I Norge har me eit fungerande valgmantal og relativ enkel tilgang til identitetspapir. Derfor ikkje noko blekk på tommelen her.

Er kravet om statsborgerskap absolutt ved stortingsval? Det må eg i tilfelle undersøke. Ved kommune og fylkestingsval er vel kravet oppholdstilatelse. Så Norge er demokratiske, spørsmålet er om det er ein stor forskjell på krav om statsborgerskap, krav om oppholdstilatelse eller om krav om tilhold i gjer ein stor forskjell.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Samms said:

Til forsvar for JK22, om du har fulgt med så har det innimellom kome ting i teksten som ikkje ein robot hadde kome med. Og det han skriver er verdt å lese. 

JK22 har da deltatt her lenge før chatgpt? Dessuten: Chatgpt ville hatt perfekt norsk men lite substans.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...