Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Chuck Schumer gir opp og velger å stemme for budsjettforslaget.
Spent å se om han får nok Demokrater med seg.

Han velger det beste for landet (sier han). Å unngå nedstenging er værre for landet og folket enn budsjettet de ikke er enig med. Ville folket lagt skylden på Demokratene hvis det ble nedstenging kanskje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samms skrev (1 time siden):

USA kan importere frå andre land enn Canada. Toll flytter på forsyningsruter, utvinningsstader og produksjonsstader. Råvarer kan bli dyrare i ein overgangsperiode, spesielt om overgangen er dårleg håndtert. Det kan gje ein prisauke om det er rom for å auke pris til forbruker, hvis ikkje går det ut over marginane i verdikjeda fram til forbruker.

Men slikt tar lang tid, lengre tid enn Trump sin periode. Det er også for ustabilt til å bygge basert på det som skjer når det kan endres over natten.

En tollsats kan være totalt endret innen neste uke, og være ugjenkjennelig ila neste uke.
Det er umulig å satse langsiktig i ett slikt miljø, det er for stor risiko å legge planer som tar 5 år å gjennomføre med ett 100 års perspektiv når man ikke har stabilitet fra dag til dag..

Jeg tror man kan regne hele Trump sin periode som en "overgangsperiode"

Rhabagatz skrev (1 time siden):

Russland er i ein dårlegare posisjon til å forhandle pris på varer enn Canada.

Hvorfor det?
USA toller ut tidligere samarbeidspartnere og mangler dermed tilgang til kritiske materialer for egen industri som de ønsker å utvide kraftig. Det er russland som sitter i en god possisjon når USA mister andre partnere. USA skaffe råvarer for å gå rundt, russland er ikke avhengig av å selge.

Om USA f.eks desperat trenger gjødsel fra noen, og Canada ikke er utelukket pga toll, så er det USA som er i en dårlig posisjon..

• Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-politics-and-policy/iowa-governor-bill-removes-gender-identity-civil-rights-kim-reynolds-rcna194301

https://thehill.com/homenews/state-watch/5189226-texas-bill-transgender-rights-trump/

La det være klart; dette er folkemord.

Et folkemord trenger nødvendigvis ikke utføres med militærmakt og krigføring for å kunne kalles folkemord.

Genocide-poster-A3-landscape_updated-July-2020-1280x905.thumb.jpg.fcf97f0ced3612748659b178ebf3d09e.jpg

Sikkert en del her inne som har flasket seg opp på anti-trans propaganda i såpass grad at de sikkert ikke vil anerkjenne dette som folkemord. Jeg vet ikke hva jeg kan si til dem.

Men for de som lurer på om dette har skjedd før i historien, kan de google frem og lese om Magnus Hirschfeld.

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

https://www.nbcnews.com/nbc-out/out-politics-and-policy/iowa-governor-bill-removes-gender-identity-civil-rights-kim-reynolds-rcna194301

https://thehill.com/homenews/state-watch/5189226-texas-bill-transgender-rights-trump/

La det være klart; dette er folkemord.

Et folkemord trenger nødvendigvis ikke utføres med militærmakt og krigføring for å kunne kalles folkemord.

Genocide-poster-A3-landscape_updated-July-2020-1280x905.thumb.jpg.fcf97f0ced3612748659b178ebf3d09e.jpg

Sikkert en del her inne som har flasket seg opp på anti-trans propaganda i såpass grad at de sikkert ikke vil anerkjenne dette som folkemord. Jeg vet ikke hva jeg kan si til dem.

Men for de som lurer på om dette har skjedd før i historien, kan de google frem og lese om Magnus Hirschfeld.

Propagandistisk dramatisering som dette er en hån mot alle ofre for reelle folkemord. Greit nok at Trump er en fæl fyr, men kritikken mot ham feiler mye på grunn av alskens overdrevne usakligheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår ikke hvorfor diskusjonen handler om hvilket land USA skal importere fra. Målet med tariffer er ikke å bytte til andre land uten tariffer, men å produsere mer selv. Det man ikke klarer å produsere selv blir kjøpt fra utlandet med tariff.

Hva gjør man når det ikke er nok råvarer til å produsere alt selv? Da truer man sine allierte om at jeg kommer til å annektere landet ditt og du blir Amerikaner om du vil eller ikke.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, TheKims said:

Hva gjør man når det ikke er nok råvarer til å produsere alt selv? Da truer man sine allierte om at jeg kommer til å annektere landet ditt og du blir Amerikaner om du vil eller ikke.

Da kjøper man råvarene med tariffer. Vi har tarriffer selv, så det er bare å sjekke hva Norge gjør når det blir mangel på en vare med toll.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (5 minutter siden):

Da kjøper man råvarene med tariffer. Vi har tarriffer selv, så det er bare å sjekke hva Norge gjør når det blir mangel på en vare med toll.

Og den økte kostnaden må du og jeg betale. Dette er ikke noe jeg ønsker. Ting er dyrt nok som det er.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

@AtterEnBruker Foreløpig er det vel mer snakk om tap av "Civil Liberties" - dvs (delvis lovregulert) anti-diskriminering og toleranse som er opparbeidet gjennom mange år.

Men det kan fort ta en mørkere vei om massovervåkning og offentlig diskriminering settes i system.  Vi så vel begynnelsen på dette når første trans i kongressen (som identifiserer seg som kvinne), ble tiltalt som Mister av en republikaner utifra at Trump har signert "Executive order" på at det kun er to kjønn; mann og kvinne og at det er fødselsattesten som bestemmer.

Jeg synes jo Demokratene kunne snu litt på det, og tiltale Musk som er feig og ikke møter opp til høringer, som Miss Musk 😄

(Et synonym for feig på engelsk er "pussy" og det er jo et kvinnelig ord)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...