Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

LuxFerre skrev (13 minutter siden):

Nå har Trump truet å invadere Canada, Panama, Mexico og Grønland.
Hans behandling av Ukraina og støtte til angriperen Russland er heller ikke bra.
Dette tyder ikke på at han er en fredens mann.

Det ser ikke ut som du bryr deg om hva personer som har tidligere jobbet med Trump sier.
Det er fler av dem som sier at Trump er den største faren for både USA og resten av verden.
Det finnes også fler hundre psykologer som advarer om at trump er farlig, ustabil og uegnet til å være President på grunn av alvorlig ondsinnet narsissisme. Er du ikke bekymret for hva disse sier?

Jeg forholder meg til fakta ! Han har faktisk ikke truet noen med invasjon slik du her fremstiller det, det er bare fake news og ikke noe annet. Han har " tilbudt Canada" å bli en del av USA, det betyr ikke at om de nekter så invaderer han de. Panama er det funnet en ordning på slik at ikke Kina lenger sitter med kontrollen i begge deler av kanalen, case closed.  Slik jeg ser det støtter han ikke Putin eller Russland på noen måte, han vil ha en fredsavtale på plass, basert på forholdene på bakken. Noe Russland vegrer seg mot, men de vegrer seg også mot alternativet en vedvarende krig der USA støtter Ukraina noe Trump er klar på. Få slutt på krigen, og da må man legge de faktiske forholdene på bakken til grunn og ikke følerier.  Alternativet er en vedvarende stygg krig som kan rive Europa i filler både økonomisk og faktisk i krigshandlinger som kan spre seg. 

Så må psykologene mene hva de vil, de kan ikke endre på at Trump er president de neste 4 årene, og da må vi forholde oss til det. Jeg digger ikke Trump sin litt bøllete stil, men det er slik han er ! Og det har det amerikanske folk sagt at de vil ha som president i 4 år. Da handler alt om å tilpasse seg dette inntil situasjonen endrer seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En Gedi skrev (6 minutter siden):

Nei, tilpasse oss og være pragmatiske over den perioden han er president ! I stedet for å si  " vi gir faen og kjører vårt eget løp nå ! Når vi ikke faktisk er i stand til det. For det er vi i virkeligheten ikke ! Om fire år kan situasjonen være helt annerledes, handle på føleri er galskap alltid. 

Det du skriver beskriver akkurat hva Trumph gjør. Han gir faen og kjører sitt eget løp i håp om å berike seg selv. Isolere seg fra verdensøkonomien og du ender opp som Nord Korea. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (11 minutter siden):

Men dette vet jo man veldig lite om akkurat nå ! Det vet vi noe om kanskje om et par år ! Penge trykkingen som USA har stått for i mange tiår er jo noe som også er advart sterkt mot hele tiden ! Det kunne bare ikke fortsette i det uendelige !  Noen måtte gjøre noe, og det er det Trump forsøker å gjøre noe med. Kutte hardt og brutalt og si til alle andre som har nytt godt av det ! Nå er det slutt.  Hvilke konsekvenser får det ? Umulig å si over noen uker eller måneder. 

Dette har ingenting med pengetrykkingen å gjøre, men med handelskrigene Donald har startet. Markedene hater ustabilitet, usikkerhet og barrierer på fri handel, og derfor kollapser børsene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, En Gedi said:

Når det er 200% toll på kvitost så føres ikke noe kost over på forbruker :) Man importerer bare ikke slik ost. Problemet løst og man kjøper norsk produsert ost uten noen som helst toll på ! 

1 hour ago, Altimeter said:

Poenget er at det er forbruker som betaler prisen. Det skjønner hverken du, hun i videon eller andre maga rednecks 

Vel, ingen absolutt enten eller her. Høg toll betyr at innenlandsk vare får markedet for seg sjølv. Det betyr at denne vara kan prisast høgar om det finnes betalingsvilje og betalingsevne til det. Akkurat det med betalingsvilje kan bli påverka av  om det finnes erstattningsvarer. Om det til dømes vart ekstremt høg toll på import av ris til Norge så er det langt frå sikkert forbrukarane hadde betalt prisen, dei hadde kjøpt poteter istaden. Og auka etterspørsel etter poteter betyr ikkje varig prisauke på poteter då mengda dyrka i Norge kan aukast.

Og prisar høg toll ei vare ut av marknaden betaler ingen forbrukarar prisen då vara ikkje lenger blir solgt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (9 minutter siden):

Dette har ingenting med pengetrykkingen å gjøre, men med handelskrigene Donald har startet. Markedene hater ustabilitet, usikkerhet og barrierer på fri handel, og derfor kollapser børsene. 

Hvilke børser er det som har kollapset ? Har det rablet helt for deg ? Det er noen svinglinger her og der og det kaller du for kollaps ? Den virkelig store kollapsen ville kommet en gang der fremme, fordi penge trykkingen er hel enorm som opprettholder statusen nå, men kan føre til et krakk i fremtiden som ingen aner virkningene av en gang.  Dette har pågått i mange tiår allerede !  Trump klarer neppe og demme opp for dette helt og holdent, men kanskje jeg sier kanskje klarer å ta brodde av det. Uansett forbruksfesten som vi har levd på i årtier virker som er over i uoverskuelig fremtid. Synd for de som ikke har tatt det inn over seg, noen vil tape mye penger andre tjene på det.  Så vil aksjemarkedene falle og stige videre uansett hvem som er president i USA. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, VifteKopp said:

Børskollaps er å ta sterkt i. Er aksjekursen til nokon av dei store firmaene i USA satt meir enn veker, kanskje nokre månader tilbake? Aksjekursane har stigi svært mykje i fleire år og aksjemarkedet har gått frå å være investering til spekulasjon. Det betyr at penger på aksjer blir tjent på verdistigning, ikkje utbytte. Teikn på muligheit for synkande aksjekurser gjer då mange nervøse, spesielt dei som har lån med sikkerheit i aksjer.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (13 minutter siden):

Vel, ingen absolutt enten eller her. Høg toll betyr at innenlandsk vare får markedet for seg sjølv. Det betyr at denne vara kan prisast høgar om det finnes betalingsvilje og betalingsevne til det. Akkurat det med betalingsvilje kan bli påverka av  om det finnes erstattningsvarer. Om det til dømes vart ekstremt høg toll på import av ris til Norge så er det langt frå sikkert forbrukarane hadde betalt prisen, dei hadde kjøpt poteter istaden. Og auka etterspørsel etter poteter betyr ikkje varig prisauke på poteter då mengda dyrka i Norge kan aukast.

Og prisar høg toll ei vare ut av marknaden betaler ingen forbrukarar prisen då vara ikkje lenger blir solgt.

Endelig en som faktisk har forstått mekanismene her :)  Høy toll, varer blir ikke solgt i større omfang i det landet det faktisk gjelder, de søker varer som landet selv produserer. Lommeboken styrer dette  og ikke noe annet.  Norge har hatt enorm toll på veldig mange varer for å beskytte produksjonen i Norge, og vi har da klart oss veldig godt egentlig. Jada litt seige koteletter og begrenset utvalg i alle kjøttdisker blant annet. Reiser man til utlandet ser man kjøttdisker man bare kan drømme om i Norge, fordi vi har en enorm toll på slike varer. Vi lider ikke nød av den grunn. Man må bare tilberede varene med langtidsteiking i stedet for 2 minutter på steikepannen :)  Eller alternativt leve med seige koteletter eller biff :)  Norge må bare slutte men hyklingen sin angående toll på varer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (4 minutter siden):

Hvilke børser er det som har kollapset ? Har det rablet helt for deg ? Det er noen svinglinger her og der og det kaller du for kollaps ? 

Jeg bruker de samme ordene som Donald brukte 5. August 2024:

“STOCK MARKETS CRASHING. I TOLD YOU SO!!! KAMALA DOESN’T HAVE A CLUE. BIDEN IS SOUND ASLEEP. ALL CAUSED BY INEPT U.S. LEADERSHIP!”

Børsfallet han referere til var langt mindre enn det vi bevitner nå. Sier du at det har rablet for Trump? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Samms skrev (4 minutter siden):

Børskollaps er å ta sterkt i. Er aksjekursen til nokon av dei store firmaene i USA satt meir enn veker, kanskje nokre månader tilbake? Aksjekursane har stigi svært mykje i fleire år og aksjemarkedet har gått frå å være investering til spekulasjon. Det betyr at penger på aksjer blir tjent på verdistigning, ikkje utbytte. Teikn på muligheit for synkande aksjekurser gjer då mange nervøse, spesielt dei som har lån med sikkerheit i aksjer.

Og de som har lånt for å kjøpe aksjer ? Idioter ! Aksjer er noe man kjøper og sitter i over tid, og har råd til å tape penger på om det går nedover eller sitte i til det snur. Om ikke ? Gi faen i å investerer i aksjer eller fond. All historie tilsier at det lønner seg over lang tid, over kort tid kan det svinge mye. I Norge er det slik blitt at om det ikke stiger hele tiden så får mange panikk !  De kaster seg på panikktoget og markedet kan falle mye ! Deres valg, da trer de inn som har kontroll og oversikt og kjøper opp billig og står igjennom det. Aldri kjøp aksjer om du ikke har råd til å tape pengene, og aldri kjøp aksjer om det er kortsiktige løsninger man er ute etter. Det er ren bingo. 

Lenke til kommentar
Samms skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker kun de samme ordene som Donald selv bruker. 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 minutter siden):

Der er det vel veldig lett å forsvare Trump, han kan jo bare si at uroen nå er fordi dere snakker ned aksjemarkedet i rent hysteri :) Og det er vel slik det er nå også fakta. Så får vi se om et lite år eller 2 om det fortsetter slik, om det gjør akkurat det har du kanskje et poeng ! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (Akkurat nå):

Der er det vel veldig lett å forsvare Trump, han kan jo bare si at uroen nå er fordi dere snakker ned aksjemarkedet i rent hysteri :) Og det er vel slik det er nå også fakta. Så får vi se om et lite år eller 2 om det fortsetter slik, om det gjør akkurat det har du kanskje et poeng ! 

Du sa det hadde rablet for meg når jeg sa at børsmarkedene kollapser.

Donald sa det samme i august 2024, da børsmarkedene falt mye mindre enn de gjør nå. 

Har det rablet for Donald?

• Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, VifteKopp said:

Jeg bruker de samme ordene som Donald brukte 5. August 2024:

“STOCK MARKETS CRASHING. I TOLD YOU SO!!! KAMALA DOESN’T HAVE A CLUE. BIDEN IS SOUND ASLEEP. ALL CAUSED BY INEPT U.S. LEADERSHIP!”

Børsfallet han referere til var langt mindre enn det vi bevitner nå. Sier du at det har rablet for Trump? 

5 minutes ago, VifteKopp said:

Trump er erklært løgnhals av mange på forumet her så kanskje ikkje den beste kjelda å referere på om det har vært eit børskollaps?

Og er allt Trump seier er løgn så betyr det at det ikkje har vært noko børskolaps. 😉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 minutt siden):

Trump er erklært løgnhals av mange på forumet her så kanskje ikkje den beste kjelda å referere på om det har vært eit børskollaps?

Og er allt Trump seier er løgn så betyr det at det ikkje har vært noko børskolaps. 😉

Jeg forsøker å forholde meg til Trumps virkelighet. Og i den virkeligheten er dette en stor børskollaps. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 minutter siden):

Det har jo ikke vært noe som helst kollaps :) i verste fall en liten korreksjon. Og vedvarer den eller utvikler den seg videre ?  Latterlig å snakke om noe børs kollaps om vi ikke kan parere minst 1930 årene ! Det var kollaps det !  Er vi der eller noe som ligner ? Neppe. 

Lenke til kommentar
iMarius skrev (2 minutter siden):
En Gedi skrev (25 minutter siden):

Hvilke børser er det som har kollapset ? Har det rablet helt for deg ? Det er noen svinglinger her og der og det kaller du for kollaps ? Den virkelig store kollapsen ville kommet en gang der fremme, fordi penge trykkingen er hel enorm som opprettholder statusen nå, men kan føre til et krakk i fremtiden som ingen aner virkningene av en gang.  Dette har pågått i mange tiår allerede !  Trump klarer neppe og demme opp for dette helt og holdent, men kanskje jeg sier kanskje klarer å ta brodde av det. Uansett forbruksfesten som vi har levd på i årtier virker som er over i uoverskuelig fremtid. Synd for de som ikke har tatt det inn over seg, noen vil tape mye penger andre tjene på det.  Så vil aksjemarkedene falle og stige videre uansett hvem som er president i USA. 

Ekspander  

Du tror du er så jævla smart, når sannheten egentlig er at du er på nivå med den jevne republikaner. At du i det hele tatt tør å komme med dine tåpeligheter, er for meg en gåte. Jeg har undervist 8.klassinger som viser mye mer intelligens enn det du presterer på dette forumet.

Det er jo fordi du har indoktrinert de :)  Og om de våger å mukke mot dine sannheter hva ville da skjedd ? Neppe fått gode karakterer !  I dag kunne jeg godt vært din elev og gitt deg litt motstand ! Verre som 8 klassing og måtte ta konsekvensen av å motsi deg. Noe de aller fleste i den alderen aldri gjør ! Hadde mine kamper med lærere i litt høyere alder, og det kostet ! Men faen ta det var verdt det. Fikk meg arbeid og har aldri lagt noen til last så langt i livet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En Gedi skrev (4 minutter siden):

Det har jo ikke vært noe som helst kollaps :) i verste fall en liten korreksjon. Og vedvarer den eller utvikler den seg videre ?  Latterlig å snakke om noe børs kollaps om vi ikke kan parere minst 1930 årene ! Det var kollaps det !  Er vi der eller noe som ligner ? Neppe. 

Donald kaller det en kollaps. Sier du at Donald tar feil? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...