Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Solgte meg ut av det meste av amerikanske aksjer nå på søndag, så det blir vel byttet til europeiske og nordiske iløpet av onsdagen. Et betydelig beløp, forhåpentligvis er det mange som tenker som meg og da merkes det.

For sent åpenbart, men forhåpentligvis og trolig unngår jeg også det verste. Men amerikanske aksjer vil jeg uansett ikke de neste 4 åra (forhåpentligvis bare det)

Endret av DukeNukem3d
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Over texts and ‘eyeball to eyeball,’ Republicans succeed in persuading Musk. But Democrats hit dead ends | CNN Politics

Det kan sjå ut som republikaner i kongressen får innflytelse. Via direkte personleg kontakt med Musk og andre i presidentadministrasjonen. Det auker sjansen for at Trump blir sittande trygt, tar kontroll på kontinentet, det er full korrupsjon og snart lukter det bensin.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, DukeNukem3d said:

Solgte meg ut av det meste av amerikanske aksjer nå på søndag, så det blir vel byttet til europeiske og nordiske iløpet av onsdagen. Et betydelig beløp, forhåpentligvis er det mange som tenker som meg og da merkes det.

For sent åpenbart, men forhåpentligvis og trolig unngår jeg også det verste. Men amerikanske aksjer vil jeg uansett ikke de neste 4 åra (forhåpentligvis bare det)

Gjorde dette da jeg innså at Trump vant valget.

Etter at han tok over har jeg tjent penger på hans dumskap og åpenbare markedsmanipulasjon (Tariff oh wait no tariff. Tariff again, oh wait no tariff. Oh nvm 250% tariff). Og ikke minst på BTC som jeg også solgte da det var på topp (og jeg antok at etterspørsel ville synke. Var ganske on point på toppen. Så nå står jeg klar med midler til når markedet krasjer og jkeg kan kjøpe mye på billigsalg. Renten på sparekonto er ikke så dum nå.

Edit: Fra mitt ståsted er ikke amerikanske aksjer trygge med disse folka i administrasjon. Det er nesten så jeg tror at de prøver å starte en krig slik at de kan inndra alle "fiendtlige" utenlandske midler (som er investert i deres økonomiske sphere). Mannen skyr jo ikke akkurat unna "kreative" ulovlige midler. Oljefondets investering i USA er etter min mening utrygg. USA har startet økonomiske kriger atm. Gitt deres fortolkning av fiendlighet mot seg selv så skulle det ikke forundre meg om de prøver å fremme dette som ett angrep på deres land og sette inn styrker (eskalere fra en økonomisk drakamp til en fysisk da de ikke har tro på at de vinner i det økonomiske domenet). Men håper / antar at denne magefølelsen tar feil.

Endret av Apathy
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (På 9.3.2025 den 13.57):

Dette er lovstridig fordi den første tilleggsprotokollen gjort det klart at all ytring innenfor den politiske sfære er ubegrenset, det betyr også kansellering av ord og setning i offisielle dokumenter. Det er trolig det verste konstitusjonelle bruddet i hele den amerikanske historien, som gjør det klart at den føderale høyesteretten har sviktet sin plikt. For de rammes også av DEI-"forbudet" ved at deres offisielle dokumenter vil bli utsatt for omskrivning - og hva om det kommer inn i lovskriftene? Da er det ikke lenge bare et brudd på konstitusjonen, men også en samfunnsfiendtlig forbrytelse. 

Jeg er sjokkert!

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Over texts and ‘eyeball to eyeball,’ Republicans succeed in persuading Musk. But Democrats hit dead ends | CNN Politics

Det kan sjå ut som republikaner i kongressen får innflytelse. Via direkte personleg kontakt med Musk og andre i presidentadministrasjonen. Det auker sjansen for at Trump blir sittande trygt, tar kontroll på kontinentet, det er full korrupsjon og snart lukter det bensin.

Nei, snart lukter det blod. En slik forskjellbehandling er meget skadelig for nasjonens samhold ved at det ene partiet kan få fordeler for sine valgdistrikter, kommuner og delstater mens det andre partiet få ingenting og ribbes for naturlige midler som ressurser. Jeg har sett dette før. I JUGOSLAVIA. Dette skaper forbitrelse, politiske motsetninger og "vi mot dem"-mentalitet ved at de utsatte utsettes for bevisste diskriminering inntil punktet av sabotasje og krigshandling. Mer enn halvparten av det amerikanske folket som er i demokratkontrollerte områder - 23 delstater har demokratiske guvernører og store deler av de republikanske delstatene har et lite demokratisk flertall - så det kan betyr at 60-70 % vil bli skadelidende om republikanerne skulle gjennom Musk starte krig mot demokratene ved å sabotere disses styring. 

Endret av JK22
Lenke til kommentar

Tesla aksjen har mistet image så det holder... Jammen bra Musk ikke fikk $56 Billion i lønnspakke (og som økte i verdi til $101 Billion rett etter valgseieren)

Ellers en liten faktavideo jeg så på idag.  Trump har jo sagt flere ganger at USA banker ikke får etablere seg i Canada mens Canadiske banker oversvømmer markedet i USA. Fakta: 16 USA banker i Toronto som f.eks. Citibank, J.P.Morgan, Bank of America, etc, etc... Wells Fargo. De har riktignok ikke stor andel av markedet da de fleste er "branch" som slipper å følge hele regelverket til Canada slik en "subsidiary" må gjøre.  Motsatt har canadiske banker en helt marginal markedsandel i USA

Ontario Premier Doug Ford annonserte 25% ekstra avgift på strøm de eksporterer til USA pga Trump's tollkrig.  De er lei av Trump's vingling og nå holder de dette til Trump fjerner tollsatsene og gir de en "fair deal".  Vil gi Canada $400K pr dag i ekstra inntekter.  Familier i New York, Pennsylvaniga og Michigan må regne med $100 ekstra pr mnd.   De kommer til å måtte bruke noe penger på info-kampanjer for å informere folk i USA, så de ikke blir prisgitt desinformasjon fra Trump.

Lenke til kommentar
Apathy skrev (1 time siden):

Gjorde dette da jeg innså at Trump vant valget.

Etter at han tok over har jeg tjent penger på hans dumskap og åpenbare markedsmanipulasjon (Tariff oh wait no tariff. Tariff again, oh wait no tariff. Oh nvm 250% tariff). Og ikke minst på BTC som jeg også solgte da det var på topp (og jeg antok at etterspørsel ville synke. Var ganske on point på toppen. Så nå står jeg klar med midler til når markedet krasjer og jkeg kan kjøpe mye på billigsalg. Renten på sparekonto er ikke så dum nå.

Edit: Fra mitt ståsted er ikke amerikanske aksjer trygge med disse folka i administrasjon. Det er nesten så jeg tror at de prøver å starte en krig slik at de kan inndra alle "fiendtlige" utenlandske midler (som er investert i deres økonomiske sphere). Mannen skyr jo ikke akkurat unna "kreative" ulovlige midler. Oljefondets investering i USA er etter min mening utrygg. USA har startet økonomiske kriger atm. Gitt deres fortolkning av fiendlighet mot seg selv så skulle det ikke forundre meg om de prøver å fremme dette som ett angrep på deres land og sette inn styrker (eskalere fra en økonomisk drakamp til en fysisk da de ikke har tro på at de vinner i det økonomiske domenet). Men håper / antar at denne magefølelsen tar feil.

Enig; og det er nedsmelting i børsene omkring de amerikanske aksjene - markedet har talt, de vil ikke ha Trump. På bare få timer har 1,7 billion dollar forsvunnet i en og samme dag, helt siden denne galningen startet handelskrigen mot Canada og Mexico hadde amerikanerne tapte og tapte mer og mer, for nå begynner mange å innse hvor mye utenlandske formuer man har i USA - som sagt før, 70 % av verdens finanser er i USA - en meget liten av dette er av amerikansk opprinnelse. Nå ser man at utlendingene trekke seg ut - ikke bare europeerne, men også araberne og kineserne - nesten hele verden har begynte å trekke litt av sine pengene ut av USA. 

Nå er det en reell resesjonsfare i USA, Trump hadde sagt at han vil endog velkomne en resesjon - og det gjør at markedet reagert meget voldsomt. Flere billion dollar har forsvunnet, sist gang noe liknende var sett var etter Xi slå ned på techseksjonen i Kina i 2021 - dette fulgt til en pengestrøm ut til resten av verden, redusert investordeltagelse og deflasjonstilstand samt katastrofale tilstander som holdes tilbake gjennom massive statlige tiltak. I dag er det mange ganger færre investorer i Kina enn for fire år siden, til tross for at Xi stadig gang på gang prøve å få dem tilbake. Hans Gòngtóng fùyù-strategien har slått feil så det monner, den kinesiske væremåten kan ikke endres. Det var dette som avsluttet Kinas eventyrlige oppsving fremfor alt annet. 

Etablissementet har bare måneder fremfor år på seg for å stanse vanviddet, det som hendt i Kina var stupid, for man forhaste seg ikke i møte med markedet, som må bearbeides med kløkt og subtilitet som hvis det er et beist. Et beist som kan bite tilbake. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, JK22 said:

Enig; og det er nedsmelting i børsene omkring de amerikanske aksjene - markedet har talt, de vil ikke ha Trump. På bare få timer har 1,7 billion dollar forsvunnet i en og samme dag, helt siden denne galningen startet handelskrigen mot Canada og Mexico hadde amerikanerne tapte og tapte mer og mer, for nå begynner mange å innse hvor mye utenlandske formuer man har i USA - som sagt før, 70 % av verdens finanser er i USA - en meget liten av dette er av amerikansk opprinnelse. Nå ser man at utlendingene trekke seg ut - ikke bare europeerne, men også araberne og kineserne - nesten hele verden har begynte å trekke litt av sine pengene ut av USA. 

Nå er det en reell resesjonsfare i USA, Trump hadde sagt at han vil endog velkomne en resesjon - og det gjør at markedet reagert meget voldsomt. Flere billion dollar har forsvunnet, sist gang noe liknende var sett var etter Xi slå ned på techseksjonen i Kina i 2021 - dette fulgt til en pengestrøm ut til resten av verden, redusert investordeltagelse og deflasjonstilstand samt katastrofale tilstander som holdes tilbake gjennom massive statlige tiltak. I dag er det mange ganger færre investorer i Kina enn for fire år siden, til tross for at Xi stadig gang på gang prøve å få dem tilbake. Hans Gòngtóng fùyù-strategien har slått feil så det monner, den kinesiske væremåten kan ikke endres. Det var dette som avsluttet Kinas eventyrlige oppsving fremfor alt annet. 

Etablissementet har bare måneder fremfor år på seg for å stanse vanviddet, det som hendt i Kina var stupid, for man forhaste seg ikke i møte med markedet, som må bearbeides med kløkt og subtilitet som hvis det er et beist. Et beist som kan bite tilbake. 

Trakk ikke nettopp Japan, Saudi Arabia og Australia seg ut av Amerikanske Obligasjoner (De solgte seg ut av gullet som er i Fort Knox ihvertfall). Alarmbjellene bør gå for de fleste som har gullet som er backing for deres valuta i Amerikanske hender atm. USA selv må ta opp lån for å kjøpe de ut. Keep printing money you muppets. You think inflation was bad under Biden? Just you wait...

Og btw Beistet har allerede startet å bite. Men det tar tid før signalet når fra bittstedet til hjernen 

Endret av Apathy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...