Markiii Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Casey skrev (På 5.3.2025 den 16.36): Forrsten, ytre høyres forhold til ytringsfrihet: https://eu.usatoday.com/story/opinion/columnist/2025/02/16/trump-bans-ap-transgender-stonewall-national-monument/78645640007/ https://www.newstatesman.com/politics/media/2025/02/jd-vances-free-speech-hypocrisy https://www.nytimes.com/2025/02/28/opinion/free-speech-trump-maga.html https://edition.cnn.com/2025/02/16/politics/video/sotu-cnn-panel-breaks-down-jd-vance-speech-to-european-allies Spar oss for hykleri og løgnaktighet. Stillhet fra høyresiden som vanlig, når de konfronteres med fakta og virkelighet. 4 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 32 minutes ago, Markiii said: Men da får USA og Trump slutte å late som de forhandler da. Hvis de virkelig vil overlate alt til EU så må de faktisk gjøre det også, og ikke fortsette med å prøve å få å plass avtaler over hodet på alle andre. Det som risikerer atomkrig er å svikte Ukraina nå, fordi det da blir åpenbart at man er forsvarsløs med mindre man har atomvåpen selv. Enhver stat som ønsker å beskytte seg selv vil trenge atomvåpen. Da vil antallet atomvåpen i verden stige kraftig, og plutselig har risikoen for atomkrig mangedoblet seg. Dette i motsetning til Russlands konstante tomme atomtrusler i mange år. Trump forhandler en avtale med Russland for å vise for sin egne velgere at det er mulig og så er det opp til EU og Ukraina å bestemme om man skal godta avtalen eller fortsette uten USA. Om vi ser bort ifra Trump, så er problemet at EU klarer ikke å bestemme seg. Skal de gå full styrke bak Ukraina og vise amerikanerne hvordan det skal gjøres, skal man bare fortsette å håpe på at man har flaks eller skal man godta et kompromiss med Russland. 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden Markiii skrev (22 minutter siden): Ærlig talt, YouTube er ikke i nærheten av å være so Wikipedia. På YouTube kan du lyve og dikte fritt. På Wikipedia må du faktisk ha kilder og troverdig informasjon. Du kan ikke bare legge inn påstander tatt ut av løse luften på Wikipedia. Det er sant, det finnes massevis av folk som vil redigere enhver som skrives inn, og de har et strengt regelverk som må følges. Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Markiii said: Men jeg skjønner ikke poenget. Det er vel for eksempel stor mangel på lastebilsjåfører der borte. Ja, men posten var et svar på et kritisk anmerkning på en post om at amerikanske lastebilsjåfører kan tjene det samme som en norsk lege. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Camlon skrev (17 minutter siden): Trump forhandler en avtale med Russland for å vise for sin egne velgere at det er mulig og så er det opp til EU og Ukraina å bestemme om man skal godta avtalen eller fortsette uten USA. Om vi ser bort ifra Trump, så er problemet at EU klarer ikke å bestemme seg. Skal de gå full styrke bak Ukraina og vise amerikanerne hvordan det skal gjøres, skal man bare fortsette å håpe på at man har flaks eller skal man godta et kompromiss med Russland. Trump har ikke forhandlet med Russland. Trump løper Russlands ærend. 3 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Smule8o skrev (2 minutter siden): Ja, men posten var et svar på et kritisk anmerkning på en post om at amerikanske lastebilsjåfører kan tjene det samme som en norsk lege. Spørsmålet er hva poenget er med å ta dette opp. Null kontekst i tillegg. Endret 2 timer siden av Markiii Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 8 minutes ago, Markiii said: Trump har ikke forhandlet med Russland. Trump løper Russlands ærend. Hvis det er riktig at han ikke forhandlet, så kan EU dra til Saudi Arabia og forhandle en bedre avtale med Trump enn Putin. Jeg har ingen tro på at man kunne fått til en bedre fredsavtale med Putin uten å fortsette krigen, noe Trump ikke vil. Endret 2 timer siden av Camlon 2 Lenke til kommentar
Samms Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 hour ago, Markiii said: Jo, Ukraina er mer transparente. Tallene er interessante nok, men de undervurderer russiske tap og overvurderer ukrainske tap. Så samme metode underestimerer russiske tap og overestimerer ukrainske tap? Kva er det med metoden som gjer deg sikker på det? Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Greier ikke holde følge i tråden her. 20 nye sider siden sist jeg var innom. Tror jeg må ha en pause fra X, Diskusjon og Trump om litt. Tar på. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 24 minutes ago, Camlon said: Hvis det er riktig at han ikke forhandlet, så kan EU dra til Saudi Arabia og forhandle en bedre avtale med Trump enn Putin. Jeg har ingen tro på at man kunne fått til en bedre fredsavtale med Putin uten å fortsette krigen, noe Trump ikke vil. Det er kjerne i Trumps ståsted i Ukrainakonflikten: Har har lovet velgerne sine at man skal få fred i Ukrraina i de neste 4 år, og han er meget villig til å gi seg på midlertidig fred. Resten av forhandlingene i det Hvite hus følger dermed problemet at Trump ikke verdsetter Pax America, og forhandlingstaktikken har har gir han veldig begrenset handelsrom vis motparten bare er villig til å gå fra bordet vis tilbudet er uakseptabelt. Jeg har mine mistanker om at flere ikke forstår dette. Jeg er enda mer spent på hvordan den Amerikanske våpen og luftfartsindustrien vil reagere vis det plutselig viser seg å bli full stans i eksport til Amerikanske allierte. 3 Lenke til kommentar
DukeRichelieu Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Dagens bidrag fra meg - da jeg opplever dette som svært underkommunisert og svært viktig for å forstå informasjonskrigen som pågår. Om du er blant de som ikke stoler på mainstream media og søker mot alternative kilder er dette spesielt viktig. Det kan nemlig godt være at din kilde ikke er hva du tror den utgir seg for å være. Du kan potensielt ha blitt lurt trill rundt. Først et innlegg fra Forsvaret: Tastaturkrigerne - Forsvaret Så spør vi Elons Grok om Russlands ressursbruk på propaganda: Til slutt spør vi om russiske trollfabrikker: 3 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mbappe09 skrev (38 minutter siden): Ikke sjokkert. Orker ikke la meg provosere engang lenger. USA vil ikke stille opp for oss og jeg regner med vi ikke stiller opp for USA de neste 3-4 åra heller. Blir disse trillionene av dollar et problem en dag, kanskje så stort at de kunne trenge en hjelpende hånd, så håper jeg vi ber de dra en viss plass. 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 23 minutes ago, del_diablo said: Det er kjerne i Trumps ståsted i Ukrainakonflikten: Har har lovet velgerne sine at man skal få fred i Ukrraina i de neste 4 år, og han er meget villig til å gi seg på midlertidig fred. Resten av forhandlingene i det Hvite hus følger dermed problemet at Trump ikke verdsetter Pax America, og forhandlingstaktikken har har gir han veldig begrenset handelsrom vis motparten bare er villig til å gå fra bordet vis tilbudet er uakseptabelt. Jeg har mine mistanker om at flere ikke forstår dette. Jeg er enda mer spent på hvordan den Amerikanske våpen og luftfartsindustrien vil reagere vis det plutselig viser seg å bli full stans i eksport til Amerikanske allierte. Ja. Jeg tror ikke Trumps måte å forhandle er spesielt effektiv. Men det er viktig å huske på at Trump fikk et demokratisk mandat til å stoppe krigen og la Europa håndtere sin egen sikkerhet. Da er det ikke en god løsning å be Trump gå imot sine egne valgløfter og fortsette krigen og støtten til Ukraina. Det kommer ikke til å skje og vil eskalere konflikten. Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Mulig det er postet tidligere i tråden... synes det var litt "far out" at Trump er agent for Putin, men Trump gjør jo faktisk akkurat det Putin ville applaudert... og nå også skaper tvil om USA vil komme til assistanse om NATO-land blir angrepet av Russland... Trump vil jo gjerne at Europeiske land skal betale 5% av BNP, mens USA selv bruker 3,4% Blir litt som med tollsatsene nå som han hevder er pga narkotika/fentanyl - men internt i USA har vi ikke sett lignende satsning mot meth-labs som trolig også produserer fentanyl... Så han smekker straffetoll på historiske venner som Canada samtidig som han blir venn med Putin. Og han skryter stadig av at det ikke ville blitt krig om han var President - vel han var jo faktisk President 2017-2021 - uten si noe imot Putin da heller ang annekteringen av Krim som skjedde i 2014 og pågående stridigheter i Øst-Ukraina med importerte russiske soldater i hele hans første presidentperiode. 2 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, Markiii said: Hmm.. er det ikke rart at Trump fremhever denne gutten, som skal ha fått kreft av kjemikalier som Trump selv fjernet reguleringer rundt? Og hva slags kjemikalier som Trump fjernet regulering rundt er det du mener han fikk kreft av? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 6 minutes ago, Rune_says said: men internt i USA har vi ikke sett lignende satsning mot meth-labs som trolig også produserer fentanyl... Noe har han da gjort. Han benådet Ross Ulbricht. Det er jo et slag for kampen mot narkotika. https://www.bbc.com/news/articles/cz7e0jve875o 1 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 59 minutter siden Del Skrevet 59 minutter siden sedsberg skrev (3 minutter siden): Noe har han da gjort. Han benådet Ross Ulbricht. Det er jo et slag for kampen mot narkotika. https://www.bbc.com/news/articles/cz7e0jve875o Fantastisk... kanskje han etablerer en egen mafia... litt som forbildet Putin... eller kanskje litt som "doubletalk" som han sa opprinnelig ift USAID at mat og nødhjelp skulle Marco Rubio gi dispensasjon for, men så viser det seg at hele USAID er sagt opp og da er det ingen til å utføre dispensasjonen, selv om en dommer har gitt ordre om det... 2 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet 45 minutter siden Del Skrevet 45 minutter siden Om Trump er en bevist russist asset eller kun uvitende sprer Russisk propaganda og synspunkter for å blidgjøre en base (som igjen er total lobotomert av russisk målrettet propaganda) er det lenge til vi får vite noe om. Men faktum er at Trump er en gavepakke til russisk og autokratiske "ledere". Han kunne enkelt ha endt krigen på dag 1 ved å være strategisk. Men det krever ett intellekt mannen ikke har. Eneste han hører er MEMEMEME som noen har nevnt før. Otherwise known as a meme. Hva ville skjedd om USA hadde på dag 1 av Trumps administrasjon tidoblet støtten til Ukraina i form av materiell og våpen (la oss være erlig her dette er våpen som allerede er på lager og som snart vil koste USA penger å kvitte seg med). Videre kunne han hevet ALLE begrensninger på bruk av disse. I tillegg ved å plassere marinen strategisk i internasjonalt farvann, og holde opplyste (til russland, Kina mfl) øvelser hvor en også har ubåter synlig i små øyeblikk. Igjen dette er opplyst om kort tid før det blir satt i gang med klar tale om at dette er øvelser. Da ville det vært åpenbart at USA faktisk står ved sine ord om å støtte allierte. Putin vil miste buksene da han ikke har noe å svare med. Hans sabel ang atomvåpen blir da besvart med; du vet de 10 ubåtene du akkurat så på overflaten, vel de har X ant atomhoder ombord med ordre om å sende deg tilbake til steinalderen om du løfter så mye som en finger. Pell deg ut av Ukraina ila 24 timer ellers går vi inn. Og btw det hangarskipet med tilhørende carrior group som er ved Krim / Tyrkia har en større amfibiestyrke klar til å gå inn i Ukraina sitt internasjonalt annerkjente territorium for å "eskortere" spesialoperasjonen din ut av landet. Your move. Er det noen som tror en skikkelig leder som f.eks Churchill ikke hadde vist styrke overfor Putin om han hadde DE styrkene? I stedet har Trump gitt fra seg alle sine kort i forkant av å i det hele tatt høre hva Putin krever. Det eneste noen som fortsetter å tro på Amerikanske sikkerhetsgarantier kan være sikker på er at Trump eller en eller annen annen tulling der borte vil vri seg unna å stille hardt mot hardt. Russland er ikke sterk. De er ekstremt svake. Eneste de har er atomvåpen og selv de kan vi ikke være sikker på at fungerer som de skal. Men mannen er ikke suicidal. Men han vil fortsette å flytte grensen for hva han er villig til å gjøre så lenge han slipper unna med det. På tide at noen kaller bløffen. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå