Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Nordvarg

Du bør ikke ta ting for god fisk enten det er norske media eller utenlandske, hvis man kan bør man sjekke de faktiske sakene og eventuelt kilden de kommer fra hvis dette er noe som er viktig for deg som mediabruker.

Det er ganske ofte ganske tynt og veldig sett ut fra det norske ståstedet.
I mange tilfeller tilfører ikke journalisten noe av verdi.

Men du kan jo ikke ta f.eks Dagbladet seriøst med ett klikkhoreri som ikke ligner grisen. Når man helt ukritisk hopper på alle knep i boka for og narre folk så drar det ned alle forsøk på og være seriøse. Når 90 prosent er søppel, hvorfor skal vi da tro på den siste 10 prosenten?

Lenke til kommentar
agvg skrev (57 minutter siden):

Vel, det kan fortelle oss noe.

Allmennkunnskap, beveger denne journalisten seg i samme verdenen som mange av oss?

Og jeg føler meg ikke særlig trygg på at endel journalister vet forskjellen på en slede og ein hestekjerre. Noe som er allmennkunnskap i min verden.

Hva som er allmennkunnskap og ikke blir et spørsmål om personlig oppfatning. Ortografi (rettskriving) vil jo av mange betraktes som allmennkunnskap. Men det er tydeligvis ikke alle her som ser det på samme måten. Forskjellen på en kjerre og en slede har definitivt vært allmennkunnskap, men det betyr ikke at det vil fortsette å være det i all fremtid.

Jeg husker jeg hadde en fysikklærer på gymnaset som feilaktig omtalte det måleinstrumentet som Tycho Brahe brukte for å måle vinkler som sekstant. Han omtalte en kjent statue i Praha hvor Brahe står ved siden av Kepler og holder en oktant, som var forløperen til sekstanten. Det er i prinsippet det samme måleinstrumentet, men med ulik sentralvinkel. Både sekstanten og oktanten er foreldet for lenge siden og nå bruker man vel helst en elektronisk teodolitt der man tidligere ville brukt en sekstant. Er det noen grunn til å trekke min gamle fysikklærers kunnskaper i tvil på bakgrunn av denne faktafeilen? Dette er jo direkte relatert til faget, men er det relevant i vår tid å vite forskjellen mellom en sekstant og en oktant? Det samme spørsmålet kan jo stilles om slede og kjerre. Begge deler er foreldet og brukes ikke lenger. For 200 år siden var situasjonen en annen, men da var det heller ingen som visste forskjellen på en hjullaster og en gravemaskin.

• Liker 2
Lenke til kommentar
jallajall skrev (1 time siden):

Kaitlan Collins/CNN traff på kid'n, som alltid har drømt om å bli politi, fra SOTU utenfor WH.

[Edit] Glemte å se på videoen før jeg skrev.  Du snakker ... gutten er jo blitt korrupt allerede, hilser på Elon og ber ham sende ham en Cybertruck ...

Ellers, slike menneskelige historier under talen er nok det som gjorde at den hadde apell for begge partier og dermed fikk såpass høy popularitet. Vanskelig å være uenig med gode historier om barns drømmer og brannmenns heltemot.  Merket meg at Trump skrøt spesielt mye av døde helter - for de er det jo trygt å skryte av og være raus mot, for de vil ikke si noe negativt om ham senere.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

@Minkowski

Unøyaktigheter vil kunne skape misstro, og journalister er jo ikke fri fra og formidle vinklede nyheter uten at de opplysninger om det eller i det heletatt forstår det. Amerikanske media er jo ett eksempel på det, avkastning trumfer alt.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (9 minutter siden):

Hva som er allmennkunnskap og ikke blir et spørsmål om personlig oppfatning. Ortografi (rettskriving) vil jo av mange betraktes som allmennkunnskap. Men det er tydeligvis ikke alle her som ser det på samme måten. Forskjellen på en kjerre og en slede har definitivt vært allmennkunnskap, men det betyr ikke at det vil fortsette å være det i all fremtid.

Jeg husker jeg hadde en fysikklærer på gymnaset som feilaktig omtalte det måleinstrumentet som Tycho Brahe brukte for å måle vinkler som sekstant. Han omtalte en kjent statue i Praha hvor Brahe står ved siden av Kepler og holder en oktant, som var forløperen til sekstanten. Det er i prinsippet det samme måleinstrumentet, men med ulik sentralvinkel. Både sekstanten og oktanten er foreldet for lenge siden og nå bruker man vel helst en elektronisk teodolitt der man tidligere ville brukt en sekstant. Er det noen grunn til å trekke min gamle fysikklærers kunnskaper i tvil på bakgrunn av denne faktafeilen? Dette er jo direkte relatert til faget, men er det relevant i vår tid å vite forskjellen mellom en sekstant og en oktant? Det samme spørsmålet kan jo stilles om slede og kjerre. Begge deler er foreldet og brukes ikke lenger. For 200 år siden var situasjonen en annen, men da var det heller ingen som visste forskjellen på en hjullaster og en gravemaskin.

Ta resten av den rettskrivingdiskusjonen i en egen tråd.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (14 minutter siden):

@Minkowski

Unøyaktigheter vil kunne skape misstro, og journalister er jo ikke fri fra og formidle vinklede nyheter uten at de opplysninger om det eller i det heletatt forstår det. Amerikanske media er jo ett eksempel på det, avkastning trumfer alt.

Samtidig er det ingen som er feilfri og det er noe alle burde være klar over uansett om de har oppdaget en bagatellmessig feil eller ikke. Jeg kan ikke se at noen har svart på forespørselen fra fredrik2 om eksempler på feil som har vesentlig betydning for meningsinnholdet, ikke bare bagateller.

• Liker 2
Lenke til kommentar

@agvg Enig i at man må være kritisk, også til norsk media. Men derfra til å hevde at man ikke kan stole på norske medier, er både feil og farlig.

Ang. Dagbladet. Jeg mener jeg skrev "de aller, aller fleste"... Det finnes flere hundre store og små medier i Norge. Vi må ikke stemple alle som udugelige bare fordi noen tar klikkjakten til det ekstreme. Og bare så det er sagt, har også Dagbladet dyktige journalister bak forsiden der et sted...

• Liker 4
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 5.3.2025 den 7.13):

Ikke all verdens trussel. Krig mot USA og Israel tør de vel ikke? Trump VIL ha Gaza. Billetten kjøpes hos Israel + at USA hjelper til/tar kostnader med å hive alt av palestinere ut. Knallplan. Hvem skal forhindre Trump i dette?

Grønland iveren. Samarbeid med Russland, Trump får landområder, Putin havområder slik at norsk fiskerinæring går i grus og det brått er vi som blir jaget ved evt tjuvfiske. Jaget bort er vel i mildeste laget, påtreffes norske trålere vil de bli senket.

Igjen, hvem skal forhindre slike groteske handlinger som her? Artikkel 5 rydder opp?

Det er vel strengt tatt Trump, egen kongress og høyesterett det handler om. Økonomi er det også lagt godt an til. All kutt i utgifter samt våpenstøtte til Ukraina hjelper godt på.

Lenke til kommentar

Norske journalister gjør jevnt over en god jobb, men så dukker det hele tiden opp grove unntak og overtramp som gjør at man er nødt til å følge veldig godt med.

Aftenposten og Klassekampen ser ut til å ha lagt transpersoner for hat og har over lang tid kjørt regelrett kampanjer mot transpersoner der de mest hatefulle personene får fritt spillerom til å spre sine løgner og propaganda helt uimotsagt. Ofte over flere helsider.

Tatt fra minnet så var det vel en NRK-journalist som åpenbart hadde lagt Støre for hat og diktet opp skittpakker på ham foran et valg og så husker vi vel også VG-journalisten som fikk sparken for å forsøke å konstruere mer dritt om Trond Giske.

På tross av dette så er det en del gode journalister igjen i norske medier som gjør en god jobb. Jeg vil gjerne trekke frem Filter Nyheter som et stjerneeksempel på god og (foreløpig) klikk-hore-fri journalistikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Nordvarg skrev (35 minutter siden):

@agvg Enig i at man må være kritisk, også til norsk media. Men derfra til å hevde at man ikke kan stole på norske medier, er både feil og farlig.

Ang. Dagbladet. Jeg mener jeg skrev "de aller, aller fleste"... Det finnes flere hundre store og små medier i Norge. Vi må ikke stemple alle som udugelige bare fordi noen tar klikkjakten til det ekstreme. Og bare så det er sagt, har også Dagbladet dyktige journalister bak forsiden der et sted...

En bør dobbeltsjekke også norske journalister, som alle andre, man oppdager jo i noen tilfeller at provokative sider av en sak dras frem mens andre ting kan dempes eller utelates.
Antar det og skape støy gir klikk og mye aktivitet på sosiale media.

Og verdensbildet er jo gjerne definert utfra norsk sentrumspolitikk, det er ofte ikke dette som gir en verdi og ny forståelse.

Koster ikke stort og sjekke ut hva andre store mediehus sier om internasjonale nyheter.

Det kan ofte være langt mer opplysende enn hva vi får servert.

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USAs handelsminister: Trump vil sannsynligvis utsette nabotoll på flere varer

https://e24.no/boers-og-finans/i/bmJlmd/usas-handelsminister-trump-vil-sannsynligvis-utsette-nabotoll-paa-flere-varer?referer=https%3A%2F%2Fwww.vg.no

det viser hvor lite gjennomtenkt Trump er med saker og ting, høyt ut å så gå tilbake på det. 1 mnd. utsettelse blir nok fort flere måneder for så, at fleste varer tilslutt unntas helt.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (5 minutter siden):

Jeg er ikke noe økonom, USA importer 80% gjødsle fra Canada og de lokale bøndene skal bare spise de 25% økte utgiftene. Det skjer ikke. det er forbruker som bllir sittende mef regningen

Ja, dette er jeg spent på. Forleden dag sto Trump i Senatet og skrøt av hvor lave prisene skulle bli, noe han har lovet hver dag under valgkampen....spesielt prisen på egg Samme med inflasjonen. For alt er jo 'the crazy extreme left democrats' sin skyld, selvfølgelig...Trump lar aldri en anledning gå fra seg til å få sagt dette.

Det er jo ikke bare DT som kan bli med på en tollkrig, så hva skjer når prisene nå går opp i stedet for ned ? Som sagt over her, USA importerer mye av sitt forbruk av gjødsel. I tillegg importerer de mye dyreôr, f.eks til høns/kylling og storfe. Og fugleinfluensaen er ikke under kontroll...så langt har rundt 150 mill eggleggere blitt slaktet. Når bøndene må ta inn dette, blir det neppe snakk om at prisene synker. Når folk opplever tomme hyller og høyere priser, vil det gå ut over deres lokale folkevalgte. Da er spørsmålet om de er mer redd for plassene sine i kongressen enn for Donald Trump...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...