SilverShaded Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) Tussi skrev (9 minutter siden): Dette er å gå for langt https://www.nettavisen.no/nyheter/transkjonnede-saksoker-trump-gjor-landet-vart-svakere/s/5-95-2259975 Ja, han er den rette til å forelese om "en soldats forpliktelse til en hederlig, sannferdig og disiplinert livsstil", han som aldri har satt sin fot i en uniform eller vært hederlig og sannferdig ! Endret 6 timer siden av SilverShaded 4 Lenke til kommentar
xRun Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Ifølge Trump under en direktesendt pressebriefing nå nettopp vedr. fly/helikopter-krasjet, klandrer han ikke trafikkontrollerne men retter isteden oppmerksomheten mot Biden og Obama og DEI policyene deres. Etter å ha antydet at dette bidro til ulykken understreket han at i motsetning til disse setter han flysikkerheten først, nemlig. Dette ble kommentert i ganske kritiske vendinger av Richard Quest like etter. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden (endret) xRun skrev (38 minutter siden): Ifølge Trump under en direktesendt pressebriefing nå nettopp vedr. fly/helikopter-krasjet, klandrer han ikke trafikkontrollerne men retter isteden oppmerksomheten mot Biden og Obama og DEI policyene deres. Etter å ha antydet at dette bidro til ulykken understreket han at i motsetning til disse setter han flysikkerheten først, nemlig. Dette ble kommentert i ganske kritiske vendinger av Richard Quest like etter. En republikansk senator skal ha sagt at de i flere år har advart mot at flyplassen er overbelastet. Det er kanskje den mest trolige årsaken https://www.nrk.no/urix/usa_-fly-og-helikopter-kolliderte-i-luften-_-hvordan-kunne-det-skje_-1.17239697 Ser slik ut... Endret 5 timer siden av Tussi Lenke til kommentar
JK22 Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden Tussi skrev (41 minutter siden): Dette er å gå for langt https://www.nettavisen.no/nyheter/transkjonnede-saksoker-trump-gjor-landet-vart-svakere/s/5-95-2259975 På dette punktet har Trump demonstrert fiendtlige fordommer som ikke passer seg for en president. Det har vært transkjønnede til enhver tidspunkt i militære fordi disse utgjør en meget forsvinnende liten andel i likhet med den generelle befolkningen, uten at disses kjønnsidentitet gikk over deres pliktfølelse, lojalitet og ferdigheter. Dessuten er dette ikke bare brudd på loven, det er også ringakt for den føderale høyesteretten som i 2020 hadde sagt at diskriminering av transpersoner er kjønnsdiskriminering. Det begynner å bli for mange presidentordrer som utsendes i brudd på det amerikanske lovverket og forskriftene knyttet til styre og stell. Dessuten har alle disse noe til felles; mangel på penger. Da Trump undertegnet presidentordrer omkring deportasjon, våpenanskaffelse og så mye annet er det uten dekning i det føderale budsjettet. Hans ønske om et "Iron Dome-missilforsvar" vil koste flere billioner dollar - ikke en eneste cent har blitt avdelt for akkurat et slikt prosjekt, av kongressen som har enerett på å utarbeide det føderale budsjettet i tråd med konstitusjonen. De folkevalgte kongressmedlemmer uansett parti har funnet seg i en situasjon hvor de få inn en flom av regninger uten dekning som må godkjennes, uten å ha hatt en finger i sakene. Hvilken er et grovt brudd på konstitusjonen - og på amerikanske tradisjoner. https://www.msn.com/en-us/news/politics/donald-trump-is-claiming-powers-that-even-king-george-iii-didn-t-have/ar-AA1y69Lf?ocid=BingNewsVerp&cvid=9265bf9e052248e389e9931dd1991116&ei=25 In the first nine days of his return to the White House, Donald Trump has said and done a great many shocking things. The four most dangerous are his pardons of the Jan. 6 insurrectionists (a topic I have addressed elsewhere); his effort to transform the Department of Justice from an independent, neutral law-enforcement agency to an instrument of partisan revenge; his attempt to reverse 150 years of laws and regulations designed to ensure a professional, apolitical federal civil service; and his freezes on broad categories of congressionally authorized expenditures across the federal government. These initiatives are all part of a unified effort to transform the government of the United States from a democratic, constitutional republic into a presidential dictatorship. It’s worth focusing on all these components separately, but the budgetary-freeze component of the scheme has demanded particular attention in recent days. Although on Wednesday the White House Office of Management and Budget rescinded without explanation its memo of two days before freezing “all activities related to obligation or disbursement of all Federal financial assistance, and other relevant agency activities that may be implicated by [Trump’s previous] executive orders,” additional, more limited freezes, such as on expenditures for domestic refugee resettlement programs and virtually all foreign aid, seemingly remain in effect. Therefore, it’s worth comparing what’s going on in Washington with the history of the English monarchy and how it shaped the founding generation’s decisions about how American government was to operate. The United States of America is neither a monarchy nor a dictatorship. We have agreed from our beginnings that kings and dictators are bad, not merely because they offend the high-minded principle that sovereignty ought to reside in the people rather than in any single person, but also because we believe that rule by the collaborative effort of separate, intellectually independent, and mutually checking government branches representing a spectrum of societal interests will best protect us all from tyranny and produce objectively better policy. This foundational premise was both written into the U.S. Constitution and engrained in the national fabric by more than two centuries of American practice. It is especially evident from a comparison of the many specifically defined and sweeping powers entrusted to Congress by Article 1 of the Constitution and the parsimonious grant of few, and those mostly consultative, presidential powers in Article 2. The strained efforts of modern “unitary executive” theorists to stretch the surpassingly modest presidency actually authorized by Article 2 into the domestically unconstrained, globe-straddling colossus they prefer (at least when he’s a Republican) are at their least convincing when presidents claim authority to usurp Congress’ undoubted power over raising and spending money. The two indispensable powers of legislatures in all Anglo-American constitutional systems are the complementary powers to tax the people and to authorize expenditure by the executive. The rule that kings could not levy taxes without legislative consent has its origins in the Magna Carta of 1215 and was made definite by 1300. But over time, Parliament became equally insistent that the king could not spend the revenue raised by Parliament however he pleased. In the five centuries that preceded the American Revolution, parliamentary control of the national purse was the primary weapon in preventing royal absolutism. The matter was so important that became was a central issue in the Glorious Revolution of 1688, when Parliament and its allies forced the abdication of King James II and installed in his place King William and Queen Mary. The ascension of the dual monarchs was contingent upon their accepting the English Bill of Rights. The preamble of the Bill of Rights was a list of complaints against James. It alleged that the monarch had suspended the operation of laws he did not like, had employed a so-called dispensing power to grant special prospective exemptions from the law for favored persons, and “did endeavour to subvert and extirpate … the Lawes and Liberties of this Kingdome … By Levying Money for and to the Use of the Crowne by pretence of Prerogative for other time and in other manner then the same was granted by Parlyament.” In other words, the legislative body accused James of unilaterally nullifying statutory law both generally and for particular people; of collecting taxes without legislative consent; and of spending money in ways not authorized by Parliament. The operative portion of the 1688 Bill of Rights declared that it was illegal even for a king to do any of those things. The Americans who revolted against Britain and later wrote the U.S. Constitution looked upon the relationship between executive and legislature codified in the English Bill of Rights not only as fundamental to maintaining the traditional liberties of Englishmen but as central to the new American constitutional order. They thought it central, most particularly, to their emphatic rejection of monarchy. Accordingly, they rejected the idea that a president could unilaterally suspend the operation of statutory law either generally or as to particular people. And in Article 1 of the Constitution, they expressly conferred on Congress, not the president, the power to raise money (whether by taxation or borrowing) and to authorize its expenditure. To be sure, the president participates in the legislative tax and appropriations process by signing bills that raise money and designate how it shall be spent. But the only legal effect of presidential acquiescence in such legislation is to make its provisions law—binding not merely on the president who signs a bill but on his or her successors. If a statute is permissive, saying that funds “may” be expended for a stated purpose up to a statutory cap, then a president may employ judgment and discretion in deciding how much to spend in aid of that purpose. And if a president can accomplish a statute’s stated objectives by spending less than congressionally authorized, so much the better. But a president lacks the power to simply refuse to carry out a statutory directive to use congressional appropriations to create an agency or program or to spend money in amounts and for purposes statutorily commanded by Congress. Presidents have tried to assert such authority under the benign-sounding term impoundment. In recent days, multiple constitutional experts have explained why Trump’s “freezes” amount to impoundments and why they violate the Constitution and express statutory prohibitions. In Train v. City of New York, the Supreme Court held unanimously that presidents have no general power of impoundment. And in 1974, Congress passed the Impoundment Control Act, which forbids impoundment—including a total refusal to spend appropriated funds, as well as postponements of mandated expenditures—except under limited and carefully defined conditions, which the Trump freeze orders do not meet. Indeed, the Monday OMB decree ordering the freezes expressly declared that vast swaths of expenditures are frozen pending determination of whether they are consistent not with congressional intent or even the express language of authorizing statutes, but with the “priorities” of the Trump administration. But the big point here is not the technical one, that general impoundments are illegal. Nor is it the question of whether the current Supreme Court will do a backflip and hold otherwise. Nor is it even that freezing and ultimately incapacitating or destroying innumerable congressionally authorized domestic and foreign programs is objectively terrible policy. The big point is that Donald Trump is openly, baldly trying to reverse some eight centuries of Anglo-American constitutional tradition as well as the express commands and fundamental design of the U.S. Constitution. If a president can ignore direct statutory commands about whether—and if so, how—money will be spent, then Congress is denied its most basic authority and becomes a toothless and essentially advisory body. If Congress meekly accedes to Trump’s attack on its prerogatives—as the body’s Republicans, led by House Speaker Mike Johnson, seem to be signaling they are inclined—it will confer on him power not even King George III would have dared to assert. The weakness in the grand edifice of American constitutionalism is that it depends on the determination, in every generation, of those in positions of authority to uphold it. The most terrifying aspect of the national response to Trump’s comprehensive freezes is the complete silence or, in some instances, enthusiastic endorsement of the Republican congressional majority. A few congressional Republicans may either believe in what Trump is doing or be so staggeringly ignorant that they know no better. But most are perfectly aware that the Trump freezes will do immense damage to the national interest and are a direct challenge to the constitutional authority of their own body. The Constitution gives Congress an immense number of levers to check an overreaching president. But there is so far no suggestion that congressional Republicans have the least disposition to use any of them, or even to criticize the commander in chief’s power grab. Some Republicans doubtless privately hope that somebody else—perhaps the courts—will take a stand. But the predominant emotion among GOP politicians in Congress seems to be terror that the least expression of dissent, even in defense of their own constitutional prerogatives, will draw a frown or, worse, a Truth Social post from the Great Man. So they either scramble over one another to find a camera before which they can perform stomach-turning genuflections to the Dear Leader’s infinite wisdom or scurry into their office burrows and sit, quivering, like rabbits paralyzed by the passing shadow of a bird of prey. Donald Trump’s attempt to seize from Congress its power of the purse is one key element of his bid for dictatorial power. The refusal of the congressional majority to resist bodes poorly for us all. Kort sagt; Trumps presidentskap er ukonstitusjonelt og må avbrytes av den lovgivende makten, kongressen, som har konstitusjonelle mekanismer som kan tas i bruk. Men disse republikanerne som ikke lenge kan på et rent teknisk grunnlag kalles "republikansk" selv etter Trump skulle forsvinne, har begått et kollektiv svik mot den amerikanske konstitusjonen og den angloamerikanske lovtradisjonen. De vil akseptere et ulovlig regime på prinsippet om "folkets valg", selv om grunnlovsfedrene aktuelt er antidemokratisk som vil avverge det de kaller "pøbelkrati" ved å skape et system omkring et valgbart oligarki basert på borgerlige idealer og egalitære doktrine. Argumentene omkring Trump ville ha fått dem til å eksplodere. Det er ikke noe tall på hvor mange brudd Trump har begått på så liten tid. Det er bare i bananrepublikker den slags kunne observeres. Så langt ser det ut at den grove uforstanden i det amerikanske folket ikke ennå er ført mot bristepunktet. Som jeg dessverre tror vil skje først når Trump gjør noe helt utilgivelig. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden jjkoggan skrev (3 timer siden): Trump skal skylde demokratene og DEI Nailed it! 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden xRun skrev (55 minutter siden): Ifølge Trump under en direktesendt pressebriefing nå nettopp vedr. fly/helikopter-krasjet, klandrer han ikke trafikkontrollerne men retter isteden oppmerksomheten mot Biden og Obama og DEI policyene deres. Etter å ha antydet at dette bidro til ulykken understreket han at i motsetning til disse setter han flysikkerheten først, nemlig. Dette ble kommentert i ganske kritiske vendinger av Richard Quest like etter. Trump prøver å utnytte enhver anledning - til og med slike ulykker - for å legge skylden på andre. Den mannen er full av ondskap. 2 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tulsi Gabbard får virkelig kjørt seg. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Siden dette endte opp i denne tråden, det skal ifølge NYT ha vært bemanningsproblemer ved tårnet der ulykken skjedde, og en person skal ha gjort jobben som vanligvis gjøres av to personer. Årsaken til dette er ikke oppgitt Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (5 minutter siden): Siden dette endte opp i denne tråden, det skal ifølge NYT ha vært bemanningsproblemer ved tårnet der ulykken skjedde, og en person skal ha gjort jobben som vanligvis gjøres av to personer. Årsaken til dette er ikke oppgitt Tårnet virket jo ikke å ha problemer, de instruerte helikopteret til å legge seg bak flyet hvor helikopteret ba om visuell flygning. Så dette ender nok med feil på helikopter siden. Pilotene var vell transer om en skal tro Trump Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Salvesen. skrev (3 minutter siden): Tårnet virket jo ikke å ha problemer, de instruerte helikopteret til å legge seg bak flyet hvor helikopteret ba om visuell flygning. Så dette ender nok med feil på helikopter siden. Pilotene var vell transer om en skal tro Trump Spørsmålet er kanskje hvorvidt det var nok tid? Det var kun et lite øyeblikk før kollisjonen at helikopteret ble bedt om å endre kurs. Vi vet at det er ca 10 mill flere flyvinger enn flyplassen er beregnet for årlig, og vi vet *hvis dette stemmer) at en person gjorde jobben til 2. Det kan være nok til en katastrofe. Vi vet jo også at ved sykdom hos flygeledere i Norge så kan hele luftrommet i deler av landet bli stengt, det har skjedd at fly har blitt dirigert via sverige. Man skal ikke kødde med den funksjonen Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tussi skrev (5 minutter siden): Spørsmålet er kanskje hvorvidt det var nok tid? Det var kun et lite øyeblikk før kollisjonen at helikopteret ble bedt om å endre kurs. Vi vet at det er ca 10 mill flere flyvinger enn flyplassen er beregnet for årlig, og vi vet *hvis dette stemmer) at en person gjorde jobben til 2. Det kan være nok til en katastrofe. Vi vet jo også at ved sykdom hos flygeledere i Norge så kan hele luftrommet i deler av landet bli stengt, det har skjedd at fly har blitt dirigert via sverige. Man skal ikke kødde med den funksjonen Tja, en har vell ikke komplette logger enda. Helikopteret har bedt om visuell flygning slik jeg forstår det og tårnet sjekker flere ganger med helikopteret og gir instrukser. Det virker ikke ut til å være ett problem fra tårnet sin side, men det finner en utav. Kanskje, siden det er Militært. Nei det er ikke 10 millioner flyvninger, det er helt umulig. Men 10 millioner flere passasjerer en den er designet for. Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Tycker det verkar vara en konstig ulykke. Borde ikke kunna ske. Tycker det er galskap hvis det var en för lite flyledare på en stor flyplass. Tror de har tillräckligt att göra i normal fallet. (har en läst noe detaljerat om ulykken), Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (4 minutter siden): Spørsmålet er kanskje hvorvidt det var nok tid? Det var kun et lite øyeblikk før kollisjonen at helikopteret ble bedt om å endre kurs. Helikopteret fløy på Visual, altså ikke på intrumentene. Det var et annet fly i lufta litt foran ulykkesflyet, og helikopterpiloten kan ha misforstått hvilket fly han ble varslet om. Ulykkesflyet hadde garantert TCAS, et system som varsler om at man er på kollisjonskurs med et annet fly og beordrer unnvikelsesmanøver. Det hele er merkelig... NTSB har en jobb å gjøre her ! Trump sine kommentarer er det bare en ting å si om : avskyelig. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden SilverShaded skrev (Akkurat nå): Helikopteret fløy på Visual, altså ikke på intrumentene. Det var et annet fly i lufta litt foran ulykkesflyet, og helikopterpiloten kan ha misforstått hvilket fly han ble varslet om. Ulykkesflyet hadde garantert TCAS, et system som varsler om at man er på kollisjonskurs med et annet fly og beordrer unnvikelsesmanøver. Det hele er merkelig... NTSB har en jobb å gjøre her ! Trump sine kommentarer er det bare en ting å si om : avskyelig. At Trump sine kommentarer var avskyelige kan vi være enig om. Men det kan se ut til at dette har en ulykke som ventet på å skje, 3 nesten-ulykker mellom fly og helikoptre de siste 3 årene... Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (13 minutter siden): Spørsmålet er kanskje hvorvidt det var nok tid? Det var kun et lite øyeblikk før kollisjonen at helikopteret ble bedt om å endre kurs. Vi vet at det er ca 10 mill flere flyvinger enn flyplassen er beregnet for årlig, og vi vet *hvis dette stemmer) at en person gjorde jobben til 2. Det kan være nok til en katastrofe. Vi vet jo også at ved sykdom hos flygeledere i Norge så kan hele luftrommet i deler av landet bli stengt, det har skjedd at fly har blitt dirigert via sverige. Man skal ikke kødde med den funksjonen Etter litt ny info viser det seg å være 40 sekunder mellom helikopteret fikk beskjed og krasjen skjedde. Så nei, det handler ikke om tid men kanskje forvirring som nevnt over. 1 1 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Helikopteret var et Black Hawk? Et White Hawk ville aldri fløyet sånn. DEI! 2 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden På toppen av det hele, og mens presidenten tøver om "DEI" har ikke FAA en sittende sjef - og har ikke hatt det siden 20. januar. Trump har enda ikke ansatt en ny. FAA Administrator Quit on Jan. 20 After Elon Musk Told Him to Resign The Federal Aviation Administration’s leader stepped down on Jan. 20, months after Elon Musk demanded that he quit. The move by Michael Whitaker means the FAA has no Senate-confirmed leader for one of the biggest crises in its history because he quit before Donald Trump took office. Whitaker ran the FAA for just a year but announced in December that he would step down on Jan. 20, as the new president was sworn in. https://www.thedailybeast.com/faa-chief-michael-whitaker-quit-on-jan-20-after-elon-musk-told-him-to-resign/ – 1 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tussi skrev (1 minutt siden): At Trump sine kommentarer var avskyelige kan vi være enig om. Men det kan se ut til at dette har en ulykke som ventet på å skje, 3 nesten-ulykker mellom fly og helikoptre de siste 3 årene... Joda, du kan godt kalle det an accident waiting to happen, men det er likevel alltid feil som blir gjort (eller feil på fly) som forårsaker ulykker. Omtrent alle større flyplasser, både i USA og i resten av verden, har en trafikktetthet som lett fører til utrygge situasjoner og nesten-ulykker bortimot hver dag. Men for hver ulykke blir alt gransket, feilene/årsakene funnet og eliminert, og luftrommet blir tryggere. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Tenker det er større sannsynlighet for at piloten var transe som var på vei til å miste jobben vs at det var tårnet som feilet med den informasjonen vi har nå. Tårnet varslet helikopteret og helikopteret svarte. Lenge før krasj. De flydde visuelt men så ikke en crj700... Eller det som tilsvarer sas city hopper eller hva de kaller seg om det gir mer mening for folk. Det er ikke noe en sliter med å se.. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Salvesen. skrev (4 minutter siden): Tenker det er større sannsynlighet for at piloten var transe som var på vei til å miste jobben vs at det var tårnet som feilet med den informasjonen vi har nå. Tårnet varslet helikopteret og helikopteret svarte. Lenge før krasj. De flydde visuelt men så ikke en crj700... Eller det som tilsvarer sas city hopper eller hva de kaller seg om det gir mer mening for folk. Det er ikke noe en sliter med å se.. Ikke for å lage en teknisk krangel her, men så lettvindt er det ikke. Flyet har sannsynligvis mye større hastighet enn helikopteret, og hvis det kommer inn i en spiss (død)vinkel bak for helikopteret, og helikopterpiloten hadde sin oppmerksomhet i motsatt retning (kanskje mot et annet fly), ... ulykker har skjedd på denne måten gjentatte ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå