Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Sovna skrev (1 minutt siden):

Det går vel mot en pakt mellom Russland og USA tenker jeg. Tipper på en som er langt mer solid og troverdig enn det Adolf la opp til.

Da sitter de vel sammen på promperommet da, Donald og Vladimir, og diskuterer om hvilke kakestykker av land og verden de skal ta for seg. Og hvem skulle i så fall klare å forhindre et slikt samarbeid? 

Var det sånn det skulle ende? To stk. utagerende snørrunger i gamle kropper som skal erobre verden?

70 % av det amerikanske folket vil ikke tillate dette. Når amerikanske soldater dør i hauger i Latin-Amerika, Midtøsten, Asia og Canada samtidig som amerikanerne selv kan oppleve kanadiske og meksikanske angrep med dronefly på sine byer, USA er 100 % forsvarsløst utenom sin hovedstad mot lavdetekterte trusler - vil de ikke være med. 

Vi har atomvåpen som kan holde Putin unna, men det er et stort spørsmål om vi kan stoppe angrep på Baltikum eller Polen, slik at Ukraina må støttes. 

En amerikansk-russisk pakt vil aldri bli akseptert av etablissementet og majoriteten av befolkningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, JK22 said:

Gulfaraberne har to våpen; en oljeblokade som kan krasje oljemarkedet og sende USA ut i krise fordi det er et stort behov for tungolje fra andre land, Trump har stoppet oppkjøp av olje fra Venezuela - eller en oljeflom som kan krasje oljeindustrien i USA og likedan sende amerikanerne ut i krise. For klimaforskerne er dette intet mindre enn et mareritt bokstavelig talt. Og det viser at USA tross Trumps selvsikkerhet er ikke utenfor gulfarabernes rekkevidde. 

Vel, det er fleire sider ved dette. Miljømessig så er effekten usikker, forventa låg pris på olje får kommersielle oljeselskap til å kutte i investeringane. På sikt kan det gje mindre tilbud og det er ikkje sikkert at kapital og teknologi til å auke produksjonen er tilgjengeleg om prisen då går opp igjen. Lite tilbud kan drive prisen opp til økonomisk kollaps og etter det finnes det ikkje kapital til å starte ny utvinning.

Til no har oljeprisen vært satt på spekulasjonsbørs, det er ikkje gitt at det systemet varer. Det kan skifte til at olje blir solgt på langsiktige kontrakter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Mag ne said:

Nyhetene er så ille om dagen at jeg nesten håper det kommer en enorm solstorm som tar strømmen noen uker.

Nokre veker utan straum endrar verda enno meir enn det Trump kan. Stort sett berre lite utvikla land hadde unngått katastrofe.

Lenke til kommentar

Putin har ikke nok følelser til å le, men hadde han hatt det hadde han nok ledd seg skakk nå. Trump finner jo bare på drit som er svært lite fordelaktig for USA og (tidligere) allierte, og skaper kaos for disse. Putin trenger ikke løfte en finger for å kunne more seg.

Lenke til kommentar

Ett for meg skummelt spørsmål som jeg til en viss grad har trodd at jeg hadde sett ett omriss av ett svar på før mtp utviklingen i USA siden 2000 tallet;

Hvor har alle pengene til Russland henne?

Er alt virkelig i hendene på noen få oligarker?

Er det brukt ett lite snev av disse pengene på noe de siste 20+ årene?

Om jeg skal fremheve en skummel tanke:

Hvor mye cryptovaluta er i hendene til disse oligarkene (og Trump og hans lokale oligarker)?

Jeg frykter at Trump prøver å kollapse verdensøkonomien med en massiv pengesekk i baklomma (bl.a. crypto). En pengesekk som er utenfor noe som helst regulering og en "valuta" det er ekstremt vanskelig å få oversikt over.

Han har også nå kontroll over svært mye av verdens økonomiske totale slagkraft. Hvor er det meste av vårt Oljefond investert?

Under hvem sitt regelverk?

Har Trump i sitt liv basert noen av sin "genialitet" skapt noe som helst uten å etterlate andre med regningen?

Hva skjer med Europa og andre land som har handlet in good faith i det øyeblikket en "egosentrisk oppurtunist" sitter med regelboka og aktivt går inn for å kollapse så mye av systemet som mulig da han har kunnet flytte sine midler (og sine medsammensvorne sine) til trygge havner for å så kjøpe alt i verden på billigsalg som følge av at verden ellers har vært naive mtp hvor mye de har lånt for langsiktig gevinst og oppbygning.

Er det mulig å se på Trump sine handlinger uten å trekke en slutning om at han vil rive ned alt?

Hvem er tjent med at han starter med alt dette tolltullet sitt?

Og ikke minst hva er mest sannsynlig planen gitt hans handlinger ellers?

Jaja. Jeg håper jeg tar feil. Eventuelt så håper jeg at våre ledere til tross for tilsynelatende "ignorance" faktisk følger med og har lagt worst case planer til tross for at de gir ett inntrykk av at de først nå ser at USA er blitt en Trojansk hest både mtp økonomi og ikke minst mtp militær styrke.

Jeg antar at det vi ser våre politikere (samt mange EU land) er en ande-svømming sett fra overflaten. MAO lite skjer tilsynelatende. Men under overflaten går beina i 110... Og at det på ett eller annet tidspunkt når Trump viser hele sin hånd så blir den på en eller annen måte kappet av.

Endret av Apathy
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (19 minutter siden):

Nyhetene er så ille om dagen at jeg nesten håper det kommer en enorm solstorm som tar strømmen noen uker.

Om strømmen hadde gått globalt, så har formodentlig de fleste land med ICBM en form for EMP-beskyttelse for kritisk utstyr inkl. militær utrustning som må funke, men ting blir vanskelig, bla. kommunikasjon og satellittovervåkning. Man kunne mistet overblikket over situasjonen. Under en slik blackout ville mistanke og angstnivå gått markant opp, noen steder kunne man bla. mistenke at blackouten var en del av et angrep. Det kunne blitt trefninger i grenseområdene mellom Russland og Kina, og trolig flere andre steder. F.eks. Pakistan og India, Nord- og Sør-Korea, etc. Dersom denne ballen begynner å rulle kunne veien blitt kort til bruk av atomvåpen.

Endret av xRun
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Mag ne said:

Aller helst mens Trump, Putin m.tl. (gjerne alle enablerene til disse) er i sine fly. Hadde vært en "natural selection" som hadde vært rimelig beklager å måtte si det for the greater good....

Men de som sitter igjen på bakken etter en slik katastrofe ville neppe vært de best egnede til å få oss ut av situasjonene vi har satt oss selv i heller.

Ideelt sett er det som nevnt noe som skjer under overflaten mtp de virkelige lederene i verden (som har sin befolknings beste som primus motivasjon for å drive politikk - i motsetning til disse malignent narsissists folka som vi i alt for stor grad har latt oss styre av og bli manipulert av).

• Liker 1
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Duriello said:

Tja, vi hadde nå iallefall sluppet 4 år med Ostepoppen. Worth it!

Sannsynligheten for at han blir rammet av en slik katastrofe er mer eller mindre 0. Nasa og Musk hadde nok fortalt han at han måtte gå under jorda.

The cockroaches will outlive us all....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...