Populært innlegg knipsolini Skrevet lørdag kl 23:40 Populært innlegg Del Skrevet lørdag kl 23:40 (endret) Jeg vil ikke gi opp USA, de er ikke fortapt på samme måte som Russland, enda i hvert fall. Trump vant valget, men håper og tror at majoriteten i dag skulle ønsket en annen president. Men å boikotte Tesla er enkelt, håper å se formuen til Musk fordufte det neste året. Helt vanvittig å tenke på hvor oppegående han fremsto for noen få år siden, og hvor batshit crazy han har blitt i dag. Endret lørdag kl 23:41 av knipsolini 11 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet i går, 00:13 Del Skrevet i går, 00:13 (endret) knipsolini skrev (33 minutter siden): Jeg vil ikke gi opp USA, de er ikke fortapt på samme måte som Russland, enda i hvert fall. Trump vant valget, men håper og tror at majoriteten i dag skulle ønsket en annen president. Men å boikotte Tesla er enkelt, håper å se formuen til Musk fordufte det neste året. Helt vanvittig å tenke på hvor oppegående han fremsto for noen få år siden, og hvor batshit crazy han har blitt i dag. Skulle bare ønske at folk (land) sluttet å se på USA som Gud selv og tok ansvar for sin egen sikkerhet. Endret i går, 00:14 av Boing_80 4 Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet i går, 00:23 Del Skrevet i går, 00:23 40 minutes ago, knipsolini said: Jeg vil ikke gi opp USA, de er ikke fortapt på samme måte som Russland, enda i hvert fall. Trump vant valget, men håper og tror at majoriteten i dag skulle ønsket en annen president. Men å boikotte Tesla er enkelt, håper å se formuen til Musk fordufte det neste året. Helt vanvittig å tenke på hvor oppegående han fremsto for noen få år siden, og hvor batshit crazy han har blitt i dag. Tror Trump jobber for, og er på god vei til å få total kontroll. Jeg tviler på at han vil gå av etter sin periode. 1 Lenke til kommentar
afterall Skrevet i går, 05:56 Del Skrevet i går, 05:56 Frode789 skrev (12 timer siden): Vel, du møter presidenten og hele ensemble i det hvite hus... Ikke så rart å ha på seg dress da, vanlig høflighet. Gjelder dette også Musk? Hvorfor / Hvorfor ikke? Zelensky gidder ikke å ta på seg et dyrt kostyme. Han er i krig, og har vært det de siste 3 årene, og Ukraina har bedre ting å bruke penger på. 9 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet i går, 06:36 Del Skrevet i går, 06:36 (endret) knipsolini skrev (7 timer siden): Jeg vil ikke gi opp USA, de er ikke fortapt på samme måte som Russland, enda i hvert fall. Trump vant valget, men håper og tror at majoriteten i dag skulle ønsket en annen president. Men å boikotte Tesla er enkelt, håper å se formuen til Musk fordufte det neste året. Helt vanvittig å tenke på hvor oppegående han fremsto for noen få år siden, og hvor batshit crazy han har blitt i dag. Samme her, samtidig så må vi få dette til å svi for amerikanerene, slik at de merker hvor mye Trump ødelegger for dem. Jeg avbestilte ny Tesla. Jeg har solgt meg ut i alt av tech/og amerikanske aksjer/fond til både meg, samboer og barna tilsvarende et par hundre tusen. Min arbeidsgiver er et stort firma med over 4000 ansatte, og jeg med flere ledere ser etter andre alternativer enn amerikanske mtp IT (vi bruker mange millioner hos Microsoft og HP hvert år). Samtidig har vi krav fra kunder om prosjektene vi deltar i om hvor for eks data lagres. De får ikke ta EU for gitt, og de må kjenne på at vi ikke er den misshandla dama som alltid kommer krypende tilbake. Jeg skal gjør det jeg kan, og det fryder meg å se Tesla tryne. Vi burde starte noe tilsvarende som Gamestop-aksjen, bare med short-selging av Tesla, og få med hele verden. Endret i går, 06:48 av iblazeqt 7 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet i går, 06:45 Del Skrevet i går, 06:45 (endret) Femtekolonne skrev (7 timer siden): Er det mulig å boikotte usa/Trump så de merker det i det hele tatt? Eller må man nøye seg med å være irritert på Facebook? Jeg har ihvertfall begynt min egen lille personlige boikott. Alt av amerikanske abonnoment ble sagt opp på fredag og skal unngå amerikanske varer og tjenester der det er mulig. Som jeg har gjort med Kina helt siden bildene fra hundfestivaler begynte å komme frem i mediene. Om det hjelper eller ikke får bare være... Men USA skylder allerede trillioner av $ i gjeld og om også folk begynner boikotte produktene så vil det vel merkes. For meg har det nå plutselig blitt viktig å benytte meg av norske/nordiske/europeiske og eventuelt canadiske (hvis jeg kommer på noe) varer og tjenester. Endret i går, 06:47 av DukeNukem3d 6 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 07:12 Del Skrevet i går, 07:12 (endret) Den norske stat sitter fortsatt i fornektelse og tror USA vil støtte oss gjennom nato: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/uttalelse-fra-forsvarsminister-tore-o.-sandvik-om-stotte-til-amerikanske-fartoyer/id3090130/ Slik er det vel dessverre ofte i ekteskap hvor en part er utro og den andre ikke helt vil innse fakta. Da er første steg fornektelse. Trump er helt og holdent i seng med Putin. Jo raskere man på regjeringsnivå forstår dette jo bedre. I dag skal man ha et viktig møte i London. Håper man der staker ut en ny kurs for Europa. Endret i går, 07:13 av obygda 3 1 1 Lenke til kommentar
Snikpellik Skrevet i går, 07:13 Del Skrevet i går, 07:13 Thor. skrev (10 timer siden): 6 2 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 07:23 Del Skrevet i går, 07:23 På en måte vil jag at vi ska göra allt för att bojkotta USA på alla sätt men er vel desverre så att USA fremdeles er väldigt viktig för världens ekonomi, handel och produkter. Hvis man skulle klara en bojkott av allt fra USA så skulle hela världen påverkas och det skulle inte gå bra. Tycker det er tragiskt hur dåligt det begynner gå för världen, hade trott att världen kunde bli bättre. Nu är det ikke tillräckligt med diktaturer som Kina och Ryssland som skapar problem utan den före detta ledaren i vesten, USA, ska också begynne förstöra allt av samarbeiten, fortroenden och handel. Interna problem i länder på grund av dålig integrering och liknande är ju inget alls jämfört med det USA håller på med nu. Går ju inte att lita på noen numera. Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet i går, 07:25 Del Skrevet i går, 07:25 (endret) obygda skrev (14 minutter siden): Den norske stat sitter fortsatt i fornektelse og tror USA vil støtte oss gjennom nato: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/uttalelse-fra-forsvarsminister-tore-o.-sandvik-om-stotte-til-amerikanske-fartoyer/id3090130/ Slik er det vel dessverre ofte i ekteskap hvor en part er utro og den andre ikke helt vil innse fakta. Da er første steg fornektelse. Trump er helt og holdent i seng med Putin. Jo raskere man på regjeringsnivå forstår dette jo bedre. I dag skal man ha et viktig møte i London. Håper man der staker ut en ny kurs for Europa. Jeg tror og håper at de ikke egentlig tror dette selv. Men hva kan de gjøre? Gå ut å si at man har mistet helt troen på alliansesamarbeidet med USA og gjøre vondt verre? Jeg tror og forventer at de fleste høytstående EU politikere har hatt flusst med samtaler uten USA, og legger en strategi. Det er litt som et stilltiende prissamarbeid. Et prinsipp innenfor økonomien når man har duopol i et marked. Hvor duopolet oppfører seg som en enhet og holder prisen lik inntil den ene parten bryter ut og senker prisen på produktet. Man må utad vise til omverden at USA er fremdeles en solid del av alliansen, inntil USA selv sier noe annet. Selv må alliansen innad gjøre nøvendige tiltak velvitende om situasjonen med USA, og der var Macron ute i går og ønsket å ta opp nye samtaler om atomvåpen. Nettopp fordi man ikke har tillit til USA, og vi kan ikke stole på å være beskyttet av atomparaplyen til USA. Endret i går, 07:28 av iblazeqt 1 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 07:37 Del Skrevet i går, 07:37 Man må fremdeles vara venn med USA. Tror USA er så pass mye inblandad i försvarsindustrien att de kan stoppa rätt mye av de västliga försvaret hvis de vill. Har för mig att de kan göra det med JAS trots att det på papiret er svenskt. Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 07:51 Del Skrevet i går, 07:51 Trump sitt USA kan man ikke stole på. Han stod der dagen etterpå med sin maga caps og regelrett forbannet Zelenskyj for å ha snakket negativt om Putin...jeg gjentar : USA sin president stod der og forsvarte putin og forbannet Zelenskyj. 5 1 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet i går, 08:01 Del Skrevet i går, 08:01 JK22 skrev (9 timer siden): https://www.msn.com/en-us/news/world/call-from-white-house-to-redraw-canadian-border-absorb-northern-land-as-51st-state-report/ar-AA1A2Zqf?ocid=BingNewsSerp&cvid=da3de86c5f204812bba84076004b51df&ei=70 De første forberedelsene på en amerikansk-kanadisk krig kan være i emningen. For Trump vil endre statsgrensen mellom de to landene, og dette var formidlet av Navarro ovenfor de sjokkerende kanadierne som øyeblikkelig avbrøt handelssamtalene som pågår for å stanse tolløkningen. Grensen ble fastslått med Webster-Ashburton Treaty of 1842 og 1846 Oregon Treaty, slik at dette i virkeligheten er snakk om meget gamle statsgrenser som ikke har vært endret på 110 år. https://www.msn.com/en-us/news/politics/proposed-registry-is-trump-tool-to-criminalize-migration-advocates-say/ar-AA1A38hi?ocid=BingNewsSerp&cvid=9216f86e24664a85a0953e83a63ba5d0&ei=78 Trump vil skape en kriminalisering av alle illegale migranter som i tråd med amerikansk lov ikke har forbrutt seg, ved å tvinge dem til å registrere seg - som kan innbar deportering - eller risikere å bli ansett som kriminelle. https://www.msn.com/en-us/news/world/what-trump-s-order-making-english-the-official-language-in-the-u-s-could-mean/ar-AA1A3iZH?ocid=BingNewsSerp&cvid=d3d9580da78b44aaac3a31863d58761c&ei=45 Trump er i ferd med å irritere på seg en meget stor del av det amerikanske folket med hans ønske om å innføre engelsk som offisiell språk. For det er et dobbelt sett lover for migrantene; den føderale USA har ikke offisiell språk fordi dette faller under delstatlig autoritet - det er tretti delstater som har engelsk som offisiell språk, hvor disse ikke-engelsktalende får føderal assistanse. Det er bare en delstat som er tospråklig; Hawaii. Mexico har ikke offisiell språk ved å ha samme system som USA, mens det er språkbeskyttelse innbakt i det kanadiske lovverket med engelsk og fransk som offisiell språk. https://www.msn.com/en-us/news/politics/trump-s-bald-power-grab-could-set-us-on-path-to-dictatorship-critics-fear/ar-AA1A21BT?ocid=BingNewsSerp&cvid=232fa69b06fc414c953f8e0c5257b33d&ei=58 Det har blitt oppdaget en presidentordre som med viten var skjult, But Trump’s 69th executive order of his second presidency, under the deceptive title of “Ensuring accountability for all agencies”, has been denounced as a “bald power grab” that advances a political doctrine intended to make a dictator of the president. The order, wedged between the signing of a directive to end Covid vaccine mandates in schools and another expanding access to in vitro fertilisation, also contains a single paragraph that permits the president to decide the law and who should obey it. The paragraph has alarmed even some constitutional conservatives who otherwise agree with many of Trump’s actions. Other critics characterise it as another step toward an American brand of despotism. Frank Bowman, a law professor and former federal prosecutor who authored High Crimes and Misdemeanors: A History of Impeachment for the Age of Trump, described the executive order as “breathtaking” " - The law is determined by my will, period, and anyone who disagrees either has to fall in line or, by implication, we can fire you because you’re not permitted to express opinions about the law contrary to mine - " " - Previous administrations have allowed so-called ‘independent regulatory agencies’ to operate with minimal presidential supervision. These regulatory agencies currently exercise substantial executive authority without sufficient accountability to the president, and through him, to the American people. Moreover, these regulatory agencies have been permitted to promulgate significant regulations without review by the president - " Denne, PO 69, er i praksis et angrep på hele det politiske systemets eksistensberettigelse. Dette er i klar konflikt med selve essensen i det amerikanske styresettet. Yet again, Trump’s actions raise the question of whether the executive order will stand. Bowman is not confident that the other pillars of the US’s system of checks and balances will do their job to protect democracy. He said conservatives on the supreme court have already demonstrated their sympathy for the unitary executive theory by ruling that the president has immunity for acts in his official capacity. “The principal check against executive overreach is the power of Congress, but right now he has utterly squelched Republicans in Congress. They have a plethora of tools they could use to stop this but, at present, they are utterly terrified of using them,” he said. “The normal checks against dictatorial actions have already been suppressed or are in the process of being so.” Det trumpiske trusselregimet har lammet kongressen, som ved en meget ufattelig grov feil av velgerne - hvis mange nå begynner å ante konsekvensene av - var underlagt republikanerne som ikke våget å sette seg mot en farlig mann, og Roberts har så langt holdt seg stille slik at flere og flere er i ferd med å tro at den føderale høyesteretten har blitt sabotert fra innsiden av landssvikerne. Det er nå voksende fordømmelse over den idiotiske avgjørelsen om å gi Trump en immunitet som bli helt absolutt om kongressen skulle falle under hans kontroll. https://www.msn.com/en-us/news/politics/did-the-supreme-court-already-accept-donald-trump-s-autocratic-vision-of-the-presidency-trump-thinks-so/ar-AA1A2mj4?ocid=BingNewsSerp&cvid=572c49a36f684f32bd617d58eee9be86&ei=55 Denne artikkelen forklarer litt om " unitary executive theory" - som vist seg å være en oppfinnelse fra Reaganadministrasjonen; The unitary executive theory emerged from Ronald Reagan’s Justice Department in the 1980s as a legal concept designed to counter post-Watergate efforts by Congress to expand oversight within the executive branch and new ethics policies for lawyers that imposed limits on unethical practices by federal prosecutors. It was also conceived as a way for the president to claw power from Congress, which had been controlled by Democrats for most of the 20th century, in order to seize control of agencies that regulated the economy, and roll back their regulatory authority. This would help fulfill the conservative movement’s desire to dismantle the New Deal state created by Franklin Roosevelt. Over decades, unitary executive theory marched from extreme defeat in Morrison v. Olson, the 7-1 case that upheld a law allowing for the appointment of independent counsels to investigate the executive branch in 1988, to extreme victory in the 2020 Supreme Court decision in Seila Law v. Consumer Financial Protection Bureau, which blessed the unitary executive theory by preventing Congress from limiting the president’s power to remove heads of government agencies. The six conservative justices who comprised the majority in Trump v. United States, however, went even further. The court extended the scope of the president’s “conclusive and preclusive” powers derived “from the Constitution itself” to cover the ability to remove and direct the actions of the Justice Department for any reason whatsoever. Men nå sier flere, inkludert disse som støtter denne "teorien", at Trump går mye lengre enn det som kunne dekkes, fordi det er en meget streng domstolavgjørelse som står i vegen; Humphrey’s Executor v. United States fra 1935, som Trump og hans MAGA vil fjerne for å gi presidenten all makt. Roberts er dessverre med ham der, for han hadde svekket dette med Seila Law LLC v. Consumer Financial Protection Bureau i 2020. Men; han var meget klart over at det bare er disse med kongressens tillatelse som kan håndtere statsfinansene - som Trump vil stjele til seg. Her er dette et meget klart brudd på essensen av konstitusjonen. https://www.msn.com/en-us/news/opinion/when-you-re-maga-they-let-you-do-it/ar-AA1A2tVR?ocid=BingNewsSerp&cvid=ad323d6a80bd49f09056980f6a28184b&ei=68 Mange amerikanerne er sint over Tate-saken, og det merkes at MAGA som står for løslatelsen av disse kriminelle, har kommet under ild fra stadig flere og flere. https://www.msn.com/en-us/news/world/body-language-expert-reveals-more-from-trump-and-zelensky-s-oval-office-clash/ar-AA1A2eOq?ocid=BingNewsSerp&cvid=72b920ed6d8a476e964292a162ef92d3&ei=11 En god artikkel om "møtet" mellom Zelenskyj og Trump. In the end, Trump didn’t even see his guest out — Zelenskyy left the White House alone. “Diplomatically speaking, that’s completely unheard of,” the protocol expert added. https://www.msn.com/en-us/news/world/hegseth-militarizes-southern-border-with-up-to-3-000-more-troops-and-armed-stryker-vehicles/ar-AA1A3sPI?ocid=BingNewsSerp&cvid=9216f86e24664a85a0953e83a63ba5d0&ei=23 Så avslutte vi dette med at Hegseth har planer om å sende 3,000 tungt bevæpnede soldater i motoriserte halvkompanier med Stryker panserkjøretøyer til den amerikansk-meksikanske grensen, dette er ikke normalt fordi migrasjonsstrømmen har nesten helt stoppet opp mens meksikanske styrker har tatt opp oppstilling langs grensen sammen med titusener av paramilitære politimenn. Det minner om situasjonen fra 1846 før det brøt ut krig. Hvis dette medfører riktighet, må USA snarest ta et oppgjør med wannabe-diktatoren. USAs nye styringsform heter presidentordre hvor altfor mye makt er samlet på altfor få hender. En ordning som har satt demokratisk kontroll og sikkerhetsmekanismer ut av spill. Da holder det ikke med uffing, sjokk, handlingslammelse og tåkeprat. Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 08:15 Del Skrevet i går, 08:15 Så akkurat denne: Den er spillt inn før Trump sine møter med Starmer og Zelenskyj Sett i ettertid er dette en svært god analyse Bolton gjør av Trump..svært god 4 4 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet i går, 08:34 Forfatter Del Skrevet i går, 08:34 (endret) Vokteren skrev (34 minutter siden): Hvis dette medfører riktighet, må USA snarest ta et oppgjør med wannabe-diktatoren. USAs nye styringsform heter presidentordre hvor altfor mye makt er samlet på altfor få hender. En ordning som har satt demokratisk kontroll og sikkerhetsmekanismer ut av spill. Da holder det ikke med uffing, sjokk, handlingslammelse og tåkeprat. Det er to problemer som står i vegen; det ene problemet er de republikanske politikerne som har mistet kontrollen over partikassa og donorene slik at de risikere å miste sete og partideltagelse - det andre og største problemet er selve Roberts som hadde underminerte det amerikanske systemet og som kan hindre all legal handling mot Trump. Det er HAN som gjør trusselregimet og bruk av presidentordre mulig. Det er hvorfor Roberts om han ikke ser galskapen, kommer til å bli henrettet i fremtiden når Trump fjernes, for denne mannen mer enn noe annet hadde gjort dette mulig. For det finnes bare en straff for disse som ikke bare begikk landssvik, men også høyforræderi og edsbrudd - døden. Roberts er mer skyldig enn Trump her. Så langt har folk holdt seg i ro, men det merkes at mange er i ferd med å få nok. Mye tyder på at Trump aktet å angripe Canada og Mexico med militærmakt samtidig som han vil oppløse alliansesystemet til fordel for en internasjonalisering av trusselregimet som han har innført, med bruk av både økonomiske og militære trusler samtidig som han vil skape et amerikansk-russisk allianseforhold. Selv om Putin ikke skulle ønske det. Dette gjør det meget klart at Trump er ikke skikket for makt, langt mindre ha noe som helst ansvar. Da jeg opplyste om hans mulige koblinger med KGB kanskje helt tilbake til 1977 eller 1980, var det også ved å vise at denne mannen ikke er en amerikaner i sjelen, for hans stivsinnethet, kognitive egenskaper og sterk hang på en sterk søk etter autoritær makt tyder på at han aldri er opplært i den amerikanske patriotismen. Ved å se på informasjon om mafiafilm som skal ha vært hans inspirasjon, kom det fram at "The Godfather" som kriminalroman var utgitt i 1969 og deretter filmatisert i 1972. Det hendt da Trump hadde begynte å etablere seg i samfunnet hos hans far under suspekte omgivelser, og han var allerede under innflytelse av en meget amoralsk mann. Det mener i praksis at Trump er en wannabe-mafioso som lever i en fantasiverden skapt av Mario Francis Puzo (han sto også bak Superman-filmene fra 1978 og 1980 med Christopher Reeve) som dessverre døde i 1999, lykkelig uvitende om at han kan ha gjort et monster mulig. Det tredje og største problemet er ikke MAGA, men "den falske konservatismen" som hadde regelrett etet seg inn i den amerikanske folkesjela ved å videreføre de rasistiske og sosialøkonomiske fordommer, skapt en ekskluderingskultur som er den sanne kjernen i GOP-partiet og bevisst manipulering av patriotismen for å fremme militarisme ikke bare mot USAs eksterne fiender, men også mot indre fiender. Dette er mye vanskeligere å nedkjempe enn både Trump, Roberts og MAGA for det er dette som gjør den konstitusjonelle USA umulig å bestikke, ved å ta fordel av tre alvorlige svakheter; en utdatert konstitusjon, et stivbeint maktsystem som gav oligarkene for mye makt tross Teddy Roosevelts reformer og Common Law-prinsippet i domstolene. Nesten ingen land bruker Common Law av meget gode grunner som Roberts hadde demonstrert. Det er i sannhet en gift for det amerikanske folket. Endret i går, 08:37 av JK22 4 3 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet i går, 08:55 Forfatter Del Skrevet i går, 08:55 obygda skrev (1 time siden): Den norske stat sitter fortsatt i fornektelse og tror USA vil støtte oss gjennom nato: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/uttalelse-fra-forsvarsminister-tore-o.-sandvik-om-stotte-til-amerikanske-fartoyer/id3090130/ Slik er det vel dessverre ofte i ekteskap hvor en part er utro og den andre ikke helt vil innse fakta. Da er første steg fornektelse. Trump er helt og holdent i seng med Putin. Jo raskere man på regjeringsnivå forstår dette jo bedre. I dag skal man ha et viktig møte i London. Håper man der staker ut en ny kurs for Europa. Dette er veldig dypt bekymringsverdig, for vi ser en fornektelseskultur her, som dessverre ikke er nytt i den norske politikergarden - med 9. april som det meste begredelige eksemplet. De norske politikerne kan ikke bryte med USA, men de kan ikke ignorere Trumps galskap, for det er nå meget klart for alle at USA uansett Trumps skjebne er satt ut. Hvis Trump og Vance avsettes, vil det lede til meget turbulente tid fordi man har ikke lov som tillate føderal gjenvalg selv om "recall" - gjenvalg - er svært vanlig i nedre valg. Hvis det bryte ut borgerkrig som nå er sannsynlig, kan det ta lang tid før USA eller det som vil oppstå, kan vende seg mot resten av verden. Og; hvis Trump skulle angripe USAs allierte med militærmakt må Norge da bryte med USA. F-35 valget har vist seg å bli et stort feilvalg. Starmer i Storbritannia innså det også, man hadde i lang tid vært i tvil om å skaffe seg F-35 som i første omgang var ment for hangarskip, og bare gjort det først etter å ha tvunget amerikanerne til å la britene ta ansvaret for flyenes software innhold. Norge kan få et problem om F-35 ikke vil fungere, eller om de ikke kan holde den flygende pga. skrikende behov for delvarer. NASAMS og NSM er basert på bruk av amerikanske komponenter, nå må disse skiftes ut med europeiske komponenter. Solberg gjort den største strategiske feilvurderingen i historien siden Koht, ved å nekte å oppruste og istedenfor åpne basene for amerikanske styrker som skulle slåss istedenfor nordmenn. Den slags har ikke Trump sans for, han vil heller satse på et nært forhold med Russland og ha en "maktbalanse" med en upålitelig og slu mann som Putin. Vi har bare 5,000 kamptrente soldater å sette inn på kort varsel, og disse kan ikke holde stand uten luftstøtte. Det vist seg dessuten at det ikke er nok menn for artillerivåpenet og panservåpenet. Vi skulle ha 15,000 menn som det hadde vært for tjuefem år siden den gang. Selv om Trump fjernes, kan USA bli borte fra Norge i ubestemt tid, slik at vi må klare oss selv. 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 09:20 Del Skrevet i går, 09:20 JK22 skrev (8 minutter siden): Dette er veldig dypt bekymringsverdig, for vi ser en fornektelseskultur her, som dessverre ikke er nytt i den norske politikergarden - med 9. april som det meste begredelige eksemplet. De norske politikerne kan ikke bryte med USA, men de kan ikke ignorere Trumps galskap, for det er nå meget klart for alle at USA uansett Trumps skjebne er satt ut. Hvis Trump og Vance avsettes, vil det lede til meget turbulente tid fordi man har ikke lov som tillate føderal gjenvalg selv om "recall" - gjenvalg - er svært vanlig i nedre valg. Hvis det bryte ut borgerkrig som nå er sannsynlig, kan det ta lang tid før USA eller det som vil oppstå, kan vende seg mot resten av verden. Og; hvis Trump skulle angripe USAs allierte med militærmakt må Norge da bryte med USA. F-35 valget har vist seg å bli et stort feilvalg. Starmer i Storbritannia innså det også, man hadde i lang tid vært i tvil om å skaffe seg F-35 som i første omgang var ment for hangarskip, og bare gjort det først etter å ha tvunget amerikanerne til å la britene ta ansvaret for flyenes software innhold. Norge kan få et problem om F-35 ikke vil fungere, eller om de ikke kan holde den flygende pga. skrikende behov for delvarer. NASAMS og NSM er basert på bruk av amerikanske komponenter, nå må disse skiftes ut med europeiske komponenter. Solberg gjort den største strategiske feilvurderingen i historien siden Koht, ved å nekte å oppruste og istedenfor åpne basene for amerikanske styrker som skulle slåss istedenfor nordmenn. Den slags har ikke Trump sans for, han vil heller satse på et nært forhold med Russland og ha en "maktbalanse" med en upålitelig og slu mann som Putin. Vi har bare 5,000 kamptrente soldater å sette inn på kort varsel, og disse kan ikke holde stand uten luftstøtte. Det vist seg dessuten at det ikke er nok menn for artillerivåpenet og panservåpenet. Vi skulle ha 15,000 menn som det hadde vært for tjuefem år siden den gang. Selv om Trump fjernes, kan USA bli borte fra Norge i ubestemt tid, slik at vi må klare oss selv. Ja - vi må nok tenke at vi må klare oss selv. Nå har jeg lite militær kunnskap - men jeg tenker også at F-35 står frem som en idiot investering. Nå som Sverige er en del av Nato og står ved vår side ville jeg heller satset penger på JAS gripen om det var fly jeg ville ha. Videre synes jeg Ukraina krigen viser at dyre våpen enkelt kan ødelegges med billige løsninger. Sånn sett fremstår dyre skip/fregatter som idiot investering også. De tar mange år å produsere - men dersom man vil slå dem ut kan man gjøre det på timer. Derimot fremstår droner i alle mulige varianter som en svært god investering mhp konvensjonell krig. Videre er luftforsvar system ekstremt viktig for å beskytte infrastruktur og sivile liv. Sånn sett ville jeg vel fokusert veldig på nettopp droner i alle mulige varianter samt luftforsvar. Fordelen med luftforsvar er at det er defensive våpen også - sånn sett er de pr. def ikke provoserende for fienden, men på en måte avskrekkende fordi det betyr at det vil koste svært mye å angripe et land som beskytter seg selv og sine godt. Videre må jo ha en form for beredskap med tilfluktsrom samt beholde evnen til å produsere mat i en krise situasjon. Det er nok mye her en må tenke nytt nå som USA har vendt oss ryggen og heller vil satse på karakterer som Putin. Ingen vil ha krig - og Norge/Norden må nok tenke på å gjøre seg litt som et vepsebol som det vil være ekstremt dyrt og vanskelig å angripe. 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet i går, 09:23 Forfatter Del Skrevet i går, 09:23 Meningsmålingene i USA er ikke lenge pålitelig etter Trump hadde rettet trusselregimet mot selskapene bak disse, det er nå forskjellige målinger fra 52 % til 44 % for Trump, hvilken tyder på selektiv utvelging gitt meningsmålingsselskapets motiver. Dessverre demonstrert dette at det amerikanske folket fremdeles forstår ikke realitetene slik at det er etablissementet som måtte ta opp kampen - og den idiotiske strategien om å ligge lav har kostet demokratene meget; de miste støtte mye raskere enn antatt, mange velgerne vender seg bort i sinne mens flere og flere politikerne er i ferd med å få nok av gamlegardens makt. Dette i virkeligheten styrker republikanerne i det korte løpet, for det meldes at mange gikk til dem fordi de ser en "vinner" uten å fatte at deres hverdagsliv og demokrati vil bli hardt rammet. 4 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet i går, 09:30 Del Skrevet i går, 09:30 1 minute ago, JK22 said: Meningsmålingene i USA er ikke lenge pålitelig etter Trump hadde rettet trusselregimet mot selskapene bak disse, det er nå forskjellige målinger fra 52 % til 44 % for Trump, hvilken tyder på selektiv utvelging gitt meningsmålingsselskapets motiver. Dessverre demonstrert dette at det amerikanske folket fremdeles forstår ikke realitetene slik at det er etablissementet som måtte ta opp kampen - og den idiotiske strategien om å ligge lav har kostet demokratene meget; de miste støtte mye raskere enn antatt, mange velgerne vender seg bort i sinne mens flere og flere politikerne er i ferd med å få nok av gamlegardens makt. Dette i virkeligheten styrker republikanerne i det korte løpet, for det meldes at mange gikk til dem fordi de ser en "vinner" uten å fatte at deres hverdagsliv og demokrati vil bli hardt rammet. Amerikaner flest har väl inte ännu sett effekten av det som sker inrikes och bryr sig ikke speciellt mycket om vad som sker utrikes. Det som sker har ju också effekter langt in i framtiden och påverkar ikke så mye redan nu. Så kanske ikke så rart at de fremdeles ikke verkar bry sig så mycket. Är ju väldigt lätt att komma med falsk eller missvissande information till folk som ikke bryr sig så mye eller som ikke er så insatta. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet i går, 09:34 Del Skrevet i går, 09:34 fredrik2 skrev (1 minutt siden): Amerikaner flest har väl inte ännu sett effekten av det som sker inrikes och bryr sig ikke speciellt mycket om vad som sker utrikes. Det som sker har ju också effekter langt in i framtiden och påverkar ikke så mye redan nu. Så kanske ikke så rart at de fremdeles ikke verkar bry sig så mycket. Är ju väldigt lätt att komma med falsk eller missvissande information till folk som ikke bryr sig så mye eller som ikke er så insatta. Tror også det tar litt tid - kanskje man får en slags reaksjon gjennom sommeren om turistene uteblir. Sånn sett mener jeg det beste våpenet vi i resten av verden har - er å ikke reise til USA eller kjøpe amerikanske produkter. Da vil man presse på noen brytere der borte som vil merkes og man vil skylde på Trump.........Da må kongressen faktisk gjøre noe - og kanskje gå imot Trump.. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå