Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Exclusive: Hegseth orders Cyber Command to stand down on Russia planning
https://therecord.media/hegseth-orders-cyber-command-stand-down-russia-planning

Defense Secretary Pete Hegseth last week ordered U.S. Cyber Command to stand down from all planning against Russia, including offensive digital actions, according to three people familiar with the matter. 

Hegseth gave the instruction to Cyber Command chief Gen. Timothy Haugh, who then informed the organization's outgoing director of operations, Marine Corps Maj. Gen. Ryan Heritage, of the new guidance, according to these people, who spoke on the condition of anonymity because of the matter’s sensitivity. 

The order does not apply to the National Security Agency, which Haugh also leads, or its signals intelligence work targeting Russia, the sources said. 

While the full scope of Hegseth’s directive to the command remains unclear, it is more evidence of the White House’s efforts to normalize ties with Moscow after the U.S. and international allies worked to isolate the Kremlin over its 2022 invasion of Ukraine. 

President Donald Trump has made a series of false statements and demands that align him with Russian President Vladimir Putin, including blaming Ukraine for the war and calling the country’s leader a dictator.  

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
obygda skrev (52 minutter siden):

Vi er flere i Europa enn i Russland.  Og vi er flere i Europa enn USA.

I likhet med Russland så fødes det ikke nok barn, nasjoner som ikke opprettholder folketallet vil bli svake. Enn så lenge har man ikke greid og snu dette. Det må Europa gjøre skal de forbli relevante.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Exclusive: Hegseth orders Cyber Command to stand down on Russia planning
https://therecord.media/hegseth-orders-cyber-command-stand-down-russia-planning

de begynt altså sviket eller rygg-dolkingen om man vil, lenge før Zelenskyj satte sine bein i Washington. I tillegg trakk de visstnok også tilbake bidrag til gjenoppbygning av Ukrainas kraftnett/infrastruktur kort tid før Zelenskyj ankom. Og blir ikke overrasket om det kommer frem mer.

det er bare å innse/være realistisk, at Europa/Ukraina må ta den videre fighten fremover for egen maskin og ikke regne med noe som helst fra Trump. Vi burde skjønt det allerede når han første uken nevnte å legge under seg Grønland og Panama med makt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Vi er flere i Europa enn i Russland.  Og vi er flere i Europa enn USA.

Ja, vi er flere. Men hva hjelper det egentlig når man har vanskeligheter med å stå samlet. Hører ledere går ut å sier Ukraina dere er ikke aleine, men ord hjelper ikke Ukraina. Det må skje noe annet enn at ledere sier ting, og her svikter Europa totalt. 

Lenke til kommentar

@Paxville Gratulerer, du har latt deg lure av Karoline Leavitt der hun vifter $4 og $6 mill bidrag til «MAGA-hat» formål. 

Budsjettet til USAID ble i hovedsak brukt til mat og medisinsk bistand til flyktninger og hungersnød rundt om i verden.  

I Afrika ble f.eks. Ebola- og Marburg-virus holdt i sjakk ( det er slike hyggelige sykdommer der du blør fra øyne og indre organer går i oppløsning, med 90% dødelighet)  Kan fort spre seg til resten av verden pr fly.  Videre vil dette slå tilbake mot USA/vesten ved at barn nå blir rekruttert til terrorisme og hat i bytte mot mat…  tar litt tid, men vil komme som en boomerang en gang i fremtiden…

Legg merke til at Karoline Leavitt kun nevner småsummer som er lommerusk ift de gigantiske summene som de må spare ift $880 000 mill kutt i helsebudsjettet (kutt i helse flyttes til store skattelettelser for de som tjener mer enn 4 mill i året).   Så langt har Musk og DOGE funnet innsparinger bare for $2 600 Mill  (ikke $16 000 mill som de hevdet på X )

Endret av Rune_says
  • Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 time siden):

Jo, det er ubetinget negativt, når krigen skal "avsluttes" på Putins premisser. 

Avslutning av krigen vil i det minste gjøre at færre mennesker drepes, i hvert fall en stund. Hvilket realistisk alternativ ser du for deg som er bedre? Tror du Putin kommer til å trekke seg ut igjen helt frivillig? Når kan man i så fall håpe på at dette skjer, og hvor mange flere må drepes først? Som sagt burde ingen være overrasket over at Trump ikke ville prøve å tvinge Putin til å gi seg og ødelegge forholdet til Putin. Jeg tror heller ikke det ville vært i amerikansk interesse.

Jeg lar meg ikke overbevise av denne tilsynelatende kompromissløse holdningen med et ensidig fokus på at det var Putin som startet krigen ved å invadere Ukraina. Ja, det er Putins skyld, men uansett hvor mye man klandrer Putin, blir det etter min mening feil å se helt bort fra de mulighetene man selv har til å bidra til å avslutte krigen. Verken USA eller Europa vil gå til krig mot Russland. Det har vi fått demonstrert ettertrykkelig gjennom 3 år. Dette vet Putin og derfor gir han seg ikke. Zelenskyj vet det også, men han vil heller ikke gi seg og mens jeg registrerer at de fleste velger å omtale ham som klok og modig, begynner det å bli vanskelig for meg å fortsette å lukke øynene for at det bare ser ut til å være én mulig slutt på denne krigen fra Zelenskyjs perspektiv, men det vil han ikke forholde seg til.

Lenke til kommentar

Exclusive: US intel shows Russia and China are attempting to recruit disgruntled federal employees, sources say
https://www.cnn.com/2025/02/28/politics/us-intel-russia-china-attempt-recruit-disgruntled-federal-employees/index.html

Foreign adversaries including Russia and China have recently directed their intelligence services to ramp up recruiting of US federal employees working in national security, targeting those who have been fired or feel they could be soon, according to four people familiar with recent US intelligence on the issue and a document reviewed by CNN.

The intelligence indicates that foreign adversaries are eager to exploit the Trump administration’s efforts to conduct mass layoffs across the federal workforce – a plan laid out by the Office of Personnel Management earlier this week.

Russia and China are focusing their efforts on recently fired employees with security clearances and probationary employees at risk of being terminated, who may have valuable information about US critical infrastructure and vital government bureaucracy, two of the sources said. At least two countries have already set up recruitment websites and begun aggressively targeting federal employees on LinkedIn, two of the sources said.

A document produced by the Naval Criminal Investigative Service said the intelligence community assessed with “high confidence” that foreign adversaries were trying to recruit federal employees and “capitalize” on the Trump administration’s plans for mass layoffs, according to a partly redacted copy reviewed by CNN.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Hva kan vi som innbyggere i Europa gjøre for å svare dette facist regimet i USA fremover?

Ser mange politikere holder fast ved NATO og at USA er viktig for sikkerheten osv oss...En slags fornektelse av hva som skjer hele tiden. USA er ikke en del av vesten under Trump. Trump ER Putin og dersom USA ikke vil bli Russland så må de selv ta grep der borte er min holdning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (5 minutter siden):

Ja, vi er flere. Men hva hjelper det egentlig når man har vanskeligheter med å stå samlet. Hører ledere går ut å sier Ukraina dere er ikke aleine, men ord hjelper ikke Ukraina. Det må skje noe annet enn at ledere sier ting, og her svikter Europa totalt. 

Alle land i Europa med unntak av Ungarn som støtter Putin, støtter Ukraina. Også Tyrkia selv om man kan tvile i perioder.

Så jeg tror Europa står ganske samlet her. Innad i Europa så har du alltid et mindretall som støtter slike som Putin og Trump - men i det store og hele er det enighet om å støtte Ukraina i EU og EØS. Jeg vet ikke hvordan man skal gå frem for å sikre Europa, men Europa må uansett selv ta ansvar for dette. Hvordan dette best kan gjøres er jeg usikker på - det eneste jeg vet er at jeg ikke ville stolt på USA med Trump ved roret.  Sånn sett kunne kan like gjerne støtte krefter innad i USA som vil ha han bort. Det er mange der borte som er forbannet på Trump og Putin - og jo flere som ser at Trump ER Putin - jo bedre

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Alle land i Europa med unntak av Ungarn som støtter Putin, støtter Ukraina. Også Tyrkia selv om man kan tvile i perioder.

Så jeg tror Europa står ganske samlet her. Innad i Europa så har du alltid et mindretall som støtter slike som Putin og Trump - men i det store og hele er det enighet om å støtte Ukraina i EU og EØS. Jeg vet ikke hvordan man skal gå frem for å sikre Europa, men Europa må uansett selv ta ansvar for dette. Hvordan dette best kan gjøres er jeg usikker på - det eneste jeg vet er at jeg ikke ville stolt på USA med Trump ved roret.  Sånn sett kunne kan like gjerne støtte krefter innad i USA som vil ha han bort. Det er mange der borte som er forbannet på Trump og Putin - og jo flere som ser at Trump ER Putin - jo bedre

For all del, jeg er ikke uenig med deg. Jeg synes det bare blir mye ord uten handling. Dette hjelper Ukraina minimalt. Noe må gjøres, og det må gjøres nå. Om man ikke kan stole på USA, så må Europa faktisk gjøre noe annet enn å ha 100 møter og diskusjoner. Jeg savner handling som faktisk hjelper. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (13 minutter siden):

Hva kan vi som innbyggere i Europa gjøre for å svare dette facist regimet i USA fremover?

Ser mange politikere holder fast ved NATO og at USA er viktig for sikkerheten osv oss...En slags fornektelse av hva som skjer hele tiden. USA er ikke en del av vesten under Trump. Trump ER Putin og dersom USA ikke vil bli Russland så må de selv ta grep der borte er min holdning.

Trump har på fire uker har revet ned alt det som man har brukt 70 år på bygge opp, resten av verden har ikke helt kommet over sjokket.

Du kan glemme NATO, det vil ta mye energi og penger og bygge opp ett fungerende alternativ til NATO. Og vil europeere greie og bygge noe opp? Nå har du både Russland og ikke minst USA som ønsker og ødelegge for oss, USA har flere av de mest effektive propagandaapparatene i verden, du har noen av de rikeste menneskene i verden med politiske ambisjoner og fri tilgang til og herje med folk. Kan tenkes vi må omdefinere hva vi mener med liberale verdier.

Lenke til kommentar
engavif skrev (1 minutt siden):

For all del, jeg er ikke uenig med deg. Jeg synes det bare blir mye ord uten handling. Dette hjelper Ukraina minimalt. Noe må gjøres, og det må gjøres nå. Om man ikke kan stole på USA, så må Europa faktisk gjøre noe annet enn å ha 100 møter og diskusjoner. Jeg savner handling som faktisk hjelper. 

Enig der - det er lite action og mange ord. Dessverre er mange politikere tatt på senga av den raske omveltningen - det er en form for blitz krieg fra USA sin side der de støtter Putin mer og mer.  Dersom Europa går inn i Ukraina med styrker så står vi fort på randen av 3 verdenskrig. Vi sender våpen, vi har økonomiske sanksjoner  - men mulig man må bevege seg i retning av å sende personell også - en slags felles Europeisk finansiert militær styrke som kan gå inn å bistå Ukraina. Dette vil endre kortene ganske mye og enten går det til h..ved at Putin velger atomvåpen, eller det kan skremme andre aktører som USA,Kina osv..til å faktisk presse Putin til å stoppe krigføringen. Ingen er tjent med 3 verdenskrig - men man må være villig til å spille med ekstreme kort i den situasjonen der USA gir opp Europa.  Trump har rett i en ting - og det er at Ukraina har dårlige kort på hånden. Men Europa KAN gi Ukraina gode kort på hånden. Men det vil være en risiko forbundet med dette.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (30 minutter siden):

Sviket begynte i Trumps første presidentperiode da han holdt tilbake militærhjelp i et forsøk på utpressing av Zelensky.

Som jeg skrev her for noen uker siden; Trump kommer ikke til å få til noen fredsavtale, og derfor kommer han til å gjøre alt for å kaste Zelensky under bussen og beskylde ham og Europa for å sabotere dette. Det er her vi er nå.

Så kommer han til å bruke dette for å svekke USAs globale posisjon og trekke amerikanske styrker ut av Europa slik at han kan normalisere forholdet til Russland. Trump og MAGA har et mye sterkere felles verdigrunnlag med Russland enn med Europa.

Jeg har sagt det lenge, dette er bare begynnelsen og det kommer til å bli mye verre. Jeg håper alle ser dette nå.

Dette er ikke majoriteten av det amerikanske folket for, jeg antar rundt 70 %. Så det vil bli stanset i slutten - dessverre nok under de verste tenkelige omstendighetene hvor man kan se en kortvarig borgerkrig hvor MAGA vil bli knust. Det er allerede sivilmilits i by og bystrøk som "selvforsvar" mot nazister og MAGA, som gjør likedan i "deres" egne by og bystrøk. Så snart etablissementet forstår de trenger å avslutte vanviddet vil det komme, men dessverre tror jeg en ny USA må oppbygges. 

Det er nemlig spådd at Obama vil være den siste presidenten av USA. Med tanke på Bidens horrible arroganse er han egentlig ikke annet enn en parentes. For når Trump og republikanerne fjernes, vil det amerikanske folket innse at de hadde mistet alt - spesielt sin selvtillit. Det vil plage dem i mange generasjoner. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
engavif skrev (6 minutter siden):

Problemet er hvordan skal vi gjøre det?

Alt er i dag organisert i Nato, mange av systemene er tett kontrollert av USA. Vi er kanskje på ett vis satt tilbake til start.

Europa har ikke kapasiteter tilgjengelig for mye av det kostbare og avanserte som USA har. Vi har ikke industri, Europa har ikke villet sette krigsproduksjon, selv enkle ting som ammunisjon har vi greid og øke dramatisk. Mye av våpene vi har er alt for kostbare, nesten umulig og masseprodusere, ett annet problem at USA har en finger med i spillet. Amerikansk teknologi er antagelig helt grunnleggende for mye av det vi produserer, det må jo erstattes av europeisk teknologi. Må vi bytte ut alle de nye F35 som Europa har valgt i steden for og utvikle våre egne fly som f.eks Frankrike alltid har argumentert for? Polen har valgt amerikanske panservogner, vil og bør Polen angre seg? Polen bør i hvertfall ta en telefon til Paris og høre om det er noen atomvåpen tilgjengelig. Kan tenkes de allerede har tatt den telefonen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 minutt siden):

Enig der - det er lite action og mange ord. Dessverre er mange politikere tatt på senga av den raske omveltningen - det er en form for blitz krieg fra USA sin side der de støtter Putin mer og mer.  Dersom Europa går inn i Ukraina med styrker så står vi fort på randen av 3 verdenskrig. Vi sender våpen, vi har økonomiske sanksjoner  - men mulig man må bevege seg i retning av å sende personell også - en slags felles Europeisk finansiert militær styrke som kan gå inn å bistå Ukraina. Dette vil endre kortene ganske mye og enten går det til h..ved at Putin velger atomvåpen, eller det kan skremme andre aktører som USA,Kina osv..til å faktisk presse Putin til å stoppe krigføringen. Ingen er tjent med 3 verdenskrig - men man må være villig til å spille med ekstreme kort i den situasjonen der USA gir opp Europa.  Trump har rett i en ting - og det er at Ukraina har dårlige kort på hånden. Men Europa KAN gi Ukraina gode kort på hånden. Men det vil være en risiko forbundet med dette.

Riktig. Jeg tror tiden er kommet for at handlingen er rett og slett soldater fra Europa. Som du sier ja, er en stor risk å ta, men kan også hindre at krigen utvikler seg mer. Tror Ingen vil ha 3 verdenskrig og da ser man at Europa står samlet, som igjen kan bidra til fredsamtaler. 

Er en stor risk å ta også om ukraina skulle falle. Det er ikke noe lite land i Europa, hva er neste da. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Minkowski skrev (42 minutter siden):

Avslutning av krigen vil i det minste gjøre at færre mennesker drepes, i hvert fall en stund. Hvilket realistisk alternativ ser du for deg som er bedre? Tror du Putin kommer til å trekke seg ut igjen helt frivillig? Når kan man i så fall håpe på at dette skjer, og hvor mange flere må drepes først? Som sagt burde ingen være overrasket over at Trump ikke ville prøve å tvinge Putin til å gi seg og ødelegge forholdet til Putin. Jeg tror heller ikke det ville vært i amerikansk interesse.

Det er lett å avslutte en krig.

Feks. kan Trump si til Zelensky i morgen: "hvis du ikke inngår en fredsavtale med Putin og gir han disse territoriene, så slipper vi en atombombe over Kyiv".

Bom. Der har du freden din. 

Så stridspørsmålet her er ikke om man kan avslutte en krig, men hvordan. Og det virker som om Trump prøver å avslutte krigen på en måte som er best mulig for Putin, og verst mulig for Ukraina, og det bør alle som er glad i det liberale demokratiet motsette seg. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (9 minutter siden):

I forkant av kjeklingen snakket de rolig en stund, så det virket mer spontant.

Hvorfor var TASS tilstede på akkurat denne seansen? Reuter var der ikke...de er jo illojale..AP heller ikke..også illojale...men TASS fikk en plass der...

Og hvorfor var Vance tilstede der? Han var vel ikke der når Starmer og Macron var der? På meg virker dette som et planlagt PR stunt der man skulle vise Putin hvor vennskapet ligger......

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...