Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Samms skrev (10 minutter siden):

Og kva har europeiske ledere gjort dei siste åtte åra?

Kina innsåg etter eit år med Trump at dei måtte forholde seg til eit USA som endra seg. Etter første runde med toll i USA i Trump sin første periode har dei posisjonert seg for meir av same sorten. Toll og kanskje også meir sirkus Trump eller kva anna tvilsam president USA kunne kome opp med.

Europeiske ledere gløymde all realitetsorientering i det augeblikket Biden var valgt til president i USA. Da var "allt" som før og det viser tydeleg i dag. Biden reverserte ingen av endringane som kom med Trump sin første periode eller hadde kome før Trump sin første periode. Som nemt i diskusjonen om demokrati-indeksen, forfallet starta før Trump.

Enig. Disse lederne i dag er satt i en katastrofal knipe uten sidestykke fordi de hadde drevet med ønsketenkning og vært altfor kortsiktig og naivt. 

Det demokratiske forfallet startet da Nixon kom til makten i 1968, men det var på sneglehastighet fram til Reagan vant i 1980, så begynte det å ta seg opp - som etter hvert akselerer i løpet av årene. Det var allikevel ikke republikanerne eller demokratene som hadde tatt det siste skrittet inn i fasen som endt med dagens situasjon; det var høyesteretten som bedrev en politisert kamp i de siste førti år, selv om det som hendt etter Roberts overtok som høyesterettsjustitiarius i 2005 var svært voldsomt. Hvis det er en mann som har mer enn noe annet satt USA i fare, er det John Glover Roberts. Alle hadde tatt feil av ham, i virkeligheten var han mannen som gjort oligarkisering av USA mulig, gjort valgundertrykkelse til en realitet, startet fjerning av etablerte rettigheter og sist gav Trump absolutt immunitet (som kun skje ved flertall i kongressen). Han er USAs svar på Merkel. 

Nå trenger vi å gjøre noe; i mellomtiden måtte amerikanerne innser at de kan ikke la dette fortsette. 

• Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Vokteren said:

Er du helt sikker på at Støre ikke ville klart å stå i mot et slikt press ?

Støre (og andre) har svært begrenset mulighet til å gjøre noe med Amerikanske avgjørelser. Possesion er 9/10 av loven og vi har sett hvor mye rettssystemet i det landet har vært villig til å bend over for Trump så langt.

Norge er Tiny. Vi har ingen verdens fot å stå på om Trump velger å konfiskere vår pengesekk (som vi har latt være innenfor hans rekkevidde). Det vi har gjort til nå er å legge alle våre verdier løst på Plata utenfor Oslo S og forventer at ingen tar de.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (7 minutter siden):

Dette er noe av det verste jeg har sett noen gang. Og det finnes fortsatt folk til og med i Norge som applauderer denne mannen.

Gir også grunn til dyp bekymring. Har liten tro på at Trumps USA kommer Norge til unnsetning om Russland ønsker å annektere oss.

Nek finnes overalt, også i Norge dessverre. 

Er ikke veldig bekymret for at Russland skal prøve å annektere oss. Russland har i 3 år hatt mer enn nok med å prøve å ta Ukraina, lite som tilsier at de har kapasitet til å skulle prøve seg på andre fronter i tillegg.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (4 minutter siden):

Det er vel større grunn til å anta at den russiske agenten som nå er president i USA vil gi alle europas forsvarsplaner til russland og gjøre det han kan for å hindre et forsvar av europa. NATO er død dessverre, så vi trenger et europeisk alternativ helt uten USA.

Jeg er sikkert dere kan jobbe sammen, ikke sant!

Lenke til kommentar
KANE2009 skrev (Akkurat nå):

Nek finnes overalt, også i Norge dessverre. 

Er ikke veldig bekymret for at Russland skal prøve å annektere oss. Russland har i 3 år hatt mer enn nok med å prøve å ta Ukraina, lite som tilsier at de har kapasitet til å skulle prøve seg på andre fronter i tillegg.

Jeg synes det er grunn til bekymring når vi har satt all vår lit til at USA skal redde oss om noe skjer. Jeg tror heller ikke Russland kommer i morgen og kanskje er vi ikke førstevalget, men hva om 2 år? 3 år? 4 år? 

Det er ikke gitt at Trumps regime er over om 4 år. 

Og realistisk sett hadde nok dessverre ikke nordmenn kjempet slik ukrainerne har gjort. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (11 minutter siden):

Dette er noe av det verste jeg har sett noen gang. Og det finnes fortsatt folk til og med i Norge som applauderer denne mannen.

Gir også grunn til dyp bekymring. Har liten tro på at Trumps USA kommer Norge til unnsetning om Russland ønsker å annektere oss.

Skjønner ikke hvorfor folk er så bekymret. Russland har ikke klart å ta Ukraina, så hvordan skulle de klare å ta hele EU? Russland er/var kun sterk på papiret

• Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, DukeRichelieu said:

Jeg synes det er grunn til bekymring når vi har satt all vår lit til at USA skal redde oss om noe skjer. Jeg tror heller ikke Russland kommer i morgen og kanskje er vi ikke førstevalget, men hva om 2 år? 3 år? 4 år? 

Det er ikke gitt at Trumps regime er over om 4 år. 

Og realistisk sett hadde nok dessverre ikke nordmenn kjempet slik ukrainerne har gjort. 

Svalbard kan fort "bli russisk" i løpet av få år. Det er vanskelig å forsvare Svalbard og mange er nok litt skeptisk til kost/nytten med full krig mot Russland over Svalbard

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 minutt siden):

Skjønner ikke hvorfor folk er så bekymret. Russland har ikke klart å ta Ukraina, så hvordan skulle de klare å ta hele EU? Russland er/var kun sterk på papiret

Det er vel helst dersom Russland og USA skulle finne på å råtte seg sammen militært som er bekymringsverdig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (2 minutter siden):

Korrekt, invasjonen av Ukraina var noe av det dummeste de kunne finne på å gjøre. Eneste de har klart å vise er hvor langt den tidligere militære stormakten har falt. Eldgammelt og råttent utstyr, soldater som hverken er godt trent opp eller har motivasjon/disiplin, militære ledere som ikke har peiling på hverken logistikk eller moderne krigføring etc.

• Liker 3
Lenke til kommentar
TheKims skrev (8 minutter siden):

Sammenligner du Norges hær og kampmoral med Ukrainas?

Er vel heller ingen som har snakket om hele EU. 

Dessverre pågår kampene i Ukraina fortsatt og ingen vet hva utfallet der blir. Må tenke lenger enn kun i morgen tidlig. Mye som skjer nå og mye som kan skje fremover.

Å tenke at ting ordner seg og går seg til er farlig.

Dansk trusselvurdering: Risiko for storkrig i Europa innan fem år – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Endret av DukeRichelieu
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
TheKims skrev (19 minutter siden):

Russland er/var kun sterk på papiret

Russland flyter på gamle klisje-oppfatninger i vesten om den "russiske bjørnen" som var (mer) slagkraftig rett etter WW2, men idag bare en en skygge av fordums tid. Mange blir også forledet av 9. mai paradene på Røde Plass til å tro at landet er mektig, men disse oppvisningene er bare teater for folket.

Endret av Mr.M
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, TheKims said:

Vi er vel ikke helt der. Ikke tror jeg at det kommer til å skje heller.

Dersom du i går hadde påstått at DT ville krangle med Z for åpen kamera og kaste han ut  av det hvite hus. Da hadde mitt svar vært;
"Vi er vel ikke helt der. Ikke tror jeg at det kommer til å skje heller."

Endret av WiiBoy
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (4 minutter siden):

Sammenligner du Norges hær og kampmoral med Ukrainas?

Er vel heller ingen som har snakket om hele EU. 

Dessverre pågår kampene i Ukraina fortsatt og ingen vet hva utfallet der blir. Må tenke lenger enn kun i morgen tidlig. Mye som skjer nå og mye som kan skje fremover.

Å tenke at ting ordner seg og går seg til er farlig.

Dansk trusselvurdering: Risiko for storkrig i Europa innan fem år – NRK Urix – Utenriksnyheter og -dokumentarer

Hadde vi vært under angrep så vil jeg tro moralen er noe det samme.

Er det noen som har snakket om halve EU? Nå er de fleste om ikke alle medlem i Nato, så et angrep på en nasjon er et angrep på alle.

EU og Nato vil klare seg helt fint uten USA. Vi er 450 millioner innbyggere mot Russlands 144 millioner. Ja Russland er et stort land, men vi er flere.

• Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (3 timer siden):

Det er fullt mulig å slutte å gi han klikk og i hvert fall ikke gi X gratis reklame ved å spre linker!

De fleste nyheter kommer fra Twitter, så for at vi skal få nyheter og vite om hva som skjer så er vi helt avhengige av X. Dog trenger ikke dere å klikke inn på tweeten men kun lese det som står her. 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Dersom du i går hadde påstått at DT ville krangle med Z for åpen kamera og kaste han ut  av det hvite hus. Da hadde mitt svar vært;

Flere så dette som et sannsynlig utfall. DT er jo ustabil som fy og han og Z har ikke akkurat hatt noe godt forhold. Det var også tegn når Macron var på besøk. Jeg hadde håpet på et bedre utfall men jeg synes ikke dette er veldig overraskende.

• Liker 1
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (5 minutter siden):

Han er president i USA, ikke president over hele verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...