Gå til innhold

Trump 2025


Anbefalte innlegg

Ifølge sist nytt ser det ut om at Trump aktet å gjennomføre en avkobling mellom USA og Kina selv om det kan få meget ødeleggende virkninger for globaløkonomien. Trump vil strupe kinesiske investeringer innen teknologi, råvarer, jordbruk og havner. 

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/RznLLx/strammer-til-kina-gaar-etter-kronjuvelene

«USA vil bruke alle nødvendige juridiske instrumenter, inkludert Komiteen for utenlandske investeringer i USA, til å begrense personer tilknyttet Folkerepublikken Kina fra å investere i amerikansk teknologi, kritisk infrastruktur, helsevesen, jordbruk, energi, råvarer eller andre strategiske sektorer»

Dette i realiteten er en krigserklæring der man vil koble fri den amerikanske økonomien fra den kinesiske, selv om det kan bli meget vanskelig fordi handelsunderskuddet skyldes ikke ferdigvarer eller bulkvarer fra det kinesiske markedet, men delvarer, komponenter og basisvarer som inngår som del av den amerikanske ferdigvareproduksjonen for både hjemmarkedet og eksport - kineserne eksportert for minst 439 milliarder dollar mens amerikanerne eksportert bare 144 milliarder dollar i retur - som stort sett består av ferdigvarer. Det hadde oppstått en meget sterk amerikansk-kinesisk samhandel spesielt innenfor digitalteknologi og ferdigvareproduksjon underlagt amerikanske firmakontroll fordi kinesernes innsats er i undergrunnen hvorfra alt kom til ferdigstadiet et eller annet sted i USA. (og EU/Norge) Dette har vist seg svært vanskelig å skifte ut fordi den kinesiske delvarer/komponentproduksjonen er den største i det enorme og ukontrollerte delvaremarkedet som omsetter for billioner av dollar. Et stort problem lå ikke bare i lønnsold, det lå først og fremst i ekspertiseoppbygging - som vist seg svært vanskelig i USA. Mange valgt derfor å satse i Canada og Mexico selv om det er bedre arbeidsrettigheter der enn i USA.

Og; den nødvendige kapasiteten hadde blitt meget sterkt nedbygd i de siste førti årene og kan ikke gjenreises uten enorme investeringer som innbar et samarbeid med myndigheter. Biden hadde forstått dette, og vil derfor gjenbygge denne kapasiteten gjennom en stat-privat samarbeidsforetaksomhet samtidig som man gradvis skifte om på forsyningsnettverket, men dette tar mye tid uten at handelsunderskuddet kunne slankes fordi det ikke finnes statlige midler i motsetning til EU/EØS for påvirkning av de økonomiske privatkreftene. Dessverre ser man at Trump vil heller gå til angrep enn å bygge, de evnet ikke å innse at kineserne hadde for lengst nådd stadiet hvor de ikke lenge trenge å "stjele til seg" teknologi, og istedenfor ment meget bestemt at deres suksess er kunstig oppbygd. De ønske dessuten nasjonal kontroll over vital infrastruktur - i praksis en nasjonalisering - som havner og shippingterminaler.

Og; jordbruksarealer. På akkurat dette feltet er det stor konflikt mellom bønder som trenger kinesisk investering for å overleve og bondeinteresser som vil ha nasjonal kontroll uten å ta hensyn til bøndenes behov for økonomisk overlevelse. De har tapt meget sterkt på flyttingen av matproduksjon til andre land, som nå sender mat til Kina - som får mindre og mindre mat fra USA enn før. Det er et stort matbehov som skulle mettes, og USA hadde for ti år blitt den viktigste mateksportøren til det kinesiske markedet. Så hvis all investering på matleveranser og jordbruksarealer opphør, vil kineserne bare se annetsteds mens amerikanske bønder ikke kan finne like lukrative kunder annetsteds. Europa? Glem det, jordbrukstollmuren der er legendarisk. Latin-Amerika? Ingen behov. Aktuelt, nesten all luksusmat og eksotiske mat i USA kom derfra. Afrika? Niks. Midtøsten? Lite sannsynlig, Egypt har simpelt ikke råd. India, mer enn nok mat. Tapet av USAID har blitt et meget hardt slag for bøndene, og det merkes at matprisene nå stige rett oppover. 

Kineserne har allerede konkludert med at det amerikanske markedet er tapt for dem. Men de vet amerikanerne trenger å selge amerikansk til dem, fordi deres varer må ha et stort etterspørsel for å ikke bli for dyrt. Hva de ikke liker er at Trump vil stanse amerikanske investeringer i Kina, blant annet til databrikke, AI, kvantedatamaskiner, bioteknologi, overlydsfart og romfart. Det er en skatteavtale siden 1984 som hindre dobbelt beskatning, han vil skrote denne. Dermed vil det bli for dyrt for investorer fra begge land. For det globale bankvesenet og finansøkonomene er det dårlig nytt fordi kineserne vil selge seg ut av amerikansk gjeld og kan legge ned restriksjoner på finans til USA. 

Men det som kan sjokkere hele verden er om amerikanerne skulle angripe hele verdens shippingvirksomheten. Det virker som at meget sneversynte lobbyinteresser uten anlegg for realisme hadde bidratt meget sterkt til urealistiske planer - det er en ting å reise havneavgifter på kinesiskeide skip ved anløp i amerikanske havner; det er ikke en stor andel - det blir noe helt annet ved å reise straffegebyr på kinesiskbygde skip! Hvorfra denne ideen kom er ikke forstått, men det er som å hugge av seg begge bein istedenfor "bare" skyte seg i fota. Kina står for hele 55 % av all skipsbygging i verden, og i det siste året har over 74 % av alle kontraheringer globalt sett bare i året 2024. Alle større ledende rederier har kinesiskbygde skip, inkluderte norske, og mange hadde sendt bestilling på bulklasteskip, containerskip, tankskip og annet til kinesiske verft - spesielt de voksende ikke-vestlige rederier. 

Dette er straffbart som ekstraterritorial maktmisbruk som vil få nærmeste hele verden med unntak av Japan/Sør-Korea til å reagere voldsomt mot de amerikanske myndighetene. Det skaper også fryktbølger i andre land som bygge egne skip, i EU burde man innføre straffegebyrer mot rederier som bestiller kinesisk for å beskytte egne skipsbyggingskapasitet - av frykt for liknende inngrep. Det vil ikke bare følge til høyere avgiftsleggelse som vil ramme de amerikanske importører som simpelt kan ikke la være fordi det er uerstattelig bulklast for metallproduksjon i USA, som må fraktes fra andre kontinenter - stålfabrikkene trenger legeringsmaterialer som ikke finnes i egne land. 

Amerikanerne står for mindre enn en prosent av all skipsbygging - som bare er om krigsskip og -150 fartøyer, dvs. disse som er mindre enn 150 meter. De hadde sett seg tvunget til å forlenge levetiden på større ferger og passasjerskip fordi moderne erstatninger vil bli for dyrt. Hele det amerikanske skipsverftindustrien er utradert, verre enn i Norge - med så mye utdatert teknologi at omfattende utenlandsk ekspertiseinnskudd er nødvendig. Amerikanerne behersker ikke engangs blokkteknikken ved å bygge separate blokker man sette sammen til et skip, selv om denne er hele femti år gammelt, USA sliter med at de alltid står langt bak de andre innenfor maritim teknologi. 

Ennå vil amerikanerne at enda mer gods skulle fraktes på amerikansk kjøl. Det er latterlig. Det bare er ikke mulig. Alle erfarne skipsbyggerne er enten død eller for gammelt, og de fåtalls som er tilbake, er for spesialisert til annet enn krigsskip og spesialskip. De vil ha 15 % av all frakt fra USA på amerikanskflaggede skip? Det vil bli simpelt for dyrt for rederiene som vil trekke seg ut. 

Om dette innføres kan det lede til økonomisk ragnarok, hvor USA risikere å falle av lasset. 

Og da er ikke selve avkoblingen mellom Kina og USA tatt med, hvordan kan delvarer for en halv billion dollar erstattes uten å sette på styr den amerikanske produksjonskapasiteten? 

Alle regner med en gradvis nedjustering, men amerikanerne under Trump vil gå mye lengre. 

Endret av JK22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (1 time siden):

Ja, men likevel tror jeg det var svært få europeere som så Trump som "leader of the free world" den gangen også.

Han er/var den mektigste lederen i verden selv om han er en dårlig leder.  Det viser seg på diskusjon. no på alle diskusjoner rundt Trump og amerikansk politikk hvor mye innflytelse Trump har.  At man respekterer en amerikansk president er en annen sak 

Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (42 minutter siden):

Elon Musk er upopulær.

Glad jeg ikke har aksjer i Tesla.
-8,32% for dagen
-14,61% siste uke

-25,27% siste måned.

Tesla-salget stuper i Europa
Flere europeere kjøper elektrisk bil, men færre vil ha Tesla.
Tesla-salget falt med 45 prosent i EU, Storbritannia og Norge i januar, sammenlignet med samme periode i fjor.
Nedgangen kommer samtidig som salget av elektriske biler i Europa stiger.
I januar ble det kjøpt 37 prosent flere elbiler enn i samme periode i fjor

Og det hendt samtidig som billige kinesiske biler strømmer over hele verden. SAIC skal ha hatt stor suksess i det felleseuropeiske bilmarkedet tross straffetoll som perverst nok gjort dem attraktivt for bilkjøperne ved å ha europeisk prisstandard.

Dette satt tyskerne i en meget lei knipe fordi de var altfor sent ut med å sikre seg bilbatteriproduksjon før kineserne tok, stukket av med og spist hele kaka, samtidig som de gjort to feil; den første var å bruke eksisterende fossilbiler som "nye" elbiler, den andre var altfor kort innlæringstid mellom fossil og el. Busstrøblene i Oslo skyldes at de fleste elbusser basert på fossilbussmodellen har dårligere presentasjonsevne enn de rendyrkede elbusser. Som kineserne er eneren i globalt sett, deres BYD-bussene i Oslo har bemerkende lav trøbbelsnivå i sammenligning med andre bussmerker. 

Tesla hadde dessuten sin plass i elbilmarkedet ved å være symboltungt slik at kjøperne valgt å takle følgene som med med kjøpet, som i dag vist seg å være mer ufordelaktig enn med de andre elbilmerker uansett opprinnelse. Så snart dette ryet tapte seg, bli man sensitivt for ulempene med Tesla, som ennå ikke har et billigbilsalternativ på bordet. 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, JK22 said:

Ifølge sist nytt ser det ut om at Trump aktet å gjennomføre en avkobling mellom USA og Kina selv om det kan få meget ødeleggende virkninger for globaløkonomien. Trump vil strupe kinesiske investeringer innen teknologi, råvarer, jordbruk og havner. 

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/RznLLx/strammer-til-kina-gaar-etter-kronjuvelene

«USA vil bruke alle nødvendige juridiske instrumenter, inkludert Komiteen for utenlandske investeringer i USA, til å begrense personer tilknyttet Folkerepublikken Kina fra å investere i amerikansk teknologi, kritisk infrastruktur, helsevesen, jordbruk, energi, råvarer eller andre strategiske sektorer»

Dette i realiteten er en krigserklæring der man vil koble fri den amerikanske økonomien fra den kinesiske, selv om det kan bli meget vanskelig fordi handelsunderskuddet skyldes ikke ferdigvarer eller bulkvarer fra det kinesiske markedet, men delvarer, komponenter og basisvarer som inngår som del av den amerikanske ferdigvareproduksjonen for både hjemmarkedet og eksport - kineserne eksportert for minst 439 milliarder dollar mens amerikanerne eksportert bare 144 milliarder dollar i retur - som stort sett består av ferdigvarer. Det hadde oppstått en meget sterk amerikansk-kinesisk samhandel spesielt innenfor digitalteknologi og ferdigvareproduksjon underlagt amerikanske firmakontroll fordi kinesernes innsats er i undergrunnen hvorfra alt kom til ferdigstadiet et eller annet sted i USA. (og EU/Norge) Dette har vist seg svært vanskelig å skifte ut fordi den kinesiske delvarer/komponentproduksjonen er den største i det enorme og ukontrollerte delvaremarkedet som omsetter for billioner av dollar. Et stort problem lå ikke bare i lønnsold, det lå først og fremst i ekspertiseoppbygging - som vist seg svært vanskelig i USA. Mange valgt derfor å satse i Canada og Mexico selv om det er bedre arbeidsrettigheter der enn i USA.

Og; den nødvendige kapasiteten hadde blitt meget sterkt nedbygd i de siste førti årene og kan ikke gjenreises uten enorme investeringer som innbar et samarbeid med myndigheter. Biden hadde forstått dette, og vil derfor gjenbygge denne kapasiteten gjennom en stat-privat samarbeidsforetaksomhet samtidig som man gradvis skifte om på forsyningsnettverket, men dette tar mye tid uten at handelsunderskuddet kunne slankes fordi det ikke finnes statlige midler i motsetning til EU/EØS for påvirkning av de økonomiske privatkreftene. Dessverre ser man at Trump vil heller gå til angrep enn å bygge, de evnet ikke å innse at kineserne hadde for lengst nådd stadiet hvor de ikke lenge trenge å "stjele til seg" teknologi, og istedenfor ment meget bestemt at deres suksess er kunstig oppbygd. De ønske dessuten nasjonal kontroll over vital infrastruktur - i praksis en nasjonalisering - som havner og shippingterminaler.

Og; jordbruksarealer. På akkurat dette feltet er det stor konflikt mellom bønder som trenger kinesisk investering for å overleve og bondeinteresser som vil ha nasjonal kontroll uten å ta hensyn til bøndenes behov for økonomisk overlevelse. De har tapt meget sterkt på flyttingen av matproduksjon til andre land, som nå sender mat til Kina - som får mindre og mindre mat fra USA enn før. Det er et stort matbehov som skulle mettes, og USA hadde for ti år blitt den viktigste mateksportøren til det kinesiske markedet. Så hvis all investering på matleveranser og jordbruksarealer opphør, vil kineserne bare se annetsteds mens amerikanske bønder ikke kan finne like lukrative kunder annetsteds. Europa? Glem det, jordbrukstollmuren der er legendarisk. Latin-Amerika? Ingen behov. Aktuelt, nesten all luksusmat og eksotiske mat i USA kom derfra. Afrika? Niks. Midtøsten? Lite sannsynlig, Egypt har simpelt ikke råd. India, mer enn nok mat. Tapet av USAID har blitt et meget hardt slag for bøndene, og det merkes at matprisene nå stige rett oppover. 

Kineserne har allerede konkludert med at det amerikanske markedet er tapt for dem. Men de vet amerikanerne trenger å selge amerikansk til dem, fordi deres varer må ha et stort etterspørsel for å ikke bli for dyrt. Hva de ikke liker er at Trump vil stanse amerikanske investeringer i Kina, blant annet til databrikke, AI, kvantedatamaskiner, bioteknologi, overlydsfart og romfart. Det er en skatteavtale siden 1984 som hindre dobbelt beskatning, han vil skrote denne. Dermed vil det bli for dyrt for investorer fra begge land. For det globale bankvesenet og finansøkonomene er det dårlig nytt fordi kineserne vil selge seg ut av amerikansk gjeld og kan legge ned restriksjoner på finans til USA. 

Men det som kan sjokkere hele verden er om amerikanerne skulle angripe hele verdens shippingvirksomheten. Det virker som at meget sneversynte lobbyinteresser uten anlegg for realisme hadde bidratt meget sterkt til urealistiske planer - det er en ting å reise havneavgifter på kinesiskeide skip ved anløp i amerikanske havner; det er ikke en stor andel - det blir noe helt annet ved å reise straffegebyr på kinesiskbygde skip! Hvorfra denne ideen kom er ikke forstått, men det er som å hugge av seg begge bein istedenfor "bare" skyte seg i fota. Kina står for hele 55 % av all skipsbygging i verden, og i det siste året har over 74 % av alle kontraheringer globalt sett bare i året 2024. Alle større ledende rederier har kinesiskbygde skip, inkluderte norske, og mange hadde sendt bestilling på bulklasteskip, containerskip, tankskip og annet til kinesiske verft - spesielt de voksende ikke-vestlige rederier. 

Dette er straffbart som ekstraterritorial maktmisbruk som vil få nærmeste hele verden med unntak av Japan/Sør-Korea til å reagere voldsomt mot de amerikanske myndighetene. Det skaper også fryktbølger i andre land som bygge egne skip, i EU burde man innføre straffegebyrer mot rederier som bestiller kinesisk for å beskytte egne skipsbyggingskapasitet - av frykt for liknende inngrep. Det vil ikke bare følge til høyere avgiftsleggelse som vil ramme de amerikanske importører som simpelt kan ikke la være fordi det er uerstattelig bulklast for metallproduksjon i USA, som må fraktes fra andre kontinenter - stålfabrikkene trenger legeringsmaterialer som ikke finnes i egne land. 

Amerikanerne står for mindre enn en prosent av all skipsbygging - som bare er om krigsskip og -150 fartøyer, dvs. disse som er mindre enn 150 meter. De hadde sett seg tvunget til å forlenge levetiden på større ferger og passasjerskip fordi moderne erstatninger vil bli for dyrt. Hele det amerikanske skipsverftindustrien er utradert, verre enn i Norge - med så mye utdatert teknologi at omfattende utenlandsk ekspertiseinnskudd er nødvendig. Amerikanerne behersker ikke engangs blokkteknikken ved å bygge separate blokker man sette sammen til et skip, selv om denne er hele femti år gammelt, USA sliter med at de alltid står langt bak de andre innenfor maritim teknologi. 

Ennå vil amerikanerne at enda mer gods skulle fraktes på amerikansk kjøl. Det er latterlig. Det bare er ikke mulig. Alle erfarne skipsbyggerne er enten død eller for gammelt, og de fåtalls som er tilbake, er for spesialisert til annet enn krigsskip og spesialskip. De vil ha 15 % av all frakt fra USA på amerikanskflaggede skip? Det vil bli simpelt for dyrt for rederiene som vil trekke seg ut. 

Om dette innføres kan det lede til økonomisk ragnarok, hvor USA risikere å falle av lasset. 

Og da er ikke selve avkoblingen mellom Kina og USA tatt med, hvordan kan delvarer for en halv billion dollar erstattes uten å sette på styr den amerikanske produksjonskapasiteten? 

Alle regner med en gradvis nedjustering, men amerikanerne under Trump vil gå mye lengre. 

Og dette er før en tenker sitt om å krige med Canada og Mexico.

Det kommer til å gå åt h med det landet når Trumps idioti ikke blir stoppet av voksne i rommet slik han tross alt hadde sist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...