Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

freedomseeker skrev (Akkurat nå):

Det er kun en måte det kommer til å skje og det er ved en kinesisk invasjon, utstyret vil da bli overført til usa slik at det ikke havner på kinesiske hender. Taiwan er tross alt styrt av høyreradikale nasjonalister som ønsker å bevare selvråderetten.

Tenker alle disse fabrikkene og maskiner. er klargjort for destruksjon i tilfellet en kinesisk invasjon kan se ut som den lykkes.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SilverShaded skrev (1 minutt siden):

Sant nok, vi har i stor grad gjort oss avhengige av MS. Da jeg bygde min nye maskin i fjor høst vurderte jeg sterkt å gå over til Linux, men etter å ha vært med fra v3.0 ble det Windows.

Jeg har brukt Linux lenge, startet med Redhat 5.0 i 1998 og droppet Microsoft helt for 15 - 20 år siden.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, obygda said:

Tror Apple i likhet med flere andre amerikanske selskap vil oppleve en del utfordringer utenfor landets grenser. Hvem vil kjøpe made in us produkter om man får assosiasjoner med Trump? Tror spesielt europeiske kunder vil kikke på alternative løsninger. 

Håper Apple kan møte utfordringer på grunn av at de er et Amerikansk selskap, men made in US er de ikke.
Apple lager heller ikke sine produkter selv, de er laget av Foxconn, Pegatron, Wistron and Compal Electronics.
Produktene er laget i 
China, Brazil og India og Foxconn har nå planlagt en mega fabrikk i Mexico for å lage iPhone.

Spørsmålet er om Trump lager smutthull for de store Amerikanske selskapene ved innføring av sin tollmur?
Da produktene de lager ikke er laget i USA så unngår de resten av verden sin tollmur mot USA.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (2 minutter siden):

Office har vel aldrig varit speciellt bra men något alla bruker för att alla andra bruker det. 

Microsoft Office produktene var jo bedre en mye annet i sin tid, historien bak produktene er jo interessante og forklarer hvorfor vi er der vi er i dag.

Lenke til kommentar
agvg skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt Linux lenge, startet med Redhat 5.0 i 1998 og droppet Microsoft helt for 15 - 20 år siden.

Har faktisk vært av/på Linux siden slackware 96. Har som regel kjørt det som kom med maskinene   - så ofte windows fordi arbeidsgiver deler ut disse, men alle servere jeg kjører privat har Linux. Har også en del laptoper med linux. Å drive utvikling med Linux er også bedre synes jeg.  Ser null problem for meg å bytte alt til Linux - og jeg kommer nok til å gjøre det så fort MS logrer med halen etter Trump.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, agvg said:

Den dagen spill fungerer optimalt på Linux så er jeg vekke fra Microsoft for alltid, kun det som holder meg igjen. Smålig håp på at Valve fikser det.

Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (13 minutter siden):

Håper Apple kan møte utfordringer på grunn av at de er et Amerikansk selskap, men made in US er de ikke.
Apple lager heller ikke sine produkter selv, de er laget av Foxconn, Pegatron, Wistron and Compal Electronics.
Produktene er laget i 
China, Brazil og India og Foxconn har nå planlagt en mega fabrikk i Mexico for å lage iPhone.

Spørsmålet er om Trump lager smutthull for de store Amerikanske selskapene ved innføring av sin tollmur?
Da produktene de lager ikke er laget i USA så unngår de resten av verden sin tollmur mot USA.

Vel, antagelig må han men i utgangspunktet så er jeg ganske sikker på at målet er og tvinge produksjonen til USA. Han har jo med dette opphevet frihandelsavtalen de hadde i nordamerika, dette vil øke prisene noe voldsomt på mange varer da Mexico er USA sin fabrikk.

Lenke til kommentar
agvg skrev (33 minutter siden):

HMD satte opp en mobilfabrikk i Europa, rett og slett for at kundene skulle ha større sikkerhet, hva som har skjedd med denne fabrikken vites ikke men HMD/Nokia kollapset nok engang, selv noe så strategisk viktig overlever ikke i en verden hvor globalisering er eneste mantra.

https://www.hmd.com/en_ae/press/hmd-begins-manufacturing-5g-smartphones-in-europe

Vet ikke om man kan sammenligne dette med en tid hvor USA er en Putin-alliert. Det setter helt nye digitale krav til Europa. Opprustning vil dreie seg om å sikre hybride mål.

Kan vi eksempelvis leve med starlink-trusler fra USA i en krigssituasjon? Eller hvilket som helst annet produkt som vi har gjort oss avhengig av? Det vil jo ikke fungere!

Endret av Neffi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
LuxFerre skrev (14 minutter siden):

Produktene er laget i 

Alle disse selskapene er taiwanske, dette er også et land som er styrt av nasjonalister som ikke tillater masseinnvandring.
For å få oppholdstillatelse i taiwen så er kravet på lik linje med usa, sør korea og japan at man innehar en ettertraktet ferdighet som de ellers ikke ville finne i landet. Blue collar jobber som de kaller det gir ikke grunnlag for oppholdstillatelse.

De er også veldig opptatt av å ivereta et godt forhold til trump administrasjonen, noe denne artikkelen viser:

https://www.reuters.com/world/taiwan-president-meet-senior-officials-us-tariffs-sources-say-2025-02-14/

For ikke å neve at Taiwan har en homogen befolkning

Lenke til kommentar
22 hours ago, Simen1 said:

Det er ikke bare serverne som må ut av Europa, men også tjenestene. EU har allerede innført noen milde minstekrav til personvern som disse selskapene protesterte vilt mot. Det må stilles flere og strengere krav til blant annet åpenhet om algoritmer, åpne API og i hvert fall innsyn i kildekoder, om ikke fullstendig krav om åpne kildekoder.

Serverne bruker STORE deler av strømmen vår.  Jeg har ikke oversikt over hvor stor, men bare den serverfarmen som blir bygd av Google i år i Skien er beregnet alene til å bruke 6-10% av den norske vannkrafta.   Dette er en sikkerhetsrisiko og stor belastning for det norske samfunnet alene.  Få faenskapen vekk og norske politikere som har latt dette gå igjennom i det minste satt i offentlig gapestokk.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, obygda said:

Tror Apple i likhet med flere andre amerikanske selskap vil oppleve en del utfordringer utenfor landets grenser. Hvem vil kjøpe made in us produkter om man får assosiasjoner med Trump? Tror spesielt europeiske kunder vil kikke på alternative løsninger. 

Noe som nok er grunnen til at usa nå frir til Russland...

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Hvis resten av verden sanksjonerer russland så er jo det vinn-vinn for USA. Da kan jo russland handle med de så det koster etter.

Er nok redd at det bare er vesten som vil følge sanksjonene hvis USA dropper de. Det er frykten for konsekvensen som har holdt andre i sjakk.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (11 timer siden):

Ellers noen som angrer på å ha stemt Trump... #MAGAregrets

Alle angrende MAGA-velgere burde få vist denne hendelsen:

https://www.nbcnews.com/news/us-news/idaho-woman-forcibly-dragged-local-republican-town-hall-private-securi-rcna193477

Svaret de gir på dette vil bli en god indikator på hvor genuin deres anger virkelig er. Spør dem i tillegg hva hvis dette hadde vært en meksikansk innvandrer. Det er helt vilt hvor mange både der borte og her i dette landet som bruker "innvandring" som en catch-all unnskyldning for å unnskylde hva som føkkings helst. Det er visst ingen grense for hvor grusomt og ondsinnet ting kan bli, så lenge noe "blir gjort mot de hersens innvandrerne".

Husk; USA er et land med en befolkning som har, til tross for deres frykt og avsky for "state and government", dyrket politietaten og militæret som rockestjerner og gyldne guder. Jeg sier dette som en som tidligere har levd og åndet for 80-90-talls actionfilmer.

Hadde dette skjedd med en nynazist, hadde konspiteoretikere hylt og ropt "politistat" i alle kriker og kroker. Akkurat som de gjorde da nazister ble arrestert i England fjor sommer for blant annet å ha (les følgende nøye) satt fyr på bygninger med mennesker inni. To uker tidligere, da klimaaktivister ble dømt til 4-5 års fangsel i samme land, var de derimot tause. Kanskje til og med hyllet det.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Alle angrende MAGA-velgere burde få vist denne hendelsen:

https://www.nbcnews.com/news/us-news/idaho-woman-forcibly-dragged-local-republican-town-hall-private-securi-rcna193477

Svaret de gir på dette vil bli en god indikator på hvor genuin deres anger virkelig er. Spør dem i tillegg hva hvis dette hadde vært en meksikansk innvandrer. Det er helt vilt hvor mange både der borte og her i dette landet som bruker "innvandring" som en catch-all unnskyldning for å unnskylde hva som føkkings helst. Det er visst ingen grense for hvor grusomt og ondsinnet ting kan bli, så lenge noe "blir gjort mot de hersens innvandrerne".

Husk; dette er et land som har til tross for folks frykt og avsky for "state and government", dyrket politietaten og militæret som rockestjerner og gyldne guder. Jeg sier dette som en som tidligere har levd og åndet for 80-90-talls actionfilmer.

Hadde dette skjedd med en nynazist, hadde konspiteoretikere hylt og ropt "politistat" i alle kriker og kroker. Akkurat som de gjorde da nazister ble arrestert i England fjor sommer for blant annet å ha (les følgende nøye) satt fyr på bygninger med mennesker inni. To uker tidligere, da klimaaktivister ble dømt til 4-5 års fangsel i samme land, var de derimot tause. Kanskje til og med hyllet det.

Jepp...the known world goes to hell in a handbasket. Mennesket er sin egen værste fiende og fortjener ikke denne planeten.

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (1 time siden):

Den dagen spill fungerer optimalt på Linux så er jeg vekke fra Microsoft for alltid, kun det som holder meg igjen. Smålig håp på at Valve fikser det.

Spørs da hvilke spill du liker å spille, men jeg har brukt Steam på Linux siden Valve lanserte det i 2013.
Var jo selvsagt begrensede spill på Linux i begynnelsen, men det vokste.

Om spill fungerer optimalt beror også litt på hvilken distribusjon man bruker, og HW (NVIDIA har fungert bedre enn Intell og AMD GPUs på Linux). Jeg måtte gå over til å bruke Steam via Flatpak siden min distribusjon ble for "ny" til de fleste gamle spillene.

Nå virker det som mindre spillselskaper velger å lansere native på Linux, men heldigvis har vi Proton som Valve laget over Wine og som fungerer veldig bra på de fleste av Windows-spill.

Men nok avsporing fra Trump. Kan ta Linux spill-diskusjon videre i den Linux-spill tråden.

Lenke til kommentar

Jeg nevnte i Russland/Ukraina-tråden at jeg mistenker at Putin sitter på topp hemmelige statshemmeligheter som stammer fra dassen på Mar-a-Lago, og bruker disse for å presse Tяump. Dette er potensiellt hemmeligheter at øverste klasse. Atomhemmeligheter som ikke engang presidenten selv kan frigjøre (de-classify).

Hva ville konsekvensene blitt hvis dette var tilfellet og det ble kjent?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...