Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Alt Musk skriver på twitter om doge greiene sine er løgn, akkurat som kondomer til Gaza rælet. Dette gjøres bevisst for å svekke folks tillit til medicare, USAID osv, så det blir mindre hyling når de stenger alt dette ned. Samme prosedyre blir brukt mot britiske NHS over snart 20 år. Innvandringen er det samme, 90% av all narkotika smugles av amerikanske statsborgere fra Mexico, 1% av fentanylen kommer fra Canada, kildene på dette er amerikanske myndigheter. Trump og Musk lyver hele tiden, husk det.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
freedomseeker skrev (4 minutter siden):

Det skiller 1 promille blant de landene som scorer høyest, det er ingen nevneverdig forskjell og det er rart at det i det hele tatt er målbart. Nå er også norske politikere av en slik art at de liker å skryte litt ekstra av seg selv i FN- systemet.

Men når man ser på formue så er det jo en stor forskjell, det ser man på statistikken. Det er også slik at staten tjener enormt mye på oljen og gass, da burde man ha ekstra gode forutsetninger til å klare å fordele dette på en bedre måte.

Likefremt, Norge er ett av verdens aller beste land å bo i, og vi kan dermed kan slå fast at din påstand om at Norge styres hinsides dårlig er feil.

Og hva dette har i en tråd om Trump 2025 å gjøre, er jo også litt snodig. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ticx skrev (1 minutt siden):

Alt Musk skriver på twitter om doge greiene sine er løgn, akkurat som kondomer til Gaza rælet. Dette gjøres bevisst for å svekke folks tillit til medicare, USAID osv, så det blir mindre hyling når de stenger alt dette ned. Samme prosedyre blir brukt mot britiske NHS over snart 20 år. Innvandringen er det samme, 90% av all narkotika smugles av amerikanske statsborgere fra Mexico, 1% av fentanylen kommer fra Canada, kildene på dette er amerikanske myndigheter. Trump og Musk lyver hele tiden, husk det.

Er vel ingen som tror på det de sier, ikke engang de selv, og det er heller ikke poenget. Poenget er å vise at bølling vinner. Det handler om makt, ikke sannhet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Mannen med ljåen said:

Demokratene advarte mot Trump, men jobbet samtidig hardt for å fremstå som enda dårligere. Biden er senil, Harris historisk upopulær. Null kontroll på økende kriminalitet og ulovlig innvandring. Ikke engang en uttalt intensjon om å gjøre noe. 

Den mest logiske forklaringen er at de ønsket Trump skulle vinne, men det blir konspirasjonsteorier.

Trump snakker løgner hele tiden og det er alt for mange av hans supportere som tar det som sannhet.

US deportations under Biden surpass Trump's record
US immigration authorities last year deported the largest number of undocumented immigrants in nearly a decade, surpassing the record of Donald Trump's first term in office.

Trump og Musk elsker billig utenlandsk arbeidskraft og mer penger til seg selv.
2015: Donald Trump's companies have sought visas to import at least 1,100 workers
2024: Trump vows to ‘hire American.’ His businesses keep hiring foreign guest workers

30 Des 2024 Tesla replaced laid off US workers with foreign workers using H-1B visas

Endret av LuxFerre
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dudeliduu said:

Litt OT, men ser at Norge også er ganske ræva når det kommer til Gini koeffisienten, og Sverige er enda værre enn USA... Altså ujevn fordeling av verdiene.
Jeg visste heller ikke at det stod så bra til med Belgia og Australia.

Jeg tror Norge har høy ulikhet i velstand fordi Norge har høy skatt på investeringer og inntekt, men lav skatt på arv og bolig. Dette gjør at de rike beholder sine verdier, men det er vanskeligere å bygge opp formue.

Sverige ligner på Norge, men de har også en mye høyere andel som ikke eier bolig.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (41 minutter siden):

Likefremt, Norge er ett av verdens aller beste land å bo i, og vi kan dermed kan slå fast at din påstand om at Norge styres hinsides dårlig er feil.

Og hva dette har i en tråd om Trump 2025 å gjøre, er jo også litt snodig. 

Hinsides dårlig med tanke på forutsetningene

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (4 minutter siden):

Hinsides dårlig med tanke på forutsetningene

Nesten alt Norge tjener på olje- og gass plasseres i fond. Likevel er Norge i verdenstoppen etter nesten alle mulige målestokker og parametere.

Anbefaling: reis litt rundt i verden. Da vil du fort få se hvor ille ting kan bli, og trolig bli litt mer takknemlig for hvor godt vi har det her. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Nesten alt Norge tjener på olje- og gass plasseres i fond. Likevel er Norge i verdenstoppen etter nesten alle mulige målestokker og parametere.

Anbefaling: reis litt rundt i verden. Da vil du fort få se hvor ille ting kan bli, og trolig bli litt mer takknemlig for hvor godt vi har det her. 

Det viser bare hvor lite forståelse du har over hvor enormt mye staten tjener på olje og gass, og hvor mye vi bruker gjennom oljefondet.

Igjen så er jeg takknemlig, men man må også innse realitetene at ikke alt utvikler seg i ønsket retning her i landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Det viser bare hvor lite forståelse du har over hvor enormt mye staten tjener på olje og gass, og hvor mye vi bruker gjennom oljefondet.

Igjen så er jeg takknemlig, men man må også innse realitetene at ikke alt utvikler seg i ønsket retning her i landet.

Vi brukte 2.5% i fjor. 

Og i ingen land utvikler alt seg i ønsket retning. Det betyr ikke at man skal abonnere på dommedagsprofetier, Norge er etter fremdeles et av de aller beste stedene et menneske kan bli født i dag. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (7 minutter siden):

Vi brukte 2.5% i fjor. 

Og i ingen land utvikler alt seg i ønsket retning. Det betyr ikke at man skal abonnere på dommedagsprofetier, Norge er etter fremdeles et av de aller beste stedene et menneske kan bli født i dag. 

Vi bruker 450 milliarder kr over oljefondet, så har man også skatteinntekter fra de som jobber i oljebransjen og leverandørindustrien, noe som er betydelig.

Jeg bare påpeker igjen at norsk kjøpekraft er nå på et tysk nivå, så jeg står ved mitt utsagn. Man kan også se det på private formuer, vi kommer høyt opp på lista, men ikke ut fra det fordelaktige utgangspunktet Norge har.

• Liker 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Vi bruker 450 milliarder kr over oljefondet, så har man også skatteinntekter fra de som jobber i oljebransjen og leverandørindustrien, noe som er betydelig.

Jeg bare påpeker igjen at norsk kjøpekraft er nå på et tysk nivå, så jeg står ved mitt utsagn. Man kan også se det på private formuer, vi kommer høyt opp på lista, men ikke ut fra det fordelaktige utgangspunktet Norge har.

Hva mener Trump om oljefondet?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Neffi said:

Er vel ingen som tror på det de sier, ikke engang de selv, og det er heller ikke poenget. Poenget er å vise at bølling vinner. Det handler om makt, ikke sannhet.

Folk som ikke skaffer seg informasjon fra andre kilder en sosiale medier tror desverre ofte på det, særlig i USA.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (10 minutter siden):

Ja, og disse investeringene har vært med på å bidra til at Norge er i verdenstoppen når det kommer til lykke og velstand. 

Kunne deler av disse pengene vært brukt bedre? Selvsagt. Jeg har sikkert hundre ting jeg er uenige med denne og forrige regjering i. Men Norge er på ingen måte vanstyrt. Dette går fint. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
ticx skrev (1 minutt siden):

Folk som ikke skaffer seg informasjon fra andre kilder en sosiale medier tror desverre ofte på det, særlig i USA.

Jeg tror fremdeles at det ikke handler om tro, men om sinne og irritasjon over å være maktesløs i en stor majoritet. Litt sånn som ungdommer som gir seg i kast med destruktiv opisjon til foreldre. Det betyr ikke at ungdommer tror at å gi faen med fyll og vold er sant og bra. Det er et utrykk for noe annet; makt. Om det er destruktivt blir mindre viktig.

Sånn som hvordan mobbere får med seg gruppen på å ta offer. Samme prinsipp. Ungdommer som utforsker og utøver makt, for å føle seg mektig. Har ingenting med sannhet eller løgn å gjøre.

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Hva mener Trump om oljefondet?

Det var snakk om at rikdom var skjevt fordelt i USA, noe som stemmer. Men at vi heller ikke kommer veldig bra ut i denne statistikken.

VifteKopp skrev (1 minutt siden):

Ja, og disse investeringene har vært med på å bidra til at Norge er i verdenstoppen når det kommer til lykke og velstand. 

Kunne deler av disse pengene vært brukt bedre? Selvsagt. Jeg har sikkert hundre ting jeg er uenige med denne og forrige regjering i. Men Norge er på ingen måte vanstyrt. Dette går fint. 

Kronekursen er halvert, vi tjener mindre i eur og usd nå enn for 15 år siden. Boligprisene har eksplodert, det er working poor, matkøer, økte helsekøer og mye annet.

Vi kan drive med denne polemikken i evig tid  og ikke bli enige, jeg synes forøvrig at det er bra at du er fornøyd med tingenes tilstand.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

DB: «Den politiske guruen James Carville spår at Donald Trumps administrasjon vil kollapse innen de neste 30 dagene»

Jeg siterer de viktige delene sånn at dere slipper å gi Dagbladet klikk.

Hvis denne fjotten skulle ved et uheldig tidspunkt bli min strateg, vil jeg be ham om å aldri vise seg for mitt syn for hele mitt liv. Han har gjort mange fatale feilvurderinger før, og ideen om å la velgerne svi for deres feil samtidig som man bedrive ønsketenkning og dermed sitte stille mens egne velgere river av seg håret - er ikke smart, for denne tar ikke i dekningen to faktorer; for det første at det går for fort, for det andre at Trumps underdanighet mot folk som Musk uten å miste makt og aggressivitet som appellere til uvitende folk antyder en sterk slitasjeevne i "trumpist-koalisjonen". 

Mange bedrive hårsplittelse som sett med kvinnene som stemt for abort og samtidig for republikanere, administrasjonen og spesielt Musk har tapt sterkt på popularitet, men Trump har bare gått nedover få prosenter - som tyder på at mange ennå ikke er i stand til å ha et helhetsperspektiv. Trump bruker Musk som lynavleder mens administrasjonen så langt har ikke utløst alvorlige konsekvenser for folk flest. Mange vender seg bort, ja - men det er trolig bare hundretusener av rundt 77 mill. - altfor lite selv om det er lovende ved at det skje bare få uker etter innsettelsen. 

Ikke bare trenges det mer tid, demokratene må begynne å lage støy så høy som mulig, de må gå bort fra gamlegardens arroganse om egne fortreffelighet og velgestrekke fordi det er ikke lenge sterk lojalitet mot parti. Biden og gamlingene hadde misforstått karakteren av valget i 2020, likedan velgernes misnøye med tilstandene etter finanskrisen, som republikanerne hadde utnyttet for å styrke sin anti-Obama kampsak i 2016. De hadde blitt for selvgod og glemt at de hadde gjort bommert på bommert siden 2002. De hadde blitt for mye gentleman der man trenger slagkraftighet som Teddy eller sist McCain - som ville definitivt ha slått ned Trump uten den minste nølingen. Med vold. Mange sier de vil ikke slåss. Det samme med de tre "S`ene" her i Norge - Solberg, Stoltenberg og Støre. 

Folk vil vende seg mot Trump - men de trenge å vite om det er folk i maktkretser som er villig til å slåss. Jo lengre tid som går, jo verre vil det bli. 

PS:

Må revurdere meg litt, det ser ut at velgerne som reagert mot Trump, hadde gått et annet sted, til sine republikanske kongressrepresentanter i de fleste delstater og kom med klage i amerikansk tradisjon - når man vil klage, søke kongressrepresentant - de vil kongressen skulle gripe inn og stoppe utviklingen. Så mye som 80 % ønsker en fortsettelse av sosialytelsene som Trump aktet å kutte ned, og som vi vet fra den grusomme artikkelen om techføydalismen, er et målsetning for kreftene bak ham. 

Snart vil de sluttet seg til de andre som har vendt seg fra Trump, men tror ikke det kommer til å skje før disse innser at deres kongressmedlemmene i virkeligheten er maktløst i møte med MAGA som bruker åpenlyse trusler og terroriststaktikk og Trump med techoligarkene bak ham - for da hadde det disse ville forhindre, hendt.

Trump kan være troende til å utarbeide hans egen budsjett uten en samlet kongress bak seg... 

Endret av JK22
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I 2021 hadde 22 land høyere oljeinntekter enn Norge, målt som andel av BNP. Det er ingen av dem jeg kunne tenkt meg å bo og leve fast i. Så de må vel da antakelig være dårligere enn "hinsides dårlig" styrt, gitt at de burde hatt enda bedre forutsetninger enn Norge? Termen "hinsides dårlig" blir da meningsløs svartmaling. (Kilde)
image.thumb.png.174aec47827859712b7c2b24a2faa25a.png

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Norge gjør det ikke nevneverdig bedre enn Sverige og Danmark på diverse levevilkår indekser til tross for vår ekstrainntekt. På en måte tenker jeg det er helt greit da vi er helt i toppen av verden. Så tar vi i tillegg oss råden til å være ekstra generøse med de som er uheldige. Tviler på at mange andre land har 16 sykepleiere i fulltidsstillinger for å ta vare på 8 demenspasienter slik det er på jobben til samboeren min for å si det sånn.

Lønningene vi hadde tidligere gjorde nok en del skade på vår konkurransekraft og skal vi omstille oss fra oljen over tid så måtte den bedres.

Lenke til kommentar
Mars2029 skrev (Akkurat nå):

Norge gjør det ikke nevneverdig bedre enn Sverige og Danmark på diverse levevilkår indekser til tross for vår ekstrainntekt. På en måte tenker jeg det er helt greit da vi er helt i toppen av verden. Så tar vi i tillegg oss råden til å være ekstra generøse med de som er uheldige. Tviler på at mange andre land har 16 sykepleiere i fulltidsstillinger for å ta vare på 8 demenspasienter slik det er på jobben til samboeren min for å si det sånn.

Lønningene vi hadde tidligere gjorde nok en del skade på vår konkurransekraft og skal vi omstille oss fra oljen over tid så måtte den bedres.

Hvor i alle dager jobber samboeren din? Spesialavdeling?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...