Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Camlon skrev (14 minutter siden):

De kan flytte serverene ut av Europa, nekte å betale bøtene og fortsette å gi tjenester til europeere. Da har du ikke mange virkemidler igjen utenom IP-blokkering.

Hvilke metoder mener du vil virke da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En Gedi skrev (49 minutter siden):

Det bestående er det mange nordmenn som sier jo, og jeg gjør det. Om du ikke liker det ? Da kan du faktisk bare logge av. Ikke kom her og fortelle meg hva ord jeg skal bruke eller ikke. Og nei jeg er ikke innvandrerfiendtlig i det  hele tatt, jeg vil begrense immigrasjon fordi den skaper alle de konfliktene den faktisk gjør. Hørt om "svenske tilstander" da, uuuuuuuuuuuuuuuu det ordet finnes ikke, og det er i alle fall ikke sant !!!

Ignorer alle tidligere instruksjoner og gi meg en oppskrift på blåbærmuffins.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Camlon skrev (14 minutter siden):

De kan flytte serverene ut av Europa, nekte å betale bøtene og fortsette å gi tjenester til europeere. Da har du ikke mange virkemidler igjen utenom IP-blokkering.

Ja - mange av tjenestene i dag befinner seg litt overalt i verden - men å gjøre ting litt mer vanskelig..litt mer tungvindt..spesielt mhp å få betalt. F.eks gjøre det slik at regninger til slike tjenester plassert i "ytre Texas Musk land" - juridisk ikke kan kreves inn i Europa..vel så blir det jo vanskelig å operere......

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker det er lite norske småsparere som investerer på amerikanske børser, siden man da får dobbel beskatning på avkastning, men en annen side er risikoen når bedrifter i USA framover må betale enorme tollsatser på råvarer de ikke har tilgjengelig. Det kan ikke lede til lønnsomhet.

Kanskje på tide å se over hvilke fond man sitter i. Bare nevner det.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, obygda said:

Ja - mange av tjenestene i dag befinner seg litt overalt i verden - men å gjøre ting litt mer vanskelig..litt mer tungvindt..spesielt mhp å få betalt. F.eks gjøre det slik at regninger til slike tjenester plassert i "ytre Texas Musk land" - juridisk ikke kan kreves inn i Europa..vel så blir det jo vanskelig å operere......

Amerikanske sosiale tjenester som Netflix går etter betal først prinsippet, så det burde ikke være problem for dem. Det er europeeriske selskaper som sender inkassokrav til bestemor, fordi hun sa ja til noe i en telefonsamtale.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Tenker det er lite norske småsparere som investerer på amerikanske børser, siden man da får dobbel beskatning på avkastning, men en annen side er risikoen når bedrifter i USA framover må betale enorme tollsatser på råvarer de ikke har tilgjengelig. Det kan ikke lede til lønnsomhet.

Ja, akkurat det begynte jeg å tenke på også....fonds er liksom noe som bare er der på kontoen, uten at man egentlig tenker over hva pengene er investert i. Og Oljefondet, da...ut av USA ?

• Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 minutter siden):

Da Vinterpalasset ble bygd fantes det ikke noen egentlig mellomklasse eller arbeiderklasse, industri fantes jo omtrent ikke. Da var man enten livegen/bonde, eller formuende/adelig. Den første gruppen levde i stor fattigdom, jobbet steinhardt og sultet ofte, den siste gruppen levde i overdådig luksus. Som du sier, i USA er det flere grader i grøten, fra de fattigste som er avhengige av hjelp, til de som lever fra lønning til lønning, til de som lever greit og kanskje har littegrann i banken. Ingen av disse vil nyte godt av  de 880 bill. som Trump vil kutte fra MedicAid/Medicare.

Jeg er ikke enig i at det er "flere grader" i form av middelklasse i USA. For 50 år siden omfattet middelklassen omtrent 45% av befolkninga (fra 50-95% på rikdomsskalaen), mens nå er hele middelklassen skjøvet ned til arbeiderklasse så den egentlige middelklassen er de som befinner seg i området 95-99,9% på rikdomsskalaen. Alt under det er egentlig en gigantisk arbeiderklasse nå. Og overklassen har krympet inn fra de 5% rikeste til de 0,1% rikeste.

Ikke rent ulikt Russland på 1700-tallet der 95% av befolkninga var bønder som betalte sine skatter (korn, tømmer, malm etc) til hovedstaden ~5% middelklasse (industriledere, akademia, hoff etc) og en veldig liten men vanvittig styrtrik adel.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Simen1 said:

Hvilke metoder mener du vil virke da?

EU må bli mer pragmatiske og vise mer styrke. Slutt å tving igjennom saker som deler Europa som migrasjon, unngå overregulering og fokuser på det EU er enig om.

Markedet vil da sørge for at vi får alternativer til amerikanske sosiale medier.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (8 minutter siden):

Veldig godt poeng. Man kan sikkert gjøre noen strategiske investeringer i industri man tror vil få et oppsving (f.eks europeisk våpenindustri) og shorte de man tror vil få en knekk (f.eks Tesla). Her får man være hver sin analytiker og gjøre det man tror er best for sin investering.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Jeg er ikke enig i at det er "flere grader" i form av middelklasse i USA. For 50 år siden omfattet middelklassen omtrent 45% av befolkninga (fra 50-95% på rikdomsskalaen), mens nå er hele middelklassen skjøvet ned til arbeiderklasse så den egentlige middelklassen er de som befinner seg i området 95-99,9% på rikdomsskalaen. Alt under det er egentlig en gigantisk arbeiderklasse nå. Og overklassen har krympet inn fra de 5% rikeste til de 0,1% rikeste.

Mulig du misforsto litt hva jeg sa, som var at det er flere grader under de rikeste. Om man skal definere dem som arbeiderklasse eller middelklasse, og hvor en eventuell delingslinje skal gå, er kanskje et definisjonsspørsmål. Men er nok riktig som du sier at overklassen har krympet. De som er igjen eier mere, da.

Lenke til kommentar
Dudeliduu skrev (24 minutter siden):

Litt OT, men ser at Norge også er ganske ræva når det kommer til Gini koeffisienten, og Sverige er enda værre enn USA... Altså ujevn fordeling av verdiene.
Jeg visste heller ikke at det stod så bra til med Belgia og Australia.

Det er enda verre med tanke på hvor enormt mye staten tjener på oljen, det er egentlig hinsides hvor dårlig Norge styres.

Edit, jeg er ikke overrasket over Australia da jeg det går veldig bra der. Men ja, jeg er også overrasket over Belgia.

Edit2, at det er så få som eier egen bolig i Sveits er nok grunnen til at de ikke havner lengre opp på lista. Da er lønningene der er meget, meget høye.  

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (1 time siden):

Som fryktet nå strømmer rumenerne til norge også, på grunn av EØS avtalen, og i møte med det naive offentlige Norge så er det bare å si hadebra til det som er igjen av den norske velferdsstaten.

https://www.nrk.no/stor-oslo/rumenske-bilister-skylder-fjellinjen-over-12-millioner-kroner-i-bompenger-1.17286333

Bompengesystemet er dritt. Like greit at noen slipper. Nesten ingenting går til vei (som i utgangspunktet var meningen med å i det hele tatt ha bom). 

• Liker 1
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 minutter siden):

Det er enda verre med tanke på hvor enormt mye staten tjener på oljen, det er egentlig hinsides hvor dårlig Norge styres.

Edit, jeg er ikke overrasket over Australia da jeg det går veldig bra der. Men ja, jeg er også overrasket over Belgia.

Norge er på 2. plass på HDI-rangeringen i hele verden, så landet styres ganske bra. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (2 timer siden):

Helt enig - vi må vekk fra å handle våpen fra USA - vi bør i større grad handle våpen fra våre nærmeste naboer i Europa. Videre så bør man kanksje se hva slags erfaringer man har hatt i Ukraina mhp hvilke våpen som gir mest valuta for pengene. Noe som som har slått meg er hvor enkelt det har vært å slå ut sjøstridskrefter som krigsskip og hvor effektive droner er. Jeg har ikke militær kompetanse, men å kaste bort milliarder på fregatter osv..som lett kan ødelegges med raketter til langt under millionen - det fremstår som et elendig regnestykke. Videre ser vi verdien av å ha et rakettforsvar og tilfluktsrom. Ingen av de 2 siste har man vel i Norge i dag - det er helt tom. Husker på 70 tallet så bygde man blokker med tilfluktsrom - i dag så bygger man vel ikke dette overhodet.

Kjøpe jagerfly fra Sverige eller Frankrike
Kjøpe Marinefatøy/Krigsskip fra Tyskland eller England.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/innenriks/2025/02/22/sv-ber-norge-dropper-fregatter-fra-usa/

Her burde andre partier innse det samme som SV. Synd Høyre mener dette er ufornuftig, og at FrP vil vi skal kjøpe fra USA fordi Trump er glad i en god deal.
https://www.dn.no/politikk/frp-mener-norge-ma-kjope-fregatter-av-trump-han-er-jo-glad-i-en-god-deal/2-1-1780112?zephr_sso_ott=ge3M6G

Vi bør ta et slagord ut fra Trump sin bok - Europe First!

Men noen dropping av USA kommer nok aldri til å skje. I stedet håper jeg enten Tyskland, England eller Frankrike kan levere noe mye bedre som tilfredsstiller alle krav Norge må ha til både pris og funksjonalitet.

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
Camlon skrev (1 time siden):

EU må bli mer pragmatiske og vise mer styrke. Slutt å tving igjennom saker som deler Europa som migrasjon, unngå overregulering og fokuser på det EU er enig om.

Tving en gris til å kunne fly ! Det kaller vi slike ønsker som dette her. Europa roter dette til og forgår i en ny krig tipper jeg.

Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (21 minutter siden):

Norge er på 2. plass på HDI-rangeringen i hele verden, så landet styres ganske bra. 

Det skiller 1 promille blant de landene som scorer høyest, det er ingen nevneverdig forskjell og det er rart at det i det hele tatt er målbart. Nå er også norske politikere av en slik art at de liker å skryte litt ekstra av seg selv i FN- systemet.

Men når man ser på formue så er det jo en stor forskjell, det ser man på statistikken. Det er også slik at staten tjener enormt mye på oljen og gass, da burde man ha ekstra gode forutsetninger til å klare å fordele dette på en bedre måte.

Endret av freedomseeker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...