Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Mulligan skrev (24 minutter siden):

Det kan han vel?
Han kan også bli president igjen på flere måter.

Her glemte du nok noen scenarioer ? Hvis ikke Trump blir tøylet ASAP, har han god tid på seg  til å gjøre de endringene som trengs for at han fortsetter som president (hvis han fremdeles er i live om 4 år) :

Avskaffe valg (noe han har antydet)

Fjerne klausulen som sier at 2 presidentperioder er nok. Det er jo han som bestemmer/tolker loven.

Fjerne The Constitution og erstatte den med sin egen versjon.

Han kan ordne det slik at alle disse scenarioene vil være "lovlige" fordi han er eneveldig. Med domstolene og Høyesterett i lomma (som jeg antar) vil protyester være too late and too little.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Camlon skrev (3 minutter siden):

Om Europa prøver å blokkere alle amerikanske og kinesiske sosiale platformer så kommer folk til å bruke VPN og hvis du prøver å forby VPN-er, så blir vi som Kina.

Du må huske på at den største aktive brukergruppa av facebook er kvinner på 50-60+. Det er en bestemorside og deres barn føler seg av og til forpliktet til å gi bestemødrene sin ukentlige heroindose i form av babybilder. Veldig få i denne store brukergruppa har hørt om VPN. Det vil si at den kritiske massen går ned og antagelig passerer en kritisk grense, der frafallet bare aksellererer. Det finnes Europeiske alternativer som f.eks norske Hudd. Der slipper man algoritmer som fremmer høyreekstrem propaganda og en vegg av reklame blant annet. Det er enklere å bare laste ned den appen og fortsette der man slapp fra FB, enn å sette seg inn i hva VPN er for noe, betale for en ok VPN-tjeneste eller få en dårlig gratis en osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
liquidsquid skrev (53 minutter siden):

Det er ingen nordmenn som sier "det bestående". Antar du har oversatt "the establishment" direkte fra et annet språk? 

Til å være så innvandringsfiendtlig som du fremstår, så burde du vende litt fokus innad og ordne opp i dine egne norskkunnskaper først.

Det bestående er det mange nordmenn som sier jo, og jeg gjør det. Om du ikke liker det ? Da kan du faktisk bare logge av. Ikke kom her og fortelle meg hva ord jeg skal bruke eller ikke. Og nei jeg er ikke innvandrerfiendtlig i det  hele tatt, jeg vil begrense immigrasjon fordi den skaper alle de konfliktene den faktisk gjør. Hørt om "svenske tilstander" da, uuuuuuuuuuuuuuuu det ordet finnes ikke, og det er i alle fall ikke sant !!!

Endret av En Gedi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (11 minutter siden):

Om Europa prøver å blokkere alle amerikanske og kinesiske sosiale platformer så kommer folk til å bruke VPN og hvis du prøver å forby VPN-er, så blir vi som Kina.

Jeg tror også det blir vanskelig/umulig å forby. Anbefaler heller alle å bruke forbrukermakten sin: 

https://european-alternatives.eu/alternatives-to Denne nettsiden hjelper deg å finne europeiske alternativer til Amerikanske digitale tjenester. 

Jeg har allerede begynt jobben. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

DB: «Den politiske guruen James Carville spår at Donald Trumps administrasjon vil kollapse innen de neste 30 dagene»

Jeg siterer de viktige delene sånn at dere slipper å gi Dagbladet klikk.

Sitat

• Carville mener at Trumps popularitet synker dramatisk, og at republikanerne snart vil være lammet i Kongressen.
  • Trumps popularitet har sunket viser fersk meningsmåling. 

Sammendraget er laget av ChatGPT og godkjent av Dagbladet.

- Det jeg har sagt veldig åpent, er at demokrater «må spille død». Dette er i ferd med å kollapse. De (republikanske aktivister) er faktisk verre enn ubrukelige, de er skadelige. Og de lærer seg aldri å holde kjeft. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Simen1 said:

Du må huske på at den største aktive brukergruppa av facebook er kvinner på 50-60+. Det er en bestemorside og deres barn føler seg av og til forpliktet til å gi bestemødrene sin ukentlige heroindose i form av babybilder. Veldig få i denne store brukergruppa har hørt om VPN. Det vil si at den kritiske massen går ned og antagelig passerer en kritisk grense, der frafallet bare aksellererer. Det finnes Europeiske alternativer som f.eks norske Hudd. Der slipper man algoritmer som fremmer høyreekstrem propaganda og en vegg av reklame blant annet. Det er enklere å bare laste ned den appen og fortsette der man slapp fra FB, enn å sette seg inn i hva VPN er for noe, betale for en ok VPN-tjeneste eller få en dårlig gratis en osv.

De trenger ikke å hørt om VPN. Opera har innebygget VPN og skulle Europa go nuclear så får vi nok X-VPN, Google VPN og Meta VPN. Sosiale medier blir også brukt av alle aldere og svært få er interessert i å miste alt de har og bytte til Hudd. Da vil selv en 70-år gammel bestemor spørre barnebarnet om hjelp.

I Kina må man betale for en VPN-tjeneste, men det er fordi myndighetene konstant blokkerer VPN-er sin IP-addresser og da må en god tjeneste rotere IP-addresser. Det vil ikke være nødvendig i Europa om vi ikke også forbyr VPN.

Det er derfor en svært dårlig ide å IP-blokkere amerikanske sosiale medier.

Endret av Camlon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (3 timer siden):

Da burde jo Trump's budsjett for å kutte 880 bill. fra MedicAid/Medicare få folk til å protestere. Får han dette igjennom er det fare for at de som sliter mest fra før vil miste all mulighet for sykehusbehandling. Og mannen i gata får jo ikke ett øre av disse pengene, alt er øremerket til skattelettelser for oligarkene. Demokratene må sørge for at folk flest forstår dette, at det vil ramme dem uansett hvem de stemte på. Spørsmålet er om demokratene kan få med seg et par GOP-stemmer i morgen for å stoppe dette. Tenker jeg skal se på den avstemningen fra kongressen i morgen, ja...

Jeg kom til å huske en historie: Når den russiske tsar-familien bygget vinterpalasset på 1700-tallet, så gikk opp mot 50% av russlands ressurser med til byggingen. Det var enorme ressurser som gikk med til å produsere byggematerialer, alt gull og kunstverk. Det er beregnet at 200 000 arbeidere døde under byggingen.

Så kan vi tenke på dagens situasjon i USA, der de 3 rikeste personene har større rikdommer enn den 50% fattigste delen av landet, 170 millioner mennesker. Omfordelingsproblemet kan sammenlignes med vinterpalasets byggeperiode der millioner på millioner levde i fattigdom og jobbet lange harde dager for å overleve. Omfordelingsproblemet i USA gjelder ikke bare de 50% fattigste og de 3 rikeste personene, men også de 49,999999% i mellom.

• Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

DB: «Den politiske guruen James Carville spår at Donald Trumps administrasjon vil kollapse innen de neste 30 dagene»

Jeg siterer de viktige delene sånn at dere slipper å gi Dagbladet klikk.

Carville mener at Trumps popularitet synker dramatisk, og at republikanerne snart vil være lammet i Kongressen.

Screenshot2025-02-24133101.png.b41f463b056fdead81e0734ad55363bb.png

https://projects.fivethirtyeight.com/polls/favorability/donald-trump/

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (2 timer siden):

En farlig lek med ilden, de samme partiene kjører den samme politikken over enda flere år, bare at nå har de ikke USA i ryggen lenger. Det kan gå enda fortere mot avgrunnen. Hva gjør Tyskere flest da tror du ? Blir med dere ned i avgrunnen ? Tipper de hopper av når de ser det går til helvete i hopetall. Og da har ADF de i sin fold. Dere lærer aldri. Det gjør ingen sosialister. Fordi det er religionen deres.

Du greier fortsatt ikke ta inn over deg at 80 % av tyskerne IKKE stemte på AfD.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Det er derfor en svært dårlig ide å IP-blokkere amerikanske sosiale medier.

IP-blokkere? Det er nå bare en av flere måter å gjøre det på. Å operere inn i Europa vil utløse krav om å følge Europeiske lover og da må de enten rette seg etter det eller risikere enorme bøter. Å operere inn i Europa kan gjøres med eller uten VPN.

Dessuten trenger dette ikke gjøres som en bombe over natta, men via gradvis økende krav til disse plattformene.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Simen1 said:

IP-blokkere? Det er nå bare en av flere måter å gjøre det på. Å operere inn i Europa vil utløse krav om å følge Europeiske lover og da må de enten rette seg etter det eller risikere enorme bøter. Å operere inn i Europa kan gjøres med eller uten VPN.

Dessuten trenger dette ikke gjøres som en bombe over natta, men via gradvis økende krav til disse plattformene.

De kan flytte serverene ut av Europa, nekte å betale bøtene og fortsette å gi tjenester til europeere. Da har du ikke mange virkemidler igjen utenom IP-blokkering.

Lenke til kommentar
Camlon skrev (49 minutter siden):

-så blir vi som Kina og Russland.

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (38 minutter siden):

Det bestående er det mange nordmenn som sier jo, og jeg gjør det. Om du ikke liker det ? Da kan du faktisk bare logge av. Ikke kom her og fortelle meg hva ord jeg skal bruke eller ikke. Og nei jeg er ikke innvandrerfiendtlig i det  hele tatt, jeg vil begrense immigrasjon fordi den skaper alle de konfliktene den faktisk gjør. Hørt om "svenske tilstander" da, uuuuuuuuuuuuuuuu det ordet finnes ikke, og det er i alle fall ikke sant !!!

Det er fortsatt så dårlig språk at jeg tviler på at du er norsk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (25 minutter siden):

Vel, en av grunnene til at Europa er så svake på sosiale media var jo ideen om og beskytte gammelmedia, aviser, bøker og lignende mot ufin konkurranse fra det fæle, anglofile  internett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Camlon skrev (55 minutter siden):

Nei - jeg snakker ikke om å blokkere tjenestene. Om folk vil bruke VPN for å få tilgang til at USA kan samle informasjon om deg - så for all del. Men jeg mener at tjenestene i Europa skal være åpne og transparente. Og dersom man som utelandsk aktør ikke vil operere under disse reglene så får må man nesten betale for tjenesten direkte til USA eller hvor nå de enn befinner seg. Mao gjøre det litt mer kronglete for dem å operere på en måte som bryter reglene man har i Europa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Jeg kom til å huske en historie: Når den russiske tsar-familien bygget vinterpalasset på 1700-tallet, så gikk opp mot 50% av russlands ressurser med til byggingen. Det var enorme ressurser som gikk med til å produsere byggematerialer, alt gull og kunstverk. Det er beregnet at 200 000 arbeidere døde under byggingen.

Så kan vi tenke på dagens situasjon i USA, der de 3 rikeste personene har større rikdommer enn den 50% fattigste delen av landet, 170 millioner mennesker. Omfordelingsproblemet kan sammenlignes med vinterpalasets byggeperiode der millioner på millioner levde i fattigdom og jobbet lange harde dager for å overleve. Omfordelingsproblemet i USA gjelder ikke bare de 50% fattigste og de 3 rikeste personene, men også de 49,999999% i mellom.

Da Vinterpalasset ble bygd fantes det ikke noen egentlig mellomklasse eller arbeiderklasse, industri fantes jo omtrent ikke. Da var man enten livegen/bonde, eller formuende/adelig. Den første gruppen levde i stor fattigdom, jobbet steinhardt og sultet ofte, den siste gruppen levde i overdådig luksus. Som du sier, i USA er det flere grader i grøten, fra de fattigste som er avhengige av hjelp, til de som lever fra lønning til lønning, til de som lever greit og kanskje har littegrann i banken. Ingen av disse vil nyte godt av  de 880 bill. som Trump vil kutte fra MedicAid/Medicare.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (47 minutter siden):

Dårlig norsk bruker du i alle fall.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...