Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (14 minutter siden):

https://youtu.be/F9gCyRkpPe8?si=bjpfUXAo6rf4djfP

Lurer litt på hvorfor denne innrømmelsen får så lite oppmerksomhet? Innrømmer jo basically valgfusk. 

Det er vel slik Trump har sagt at han kan skyte en person på åpen gate og slippe unna med det.

Spørsmålet er vel hvor lenge Trump og Musk kan hamre løs på det offentlige USA før det går galt.

Nå har vel Trump utnevnt en ny visedirektør for FBI også :

image.thumb.png.2382e7450f721512bc5b4d753ad40e52.png

Jeg kan ikke fatte at Trump ikke får mer pepper av den vanlige amerikaner - at det ikke ender i voldsomme opptøyer og nærmest borgerkrigstilstander. 

Slik jeg ser det så driver Musk å demonterer alle offentlige organer i USA - det kan da aldri gå bra over tid? Før eller siden må det jo ende i en eller annen konflikt?

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Republikanerne vil kutte $880 Billion fra Medicare og Medicaid for å sponse skattelettelser for de 1% rikeste i USA

Sitat

I don't think this is the first time Trump has promised to love and cherish someone or something and then has immediately cheated on that commitment.  And he's doing it again, literally just hours after he said he would love and cherish Medicaid...  It's a lie, it's a total sham... (5:05 min ut i videoen under)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (16 minutter siden):

Republikanerne vil kutte $880 Billion fra Medicare og Medicaid for å sponse skattelettelser for de 1% rikeste i USA

Jeg vet ikke hva resten av leserene tenker, men jeg synes denne representanten virket litt tafatt og veik. Uten å gå inn på sakens kjerne så fremstår jo demokratene som ganske evneveike og lite pro-aktive mhp å bekjempe Trump sin politikk. De inspirerer ikke motstanderene av Trump sin politikk til å stå opp og si ifra. De sitter å babler om en avstemning i mars osv..det er så lite guts og vilje blant demokratene til faktisk gjøre motstand at det er skremmende. Mens høyrevridde og Trump hyler : fight,fight,fight...sitter demokratene stille bak pultene sine og forteller hvor galt er det Trump administrasjonen gjør, hvor ulovlig det Musk driver med er osv...men de gjør jo ingenting selv...Det virker som de sitter der og venter på at stormen skal gå over om 4 år.....

• Liker 1
Lenke til kommentar

@obygda Synes han hadde ganske slagkraftige argument.  Men det koker jo ned til om folket/velgerne vil forholde seg stille eller ei...  Trump er på god vei til å politisere militæret, noe som er nødvendig å kunne bruke som maktmiddel/mottrekk om velgerne vil protestere mer enn de gjør idag.

Må også huske på at mange i USA i lavere middelklasse (type lærerlønning, butikk-ansatt etc) må ha to jobber for å få det til å gå rundt.  Lån skal betales for å ikke bli hjemløs, enkle undersøkelser eller operasjoner på sykehus koster fort $10 000 selv med Medicaid og Affordable Care Act  (vi vet m.a.o. ikke hvor godt vi har det med offentlig helsevesen).  Slikt teller nok også inn på viljen og muligheten til å f.eks. demonstrere.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på igår om det finnes Europeiske alternativ til betalingstjenester a la Visa ?  

Visa samarbeider jo med Musk ift betalingstjeneste på X.  Ellers har vi Apple Pay, Google Pay, PayPal, Meta Pay. Men finnes vel p.t. ikke noe godt alternativ utover Vipps som blir en delvis løsning i Norge og noen få land.  Veldig mye er USA løsninger/produkter som kan gi Russland en gavepakke av etterretning via innsyn FBI/CIA/NSA har.

Om USA samarbeider med  Russland kan vi vinke farvel til konfidensialitet - og det vil åpne for målrettede angrep.

• Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (15 minutter siden):

@obygda Synes han hadde ganske slagkraftige argument.  Men det koker jo ned til om folket/velgerne vil forholde seg stille eller ei...  Trump er på god vei til å politisere militæret, noe som er nødvendig å kunne bruke som maktmiddel/mottrekk om velgerne vil protestere mer enn de gjør idag.

Må også huske på at mange i USA i lavere middelklasse (type lærerlønning, butikk-ansatt etc) må ha to jobber for å få det til å gå rundt.  Lån skal betales for å ikke bli hjemløs, enkle undersøkelser eller operasjoner på sykehus koster fort $10 000 selv med Medicaid og Affordable Care Act  (vi vet m.a.o. ikke hvor godt vi har det med offentlig helsevesen).  Slikt teller nok også inn på viljen og muligheten til å f.eks. demonstrere.

Skal ikke si han imot mhp argumentene, men det er den manglende viljen til faktisk GJØRE noe. F.eks hvorfor ikke arrangere en fredelig protest? Dersom man kan samle en million i Washington så vil det jo bli en del oppmerksomhet.  Jeg mener at jeg ser en passivitet blant demokrater og dets støttespillere

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (4 minutter siden):

@obygda Må også huske på at mange i USA i lavere middelklasse (type lærerlønning, butikk-ansatt etc) må ha to jobber for å få det til å gå rundt.  Lån skal betales for å ikke bli hjemløs, enkle undersøkelser eller operasjoner på sykehus koster fort $10 000 selv med Medicaid og Affordable Care Act  (vi vet m.a.o. ikke hvor godt vi har det med offentlig helsevesen).  Slikt teller nok også inn på viljen og muligheten til å f.eks. demonstrere.

Da burde jo Trump's budsjett for å kutte 880 bill. fra MedicAid/Medicare få folk til å protestere. Får han dette igjennom er det fare for at de som sliter mest fra før vil miste all mulighet for sykehusbehandling. Og mannen i gata får jo ikke ett øre av disse pengene, alt er øremerket til skattelettelser for oligarkene. Demokratene må sørge for at folk flest forstår dette, at det vil ramme dem uansett hvem de stemte på. Spørsmålet er om demokratene kan få med seg et par GOP-stemmer i morgen for å stoppe dette. Tenker jeg skal se på den avstemningen fra kongressen i morgen, ja...

• Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Da burde jo Trump's budsjett for å kutte 880 bill. fra MedicAid/Medicare få folk til å protestere. Får han dette igjennom er det fare for at de som sliter mest fra før vil miste all mulighet for sykehusbehandling. Og mannen i gata får jo ikke ett øre av disse pengene, alt er øremerket til skattelettelser for oligarkene. Demokratene må sørge for at folk flest forstår dette, at det vil ramme dem uansett hvem de stemte på. Spørsmålet er om demokratene kan få med seg et par GOP-stemmer i morgen for å stoppe dette. Tenker jeg skal se på den avstemningen fra kongressen i morgen, ja...

Helt enig - man må nå ut til Trump velgerene også. Mange sitter der og er ensidig opptatt av f.eks innvandring. De ser ikke at det som skjer er i ferd med å treffe dem, men stoler helt på hva de ser på som Guds utsendte. Det ser vi jo her inne i debatten også - folk som støtter Trump er enten ensidig opptatt av innvandring eller store offentlige budsjetter (som i realiteten ikke er så store mhp folketallet).  Mange er nok blinde før det treffer dem - og selv da vil jo mange skylde på Biden eller noen andre _ og ikke Trump...eller Muskegutten.

Jeg tror mange Trump velgere rett og slett er veldig korttenkte og legger skylden på alle problemer på den forrige adminstrasjonen og tror Trump er deres redningsmann - men der kan de jo ta skammelig feil........

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Det er vel slik Trump har sagt at han kan skyte en person på åpen gate og slippe unna med det.

Spørsmålet er vel hvor lenge Trump og Musk kan hamre løs på det offentlige USA før det går galt.

Nå har vel Trump utnevnt en ny visedirektør for FBI også :

image.thumb.png.2382e7450f721512bc5b4d753ad40e52.png

Jeg kan ikke fatte at Trump ikke får mer pepper av den vanlige amerikaner - at det ikke ender i voldsomme opptøyer og nærmest borgerkrigstilstander. 

Slik jeg ser det så driver Musk å demonterer alle offentlige organer i USA - det kan da aldri gå bra over tid? Før eller siden må det jo ende i en eller annen konflikt?

Stor fare for at Trump gjør noen fatale feil når kontroversielle beslutninger tas i et rasende tempo uten demokratisk kontroll

Lenke til kommentar

Men ting vil skje veldig fort hvis folk mister matlappene, Medicare og andre velferdstjenester. De fattigste statene har gjerne mange republikanske velgere, de statene er avhengig av statlige overføringer, milliarderene er ikke spesielt populær for og si det pent så ett slikt tiltak for og finansiere skattelette til de aller rikeste kommer til og bli døden for støtten til Trump. Hvis det som legges ut på YouTube er sant  så begynner velgerne og bli veldig opprørte, hvis de tar enda mer fra folk så tror jeg neppe endel av disse representantene tør og reise hjem til sin delstat i frykt for liv og helse.

Endret av agvg
  • Liker 3
Lenke til kommentar
agvg skrev (2 minutter siden):

Men ting vil skje veldig fort hvis folk mister matlappene, Medicare og andre velferdstjenester. De fattigste staten har gjerne mange republikanske velgere, de statene er avhengig av statlige overføringer, milliarderene er ikke spesielt populær for og si det pent så ett slikt tiltak for og finansiere skattelette til de aller rikeste kommer til og bli døden for støtten til Trump. Hvis det som legges ut på YouTube er sant  så begynner velgerne og bli veldig opprørte, hvis de tar enda mer fra folk så tror jeg neppe endel av disse representantene tør og reise hjem til sin delstat i frykt for liv og helse.

Uroligheter treffer også de rikeste - de vil fort føle seg utrygge dersom man får store protester...Det er jo dette som kan stoppe galskapen - at man ser at det finnes grenser.......

• Liker 2
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/urix/etater-i-usa-ber-ansatte-ikke-svare-pa-krav-fra-musk-1.17312709

Etater i USA ber ansatte ikke svare på krav fra Musk

Sitat

Flere statlige etater i USA har bedt sine ansatte ikke følge sløserijeger Elon Musks pålegg om å skrive en erklæring om hva de har oppnådd den siste uken.

Sitat

– I overensstemmelse med president Donald Trumps instrukser, får alle statsansatte om kort tid en e-post der de blir bedt om å redegjøre for hva de fikk gjort i forrige uke, skrev Musk på X lørdag kveld.

Sitat

– Jeg skal være åpen og si at jeg ble personlig fornærmet over å motta en slik e-post etter å ha vært på jobb i over 70 timer forrige uke for å fremme administrasjonens prioriteringer.

Slik behandler Trump pliktoppfyllende og samvittighetsfulle mennesker, som jobber med innbyggernes personvern, rettigheter og plikter, for å oppnå likhet for loven og rettferdighet. Uten byråkratiet faller samfunnet sammen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (22 timer siden):

Vel hvorfor skal andre høre på deg som bare raper ut forbannelser og helt åpenbart ikke har noen nyanser i det du sier ?

Jeg kan støtte Trump i noen saker, men er uenig med han i andre. Så skal du se på hva en person gjør, og ikke hva han sier. Alltid gjør det. Så får vi se om 2 år hvordan ståa er og hva han har fått utrettet. Inntil da tar jeg alt som du her fremstiller som rent hysteri og føleri. Eier du ikke evnen til å se at andre er uenig med deg, og med de følelsene du har inni deg, ja det er noe vi har hatt i alle år med Biden. Men har da ikke forgått i hysteri for det. Trump kan aldri bli en verre president en Biden, det er knapt mulig i den vestlige verden.

Tydeligvis at du ikke forstod poenget mitt. Jeg snakker altså ikke om man er enig med han eller ikke, men til tross for at man er enig med han ikke innser hvor forkastelig og forfærdelig person han er. Jeg kan godt også være enig i noe av det han mener/gjør (men det er ganske lite).

Endret av DJViking
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Uroligheter treffer også de rikeste - de vil fort føle seg utrygge dersom man får store protester...Det er jo dette som kan stoppe galskapen - at man ser at det finnes grenser.......

Vel, Trump er en gammel mann, ting kan skje med eller uten hjelp.

Hvis dette kaoset blir for truende så kan nok ting skje veldig fort, vil MAGA overleve uten sin store leder?

• Liker 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (1 time siden):

Det er klart kaos truer mange mennesker og bedrifter, tariffene vil ramme hardt økonomisk og skape fattigdom, det er ingen god strategi, særlig når du har lovet det motsatte.

Dette kan være slutten på Corporate America som har gitt de rikeste en helt enorm politisk makt igjenom korrupsjon og pengestyrt politikk.

Endret av agvg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DJViking skrev (14 minutter siden):

Tydeligvis at du ikke forstod poenget mitt. Jeg snakker altså ikke om man er enig med han eller ikke, men til tross for at man er enig med han ikke innser hvor forkastelig og forfærdelig person han er. Jeg kan godt også være enig i noe av det han mener/gjør (men det er ganske lite).

Men det er jo heller ikke poenget, om man ikke forholder seg taktisk og pragmatisk til en av verdens mektigste stater så har Norge et problem, ikke USA. Så må USA bedømme om Trump er en god president for de om 4 år når det er nye valg.

Litt rart at så mange har hysteri på Trump, så i Tyskland blir 20% av folket ignorert av det bestående, der det bestående nekter å samarbeide med et parti som er valgets vinnere. Det CDU sier er  "dra til helvete" vi gjør slik vi alltid har gjort" . Til stor applaus for MSM media. 

Det de ikke tenker på at ved neste valg igjen når de har kjørt denne taktikken ? Hva venter da ! Et enda større nederlag for de, og enda større oppslutning for motstander. De ber om det ! Og slik ba Biden om det ! Og hva er reaksjonen ? Hysteri !

• Liker 1
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (12 minutter siden):

så i Tyskland blir 20% av folket ignorert av det bestående, der det bestående nekter å samarbeide med et parti som er valgets vinnere. Det CDU sier er  "dra til helvete" vi gjør slik vi alltid har gjort" . Til stor applaus for MSM media. 

Ignorert..? Snarere tvert imot, folket blir hørt. Det er sånn demokrati fungerer. De aller, aller fleste tyskere stemte på partier som ikke ønsker å samarbeide med AfD.

70% svarte også i en undersøkelse at de ikke ønsker en regjeringskoalisjon som inkluderer AfD.

GkfkVqSWQAAPWgf?format=jpg&name=large

Går man dypere inn i tallene ser vi at det i størst grad er velgere av det radikale ytre venstre-partiet BSW som ønsker at AfD skal inngå i en regjering:

https://www.tagesschau.de/wahl/archiv/2025-02-23-BT-DE/charts/umfrage-afd/chart_1872968.shtml

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

@En Gedi

Er selvfølgelig ille at folks bekymring ikke tas på alvor og de må bevege seg ut i ytterkant av det politiske landskapet, det kommer jo av at det er vanskelig for folk og komme inn i politikken, partiene passer porten så alle kontroversielle person stoppes, partimedlemme blir mindre og mindre viktige. Det er jo så ille at ledelsen overkjører partidemokratiet hvis medlemmene ikke gjør som de skal.

Dette skaper en enorm frustrasjon som er lett og utnytte, men jeg regner med flere og flere partier ser hvor det bærer så de vil antagelig justere seg. Tyskland er jo i en helt spesiell situasjon som ikke ligner noen andre europeiske land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...