Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

DJViking skrev (6 minutter siden):

Hvordan kan de folkene i gata innse dette når de er stokke dum.

Jeg "tenkte" også dette før, men ved dette valget innså jeg at folk jeg har ansett som veldig oppegående også stemmer og støtter Trump. Det er blitt helt ekstremt. 

Dette er folk jeg har jobbet med i mange mange år med gode utdanninger osv. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tåkefyrste skrev (13 timer siden):

Jeg har stått for det jeg mener siden dag 1. Men det er ikke bra nok for dere, for da tilegner dere meg meninger jeg ikke har sånn at dere kan avfeie meg som nazist, rasist og putin-supporter. Akkurat samme taktikk dere bruker på både Trump og Musk, og alle som ikke er enige med dere.

Hvordan er dette en positiv diskusjonsteknikk?

Er det noen som har ryggrad her så er det de som står på meningene sine selv om mobben spyr på med skjellsord og falske narrativer om at man enten må hate Trump ellers støtter man Putin.

Er det ingen er som faktisk ser hvor dumt dette blir?

Hvis du står for det du mener, så bør det være enkelt å svare på disse spørsmålene:

Er du enig med Trump og Putin at Ukraina startet krigen? Er du enig med Trump og Putin at Zelensky er en diktator? 

Endret av VifteKopp
  • Liker 7
Lenke til kommentar
DJViking skrev (1 time siden):

Han er en gammel mann. Flere har spådd at Trump kommer til å dø på jobben.

En amerikansk mann på hans alder, med hans vekt, høyde osv har en gjennomsnittlig forventet gjenværende levetid på ca 8 år. Dvs. han har ca 25% sannsynlighet for å dø på jobben av vanlige aldersrelaterte ting. Hva som er gjennomsnittlig forventet gjenværende levetid med god helse er selvsagt lavere. Så kanske noe rundt 35% sannsynlighet for at han ikke kan fullføre perioden pga helsa.

Det å være president har derimot tilleggsrisiko. Det er en statistisk farlig jobb da mange presidenter har blitt utsatt for attentat. Den risikoen er nok historisk høy med den ekstreme splittelsen vi ser i USA nå.

sedsberg skrev (1 time siden):

Trump kan vel bare avvikle hele valget?

.. Eller han kan kastes på hodet ut av det hvite hus før han får fullført 4 nye år. Eller det kan bli borgerkrig, eller verdenskrig. USA er i kaos. Mange muligheter er åpne.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (58 minutter siden):

Det stemmer - og det forteller vel ganske mye om hvordan Trump tenker. Han er gal - at mannen i gata i USA ikke har innsett dette ennå er skremmende. Men slik var det jo med Hitler også. Det måtte en enorm krig til og ekstrem ødeleggelse til - før man i Tyskland selv innså galskapen.

"Tyskland" innså ikke galskapen. Som forventet var det en stor del av befolkningen som var misfornøyd med Hitler simpelthen fordi de fikk det dårligere etterhvert som krigen tok alt av ressurser og alliert bombing ble plagsom (de fleste bryr seg bare om seg selv). Men alt for mange forbannet de allierte, ikke Hitler. Se bare på det enorme oppsvinget i popularitet Hitler fikk etter Valkyrie-attentatet i juli 1944. Alt for mange støttet Hitler både under og etter krigen. Tyskere var ukomfortable med å diskutere krigen og Hitler i mange tiår etter krigen, og de har vel egentlig aldri tatt noe skikkelig oppgjør med den delen av nasjonen fortid. Og nazismen ble raskt gjenfødt etter krigen...den spredte seg vidt og bredt og er synlig den dag i dag, om enn som et nisje-segment i politikken.

• Liker 4
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Simen1 said:

.. Eller han kan kastes på hodet ut av det hvite hus før han får fullført 4 nye år. Eller det kan bli borgerkrig, eller verdenskrig. USA er i kaos. Mange muligheter er åpne.

Ja, konsekvensene kan være mange. Men jeg tenkte på Trump isolert sett. Han har jo ikke brydd seg en døyt hittil om lover, regler, normer, kongresser eller noe som helst. Når han attpåtil er immun så ser jeg ingen grunn til at han skal føye seg etter kongressen eller noen som helst andre.

Jeg tror sjansen for et nytt attentatforsøk er alt annet enn null for tiden. Og den blir neppe mindre.

Lenke til kommentar

Musk har lyst til å gjøre en revisjon av The Federal Reserve (som om de ikke går gjennom en uavhengig revisjon hvert eneste år):

Sitat

The Reserve Banks' financial statements are audited annually by an independent outside auditor retained by the Board of Governors. In addition, the Reserve Banks are subject to annual examination by the Board.

https://www.federalreserve.gov/publications/2022-ar-federal-reserve-system-audits.htm#:~:text=The Reserve Banks' financial statements,annual examination by the Board.

Dette sier Musk om saken:

Sitat

“It’s money that’s taken away from things that are destructive to the country and organizations that hate you, [and given] to you…The spoils of battle, you know,” said the Tesla CEO before a supportive crowd at the Conservative Political Action Conference, without identifying any organization. CPAC is a decades-old, annual gathering of conservatives that in recent years has become a celebration of Trump and his Make America Great Again movement.

Hva... i huleste er det han prøver å si her? Gobbledigook.

...

Sitat

Asked how much waste he could find in the federal budget, Musk said, “It’s like being in a room…and the walls, the roof and the floor are all targets. So, it’s like, you’re going to close your eyes and shoot in any direction.”

For et geni.

https://www.wsj.com/politics/policy/musk-looks-at-auditing-the-federal-reserve-f1e1ad4f
(uten paywall: https://archive.is/z275A)

Endret av AlpakkaMafakka
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tror vi får gi det litt tid ift om rettsvesenet i USA også kapitulerer. 

Videre om det blir såpass mye uro at befolkningen gjør opprør eller om stater melder seg ut av unionen. 

Med alle departementer underlagt presidenten kan han i prinsippet slette/ endre informasjon om at noen har betalt skatt og sende nytt krav. Effektiv måte å kneble opposisjon samtidig gi de merkelappen kriminell.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jallajall said:

Hvordan bestemmer han det da? Det er jo hver enkelt delstat som bestemmer det..

Det må du spørre Trump om. Men hvis valgene vil ødelegge for ham så finner han på noe. En ny presidentordre som ugyldiggjør valgene eller noe.

“He who saves his Country does not violate any Law”

• Liker 4
Lenke til kommentar
jallajall skrev (4 minutter siden):

Hvordan bestemmer han det da? Det er jo hver enkelt delstat som bestemmer det..

Hvis DT får det som han vil og kan bestemme alt (hvem som skal gjøre hva, hva penger skal brukes til og hva militæret og rettsvesenet skal gjøre) trenger man jo ikke kongressen lenger. Konstitusjonen er jo i ferd med å dø en stille død, så Trump fikser nok en ny. Hver enkelt stat kan da holde sine egne lokale valg, forutsatt at kandidatene er 'godkjent' på forhånd. Ekstremt, men slett ikke utenkelig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Just now, sedsberg said:

Det må du spørre Trump om. Men hvis valgene vil ødelegge for ham så finner han på noe. En ny presidentordre som ugyldiggjør valgene eller noe.

Det er ikke så enkelt. De føderale har egentlig lite å gjøre med valget i seg selv, det er statene som gjennmfører valgene. Selv om han skulle utstede en EO, så har fortsatt statene egne lover som ikke påvirkes av denne.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (6 minutter siden):

Det er jo akkuratt slik det funker i praksis i dag.

Nei...se for deg en virkelighet der kongressen ikke lenger eksisterer, ergo ingen senatorer eller andre folkevalgte med noen form for innflytelse. Altså, ingen faktisk folkevalgt regjering. Trump ER da regjeringen, og statene får lov til å velge lokale administratorer.

Endret av SilverShaded
  • Liker 2
Lenke til kommentar
14 minutes ago, jallajall said:

Det er ikke så enkelt. De føderale har egentlig lite å gjøre med valget i seg selv, det er statene som gjennmfører valgene. Selv om han skulle utstede en EO, så har fortsatt statene egne lover som ikke påvirkes av denne.

Du glemmer at noen må håndheve dette. 

Dersom DT og MAGA fastholder at valget må utsettes/ugyldiggjøres/etc. mens motparten mener at de ikke har lov til det, så må det via retten. DT og hans apparat er ikke underlagt retten i hans øyne.

Er det da militæret som skal gripe inn og gjennomføre valget? Er det politiet? Er det demokratene?

Veldig mye av samfunnsstrukturen vår baserer seg på at "alle" vil ha demokratiet og at "alle" følger de skrevne og uskrevne reglene. Når de på toppen setter seg selv over loven, og tilegner seg selv all makt, er vi ille ute å kjøre. 

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...