Simen1 Skrevet onsdag kl 12:29 Del Skrevet onsdag kl 12:29 SilverShaded skrev (11 minutter siden): Runar skrev (6 timer siden): https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/ DETTE ! ⬆️ Mye viktigere enn hva Vance sa i Tyskland. <..> Man kan bare håpe at noe eller noen tar affære og stopper dette, som må ansees som et kuppforsøk. Jeg anser kuppet for å ikke bare være et forsøk, men 50-70% gjennomført allerede. Det skal mye til å reversere Trumps diktatur nå. Kongressen, senatet, rettsystemet, alt sammen ligger nede og amputert i forhold til å reversere noe. 8 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet onsdag kl 12:33 Del Skrevet onsdag kl 12:33 Simen1 skrev (2 minutter siden): Jeg anser kuppet for å ikke bare være et forsøk, men 50-70% gjennomført allerede. Det skal mye til å reversere Trumps diktatur nå. Kongressen, senatet, rettsystemet, alt sammen ligger nede og amputert i forhold til å reversere noe. Sant nok ! Men det virkelige kuppet vil bli å avskaffe valgene, kongressen og til slutt : lage en ny "konstitusjon". 3 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet onsdag kl 12:47 Del Skrevet onsdag kl 12:47 Hva gjorde Biden feil? 3 Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet onsdag kl 12:48 Del Skrevet onsdag kl 12:48 Har själv två statsborgarskap. Skulle ikke reagera hvis noen kallade mig utlänning trots att det formelt sätt er fel. (eller hur blir det når man har två statsborgarskap?) Lenke til kommentar
fredrik2 Skrevet onsdag kl 12:51 Del Skrevet onsdag kl 12:51 2 minutes ago, jallajall said: Hva gjorde Biden feil? Hvis talen stämmer så har vel alla presidenter sen 1984 gjort fel, inklusive Trump. 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet onsdag kl 13:02 Del Skrevet onsdag kl 13:02 Senate advances Patel's FBI nomination to final vote, setting up confirmation for later this week The Senate on Tuesday night voted to end debate on President Donald Trump's pick to lead the FBI, Kash Patel, advancing in nomination to a final vote by the end of the week. Da ligger Kash an til å bli bekreftet i senatet senere i uka. Pam Bondi, Tulsi Gabbard, Kash Patel. RFKjr, Pete Hegseth. Tom Homan, Stephen Miller, Elon Musk. Dems not happy. Lenke til kommentar
Subara Skrevet onsdag kl 13:26 Del Skrevet onsdag kl 13:26 https://www.vg.no/nyheter/i/VzrXOJ/utenriksminister-espen-barth-eide-ap-om-tump-uttalelser-krigen-er-ulovlig Støre om Trump-uttalelser: – Fordreier historien Sitat Støre uttaler seg etter at Trump natt til onsdag kom med en rekke uttalelser der han antydet at det var Ukraina som startet krigen. 3 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet onsdag kl 14:02 Del Skrevet onsdag kl 14:02 jallajall skrev (1 time siden): Hva gjorde Biden feil? Han gjorde ikke noe feil. Han ledet et land folk faktisk hadde lyst å reise til. 8 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet onsdag kl 14:37 Del Skrevet onsdag kl 14:37 (endret) jallajall skrev (1 time siden): Hva gjorde Biden feil? Gitt at denne historien i det hele tatt er sann: Det er helt opplagt som en annen nevner - hvem i all verden har lyst å emigrere til USA nå hvis de vet at de kommer til å bli kjeppjaget ut? Det her er rene insentiver det handler om. Spørsmålet er egentlig hvorvidt man støtter virkemidlene som er tatt i bruk for å oppnå en slik sterk korreksjon av insentiver som Trump har oppnådd her. Det er en kjensgjerning at Biden var ganske svak og at demokratene til dels har sittet fast i ideologisk/økonomipolitisk hengemyr og at de optimalt sett burde vært litt hardere i klypa de også. Uten at jeg støtter det Trump driver med eller hvor langt han faktisk går. Men det her folkens, må vi bare innse at er en stor seier for Trump og noe hans supportere elsker å høre. De gir fullstendig blaffen i de menneskelige skjebnene det er snakk om og vil bare se "Action, now!" Av samme grunn er jeg uenig i at styringspartiene i Europa har tatt tilstrekkelig action for å demme opp for høyrepartiene. Det påstås at innstrammingene i innvandringspolitikken allerede er foretatt, og at folk bare ikke har fått det med seg. Men for f***, sørg nå for at folk får det med seg da! Sett opp en ekstraordinær pressekonferanse "across the board" og fortell befolkningen at "Ja, nå har vi tatt poenget, vi strammer inn!". Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner! Endret onsdag kl 14:38 av sjamanen 2 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 14:45 Del Skrevet onsdag kl 14:45 AlpakkaMafakka skrev (2 timer siden): og da kan vi gå helt tilbake til starten av samtalen: Hva som er mer presist og riktig å skrive enn "nordfjording" har jeg ikke hatt en mening om, du spurte meg opprinnelig hva jeg mente rundt den saken var desinformasjon, og det svarte jeg på etter å søke meg til de nettstedene som skrev mest om saken - nemlig "document" og "uten filter" blant annet, som gjentar mye ytre-høyre retorikk og inneholder en god del desinformasjon rundt flere saker, også denne med bruken av ordet "utlending" og deres nektelse av å erkjenne disse mennene som nordmenn. Det blir poengløst å gå videre med akkurat denne casen. Folk sin oppfatning av noe endrer seg ikke automatisk selvom en skriver ned noe som forskrift, og i manges øyne vil betegnelsen nordmann innebære mer enn statsborgerskap, alle disse trenger selvsagt ikke være på ytre-høyre fløy heller. Det blir jo litt snodig, når det hevdes for eks at 'nordmenn er rasister', 'typisk fulle nordmenn' eller 'vi bleike nordmenn blir lett solbrente' er det neppe alle med norsk statsborgerskap det siktes til. Muligens du ser at en forskrift ikke endrer virkeligheten per se. Dessuten, selvom det ikke er populært å si det så ser vi visse mønstre knyttet til bakgrunn og kriminalitet, dette bør folk få vite om. At så aktører du finner suspekte skriver om dette endrer jo ikke at det er av allmenn interesse, samt at de mer stuevarme mediene ikke er flinke nok til å formidle virkelighetens tilstander. Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 14:47 Del Skrevet onsdag kl 14:47 Red Frostraven skrev (43 minutter siden): Han gjorde ikke noe feil. Han ledet et land folk faktisk hadde lyst å reise til. Det var så bra at folk tok seg inn ulovlig til og med, det er jo et kompliment. 1 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet onsdag kl 14:49 Del Skrevet onsdag kl 14:49 sjamanen skrev (8 minutter siden): Gitt at denne historien i det hele tatt er sann: Det er helt opplagt som en annen nevner - hvem i all verden har lyst å emigrere til USA nå hvis de vet at de kommer til å bli kjeppjaget ut? Det her er rene insentiver det handler om. Spørsmålet er egentlig hvorvidt man støtter virkemidlene som er tatt i bruk for å oppnå en slik sterk korreksjon av insentiver som Trump har oppnådd her. Det er en kjensgjerning at Biden var ganske svak og at demokratene til dels har sittet fast i ideologisk/økonomipolitisk hengemyr og at de optimalt sett burde vært litt hardere i klypa de også. Uten at jeg støtter det Trump driver med eller hvor langt han faktisk går. Men det her folkens, må vi bare innse at er en stor seier for Trump og noe hans supportere elsker å høre. De gir fullstendig blaffen i de menneskelige skjebnene det er snakk om og vil bare se "Action, now!" Av samme grunn er jeg uenig i at styringspartiene i Europa har tatt tilstrekkelig action for å demme opp for høyrepartiene. Det påstås at innstrammingene i innvandringspolitikken allerede er foretatt, og at folk bare ikke har fått det med seg. Men for f***, sørg nå for at folk får det med seg da! Sett opp en ekstraordinær pressekonferanse "across the board" og fortell befolkningen at "Ja, nå har vi tatt poenget, vi strammer inn!". Veien til helvete er brolagt med gode intensjoner! Ang sisteavsnittet ditt er det et stort problem at styresmaktene har satt en skitten bandasje på et skittent sår, og forventer at såret ikke får mer infeksjon av den grunn. Kun FRP har i alle år hatt rett at innvandring og den udugelige snillismen vi har er største eksistensielle krise. De andre later som om ingenting har skjedd. Og det er FREMDELES ulovlig å prate for høyt og stygt om at innvandrere fra MENA land er en kreftcelle for hele Europa. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet onsdag kl 14:51 Del Skrevet onsdag kl 14:51 Dudeliduu skrev (1 minutt siden): Ang sisteavsnittet ditt er det et stort problem at styresmaktene har satt en skitten bandasje på et skittent sår, og forventer at såret ikke får mer infeksjon av den grunn. Kun FRP har i alle år hatt rett at innvandring og den udugelige snillismen vi har er største eksistensielle krise. De andre later som om ingenting har skjedd. Og det er FREMDELES ulovlig å prate for høyt og stygt om at innvandrere fra MENA land er en kreftcelle for hele Europa. Det var litt av en generalisering... mange innvandrere fra MENA er fine mennesker som bidrar til samfunnet! 2 Lenke til kommentar
Dudeliduu Skrevet onsdag kl 14:54 Del Skrevet onsdag kl 14:54 Tussi skrev (1 minutt siden): Det var litt av en generalisering... mange innvandrere fra MENA er fine mennesker som bidrar til samfunnet! Irrelevant når flesteparten ikke gjør det. Det er et tapsprosjekt på alle områder. Tenk om flesteparten i et helt samfunn ikke bidro til fellesskapet. Da har man ikke et felleskap lenge. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet onsdag kl 15:00 Del Skrevet onsdag kl 15:00 Dudeliduu skrev (5 minutter siden): Irrelevant når flesteparten ikke gjør det. Det er et tapsprosjekt på alle områder. Tenk om flesteparten i et helt samfunn ikke bidro til fellesskapet. Da har man ikke et felleskap lenge. Vel, jeg er ikke enig med deg i at det er et flertall, man kan forøvrig gjerne ha mye strengere krav til innvandrere uten å demonisere en hel gruppe 2 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 15:05 Del Skrevet onsdag kl 15:05 Dudeliduu skrev (6 minutter siden): Og det er FREMDELES ulovlig å prate for høyt og stygt om at innvandrere fra MENA land er en kreftcelle for hele Europa. Jeg er for en grundig gjennomgang av hele innvandrings og integreringssystemet samt 100% åpenhet rundt utfordringene og kostnadene. Samt en ærlig diskusjon rundt den demografiske utviklingen. Dog å stemple folkegrupper som kreftceller er ikke en ordbruk som hjelper. Dette blir jo faktisk 'ytre-høyre' retorikk som ikke nødvendigvis bidrar til mye annet enn skepsis til innvandringsskeptikere. Nå er det noen mindre sjarmerende statistikker rundt visse opphavsgrupper både i Norge og Europe, som vi ikke bør skyve under teppet, men det er også mange innvandrere, inkludert fra MENA, som er lovlydige, jobber og er ellers trivelige folk. Det er en intrikat debatt som bør holdes så saklig som mulig. 3 Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet onsdag kl 15:14 Del Skrevet onsdag kl 15:14 (endret) Crooked Cracker skrev (6 timer siden): Om jeg får et kinesisk statsborgeskap er jeg da kineser? Det vil mange kinesere si nei til av ymse grunner og det er jo en intrikat debatt som kan tas, men du vil simpelthen avfeie andre oppfatninger som desinformasjon. Gratulerer, da har du dobbelt statsborgerskap i Norge. Vi er så snille atte 🙂 Men i Kina vil de ikke anerkjenne ditt norske statsborgerskap, fordi de er ikke like snille... de er ganske nasjonalistiske faktisk... så regn med at politiet vekker deg til alle mulige tider om du ikke har en beskyttende politisk hånd over deg ... Endret onsdag kl 15:17 av Rune_says 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 15:16 Del Skrevet onsdag kl 15:16 (endret) DB: Christian Tybring-Gjedde, en av Donald Trumps ivrigste støttespillere i Norge, har snudd. Sitat Tidligere Frp-representant Christian Tybring-Gjedde er urolig over Donald Trumps linje mot Ukraina. Han mener Trumps nåværende linje mot Ukraina er problematisk og understreker behovet for fortsatt europeisk støtte. Det er sikkert flere enn meg som har lurt på hvor mye som skal til for at han og andre Trumpister skal endre mening. Må jo bare si bedre sent enn aldri, velkommen etter og hva var det jeg sa? Endret onsdag kl 17:06 av Simen1 4 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet onsdag kl 15:18 Del Skrevet onsdag kl 15:18 Simen1 skrev (Akkurat nå): DB: Christian Tybring-Gjedde, en av Donald Trumps ivrigste støttespillere i Norge, har snudd. Tidligere Frp-representant Christian Tybring-Gjedde er urolig over Donald Trumps linje mot Ukraina. Han mener Trumps nåværende linje mot Ukraina er problematisk og understreker behovet for fortsatt europeisk støtte. Det som skjer med Ukraina under Teunp er fullstendig uhørt. Å ha seriøse samtaler med den angripende part, propaganda for denne parten, uten å inkludere parten som ble angrepet, er vanvittig. 4 Lenke til kommentar
sjamanen Skrevet onsdag kl 15:20 Del Skrevet onsdag kl 15:20 (endret) Dudeliduu skrev (31 minutter siden): Ang sisteavsnittet ditt er det et stort problem at styresmaktene har satt en skitten bandasje på et skittent sår, og forventer at såret ikke får mer infeksjon av den grunn. Kun FRP har i alle år hatt rett at innvandring og den udugelige snillismen vi har er største eksistensielle krise. De andre later som om ingenting har skjedd. Og det er FREMDELES ulovlig å prate for høyt og stygt om at innvandrere fra MENA land er en kreftcelle for hele Europa. Jeg er enig i det siste. Det er fortsatt sosiale hindringer her og rasismeanklagene kommer raskt. @Tussi Det greiene der er en farlig felle å gå i. Selvfølgelig er det ressursterke folk og jeg er overbevist om at de fleste asylsøkere er gode mennesker. Det handler ikke om det. Det er helt andre prosesser på gang her, som kompabilitet i alle ledd (kulturelle tilpasningsproblemer, aldri så "god" man er, tekniske tilpasningsproblemer "syrisk lege i norsk helsevesen" mm), for ikke å snakke om den iboende fremmedfrykt som faktisk finnes i mennesker. Foe ikke å snakke om ghettofisering, en annen naturlig menneskelig impuls som handler om å samle seg med de du identifiserer deg med. Du må gjerne si at vi ideelt sett må klare å transendere slike impulser, men hvor realistisk er et i virkeligheten? Manges frykt for liberalisering av rusmidler (noe jeg stadig kommer tilbake til) er ikke noe annet enn fremmedfrykt det heller. Innføring av fargetv eller skateboard. Frykt for det ukjente. Det her er krefter i mennesker som ikke simpelten lar seg overstige fordi noen i samfunnet har klart å "se lyset" (SV/Rødt). Det må vi ta hensyn til. Fremmedfrykt er blitt et skjellsord, noe skambelagt og da er vi tilbake til dette med å snakke åpent og ærlig om følelsene i samfunnet slik at vi kan bli bedre på å ta bedre avgjørelser. Fremmedfrykt er naturlig, men vi kan jobbe med det og prøve å begrense det slik at det ikke tar en irrasjonell form! Samtidig er det simpelthen noen som bare ikke vil at det "norske" skal endres så raskt som andre vil det. Det er i det hele tatt komplisert og det gamle argumentet om at de "aller fleste er gode" holder rett og slett ikke. Det er fordummende. Det er andre prosesser som på sikt kan ende opp med å true det samfunnet vi kjenner - det vi ser i Sverige og til dels i Oslo nå burde gjøre dette klart nok. Endret onsdag kl 15:22 av sjamanen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå