VifteKopp Skrevet onsdag kl 10:11 Del Skrevet onsdag kl 10:11 The Very End skrev (2 minutter siden): Kall folk hva de er, idioter. Og før idiotene blir krenka; idiot / idioter har sitt opphav fra mennesker som ikke er interessert / oppdatert i poltikk. For disse personene holder det i massevis å sluke løgnene til maga-klanen, Putin, Space Karen og andre tvilsomme aktører. Fakta og virkelighet er irrelevant, og hvis noe er ubehagelig og kompliserte utover god / dårlig må det åpenbart være løgn og bedrag. Fatter ikke hvorfor vi skal forstå oss ihjel eller på disse menneskene eller vie de uendelige mengder respekt når de har valgt å hjernevaske seg selv. Det er alles forsømte plikt å tilstrebe et minimumsnivå forståelse av verden vi lever i. Utfordringen i møte med populister er at de er flinke til å spille på strenger av sannhet, mens de distraherer folket fra det de egentlig prøver på. Så feks. har Vance rett i at Europa lenge har ført en mislykket innvandrings- og integreringspolitikk, men løsningen er åpenbart ikke å brenne ned systemet og omfavne autoritarianismen, men snarere å endre politikken innad i de etablerte strukturene (som jo allerede har skjedd på dette spesifikke feltet, men noe mange ikke har fått med seg). 4 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet onsdag kl 10:13 Del Skrevet onsdag kl 10:13 Hvordan vil Kim Jong Un reagere på alliansen mellom USA og russland? Ser for meg det kommer til å bli noe knot. Lenke til kommentar
Pop Skrevet onsdag kl 10:14 Del Skrevet onsdag kl 10:14 49 minutes ago, Mbappe09 said: Dette er så klart og tydelig sagt som det kan. Og det er sagt i USA, av en av de store kanalene (network). Men hvem hører på? Kun de som allerede har sett galskapen? Er resten av kulten så langt inni drømmeland at dette fremstår som propaganda? Tror de virkelig at Ukraina kunne velge å ikke bli invadert og stå igjen med et selvstendig land, slik ypperstepresten forteller dem? Når trumpis kostet Elon 300 mill dollar, hva betalte putin? 3 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 10:15 Del Skrevet onsdag kl 10:15 AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden): Etablert presse har så lenge vi har levd fulgt "vær varsom". Jeg har ikke sagt at det er fakta, faktaen jeg la frem kom fra UNE om at alle med norsk statsborgerskap er nordmenn. Da er det ikke lenger saklig å legge frem annen nasjonalitet. Det er ikke vanskelig å se hvordan NRK forholder seg til det. At du er uenig er din subjektive mening. Poenget var jo at det med dagens kriterier går nettopp an å beskrive 'nordmenn med utenlansk opprinnelse' for å presisere. AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden): Jeg prøver ikke å diskreditere dine poeng. Det er vel ikke sånn at de som kommer fra ytre-høyre skammer seg over det og man må da kunne fortelle hvor disse meningene kommer fra? Det er heller ikke billig, da vi er i en bølge av ytre-høyre meninger i verden, samt floreringen av desinformasjon har aldri vært større. Det er heller ikke å skjule på at det kommer mest fra ytre-høyre akkurat nå. Om du ikke vil assosieres med ytre-høyre kan jeg ikke noe for, du gjentok jo deres poeng ganske tydelig, og denne spesifikke saken la du frem selv. Det er 100% tullball at det å være bekymret for samfunnsutviklingen mht innvandring må være en ytre-høyre ting, det er jo egentlig bare en vulgær hersketeknikk. AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden): Jeg føler jeg har skrevet nok om hva jeg definerer som desinformasjon til at vi ikke trenger dra akkurat denne diskusjonen videre. Du kan fint svare meg på hva jeg har skrevet nå, men jeg setter en strek for meg selv der. Greit nok. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet onsdag kl 10:20 Del Skrevet onsdag kl 10:20 Snikpellik skrev (8 minutter siden): Synes Barth Eide har vært usedvanlig skarp, tydelig og god i det siste jeg. Denne kronikken hans fra tirsdag var knallbra: En avgjørende fase https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/W0ya8L/en-avgjoerende-fase Ja, men han kunne jo enkelt skrevet : "fuck you Trump" - mye mer direkte og virkningsfullt... 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 10:22 Del Skrevet onsdag kl 10:22 sedsberg skrev (4 minutter siden): Hvordan vil Kim Jong Un reagere på alliansen mellom USA og russland? Ser for meg det kommer til å bli noe knot. Kim Jong Un har møtt Trump før og hatt en vennlig tone og ønsket et roligere forhold seg i mellom. Så jeg tror disse gutta kan gå fint sammen på guttetur og kunne gjort gutteting som å ri på hest i bar overkropp og skutt en bjørn eller noe sånt i lag. Da er jeg mer spent på hvordan Ali Khamenei (Iran) mingler med Trump i denne gutteklubben. 4 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 10:23 Del Skrevet onsdag kl 10:23 Crooked Cracker skrev (3 minutter siden): Det er 100% tullball at det å være bekymret for samfunnsutviklingen mht innvandring må være en ytre-høyre ting, det er jo egentlig bare en vulgær hersketeknikk. Okei, en siste kommentar fordi du tydeligvis misforsto hva jeg skrev tidligere: AlpakkaMafakka skrev (1 time siden): De eneste som finner relevans i å feilaktig hevde at de er utlendinger er ikke bare innvandrings-kritikere, men ytre-høyre innvandrings-kritikere. Sånn sett er dette et godt eksempel på hvordan politisk bias former den subjektive sannheten til en. Det går helt fint å være innvandringskritisk uten å være en del av ytre-høyre, men å kalle de "utlendinger", og nekte å bruke ordet "nordmenn" eller "nordfjordinger" om de er derfra, er retorikk fra ytre-høyre. De fleste mennesker i sentrumspolitikken klarer dette utmerket. Kall de nordmenn, kall dem innvandrere og så kan vi debattere i vei om innvandring, men å kalle de utlending er beviselig feil, og et forsøk på å ytterligere distansere de fra vårt samfunn og våre verdier. Dette er ytre-høyres mål. 5 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet onsdag kl 10:27 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 10:27 "Europa har utfordringer med innvandring, derfor er innbyggerne der nå helt nødt til å stemme på det pro-russiske nazistpartiet AfD!" 6 4 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 10:28 Del Skrevet onsdag kl 10:28 (endret) AlpakkaMafakka skrev (14 minutter siden): Det går helt fint å være innvandringskritisk uten å være en del av ytre-høyre, men å kalle de "utlendinger", og nekte å bruke ordet "nordmenn" eller "nordfjordinger" om de er derfra, er retorikk fra ytre-høyre. Da sier du at folk som vil ha alle fakta på bordet er yre-høyre, spenstig. Som sagt, nordmenn med utenlandsk bakgrunn ville vært tilstrekkelig. Gitt utviklingen i samfunnet er dette vesentlig informasjon. Endret onsdag kl 10:37 av Crooked Cracker Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet onsdag kl 10:43 Del Skrevet onsdag kl 10:43 Tatt ut ifra den russiske boka 3 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet onsdag kl 10:46 Del Skrevet onsdag kl 10:46 Snikpellik skrev (15 minutter siden): "Europa har utfordringer med innvandring, derfor er innbyggerne der nå helt nødt til å stemme på det pro-russiske nazistpartiet AfD!" Tror ikke det vil bidra til et bedre Europa - snarere tvert imot. Jeg er ikke for ukontrollerbar innvandring og mener nok at man tidligere, spesielt i Tyskland, har vært for slappe på området. Men å gå til ytre høyre vil bare skape masse andre problemer - det er ikke innvandringen fra ikke vestlige land som fremstår som det største problemet i Europa - det er det kun ytre høyre som mener. Er mye galt med Tyskland sin politikk sett fra min side - men å kaste seg over AfD vil kun gjøre det verre for alle i Europa. 4 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet onsdag kl 11:32 Del Skrevet onsdag kl 11:32 (endret) AlpakkaMafakka skrev (2 timer siden): https://www.une.no/sakstyper/norsk-statsborgerskap/ Å hevde noe annet er desinformasjon. Jeg kan fint diskutere med deg saklig men la oss forholde oss til fakta. Synes man burde kunne gjøre forskjell på om man er Norsk statsborger og om man er Norsk (Nordmann). Det var godt poeng noen andre her gjorde Har man Kinesisk statsborgerskap, betyr ikke at man er Kineser Har man Fransk statsborgerskap betyr ikke at man er Fransk En ting er hvilket nasjonalitet du er, det andre er hva slag etnisitet/folkeslag du tilhører. Endret onsdag kl 11:43 av DJViking 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 11:56 Del Skrevet onsdag kl 11:56 Mbappe09 skrev (1 time siden): Tatt ut ifra den russiske boka De lemner i hvert fall ingen tvil om at MAGA-siden av divided states of america, DSA, forakter Europa, vil dolke oss i ryggen, bryter allianser, avtaler og forræder oss. 2 2 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 11:58 Del Skrevet onsdag kl 11:58 Crooked Cracker skrev (1 time siden): Da sier du at folk som vil ha alle fakta på bordet er yre-høyre, spenstig. Som sagt, nordmenn med utenlandsk bakgrunn ville vært tilstrekkelig. Gitt utviklingen i samfunnet er dette vesentlig informasjon. Misforstår du meg med vilje? Jeg har ingen problem med å kalle de nordmenn med utenlandsk bakgrunn, den klagen får du rette mot NRK. De velger å utelate det helt for å være trygge på «vær varsom». Jeg har ikke delt min mening om det. Ordet «utlending» er ikke det samme. Det er ytre-høyre retorikk. DJViking skrev (23 minutter siden): Synes man burde kunne gjøre forskjell på om man er Norsk statsborger og om man er Norsk (Nordmann). Det var godt poeng noen andre her gjorde Har man Kinesisk statsborgerskap, betyr ikke at man er Kineser Har man Fransk statsborgerskap betyr ikke at man er Fransk En ting er hvilket nasjonalitet du er, det andre er hva slag etnisitet/folkeslag du tilhører. Man gjør allerede forskjell på det. Se kommentaren min over for resten. For å forklare så enkelt som jeg klarer: det er altså ordet «utlending» spesifikt som blir feil, og det er det ordet mange av disse ytre-høyre kildene bruker i å omtale disse mennene i denne saken. Det er faktabasert feil. 3 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 12:02 Del Skrevet onsdag kl 12:02 AlpakkaMafakka skrev (2 minutter siden): Misforstår du meg med vilje? Jeg har ingen problem med å kalle de nordmenn med utenlandsk bakgrunn, den klagen får du rette mot NRK. De velger å utelate det helt for å være trygge på «vær varsom». Jeg har ikke delt min mening om det. Ordet «utlending» er ikke det samme. Det er ytre-høyre retorikk. Virker som vi snakket om hverandre her, jeg mente at 'nordmann med utenlandsk bakgrunn' er er mer presist og informativt enn 'nordfjording' 1 Lenke til kommentar
jallajall Skrevet onsdag kl 12:06 Del Skrevet onsdag kl 12:06 6 hours ago, Runar said: Da er vi i gang. Trump utvider sin egen makt betydelig. Og statsansatte må fra nå av følge Trumps tolkning av loven: https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/ Er ikke det ganske naturlig da etter Chevron? Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet onsdag kl 12:07 Del Skrevet onsdag kl 12:07 Crooked Cracker skrev (3 timer siden): Nei, snarere tvert imot. Han vant på å slenge dritt om demokratens politikk. Men ikke overbevise mange folk til å bytte partiet. 3 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet onsdag kl 12:14 Del Skrevet onsdag kl 12:14 (endret) Simen1 skrev (17 minutter siden): De lemner i hvert fall ingen tvil om at MAGA-siden av divided states of america, DSA, forakter Europa, vil dolke oss i ryggen, bryter allianser, avtaler og forræder oss. Sikkerhetsmessig er det lite tvil om at vi ikke kan stole på USA nå Endret onsdag kl 12:14 av Tussi Skrivefeil 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg SilverShaded Skrevet onsdag kl 12:15 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 12:15 Runar skrev (5 timer siden): Da er vi i gang. Trump utvider sin egen makt betydelig. Og statsansatte må fra nå av følge Trumps tolkning av loven: https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/2025/02/ensuring-accountability-for-all-agencies/ DETTE ! ⬆️ Mye viktigere enn hva Vance sa i Tyskland. For dem som lo av av oss som påsto at DT vil etablere seg som diktator, burde dette fjerne enhver tvil. Disse nye budene sikrer ham rett til å bestemme alt. Han følger Hitler's playbook ganske nøye : sikre full kontroll over rettsvesenet, umyndiggjøre det eksisterende maktapparatet, fjerne enhver som opponerer, bestemme hvordan barn skal oppdras/undervises i skolen, deportere uønskede nasjonaliteter som forgifter landets blod, sikre tilgang til alle opplysninger om landets borgere, og selvsagt sette inn sine egne spyttslikkere i alle lag av landets administrasjon. Nå mangler det vel bare makt over noen nye territorier (Ukraina, Grønland, Canada, Panama),100% kontroll over militæret (hvis han ikke allerede har det). Man kan bare håpe at noe eller noen tar affære og stopper dette, som må ansees som et kuppforsøk. 7 3 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 12:16 Del Skrevet onsdag kl 12:16 Crooked Cracker skrev (8 minutter siden): Virker som vi snakket om hverandre her, jeg mente at 'nordmann med utenlandsk bakgrunn' er er mer presist og informativt enn 'nordfjording' og da kan vi gå helt tilbake til starten av samtalen: AlpakkaMafakka skrev (3 timer siden): Ditt eksempel er et prima eksempel på det subjektive. Jeg har ikke satt meg inn i den spesifikke saken men om de har norsk statsborgerskap så er de nordmenn, det er fakta. Du skriver utenlandsk opprinnelse som også er fakta, men flere nettsider omtaler de som utlendinger, og det er desinformasjon. Om de er spesifikt bosatt i Nordfjord vet jeg ikke. De eneste som finner relevans i å feilaktig hevde at de er utlendinger er ikke bare innvandrings-kritikere, men ytre-høyre innvandrings-kritikere. Sånn sett er dette et godt eksempel på hvordan politisk bias former den subjektive sannheten til en. Hva som er mer presist og riktig å skrive enn "nordfjording" har jeg ikke hatt en mening om, du spurte meg opprinnelig hva jeg mente rundt den saken var desinformasjon, og det svarte jeg på etter å søke meg til de nettstedene som skrev mest om saken - nemlig "document" og "uten filter" blant annet, som gjentar mye ytre-høyre retorikk og inneholder en god del desinformasjon rundt flere saker, også denne med bruken av ordet "utlending" og deres nektelse av å erkjenne disse mennene som nordmenn. Det blir poengløst å gå videre med akkurat denne casen. 4 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå