Populært innlegg Rune_says Skrevet onsdag kl 07:10 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 07:10 Mbappe09 skrev (56 minutter siden): Trump er en russisk agent. Tydeligere blir det ikke. Ja, jeg tror vi må ta innover oss at Trump er blitt denne tidens Quisling... bare med ekstremt mye mer makt både militært og i sin propaganda. 9 3 Lenke til kommentar
Pop Skrevet onsdag kl 07:17 Del Skrevet onsdag kl 07:17 https://www.vg.no/nyheter/i/25w4J4/trump-er-mer-trygg-paa-ukraina-avtale-etter-samtalene-med-russland Viser dette at russerne har fullstendig innprentet sin egen fortelling på møtet i saudi-arabia over i den minimalistiske hjernen til trumpern, eller er han fullstendig dement nå? Å fortelle et invadert land at de kunne fint ha valgt dette annerledes er toppen av idioti som den forvirrede gulroten har kommet med så langt på utenrikspolitikken. Pynten på kaka er jo at han ikke nevner noe om hva russland burde gjort.... herregud for et shitshow. 3 1 2 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet onsdag kl 08:07 Del Skrevet onsdag kl 08:07 (endret) Jeg tror Trump er helt ute av kontakt med virkeligheten. Det er nok folkene rundt han som styrer politikken nå. Det forklarer også den politiske endringen som har vært. Endret onsdag kl 08:07 av Svein M 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Snikpellik Skrevet onsdag kl 08:17 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 08:17 Svein M skrev (6 minutter siden): Jeg tror Trump er helt ute av kontakt med virkeligheten. Det er nok folkene rundt han som styrer politikken nå. Det forklarer også den politiske endringen som har vært. Det tror ikke jeg. Dette har vært Trumps politikk ganske lenge. Har man sett rallyene hans de siste to årene, hvem han omgir seg med og hva de sier bør man overhodet ikke være veldig overrasket over det som skjer nå. Dette har vært varslet. 9 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg TAC-2 Skrevet onsdag kl 08:25 Populært innlegg Del Skrevet onsdag kl 08:25 Trump hater Zelenskyj og har gjort det i 5-6 år etter at Zelenskyj nektet å hjelpe Trump i valgkampen mot Biden. Han er også en slik person som gjerne ser verden brenne for å skade en han ikke liker. Han er en helt ekstrem narsissist og har ikke bare lite empati, han har en fullstendig mangel på det. 12 3 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 08:27 Del Skrevet onsdag kl 08:27 Crooked Cracker skrev (17 timer siden): Dog sannheten og faktiske fakta er ikke bare bare å definere, for i politiske saker vil de jo alltid ligge en bias den ene eller andre veien. Et eks er jo 3 unge gutter med utenlandsk opprinnelse som grovt voldtokt en 17-årig jente, disse ble omtalt som 'nordfjordinger'. Ville du også kalle det desinformasjon? Sannheten, kanskje ikke nei, men grunnleggende fakta er det. Fakta er riktige og sikre opplysninger om virkeligheten. Det er altså beviselig sant. Så har du som du snakker om subjektive sannheter som endres basert på synspunkter. Ditt eksempel er et prima eksempel på det subjektive. Jeg har ikke satt meg inn i den spesifikke saken men om de har norsk statsborgerskap så er de nordmenn, det er fakta. Du skriver utenlandsk opprinnelse som også er fakta, men flere nettsider omtaler de som utlendinger, og det er desinformasjon. Om de er spesifikt bosatt i Nordfjord vet jeg ikke. De eneste som finner relevans i å feilaktig hevde at de er utlendinger er ikke bare innvandrings-kritikere, men ytre-høyre innvandrings-kritikere. Sånn sett er dette et godt eksempel på hvordan politisk bias former den subjektive sannheten til en. 3 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 08:31 Del Skrevet onsdag kl 08:31 jjkoggan skrev (4 timer siden): Valgresultatene motsier dine påstander. Nei, snarere tvert imot. Han vant på å slenge dritt om demokratens politikk. Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 08:34 Del Skrevet onsdag kl 08:34 AlpakkaMafakka skrev (3 minutter siden): Sannheten, kanskje ikke nei, men grunnleggende fakta er det. Fakta er riktige og sikre opplysninger om virkeligheten. Det er altså beviselig sant. Så har du som du snakker om subjektive sannheter som endres basert på synspunkter. Ditt eksempel er et prima eksempel på det subjektive. Jeg har ikke satt meg inn i den spesifikke saken men om de har norsk statsborgerskap så er de nordmenn, det er fakta. Du skriver utenlandsk opprinnelse som også er fakta, men flere nettsider omtaler de som utlendinger, og det er desinformasjon. Om de er spesifikt bosatt i Nordfjord vet jeg ikke. De eneste som finner relevans i å feilaktig hevde at de er utlendinger er ikke bare innvandrings-kritikere, men ytre-høyre innvandrings-kritikere. Sånn sett er dette et godt eksempel på hvordan politisk bias former den subjektive sannheten til en. Om jeg får et kinesisk statsborgeskap er jeg da kineser? Det vil mange kinesere si nei til av ymse grunner og det er jo en intrikat debatt som kan tas, men du vil simpelthen avfeie andre oppfatninger som desinformasjon. 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 08:43 Del Skrevet onsdag kl 08:43 Crooked Cracker skrev (5 minutter siden): Om jeg får et kinesisk statsborgeskap er jeg da kineser? Det vil mange kinesere si nei til av ymse grunner og det er jo en intrikat debatt som kan tas, men du vil simpelthen avfeie andre oppfatninger som desinformasjon. Sitat Hvis du får innvilget norsk statsborgerskap, betyr det at du ikke lenger er utlending. Da er du norsk, med alle de rettigheter og plikter som følger med. https://www.une.no/sakstyper/norsk-statsborgerskap/ Å hevde noe annet er desinformasjon. Jeg kan fint diskutere med deg saklig men la oss forholde oss til fakta. 8 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 08:48 Del Skrevet onsdag kl 08:48 Hugo_Hardnuts skrev (19 timer siden): Har sporadisk kontakt med noen amerikanere via familie, og de er overbevist om at alt kaoset Trump-administrasjonen nå lager kun er røyklegging av et pågående kuppforsøk. Flere snakker om å emigrere og et par har faktisk allerede kjøpt seg bolig i utlandet. Jeg hadde kontakt med et par, demokrater, som vurderte å emigrere fra midtvesten til Europa allerede under Trumps første periode. De var på reise i Europa, lette etter bolig og hadde lest kveld etter kveld om forskjell på land, rettigheter, helserettigheter, jobbmuligheter etc etc. Jeg har ikke kontakt med de lengre men blir overrasket om de fortsatt bor i USA. Amerikanere som søker jobb i Europa er svært loyale mot arbeidsgiver, på grunn av de rettigetsløse tilstandene og jobbulturen der borte. De både aksepterer og foretrekker lange arbeidsdager og lite ferie. De kan være litt kravstore til lønn i en akademiske yrker, men lar seg gjerne overbevise når de får tallsatt hva vårt helsesystem og sikkerhetsnett som f.eks stillingsvern, er verdt i rene penger. Ameraikanere er sulteforet på rettigheter i arbeidsliv og det offentlige så det skal ikke mye til for å regne hjem en noe dårligere betalt jobb. Jeg er sikker på at amerikanere kan være en stor gruppe gode arbeidsinnvandrere som er relativt lett å integrere i vårt Europeiske levesett. 1 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet onsdag kl 08:57 Del Skrevet onsdag kl 08:57 Simen1 skrev (5 minutter siden): Jeg hadde kontakt med et par, demokrater, som vurderte å emigrere fra midtvesten til Europa allerede under Trumps første periode. De var på reise i Europa, lette etter bolig og hadde lest kveld etter kveld om forskjell på land, rettigheter, helserettigheter, jobbmuligheter etc etc. Jeg har ikke kontakt med de lengre men blir overrasket om de fortsatt bor i USA. Amerikanere som søker jobb i Europa er svært loyale mot arbeidsgiver, på grunn av de rettigetsløse tilstandene og jobbulturen der borte. De både aksepterer og foretrekker lange arbeidsdager og lite ferie. De kan være litt kravstore til lønn i en akademiske yrker, men lar seg gjerne overbevise når de får tallsatt hva vårt helsesystem og sikkerhetsnett som f.eks stillingsvern, er verdt i rene penger. Ameraikanere er sulteforet på rettigheter i arbeidsliv og det offentlige så det skal ikke mye til for å regne hjem en noe dårligere betalt jobb. Jeg er sikker på at amerikanere kan være en stor gruppe gode arbeidsinnvandrere som er relativt lett å integrere i vårt Europeiske levesett. Det er en fin måte å møte Trump sitt frieri til Europeisk industri på - at de skal slippe toll om de produsererer i USA. Her kan EU friste godt utdannede mennesker å bo i stabilie demokratier med ordnede forhold på lønn og ytelser. Det er bare å kjøre på med lokke kampanjer for å tømme USA for de smarteste hodene........Hva med å gi gratis studieplass til de smarteste mot å arbeide i like mange år i Europa man studerer. På den måten får man sikkert lokket mange kvalifiserte over fra USA. Europa trenger ordninger som lokker over de smarteste. 4 1 Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 09:02 Del Skrevet onsdag kl 09:02 obygda skrev (Akkurat nå): Det er en fin måte å møte Trump sitt frieri til Europeisk industri på - at de skal slippe toll om de produsererer i USA. Her kan EU friste godt utdannede mennesker å bo i stabilie demokratier med ordnede forhold på lønn og ytelser. Det er bare å kjøre på med lokke kampanjer for å tømme USA for de smarteste hodene........Hva med å gi gratis studieplass til de smarteste mot å arbeide i like mange år i Europa man studerer. På den måten får man sikkert lokket mange kvalifiserte over fra USA. Europa trenger ordninger som lokker over de smarteste. Flere Amerikanere begynner allerede å utforske mulighetene til å flytte utenlands: https://www.reuters.com/world/us/after-trumps-win-many-despondent-americans-research-moving-abroad-2024-11-08/ Sitat Many Americans are also worried that his presidency could drive a bigger wedge between Democrats and Republicans on issues such as race, gender, what and how children are taught, and reproductive rights. "Trump is obviously the impetus, but it's also societal. The majority of Americans voted for him and some people don't necessarily feel comfortable living in that kind of society anymore. People are afraid they are going to lose freedoms," said Green. Hvis man kan lokke til seg disse og hjelpe til med å komme seg i gang i andre land så er jo det positivt for oss. Nå vet jeg ikke hvor interessant Europa er for Amerikanere akkurat nå da med de problemene som brygger her, mulighetene for større krig, ustabilitet generelt og ytre-høyre økning. 5 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 09:06 Del Skrevet onsdag kl 09:06 obygda skrev (3 minutter siden): Det er en fin måte å møte Trump sitt frieri til Europeisk industri på - at de skal slippe toll om de produsererer i USA. Her kan EU friste godt utdannede mennesker å bo i stabilie demokratier med ordnede forhold på lønn og ytelser. Det er bare å kjøre på med lokke kampanjer for å tømme USA for de smarteste hodene........Hva med å gi gratis studieplass til de smarteste mot å arbeide i like mange år i Europa man studerer. På den måten får man sikkert lokket mange kvalifiserte over fra USA. Europa trenger ordninger som lokker over de smarteste. Veldig godt tenkt! Gradvis sletting av studielån mot arbeidsplikt i EU. I USA er det de betalingsdyktige som får studieplass. I Europa er det de smarteste som har mest å vinne på å studere godt. Det dyrker smarthet og ikke pappagutter. Vi kan jo se for oss de langsiktige konsekvensene av denne forskjellen. 3 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet onsdag kl 09:09 Del Skrevet onsdag kl 09:09 AlpakkaMafakka skrev (4 minutter siden): Nå vet jeg ikke hvor interessant Europa er for Amerikanere akkurat nå da med de problemene som brygger her, mulighetene for større krig, ustabilitet generelt og ytre-høyre økning. Vi trenger dyktige arbeidere, flinke hoder som er loyale, krever lite av rettigheter og jobber hardt. Amerikanere er perfekte til dette. Europa må forsterke den militære industrien og USA har mange flinke arbeidere som kan være aktuelle for den oppbygningen. 4 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet onsdag kl 09:10 Del Skrevet onsdag kl 09:10 AlpakkaMafakka skrev (12 minutter siden): https://www.une.no/sakstyper/norsk-statsborgerskap/ Å hevde noe annet er desinformasjon. Jeg kan fint diskutere med deg saklig men la oss forholde oss til fakta. Om jeg hevdet at foreskriften her ikke eksister så kan en kalle det desinformasjon, eller løgn. Det jeg dog sier er at 'nordmann' eller 'nordfjording' kan ha forskjellige tolkninger og definisjoner i dagligtalen blant folk. I denne saken kan det for mange ha nyhetsverdi å ta med gjerningspersonenes bakgrunn for å danne et helhetsinntrykk av innvandringspolitikken. Så det å utelate dette er jo en slags fordekning av forholdene. Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 09:11 Del Skrevet onsdag kl 09:11 Simen1 skrev (Akkurat nå): Vi trenger dyktige arbeidere, flinke hoder som er loyale, krever lite av rettigheter og jobber hardt. Amerikanere er perfekte til dette. Europa må forsterke den militære industrien og USA har mange flinke arbeidere som kan være aktuelle for den oppbygningen. Det er jeg enig i. Men Amerikanere er ikke dumme heller og de ser helt klart at Europa går en utfordrende tid i møte. Jeg er helt for å få de over hit, men det virker som New Zealand og Australia er de som opplever mest interesse nå. 5 Lenke til kommentar
obygda Skrevet onsdag kl 09:17 Del Skrevet onsdag kl 09:17 Crooked Cracker skrev (2 minutter siden): Om jeg hevdet at foreskriften her ikke eksister så kan en kalle det desinformasjon, eller løgn. Det jeg dog sier er at 'nordmann' eller 'nordfjording' kan ha forskjellige tolkninger og definisjoner i dagligtalen blant folk. I denne saken kan det for mange ha nyhetsverdi å ta med gjerningspersonenes bakgrunn for å danne et helhetsinntrykk av innvandringspolitikken. Så det å utelate dette er jo en slags fordekning av forholdene. Glem dette tullet om gjerningsperson,innvandring. EU vil stramme inn uansett slik de allerede har begynt med - det er en "ikke diskusjon" i praksis. Ikke la deg lure av dette Nazi pratet til Vance og Musk 5 1 Lenke til kommentar
Delvis Skrevet onsdag kl 09:19 Del Skrevet onsdag kl 09:19 (endret) "Carl I. Hagen med klar beskjed: – Vance har helt rett". Nettavisen: https://www.nettavisen.no/nyheter/carl-i-hagen-med-klar-beskjed-vance-har-helt-rett/s/5-95-2294404 Tenker at når Hagen sier dette, så er det muligens ikke så helt på jordet som noen vil ha det til? Vet ikke hva jeg skal helt tro. Er ganske forvirret av det som foregår nå, der er så mange meninger og tolkninger rundtom. Endret onsdag kl 09:20 av Delvis Lenke til kommentar
AlpakkaMafakka Skrevet onsdag kl 09:21 Del Skrevet onsdag kl 09:21 Crooked Cracker skrev (1 minutt siden): Om jeg hevdet at foreskriften her ikke eksister så kan en kalle det desinformasjon, eller løgn. Det jeg dog sier er at 'nordmann' eller 'nordfjording' kan ha forskjellige tolkninger og definisjoner i dagligtalen blant folk. I denne saken kan det for mange ha nyhetsverdi å ta med gjerningspersonenes bakgrunn for å danne et helhetsinntrykk av innvandringspolitikken. Så det å utelate dette er jo en slags fordekning av forholdene. Det har jeg ikke sagt noe mot, jeg sa jo spesifikt at de som finner relevans i dette er folk som er enten i eller lener godt mot ytre-høyre. Det har lenge vært praksis til etablert presse å utelate landsopprinnelse fordi de følger etiske regler: Sitat 4.3. Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, etnisitet, nasjonalitet og livssyn. Vær varsom ved bruk av begreper som kan virke stigmatiserende. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende. https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/ Fakta er at disse mennene er nordmenn, og så kan man fint ha en debatt ved det om vi vil ha innvandring eller ikke, men å nekte å kalle de nordmenn fordi man selv ikke synes de er det, i en nyhetsartikkel er desinformasjon. 3 Lenke til kommentar
obygda Skrevet onsdag kl 09:21 Del Skrevet onsdag kl 09:21 Delvis skrev (1 minutt siden): "Carl I. Hagen med klar beskjed: – Vance har helt rett". Nettavisen: https://www.nettavisen.no/nyheter/carl-i-hagen-med-klar-beskjed-vance-har-helt-rett/s/5-95-2294404 Tenker at når Hagen sier dette, så er det muligens ikke så helt på jordet som noen vil ha det til? Vet ikke hva jeg skal helt tro. Er ganske forvirret av det som foregår nå, der er så mange meninger og tolkninger rundtom. Tenker Hagen begynner å bli senil dement........ Jeg stemmer ikke venstresiden i norsk politikk - men jeg vil ikke kjøpe argumentene til Vance... 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå