Markiii Skrevet søndag kl 07:43 Del Skrevet søndag kl 07:43 (endret) coyotl skrev (På 19.4.2025 den 0.12): Kildene er tydeligvis kun Syrias fiender Assad selv er kildene?! obygda skrev (23 timer siden): Dette er ikke en voksen måte å svare på. Jeg ser gjerne at når spørsmål stilles så svarer man etter beste evne og gjerne legger ved dokumentasjon. Synes Jeffrey Sachs svarer godt for seg mhp USA i denne saken: Dessverre er Sachs en avskyelig løgner som hater vestlige land og demokrati, og som står på barrikadene for russisk og kinesisk imperialisme, og diktatur. Han er en aktiv løgner. obygda skrev (21 timer siden): Er bare å google Jeffrey Sachs for mer av lignende. Han fremstår veldig tydelig i sine taler og det meste som sies underbygges på en klar og tydelig måte. Ja, bortsett fra at han er en ekstrem løgner da. At han er på riktig side ang. tariffer er bare tilfeldig, da hans utgangspunkt er at demokrati er noe dritt og diktatur er bra. Han sier hva som helst for å angripe vestlige land og demokrati. Alt han sier må ses i lys av dette. Endret søndag kl 07:48 av Markiii 2 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 07:50 Del Skrevet søndag kl 07:50 sjamanen skrev (20 timer siden): Jo jeg har konfrontert deg på flere temaer og punkter og du svarer ikke på noe som helst. Som i dette innlegget nøyer du deg med å hvile på en pute av at det på en måte ikke går an å diskutere med meg, fordi jeg altså har et annet synspunkt. Bevare meg. Du ønsker altså at de du skal debattere med deg deler dine synspunkter, hvis ikke er det ikke interessant å diskutere med de. Du ser det kanskje ikke selv, men både innholdet i det du skriver og hva du skriver til meg viser en "oss mot dem" holdning, dessverre en svært utbredt forsvarsmekanisme i samfunnet vårt for å unngå å gå inn i ubehagelige sannheter eller utfordringer rundt eget livssyn. Du har brukt flere innlegg på å tillegge meg synspunkter jeg ikke har. Nå har du helt uten forvarsel begynt å blande inn nazisme. Vi diskuterer på det samme premisset. Du tar helt feil. Slutt å gjem deg. Vi ønsker begge det beste samfunnet vi kan ha, det er premisset. Problemet ditt er at du er stengt for meninger utenfor din boble. Det siste du skriver er også tatt rett ut av propagandaboken. Det er dette vi blir fortalt gang på gang, nemlig effektivitet. Gud hvor vi nordmenn bare elsker effektivitet! Har du kjøpt deg robotstøvsuger? Jeg foreslår at du går tilbake til innleggene mine og finner noe du er uenig i som du kan debattere imot, istedenfor å forsøke å skyve meg ut på sidelinjen ved å diskvalifisere meningene mine som meninger som ikke tilhører denne debatten. Herav dine "andre" premisser. Som sagt, vi lever i to forskjellige verdener. Du ønsker at vi skal gå tilbake i utviklingen og at ting skal bli dyrere. Jeg ønsker handel mellom land, men naturligvis også at viktige ting må produseres av landene selv. 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 07:53 Del Skrevet søndag kl 07:53 Boing_80 skrev (10 timer siden): Dette er så sant. Jeg er selv shia muslim og tro meg, jeg har hørt mye dritt fra sunni muslimer (i Oslo siden jeg bodde der en del år). Der har begge leirene en solid jobb å gjøre og det ser ikke ut som at det blir en forsoning med det første. Men da skjønner du kanskje hva Israel har å stri med. 2 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 07:55 Del Skrevet søndag kl 07:55 coyotl skrev (10 timer siden): Eksperter som oberst Douglas Mcgregor mener at dette var et av historiens mest velykkede overraskelsesangrep. Nå må du faen meg gi deg. Macgregor er en russisk propagandist som har tatt feil om absolutt alt hele veien. Først påstod han hardnakket av Russland aldri ville invadere Ukraina. Så, da de invaderte, sa han at Ukraina var falt alt, at de ikke hadde luftvern igjen, at de var forsvarsløse og at Russland allerede hadde vunnet. Og så har han fortsatt nærmest daglig å påstå at nå er Ukraina endelig beseiret og har ikke soldater igjen, osv. osv. osv. Han er en skamløs løgner og propagandist. Du må skjerpe deg med disse ubrukelige "kildene" dine. 3 2 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet søndag kl 08:00 Del Skrevet søndag kl 08:00 (endret) 24 minutes ago, Markiii said: Hva er feil med det vedkommende sier? Og Gaza er ikke offeret. Gaza er den som startet krigen ved å invadere Israel og slakte ned sivile. FAFO. Ikke start en krig du ikke kan vinne. Det er ikke 50 000 (realistisk nærmere 100 000 medregnet de som ikke er gjort rede for samt de som dør av den kollektive avstraffelsen nå i form av å nekte nødhjelp til trengende) terrorister som er drept på Gaza. Det er et flertall sivile som forsøker etter beste evne å stable et liv på beina etter å ha vært fanget mellom to onder (Hamas sitt terrorstyre og Israelsk rasisme-styre). Og som alltid: «Two wrongs don’t make a right»; vær et bedre menneske enn den typen som ser verden som «oss» og «dem» for å marginalisere eller rettferdiggjøre grusomheter. Sånn sett er det mange paralleller til Trump her. Endret søndag kl 08:07 av The Very End 4 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet søndag kl 08:03 Del Skrevet søndag kl 08:03 (endret) The Very End skrev (4 minutter siden): Det er ikke 50 000 (realistisk nærmere 100 000 medregnet de som ikke er gjort rede for samt de som dør av den kollektive avstraffelsen nå i form av å nekte nødhjelp til trengende) terrorister som er drept på Gaza. Det er et flertall sivile som forsøker etter beste evne å stable et liv på beina etter å ha vært fanget mellom to onder (Hamas sitt terrorstyre og Israelsk rasisme-styre). Two wrongs don’t make a right, eller på norsk: faen for en idiotisk kommentar fra deg. Ja, liten vits i å svare på innlegg som ligger på det nivået. Forresten ligger nok tapene enda høyere, det var en studie av dette i Lancet som prøvde å sette opp et overslag over sannsynlige dødsfall inkl pga ødelagt helsetjeneste, medisiner, vann, mat, husly, og kom til ca. 250 000. Noen mente det var et konservativt overslag. Dette var selvsagt et estimat. Endret søndag kl 08:07 av coyotl 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet søndag kl 08:17 Del Skrevet søndag kl 08:17 Trump og USA har et skikkelig problem med "toll"krigen. Med de absurde satsene som Trump gikk ut med oppå allerede eksisterende så var det ikke en handelskrig men en geopolitisk motivert sanksjonskrig mot Kina, det kan jo ses ut fra forsøket på å tvinge andre land til å isolere Kina. Det var som om USA skulle iverksette en sanksjonskrig mot Russland uten at det landet hadde invadert noen. Så det måtte kalles noe annet. Kinas svar var å sette i gang en planlagt økonomisk avkopling, som nå omfatter tilsvarende toll, olje, LNG, jordbruk, Boeing-fly, eksport av sjeldne jordarter. Vil skape krise i USA relativt fort. Trump trenger visstnok toll for å kunne gjennomføre sin lovede neste runde med skattelettelser til de velstående.. Toll skulle jo bli den nye skatten.. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet søndag kl 08:31 Del Skrevet søndag kl 08:31 5 minutes ago, coyotl said: Trump og USA har et skikkelig problem med "toll"krigen. Med de absurde satsene som Trump gikk ut med oppå allerede eksisterende så var det ikke en handelskrig men en geopolitisk motivert sanksjonskrig mot Kina, det kan jo ses ut fra forsøket på å tvinge andre land til å isolere Kina. Han har jo ikke "isolert kina". Tvert imot har han gitt Kina fritt spillerom i store deler av verden, og gjort USA til uvenn med mange av de samme landene. Kina har feks jobbet hardt for å få kontroll over mange av naturressursene som produseres i Afrika. Med høye tollgrenser og fjerning av myk makt i form av ødeleggelsen av USAID ser nok afrika på Kina som den klart viktigste samarbeidsparteren når de skal selge sine råvarer. 2 6 Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet søndag kl 08:34 Del Skrevet søndag kl 08:34 Reg2000 skrev (2 minutter siden): Han har jo ikke "isolert kina". Tvert imot har han gitt Kina fritt spillerom i store deler av verden, og gjort USA til uvenn med mange av de samme landene. Kina har feks jobbet hardt for å få kontroll over mange av naturressursene som produseres i Afrika. Med høye tollgrenser og fjerning av myk makt i form av ødeleggelsen av USAID ser nok afrika på Kina som den klart viktigste samarbeidsparteren når de skal selge sine råvarer. Men slike ting er ikkje Trump intelligent nok til å forstå. 🤡 2 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet søndag kl 08:36 Del Skrevet søndag kl 08:36 Kina tar nok også USAs forsøk på å stoppe kinesiske skip, sjøtraffikk gjennom svære havnegebyrer på kinesiske skip og overtagelse av nøkkelpunkter til sjøs som Panamakanalen svært alvorlig. Så kineserne mener vel at mye må ryddes opp i gjennom kontakter på lavere nivå før et Xi - Trump møte/telefonsamtale komme på tale. Kina kan vente, de er mindre avhengig av eksport enn Trump-admin antok. 1 Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet søndag kl 08:40 Del Skrevet søndag kl 08:40 3 minutes ago, Dragavon said: Men slike ting er ikkje Trump intelligent nok til å forstå. 🤡 Hadde han ikke vært en total narcissist ville han hatt masse rådgivere som ville fortalt ham akkurat dette, men han ser jo på folk som har mer kunnskap som fiender så de har nok fått sparken om de tør si ifra. 1 2 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 08:43 Del Skrevet søndag kl 08:43 Markiii skrev (57 minutter siden): Assad selv er kildene?! Dessverre er Sachs en avskyelig løgner som hater vestlige land og demokrati, og som står på barrikadene for russisk og kinesisk imperialisme, og diktatur. Han er en aktiv løgner. Ja, bortsett fra at han er en ekstrem løgner da. At han er på riktig side ang. tariffer er bare tilfeldig, da hans utgangspunkt er at demokrati er noe dritt og diktatur er bra. Han sier hva som helst for å angripe vestlige land og demokrati. Alt han sier må ses i lys av dette. Jeg kan vanskelig ta dette seriøst. Folk i slike posisjoner lyver ikke fra hofta for å si det slik. Han hater defintivt ikke demokrati - faktisk så påpeker han flere ganger at man i USA i realiteten faktisk ikke har et fungerende politisk system fordi begge partier blir sponset av de rike for å lage en politikk som gagner de rike. 2 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet søndag kl 11:04 Del Skrevet søndag kl 11:04 obygda skrev (1 time siden): Jeg kan vanskelig ta dette seriøst. Folk i slike posisjoner lyver ikke fra hofta for å si det slik. Han hater defintivt ikke demokrati - faktisk så påpeker han flere ganger at man i USA i realiteten faktisk ikke har et fungerende politisk system fordi begge partier blir sponset av de rike for å lage en politikk som gagner de rike. Ja, f.eks trumps skattekutt for de rike.. 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet søndag kl 11:06 Del Skrevet søndag kl 11:06 coyotl skrev (1 minutt siden): Ja, f.eks trumps skattekutt for de rike.. Ja - men også blant demokrater er det vel ingen som vil ha et skattesystem som man f.eks finner i Norden........Det som mangler i USA er jo et fungerende flerparti system. 3 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet søndag kl 11:10 Del Skrevet søndag kl 11:10 Nåværende situasjon USA-Kina kan raskt føre til tomme butikkhyller i USA. Dette fordi tollnivået men i enda større grad usikkerheten om fremtiden fører til kanselleringer av containere/skipslaster til USA. Aktørene i markedet kan ikke ta sjansen på prisene. Ett eks er hvis en stor aktør som Walmart står med en last fra Kina som kostet 1 mill USD og ikke kan sendes tilbake, så er det bedre å ta tapet enn å betale la oss si 1-2 mill i toll og så sende det ut for salg med en pris ingen vil betale. Dette blir jo et uvant syn hvis det skjer. 1 Lenke til kommentar
coyotl Skrevet søndag kl 11:12 Del Skrevet søndag kl 11:12 Dette forsterkes selvsagt av de nye hårreisende havnegebyrene på kinesiske skip. Trump kan ikke ha regnet med at nåværende situasjon ville oppstå. 1 Lenke til kommentar
ticx Skrevet søndag kl 11:17 Del Skrevet søndag kl 11:17 Det er ikke mye regning som har foregått der, tro meg. Mannen har ingen plan for USA, kun seg selv. 1 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 11:26 Del Skrevet søndag kl 11:26 (endret) coyotl skrev (3 timer siden): Ja, liten vits i å svare på innlegg som ligger på det nivået. Forresten ligger nok tapene enda høyere, det var en studie av dette i Lancet som prøvde å sette opp et overslag over sannsynlige dødsfall inkl pga ødelagt helsetjeneste, medisiner, vann, mat, husly, og kom til ca. 250 000. Noen mente det var et konservativt overslag. Dette var selvsagt et estimat. Det kommer fra en som hele tiden viser til propagandister for russisk folkemord. Endret søndag kl 11:28 av Markiii 2 1 Lenke til kommentar
Markiii Skrevet søndag kl 11:29 Del Skrevet søndag kl 11:29 (endret) obygda skrev (2 timer siden): Jeg kan vanskelig ta dette seriøst. Folk i slike posisjoner lyver ikke fra hofta for å si det slik. Han hater defintivt ikke demokrati - faktisk så påpeker han flere ganger at man i USA i realiteten faktisk ikke har et fungerende politisk system fordi begge partier blir sponset av de rike for å lage en politikk som gagner de rike. Alt han sier er for å støtte diktarurer som Russland og Kina. Når han kritiserer USA for å ha et ikke-fungerende politisk system så overser han at Russland og Kina er mange ganger verre. Han snakker alltid positivt om Russland og Kina til tross for at de er ekte diktaturer uten fri presse. Så er USA under Trump i vei i samme retning, men Trump beundrer jo diktatorer som Putin og Xi. Det betyr ikke at diktatorene Putin og Xi er bra, i motsetning til hva Sachs og andre propagandister påstår. Endret søndag kl 11:31 av Markiii 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå