Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Vokteren skrev (11 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært grønlender eller dansk, ville jeg bedt Vance/Trump om å ryke og reise.

Nå er jeg imidlertid norsk og tvinges nå til å bruke tid, ressurser og energi på å sørge for at Russland aldri får de samme fantasiene om Svalbard.

Ballen ligger nå hos Grønland/Danmark.

Hvis jeg skulle forhandlet på vegne av disse ville jeg varslet om oppsigelse av avtalen om at USA kan ha baser på Grønland. USAs uvennlige utspill kan ikke få stå uimotsagt……

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (9 minutter siden):

Hvis jeg hadde vært grønlender eller dansk, ville jeg bedt Vance/Trump om å ryke og reise.

Nå er jeg imidlertid norsk og tvinges nå til å bruke tid, ressurser og energi på å sørge for at Russland aldri får de samme fantasiene om Svalbard.

Skal ikke se bort fra at Trump og Putin er blitt enige om nettopp dette på bakrommet. At Trump tar Grønland og at Putin tar Svalbard uten at de blander seg inn i hverandres business. De er jo kompiser. Det er jo vi, europeerne som er problemet. Og så er det jo bare et hopp og et lakk for Trump å inkludere Canada som den 51 stat. De ligger jo så beleilig til i forhold til Grønland. Hva Putin får i bytte mot å ikke blande seg inn i det amerikanske Canada-eventyr er heller usikkert. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Vokteren said:

Ballen ligger nå hos Grønland/Danmark.

Hvis jeg skulle forhandlet på vegne av disse ville jeg varslet om oppsigelse av avtalen om at USA kan ha baser på Grønland. USAs uvennlige utspill kan ikke få stå uimotsagt……

Ville muligens ha startet med å legge frem en plan for egne baser med tilhørende F35 skvadroner. Fra Danmark og Canada. For så å si opp leieavtalen til USA og ta over gjeldende amerikansk infrastruktur og fylle de til randen av ikke Amerikanske NATO styrker.

Edit: og noen tilhørende sjøbaserte styrker som nevnt før for å sikre øya og eventuelt plukke opp styrker på vei bort fra en destruert øy ved en tilbaketrekning.

Canada kan ikke ha fiendtlig USA baser på Grønland.

Foreslår også at Grønland i Oslo gjør mer narr av USA her.... Jeg mener makan til åpen dør for Satire...

Endret av Apathy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo også slik at det kan omskrives mht NATOs nye krav om investeringer i eget forsvar. Og de f35 ene vil ikke ha nytte som annet enn Kamikaze om USA vender ryggen til Europa. Så kan Mette Fredriksen stå fritt til å kjøpe kampfly fra Europa til fortsettelsen og samtidig "vise fingeren" til Trymp (bonus).

Edit: Leif var/er her.

Endret av Apathy
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (52 minutter siden):

Det finnes bare EN forklaring til Trump sitt ønske om Grønland.

Han har selv sagt det også.. Han sa at han elsker kart og når han så på verdenskartet så ser han Grønland der..stort..Og da bare MÅTTE han ha det..For han har grandisose planer om å være den presidenten som har utvidet USA sitt landområde mest..

Sikkerhet er bare falske argumenter..Trump driter i sikkerhet akkurat som hans administrasjon..Bruker Signal..legger ned deler av cyberforsvaret..ja til og med sparker de som skal vedlikeholde landets atomvåpen..Sikkerhet er definitivt ikke det han er opptatt av...men å kunne kle seg med nytt land og ta på seg keiserkappen..DET er viktig!

Sikkerhet er bare tull, ja, selv om Putin har varslet større russisk tilstedeværelse i nord-områdene. Basen på Grønland er jo ikke en "vanlig" militærbase, men en rom-lyttestasjon. Det er jo nesten ikke folk der, og det vil være temmelig åpenbart hvis Trump plutselig begynner å bygge om området til en krigs-base. Det er ikke gjort over natten, og et eventuelt forsvar blir opp til resten av NATO. Danmark kan neppe protestere, men Putin blir garantert ikke glad for noe sånt...tror neppe Trump har tenkt gjennom konsekvensene.

Keiserkronen frister nok veldig, men det Trump vil ha er ressursene. De bare ligger der og venter på ham, omtrent helt gratis (slik han ser det) ! Drit i natur, inuitter og klima, han ville rasere hele øya og forlate den som en grushaug. Drill, baby...drill !

• Liker 2
Lenke til kommentar

Kunde av Kina for råvarer til å bygge opp Europeisk forsvarsindustri ja. Men uten å være noe annet enn kunde for råvarer. Mot ett eventuelt løfte om å ikke komme USA til forsvar om Kina angriper selve USA. USA har etter min mening meldt seg selv ut av NATO. Så de får klare seg selv mot Kina om en konflikt skulle oppstå (spesial military operation).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg at shit hole countries, med shit hole ledere, som Russland, Kina og nå USA på død og liv skal ha mer land, som de i sin tur forvandler til shit hole countries?

Shit hole country USA angriper nå Danmark, landet som mistet flere soldater per innbygger enn USA i krigen, hvor USA kalte på sine allierte.  

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fatninja said:

Det er fortsatt nesten 50% av amerikanere som støtter det backstabbende drittmennesket DT.  Ikke glem det!

De aller fleste i verden evner å huske lengre enn fra 12 til middag. I motsetning til de folka i det landet der.

06.01.21 burde vært siste vi hørte om en Trump med makt. Etter det var det eneste vi trengte å vite var hvordan han var i stand til å få til det angrepet mot alle demokratiske ideologiske systemer og rettsvesen.

Det at han nå slapp unna med de handlingene OG fikk makta tilbake noen år senere på tross av at han satt bak kulissene og boikottet alle genuine forsøk på å fikse problemer via nikkedukkehullene til GOP-hånd-dukkene. Og snakket med Putin 7 ganger på bakrommet (sikkert endel i forkant av invasjonen). Parkerte flyet sitt ved siden av Russlands diplomat-fly og ett Saudi-Arabia fly samme dag som han debatterte Biden. Såvel som tok med seg statshemmelighetene til alle sine allierte og solgte til høystbydende (hvem redder ræva hans ved å gi ham asylum om han taper valget).

Divided States Of Guppies. DSG. nvm USA. Det er ett navn som Canada burde kunne kalle seg om de innlemmer California (og andre Nord-amerikanske states som vil) og Grønland. Men jeg for min del hadde ikke hatt noe imot om United States heretter refererte til United States Of CANADA altså USC. Men Canada ville vel neppe kalt seg selv det om overnevnte stater hadde villet danne en union. Men de om det.

DSG.

Make America Go Away. (i dobbel betydning).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Fatninja skrev (10 timer siden):

Det er fortsatt nesten 50% av amerikanere som støtter det backstabbende drittmennesket DT.  Ikke glem det!

Det er for meg helt ufattelig. Samtidig tror jeg det knapt er et menneske utenfor USA som støtter Trump lenger.

Jeg håper faktisk Trump gjør alvor av tollidiotien sin og kjører økonomien i grøften. Jeg tror det er det eneste som kan få MAGA-fanatikerne i USA til å våkne opp.

Endret av Lemongrass
  • Liker 5
Lenke til kommentar

https://www.msn.com/en-us/news/world/what-would-a-world-without-foreign-aid-look-like/ar-AA1BPL43?ocid=hpmsn&cvid=3b129cf777f84a168ad10297fc68d738&ei=51

https://www.msn.com/en-us/health/other/we-should-have-been-hammered-a-long-time-ago-african-countries-thank-trump-for-aid-wake-up-call/ar-AA1BRfkJ?ocid=hpmsn&cvid=17cc500ec2be4738833d6a5d9959c93f&ei=30

Trumps stans av nødhjelp til afrikanske land har fått konsekvenser; i relative stabile land med et intakt statsbudsjett vil tapet av USAID få marginale betydninger, men i land med vanstyre og sterkt redusert statsbudsjett i kleptokratiske omstendigheter betyr det meget store konsekvenser ved at man må overta ansvaret for helse - og katastrofeberedskapen på egen hånd. Og i krigsherjede land? Total katastrofe. Spesielt i Sudan og Sør-Sudan, i sistnevnt utgjør nødhjelp 50 % av overlevelsesdekningen for det sørsudanske folket som nylig er kastet ut i uroligheter. 

Autokratiske regimer og panafrikanskpåvirkede regjeringer takket Trump for dette, ennå prøve å inngå avtaler med Trump for egen vinning (uten å fatte Trumps tendens om å ta uten å gi) mens mindre makter går inn for å bygge opp klosse relasjoner med de afrikanske landene. Xi virker så komplett uforberedt, at han ikke går sterkere inn for å erstatte USA, han satser helst på "hard power" gjennom regjeringsrelasjoner. Kina kan ikke erstatte USA, det vet afrikanerne som også vet at de kan bryte seg fri uten å bry seg om demokrati, menneskerettigheter og folkevern. 

[African nations] must stand on their own,” South Africa’s health minister, Dr Aaron Motsoaledi, told the Telegraph on the sidelines of the G20 health summit in Durban. 

“This message is to say please stand on your own, because no country can depend forever on another country. It’s a wake up call.

“I personally do not think it is humanly possible for a country to feed others for life. I think foreign aid was there to bridge the country over a particular period, I do not think it was meant to be permanent in any way.”

Similar sentiments have been voiced in other African capitals.

“I want to thank Mr Trump actually, I think he’s slapped us not on one cheek but on both cheeks, we should have been hammered a long time ago,” Zambian President Hakainde Hichilema said. His country was receiving £460m ($600m) in aid a year from the US.

Paul Kagame, Rwanda’s president, has used the crisis to repeat his criticism of how aid  undermines sovereignty.

“Whoever gives you aid controls your life,” he said earlier this month.

Meanwhile Nigeria has said it refuses to beg.

“We are a capable country and we are determined to own up to that responsibility. If others step in and support us, we appreciate it but we are not begging,” said Nigeria’s health and social welfare minister, Muhammad Ali Pate.

Det er en meget sterk berettiget kritikk som jeg også støtter, om at vestlig nødhjelp skaper usunne avhengighetsbånd og hindre lokaløkonomisk stimulering samt muliggjør uansvarlig budsjetthåndtering som tillatt korrupsjon og selektivitet i utvelgelse av prosjekter for statlig finansering. Sør-Sudan er det groveste eksemplet hvor all statsutvikling er smuldret opp mellom maktsyke krigsherrer og overivrige nødhjelpsorganisasjoner. Kagame fra gammelt av har vært en sterk kritiker, og hadde derfor kutte ned nødhjelp til et minimum så snart man fikk økonomisk styrke for dette. Men på den andre siden er det sett at altfor mange makthavere enten er så dypt korrupt at de ikke bryr seg, eller så etniskorientert at de ignorere enhver som ikke "passe inn", og det er så sterk politisk ustabilitet i mange land, at mange regjeringer enten ikke vil eller kan ikke gi nødhjelp til befolkningen. Etiopia er et godt eksempel. 

Så om afrikanerne vil deretter klare seg selv, er det et meget godt spørsmål om de har den nødvendige evnen. De har ikke den nødvendige utdanningskapasiteten for å produsere leger og personell med viktig ekspertise, bare et fåtall land har det - og mange land er egentlig ganske tynt befolket med for sterk urbanisering som i Nigeria, hvor nesten all befolkningsvekst urbaniseres. Landbruket på mange land kan ikke drives etter moderne standarder fra annetsteds, da dette forutså spesialitet og lokalisering - og transportproblemet er helt akutt; lange avstander med dårlig veger betyr da at man kan se folk dør ut i en sulterammet region og overflod av mat i naboregionen. 

Og; for å sørge for egne befolkning må man utvikle staten. Dvs. mer omfattende skattelegging, endringer i bruk av statsfinansene - og redusert gjeld. Mange land har for høy gjeld, og det er så dårlig med skatteinntektene i relative fattige land at man ikke kan dekke tapet etter USAID. Mange regjeringer ganske enkelt er svært sterkt underutviklet i sammenligning med resten av verden. 

The continent has more than £0.93 trillion ($1.2 trillion) in external debt. The debt-to-gross domestic product ratio has risen by about two-fifths since 2008, according to the African Export-Import Bank.

Det vil ikke komme mer hjelp. EU/NATO må kutte ned på nødhjelp og støtte til private nødorganisasjoner pga. Putin, Norge burde følge etter ved å bli mer klokere i sin nødhjelpspolitikk - Sør-Sudan er fortapt; bedre å forlate dette landet inntil SPLA-despotiet er utryddet. Det må sies til afrikanernes fortjeneste at de var raskt med å lese det nye kartet skapt av Putins invasjon av Ukraina, i 2022-23 hadde de tatt betydelige viktige skritt mot selvberging, og vil redusere avhengigheten, sterkt støttet av de panafrikanske kreftene som generelt misliker vestlig dominans. Putin hadde oppmuntret dette, sinnet over tapet av Gaddafi er fremdeles sterk, og Macron har bokstavelig talt mistet "den franskafrikanske unionen" for godt. 

Men de hadde innsett i 2024 at de trenger mer tid. Som nå er omme pga. Trump. Det kommer til å bli stygt. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...