Gå til innhold

Trump 2025


Anbefalte innlegg

https://www.msn.com/en-us/money/markets/if-chinese-built-containership-fines-take-effect-we-re-out-of-business-in-u-s-ocean-carrier-says/ar-AA1BLBzs?ocid=hpmsn&cvid=b14d8a9ebaa64c2e8a2a325b0af88161&ei=3

Hvis disse avgiftene rettet mot ikke-kinesiske skipsrederier som har kinesiskbygde skip i egne flåteliste, vil det få meget alvorlige følger, som det viktigste containerrederiet for USA hadde signalisert. Atlantic Container Line (ACL) er dominerende i containerfrakt med sine unike container/roro-fraktskip som kunne ta spesialslast mellom USA og Nord-Europa (medregnet Tyskland, de britiske øyene og Benelux) - og dermed er essensielt for amerikanske eksportørfirmaer; gjort det klart at de må ligge ned. De kan ikke betale 1 mill. dollar for hver skipsankomst på amerikanske havner i en meget intensiv trafikk med daglige ankomster. 

If ACL abandoned the U.S. market, domestic manufacturers would lose their only U.S.-headquartered North Atlantic carrier, and primary North Atlantic carrier of oversized and project cargo to Europe. ACL handles vehicles, construction equipment, aircraft including Airbus wings, and project cargo, including more than half of the American construction equipment, agricultural equipment and oversized machinery moving from the ports of New York, Baltimore and Norfolk to Europe.

De kinesiske rederiene kan med letthet bare ignorere det amerikanske markedet, så avgiftskravet er derfor dypt urettferdig ifølge rederiene som gjør det meget klart at de amerikanske skipsverftene er ikke i stand til å konkurrere med kinesiske (og europeiske) skipsverft - det er for dyrt, for tidskrevende og for ineffektiv som ACL hadde gjort klart. Det er så få skipsverft, at det bare ganske enkelt er helt umulig. 

"The only reason why I use the Chinese is because when we went to the American yards, they told me they couldn't build a ship for seven years. ... The shipyards that we were talking to were booked up with military. They didn't have any space to build a commercial ship. If you're getting $2.5 billion for a destroyer, why are you going to mess around with a $75 million-$80 million cargo ship? It wouldn't make any sense."

Det vil utløse meget seriøse konsekvenser for den amerikanske nasjonaløkonomien om avgiftskravet skulle komme gjennom - for skipsrederiene vil enten legge ned eller flytte til ikke-amerikanske havner. Hvis avgiften er om bare kinesiskbygde skip, kunne dette tolereres - men hvis hele flåten av skip fra forskjellige land behandles på lik fot, er dette stupid. Så stupid at dette vil være som å kutte av sitt egne hode. 

Fra et norsk perspektiv er det derimot interessant. For i Europa er skipsindustrien på viklende front, forsker Ståle Ulriksen mener Trumps inngrep kan forsvares fordi skipsbyggingen i Kina har blitt en meget alvorlig trussel. Han mener den norske politikken er meget dypt usunt; på den ene siden advart man mot kinesisk spionasje, på den andre siden gjort man fremstøt mot kinesisk industri. Elbuss-saken er ingenting mot situasjonen i den norske skipsnæringen som hadde i de siste årene begynte å kontrahere i kinesiske skipsverft. 

Det vil være klokt å innføre en EU-lov eller for sakens skyld en avgift i særpregenhet rettet mot rederier med norsk flagg, som forby kjøp av kinesiske skip til fordel for europeiske skipsverft. Norge har kapasitet for å bygge store skip; men denne kapasiteten har satt bom stille i de siste tjue år slik at mye rustner ned mens alt konsentreres på disse under 150+ størrelse. For oss - og for EU - er Trumps stupide avgiftspåfunnet levedyktig, for vi har den nødvendige skipsbyggingskapasiteten med egnede tilbehør som tillatt en rask omskifting i løpet av relativ liten tid. Men det er fordi Europa som til sammen har halvparten av verdens kyststripe, er skipsbyggernes hjem fra meget gammelt av. 

Det samme kan ikke sies om USA. Der vil de bare kutte av seg sitt egen hode fordi de har for liten kapasitet fra før og vil helst bare satse på seg selv fremfor på allierte... 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

https://www.msn.com/en-us/news/us/the-irs-plan-to-expose-data-on-undocumented-workers-threatens-nearly-100-billion-in-tax-collections/ar-AA1BMPks?ocid=hpmsn&cvid=32d26628cfd24647acca7e8b06f9a89c&ei=33

Så "det svarte markedet" generere 100 mrd. dollar i skatteinntektene til delstatene og den føderale USA... som sagt, det er ikke tillatt å dele folkeopplysninger med andre omkring skattebetalerne, men IRS er under sterk press om å dele dette med ICE som vil dermed finne migranter som hadde betalt skatt. Inntil videre har IRS nektet, men tvinges etter hvert inn i avtaleforhandlinger med ICE under trusler fra Trump. Skattebetaling er en del av naturaliseringsprosessen for både illegale og legale migranter som betalt skatt for å vise at de er potensielle lovlydige borgere, men hvis ICE skulle misbruke folkeopplysningene for å deportere migranter - lokale myndigheter i de fleste delstater, spesielt omkring landbruk, har forbudt all opplysningsdeling med føderal ICE - kan det få uante føringer. For mange vil slutte å betale skatt av frykt, og mange kan bli oppsnappet og hindret fra å betale skatt. 

It’s annually updated, it’s from every employer, it’s just an amazing amount of information around people—that’s why we protect it so carefully,” she said. “It’s not just about your income and where you live, it’s about your family arrangements, it’s whether you have dependents, it’s a whole range of things.”

Regardless of how far the IRS’ data sharing goes, just the rumor that taxpayer data is no longer confidential will mean a hit to tax collection, said Davis.

“The mere fact this is being talked about and reported on is going to lead to declining compliance in the immigrant community,” he said. People at risk of deportation may switch to under-the-table work where they get paid in cash or without documentation, and newly arrived immigrants will be less inclined to pay their taxes upfront, he said. 

Already, the U.S. is facing a drop of $500 billion in tax collection this year, about 10% of the year’s tax revenue, thanks to cuts in IRS staffing.

500 mrd. dollar vil forsvinne - 10 % - og det er før ICE får folkeopplysningene; så andre 100 mrd. vil forsvinne - og da regner man ikke med ringvirkninger etter kollapsen av "det svarte markedet".... Jeg antar vi vil se et nettotap på hele 30 % i sommeren; og når tolltariffene begynner å bite, vil tapet bli enda større. 

Kongene alltid foretrukket skatt fremfor toll fordi de vet det er lettere og tryggere å ta penger fra folket enn å ta penger fra markedet/økonomien... Trump ser ut til å gå feil i BEGGE retning. 

For en idiot. Boken "Trump!" ser ut til å være meget presist om Trump. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, JK22 said:

https://www.msn.com/en-us/money/markets/if-chinese-built-containership-fines-take-effect-we-re-out-of-business-in-u-s-ocean-carrier-says/ar-AA1BLBzs?ocid=hpmsn&cvid=b14d8a9ebaa64c2e8a2a325b0af88161&ei=3

Hvis disse avgiftene rettet mot ikke-kinesiske skipsrederier som har kinesiskbygde skip i egne flåteliste, vil det få meget alvorlige følger, som det viktigste containerrederiet for USA hadde signalisert. Atlantic Container Line (ACL) er dominerende i containerfrakt med sine unike container/roro-fraktskip som kunne ta spesialslast mellom USA og Nord-Europa (medregnet Tyskland, de britiske øyene og Benelux) - og dermed er essensielt for amerikanske eksportørfirmaer; gjort det klart at de må ligge ned. De kan ikke betale 1 mill. dollar for hver skipsankomst på amerikanske havner i en meget intensiv trafikk med daglige ankomster. 

If ACL abandoned the U.S. market, domestic manufacturers would lose their only U.S.-headquartered North Atlantic carrier, and primary North Atlantic carrier of oversized and project cargo to Europe. ACL handles vehicles, construction equipment, aircraft including Airbus wings, and project cargo, including more than half of the American construction equipment, agricultural equipment and oversized machinery moving from the ports of New York, Baltimore and Norfolk to Europe.

De kinesiske rederiene kan med letthet bare ignorere det amerikanske markedet, så avgiftskravet er derfor dypt urettferdig ifølge rederiene som gjør det meget klart at de amerikanske skipsverftene er ikke i stand til å konkurrere med kinesiske (og europeiske) skipsverft - det er for dyrt, for tidskrevende og for ineffektiv som ACL hadde gjort klart. Det er så få skipsverft, at det bare ganske enkelt er helt umulig. 

"The only reason why I use the Chinese is because when we went to the American yards, they told me they couldn't build a ship for seven years. ... The shipyards that we were talking to were booked up with military. They didn't have any space to build a commercial ship. If you're getting $2.5 billion for a destroyer, why are you going to mess around with a $75 million-$80 million cargo ship? It wouldn't make any sense."

Det vil utløse meget seriøse konsekvenser for den amerikanske nasjonaløkonomien om avgiftskravet skulle komme gjennom - for skipsrederiene vil enten legge ned eller flytte til ikke-amerikanske havner. Hvis avgiften er om bare kinesiskbygde skip, kunne dette tolereres - men hvis hele flåten av skip fra forskjellige land behandles på lik fot, er dette stupid. Så stupid at dette vil være som å kutte av sitt egne hode. 

Fra et norsk perspektiv er det derimot interessant. For i Europa er skipsindustrien på viklende front, forsker Ståle Ulriksen mener Trumps inngrep kan forsvares fordi skipsbyggingen i Kina har blitt en meget alvorlig trussel. Han mener den norske politikken er meget dypt usunt; på den ene siden advart man mot kinesisk spionasje, på den andre siden gjort man fremstøt mot kinesisk industri. Elbuss-saken er ingenting mot situasjonen i den norske skipsnæringen som hadde i de siste årene begynte å kontrahere i kinesiske skipsverft. 

Det vil være klokt å innføre en EU-lov eller for sakens skyld en avgift i særpregenhet rettet mot rederier med norsk flagg, som forby kjøp av kinesiske skip til fordel for europeiske skipsverft. Norge har kapasitet for å bygge store skip; men denne kapasiteten har satt bom stille i de siste tjue år slik at mye rustner ned mens alt konsentreres på disse under 150+ størrelse. For oss - og for EU - er Trumps stupide avgiftspåfunnet levedyktig, for vi har den nødvendige skipsbyggingskapasiteten med egnede tilbehør som tillatt en rask omskifting i løpet av relativ liten tid. Men det er fordi Europa som til sammen har halvparten av verdens kyststripe, er skipsbyggernes hjem fra meget gammelt av. 

Det samme kan ikke sies om USA. Der vil de bare kutte av seg sitt egen hode fordi de har for liten kapasitet fra før og vil helst bare satse på seg selv fremfor på allierte... 

Amerikanere har ikkje råd til å kjøpe noe anyways. Så hvorfor skal kinesiske skip legge til i USA?

Kina kan alene velte Amerikansk økonomi nå ved å defaulte lånet og nekte Amerika råvarer de trenger for å produsere noe som helst av verdi. Så får USA gå til krig mot Nato ved å invadere Grønland og eller Canada for å eventuelt kunne starte prosessen med å bli selvforsynt om 10 til 20 år.

Ærlig talt. Sett Muppets til å styre USA de hadde gjort en bedre jobb.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Trump sine nedskjæringer av IRS kan føre til over 500 milliarder dollar i redusert skatt denne våren.
Til sammenligning er hele USA sitt enorme forsvarbudsjett for 2024 på 825 milliarder dollar.
Dette er skatt som de rikeste nå vil slippe å betale på grunn av manglende bemanning.

Dette vil føre til at USA må låne mer penger enn beregnet for å få julene til å gå rundt.
MAGA supportere forstår ikke at Trump ikke er en mann for dem men en mann for de som er aller rikest.


IRS Braces For 10 Percent Less Tax Revenue ($500 Billion) Due To DOGE Staff And Budget Cuts

Staff cuts and disruptions related to the U.S. DOGE Service have officials bracing for a sharp loss of revenue.

Senior tax officials are bracing for a sharp drop in revenue collected this spring, as an increasing number of individuals and businesses spurn filing their taxes or attempt to skip paying balances owed to the Internal Revenue Service, according to three people with knowledge of tax projections.

Treasury Department and IRS officials are predicting a decrease of more than 10 percent in tax receipts by the April 15 deadline compared with 2024, said the people, who spoke on the condition of anonymity to share nonpublic data. That would amount to more than $500 billion in lost federal revenue; the IRS collected $5.1 trillion last year. For context, the U.S. government spent $825 billion on the Defense Department in fiscal 2024.

The IRS could collect $500 billion less in tax revenue, and the U.S. may run out of cash in a few months

That’s as the IRS has plans to lay off 20,000 employees with more than 11,000 already dismissed. The report said the agency has dropped investigations of some top companies and taxpayers as it prioritizes resources to keep internal systems operating.

Even before Trump returned to the White House, IRS officials warned his transition team that plans to slash staff could hit revenue.
 
Endret av LuxFerre
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 minutes ago, LuxFerre said:

Trump sine nedskjæringer av IRS kan føre til over 500 milliarder dollar i redusert skatt denne våren.
Dette er skatt som de rikeste nå vil slippe å betale på grunn av manglende bemanning.

Dette vil føre til at USA må låne mer penger enn beregnet for å få julene til å gå rundt.
MAGA supportere forstår ikke at Trump ikke er en mann for dem men en mann for de som er aller rikest.


IRS Braces For 10 Percent Less Tax Revenue ($500 Billion) Due To DOGE Staff And Budget Cuts

Staff cuts and disruptions related to the U.S. DOGE Service have officials bracing for a sharp loss of revenue.

Senior tax officials are bracing for a sharp drop in revenue collected this spring, as an increasing number of individuals and businesses spurn filing their taxes or attempt to skip paying balances owed to the Internal Revenue Service, according to three people with knowledge of tax projections.

Treasury Department and IRS officials are predicting a decrease of more than 10 percent in tax receipts by the April 15 deadline compared with 2024, said the people, who spoke on the condition of anonymity to share nonpublic data. That would amount to more than $500 billion in lost federal revenue; the IRS collected $5.1 trillion last year. For context, the U.S. government spent $825 billion on the Defense Department in fiscal 2024.

The IRS could collect $500 billion less in tax revenue, and the U.S. may run out of cash in a few months

That’s as the IRS has plans to lay off 20,000 employees with more than 11,000 already dismissed. The report said the agency has dropped investigations of some top companies and taxpayers as it prioritizes resources to keep internal systems operating.

Even before Trump returned to the White House, IRS officials warned his transition team that plans to slash staff could hit revenue.
 

De sparer for å gi fra de fattige til de rike. Hvor i huleste skal dette ende?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (38 minutter siden):

Å ønske en streng innvandringspolitikk er isolert sett ikke nødvendigvis en negativ ting i seg selv. Problemet er hvis man ønsker det...

MER enn man ønsker seg et velfungerende helsevesen

MER enn man ønsker seg et velfungerende utdanningssystem

MER enn man ønsker seg en velorganisert fagforening

MER enn man ønsker seg et sekulært og pluralisert samfunn

MER enn man ønsker seg religionsfrihet og frihet fra religion

MER enn man ønsker seg kroppslig autonomi for seg selv og evt. kvinner i sine liv.

MER enn man ønsker seg frihet til å kritisere staten, til og med den mulige staten som lover å lette bekymringene rundt innvandring.

MER enn man ønsker sivile menneskerettigheter og privatliv.

Jeg er blant de som alltid har ment at vi trenger en strengere innvandringspolitikk, men som aldri har stemt på FRP nettopp fordi jeg mener at de tingene du ramser opp i samfunnet er like viktig eller viktigere. Og jeg er så absolutt ikke den eneste. 

Så derfor har vi hele tiden etterlyst et parti på sentrum-venstresiden som kan gi oss den fornuftige innvandringspolitikken uten å kaste alt det andre vi setter kjært på sjøen. Vi er lei av å bli ignorert. Vi er lei av å bli kalt rasister. Vi er lei av å bli stemplet som tullinger som er ofre for skremselspropaganda når vi har kommet frem til våre standpunkt gjennom en blanding av erfaringer og refleksjoner. 

Men mest av alt er vi lei av å tape valg til ytre høyre, i en tid hvor det liberale Europa må stå samlet for å overleve møter med helt ekstensielle trusler.   

Sitat

Har de ikke? Jeg kan nok ikke svare for absolutt alle land i f.eks Europa, men her i Norge er vi blant de første som blir forkjøla så fort USA nyser.

Joda, den kulturelle mastodonten USA påvirker selvsagt lille Norge, men innflytelsen lekker begge veier. På samme måte som voksne menn i filmtråden griner over hvor woke Snøhvit er og at Sirius Snape nå er svart, så begynte kulturkrigere på venstresiden å syte over at Siv Jensen gikk på Halloween-fest kledd ut som indianer og at det er en rasistisk benk i Botanisk Hage. 

Men woke er heldigvis en sær kulturkonflikt for spesielt interesserte i Norge og store deler av Europa. 

Innvandring, derimot, er en av de heteste potetene og har vært det i flere tiår, og der kan man ikke legge hovedskylden på Fox News, hvis propagandamaskineri har svært liten innflytelse på Europa. For nordmenn, svensker og tyskere får i hovedsak nyhetene sine fra NRK, SVT, og ZDF, trauste, nøytrale statskanaler, som om noe lener litt mer til venstre enn høyre.

Sitat

 

Det er alltid noe som er "hysjet ned", men som likevel ikke er det. Hva nøyaktig menes med "hysjet ned"? Det har vært ustanselig med "svenske tilstander" i mediebildet i hvertfall 10-12 år.

Rart det der, debatter om innvandring blir visstnok alltid hysjet ned, men blir likevel det samme temaet vi prater om og som er i nyhetsbildet konstant. Nå har jeg ikke binge-lest absolutt alt av svensk media de siste 15 år, men husker at debatter her i Norge om innvandring de siste 15-16 årene også alltid ble hysjet ned i det offentlige, ifølge veldig mange politiske aktører.....

 

Jeg er gammel nok til å huske at Carl I. Hagen ble kastet tomater på når han talte offentlig fordi han mente innvandrere burde lære seg norsk. Jeg er også gammel nok til å huske at media konsekvent skydde å omtale innvandringens åpenbare baksider (spesielt i Sverige), og hvis de mot formodning nevnte det, skulle det aldri forklares kulturelt, bare sosio-økonomisk (noe jeg alltid synes var et merkelig selvmotsigende argument, for burde man ikke løse fattigdomsproblemet blant flyktninger før man tok i mot enda flere og sendte dem ut i fattigdom og kriminalitet også?).

Uansett, det offentlige ordskiftet har heldigvis forandret seg. Kulturen er langt mindre dømmende mot synspunkter som avviker fra elite-konsensusen om at innvandring utelukkende er et gode. 

Når Unge Høyres leder ville slutte å ta inn asylsøkere, så blir han møtt med motbør, ja, som man skal i et demokrati, men han blir ikke automatisk stemplet som rasist. Det kan jeg love deg at han ville blitt for ti, femten år siden. 

Derfor er jeg optimistisk på at vi kan snu skuta før flere Orban-lookalikes dukker opp i andre land. Putin og Trump har gjort det klart og tydelig for flere og flere at vi må prioritere Europas sikkerhet foran åpne grenser. 

------------------------
Du hadde flere poenger, men dette var alt jeg rakk å svare på i denne omgang. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
13 minutes ago, LuxFerre said:

Trump sine nedskjæringer av IRS kan føre til over 500 milliarder dollar i redusert skatt denne våren.
Dette er skatt som de rikeste nå vil slippe å betale på grunn av manglende bemanning.

Dette vil føre til at USA må låne mer penger enn beregnet for å få julene til å gå rundt.
MAGA supportere forstår ikke at Trump ikke er en mann for dem men en mann for de som er aller rikest.


IRS Braces For 10 Percent Less Tax Revenue ($500 Billion) Due To DOGE Staff And Budget Cuts

Staff cuts and disruptions related to the U.S. DOGE Service have officials bracing for a sharp loss of revenue.

Senior tax officials are bracing for a sharp drop in revenue collected this spring, as an increasing number of individuals and businesses spurn filing their taxes or attempt to skip paying balances owed to the Internal Revenue Service, according to three people with knowledge of tax projections.

Treasury Department and IRS officials are predicting a decrease of more than 10 percent in tax receipts by the April 15 deadline compared with 2024, said the people, who spoke on the condition of anonymity to share nonpublic data. That would amount to more than $500 billion in lost federal revenue; the IRS collected $5.1 trillion last year. For context, the U.S. government spent $825 billion on the Defense Department in fiscal 2024.

The IRS could collect $500 billion less in tax revenue, and the U.S. may run out of cash in a few months

That’s as the IRS has plans to lay off 20,000 employees with more than 11,000 already dismissed. The report said the agency has dropped investigations of some top companies and taxpayers as it prioritizes resources to keep internal systems operating.

Even before Trump returned to the White House, IRS officials warned his transition team that plans to slash staff could hit revenue.
 

Trump sin runde nr2 var alltid en money grab for Trump og hans rikeste støttespillere.

 

De blir å finne i Russland, Saudi Arabia og andre steder de kan ta utbytte sitt til mens USA og indirekte resten av den vestlige verden sitter med regningen.

No expedition.

Ran på høylys dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, DJViking said:

Kan han være noe værre enn Trump?

Kan hende de andre republikanerne klarer å styre han bedre enn de gjør Trump.

Neppe. Problemet er nok ikke begrenset til Trump. Det er jo ikke Trump som har forfattet Project 2025. Den gjengen Trump har dratt med seg denne gangen er farlige alle sammen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, VifteKopp said:

Så derfor har vi hele tiden etterlyst et parti på sentrum-venstresiden som kan gi oss den fornuftige innvandringspolitikken uten å kaste alt det andre vi setter kjært på sjøen. Vi er lei av å bli ignorert. Vi er lei av å bli kalt rasister. Vi er lei av å bli stemplet som tullinger som er ofre for skremselspropaganda når vi har kommet frem til våre standpunkt gjennom en blanding av erfaringer og refleksjoner.

Dette gir null mening. Arbeiderpartiet (og de fleste andre partiene på Stortinget) har like strenge eller strengere innvandringspolitikk som FRP. Det er ingen politikere som tør å ta tak i det gjennomrasistiske UDI og alle deres umenneskelige avgjørelser. Innvandring er ikke et problem i Norsk politikk og at de innvandringskritiske ikke blir hørt er det største idiotiet jeg har hørt dette årtusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
55 minutes ago, JK22 said:

. Skattebetaling er en del av naturaliseringsprosessen for både illegale og legale migranter som betalt skatt for å vise at de er potensielle lovlydige borgere, men hvis ICE skulle misbruke folkeopplysningene for å deportere migranter - lokale myndigheter i de fleste delstater, spesielt omkring landbruk, har forbudt all opplysningsdeling med føderal ICE - kan det få uante føringer. For mange vil slutte å betale skatt av frykt, og mange kan bli oppsnappet og hindret fra å betale skatt.

Kan arbeidsgiverane i USA betale sine ansatte i kontanter utan å betale skatt? Eller får arbeidsgiver då problem med regnskapet? Passerer store utbetalinger til lønn utan bilag revisjon av regnskap i USA?

Lenke til kommentar
1 hour ago, JK22 said:

Fra et norsk perspektiv er det derimot interessant. For i Europa er skipsindustrien på viklende front, forsker Ståle Ulriksen mener Trumps inngrep kan forsvares fordi skipsbyggingen i Kina har blitt en meget alvorlig trussel. Han mener den norske politikken er meget dypt usunt; på den ene siden advart man mot kinesisk spionasje, på den andre siden gjort man fremstøt mot kinesisk industri. Elbuss-saken er ingenting mot situasjonen i den norske skipsnæringen som hadde i de siste årene begynte å kontrahere i kinesiske skipsverft. 

Det vil være klokt å innføre en EU-lov eller for sakens skyld en avgift i særpregenhet rettet mot rederier med norsk flagg, som forby kjøp av kinesiske skip til fordel for europeiske skipsverft. Norge har kapasitet for å bygge store skip; men denne kapasiteten har satt bom stille i de siste tjue år slik at mye rustner ned mens alt konsentreres på disse under 150+ størrelse. For oss - og for EU - er Trumps stupide avgiftspåfunnet levedyktig, for vi har den nødvendige skipsbyggingskapasiteten med egnede tilbehør som tillatt en rask omskifting i løpet av relativ liten tid. Men det er fordi Europa som til sammen har halvparten av verdens kyststripe, er skipsbyggernes hjem fra meget gammelt av. 

Norge bygger få store skip, men leverer mykje av utstyret til skip bygd i Kina. Saman med andre europiske land. I norge har og skipsindustrien endra seg frå å bygge skip til å utruste skip. Skrog blir sveist i Tyrkia, Kina eller eit anna land, transportert til Norge og allt utsyr og innredning kjem på plass her. Kina og andre tar markedsandeler på utstyr til skip også, men konkuransen går ikkje berre på å levere billigast. Det skal leveres reservedeler og service også.

Det med store skip er også interessant, store skip er for transport mellom kontinent. Om tollmurer og restriksjonar fører til mindre handel mellom kontinenta så blir det mindre behov for store skip. Så tapet kan bli størst for til dømes Kina, dei mister eksport av ferdigvarer og bygginga av skipa til å transportere råvarer og ferdigvarer med.

Lenke til kommentar
Samms skrev (41 minutter siden):

Norge bygger få store skip, men leverer mykje av utstyret til skip bygd i Kina. Saman med andre europiske land. I norge har og skipsindustrien endra seg frå å bygge skip til å utruste skip. Skrog blir sveist i Tyrkia, Kina eller eit anna land, transportert til Norge og allt utsyr og innredning kjem på plass her. Kina og andre tar markedsandeler på utstyr til skip også, men konkuransen går ikkje berre på å levere billigast. Det skal leveres reservedeler og service også.

Det med store skip er også interessant, store skip er for transport mellom kontinent. Om tollmurer og restriksjonar fører til mindre handel mellom kontinenta så blir det mindre behov for store skip. Så tapet kan bli størst for til dømes Kina, dei mister eksport av ferdigvarer og bygginga av skipa til å transportere råvarer og ferdigvarer med.

Det vil ramme det enorme globale delvaremarkedet med full kraft. Det fraktes mer delvarer og komponenter enn ferdigvarer og endog råvarer til sjøs, som hendt med containerskip av alle typer - som i seg selv betyr at containerfrakt er blitt uunnværlig for hele verdensmarkedet. Alt dette utstyret fra Norge er rett og slett "delvarer og komponenter" sendt til andre land hvor disse går inn i ferdigvareproduksjonen i alt fra en musefelle til en supertanker. Det er dette kineserne hadde tatt sterk fordel av og ført de europeiske politikerne bak lyset da man utkontraktert alt utenom det kostbare og kompliserte ment for hjemproduksjon, uten å realisere at det på det lange løpet svekket dem. Nå har mange innsett den fatale feilen, spesielt som et resultat av de feilslåtte sanksjonene mot Russland, Iran og Nord-Korea omkring krigsproduksjon. 

USA har et langt mye større problem enn hva de fleste realisere - og som Trump og republikanerne ikke er i stand til å forstå; den amerikanske komponentindustrien hadde nemlig blitt nesten helt utradert og redusert til nisjeposter i de siste tretti årene - slik at bare hightech, elektronikk og tungindustrielle emner som metallurgi forbli i hjemlandet. Amerikansk ferdigvareproduksjon for konsumermarkedet i alt fra en dukke til en trailervogn - fly, også - er basert på utenlandske komponenter, det er endog delvarer i F-35 fly som ikke kom fra USA eller (tidlige) allierte land. Teknologisk sett hadde amerikanerne sløvet ned så meget, at de fremdeles er i 1994-nivået når det gjelder hjulkjøretøy, skipsbygging og annet i sammenligning med resten av verden. Det gjør at amerikanske varer ikke er mer etterspurt enn andre, og billige komponenter hentes inn for å holde på etterspørselen. Den idiotiske tolltariffpolitikken sette alt dette i meget stor fare. 

Nå snakkes det i kongressen om å ta tollmakten fra presidenten, ettersom ingen president fram til 2017 hadde på egenhånd uten kongresstillatelse - Roosevelt hadde dette under tollforhandlingene med andre land - utsendt toll på egenhånd. Biden gjort en meget stor feil ved å ikke ta bort tollvedtakene og overføre autoriteten til kongressen, hans arroganse kom i vegen. Demokratene hadde forresten vist ham fingeren da han vil "hjelpe til". Trump bruker toll som en fyllingskjører som tror han er en Formel 1-sjåfør. Biden vist hvordan det skal gjøres; selektiv tollmur, stimulering, gradvis endringstiltak og økt fokus på tiltak mot konkurransemanipulering. Avgiftsønsket på kinesiskbygde skip skyldes Bidens arbeid om å styrke den amerikanske skipsbyggingen, men han ville sannsynlig aldri sette dette ut på livet - han var istedenfor mer interessant på nærgående samarbeid med allierte skipsbyggernasjoner. 

Verden er gått for langt i globalisering til den kan tilbakestilles. Det beste er å tilpasse, sette opp restriksjoner og gjenreise fungerende reguleringer - men dette ønsket ikke utålmodige folk som bare vil ikke vente, spesielt i møte med ufordelaktige omstendigheter. Hastverk er lastverk, het - Tyskland er et godt eksempel på uttrykket "spare seg fant", de spart for mye slik at disses statsbudsjett er blitt for liten for alvorlige utfordringer som nå måtte møtes med lån og garanti. I USA ser vi at man forhaste seg mye raskere enn man har evne for. 

Det er hvorfor Trump og MAGA må vekk; disse er ikke egnet for det politiske hverdagslivet. De er gal. Sprøytende gal. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Tussi skrev (13 timer siden):

Ikke bare israelske skip nei, og hvorfor skulle det være ok om det så var det?

Hvilke andre?  Så lenge de ikke truet europeiske skip så er jo ikke vi en del av den konflikten. Hvorfor skal vi fyre opp en ny konflikt ?   Israel må jo regne med reaksjoner når de bryter våpenhvilen ved å begå folkemord i Gaza.  Ser ingen grunn til å støtte Israel, spesielt ikke med den mengden uskyldige sivile som blir bombet i samme slengen.  Kommer Houthiene til å bli mer fredelige av å bli bombet ?   Jeg tror ikke det... 

Tilbake til Trump's dystopiske verden så dukket en 6 år gml video der Jennifer Lawrence (Hunger Games) fronter en ganske god oppskrift på hvordan de kan fikse fremtidige valg. (Merkelig nok meraktuell nå)  Nøkkelordet er "anti-corruption" lover som vedtas på statlig nivå og som så når et vippepunkt før det blir føderalt nivå.   Kanskje litt ønsketenkning, men kan være en måte å gå framover.

Trump og Project 2025 har sannsynligvis merket seg dette og som et mot-trekk har Trump nettopp signert en executive ordre om begrensninger i valglovene. (Selv om han ikke har noen rettighet til det. Det er det statene og kongressen som har)  Krav til ID-bevis, krav at post-stemmer skal være inne senest valgdagen (militære i utlandet kan miste sine stemmer ved sen postgang) etc etc

OG SELVE ROSINEN I PØLSA; AT MUSK SKAL AVGJØRE HVILKE STEMMER SOM SKAL FORKASTES !

(Statistikk fra tidligere valg har forøvrig vist at det er snakk om 85 stemmer av 2 milliarder stemmer som har vært falske ift ID.  De som leverer stemme må huke av for at de aksepterer alvorlig straff om de feilaktig hevder å være US citizen.   Og når man har sett hvordan tornadoer og naturkatastrofer har øket i USA så tipper jeg mange kan ha problem med å finne noen som helst papirer etter at tornadoen pulveriserte huset... bare for å ta ett eksempel.)

 

Endret av Rune_says
  • Liker 6
Lenke til kommentar

https://www.msn.com/en-us/news/politics/poll-of-scientists-says-large-majority-weighing-leaving-us/ar-AA1BNvUg?ocid=hpmsn&cvid=20a8771c9edc4bfd9bb209025ce70f70&ei=6

Vi burde også forberede oss på å styrke budsjettene for støtte til vitenskapelig aktivitet som er simpelt for lav, for det kom ut at minst 75.3 % av vitenskapsfolkene i USA sitter med planer om å flytte ut av USA. Det er en "hjerneflukt" som har allerede startet; flere hundre eksperter, vitenskapsfolk og andre med betydelig ekspertise har begynte å flytte ut til Canada og andre land. Hele verden kommer til å høste gevinstene. High-tech selskaper og andre selskaper innenfor industri, energi, etc. - sitter nå med store problemer fordi statsstøttede vitenskapsmiljø er essensielt for dem.

Dette hendt til tross for at 76 % av det amerikanske folket har et fordelaktig syn på vitenskap; ennå er det sett at Trump og MAGA fremmet en antivitenskapelig politikk. 

https://www.msn.com/en-us/news/us/european-institutions-target-scientific-asylum-seekers-from-us/ar-AA1BNlWb?ocid=hpmsn&cvid=38e40383640c4c3ba8e0b1be35ea6bc2&ei=19

Europeerne vil nå snappe opp så mange som mulig. Da bare et par dusin stillinger belyses i et fransk universitet, meldt over 100 amerikanerne deres interesse. Og vi kan bare gruble på hva andre land som Japan, Sør-Korea, Kina og arabermaktene vil gjøre for å tiltrekke seg deres andel fra USA. Kina hadde vunnet sterkt på Trumps politikk om å vise ut kinesiske studenter og professorer fra amerikanske undervisningssentre, andre ser nå at de kan også høste det samme. 

Etablissementet trenger å kvitte seg med Trump og MAGA, og det raskt. Dommerne, eks-presidentene, offiserene og senatorene må komme i kontakt med hverandre sammen med toneangivende forretningskretser og vitenskapsmenn for å eniges om å avslutte vanviddet. De har ikke mange måneder på seg før folk gjør opprør. For tiden ser vi at folk flest holdt seg lav, noen mener disse er "trøtt", "demoralisert", men det er ikke sant. De bare vil ikke gi Trump en mulighet til å kuppe makten ved å erklære unntakstilstand - inntil det bli for mye. Da vil de gå ut på gatene over hele USA. Jeg tror fristen vil gå ut senest i august-september. Etter det - er USA simpelt ikke mer. For når folket gjør opprør, er det også for å bringe det politiske systemet mot en slutt. Da vil etablissementet mister alt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
52 minutes ago, rabler said:

Det er lett å gjøre narr av Signalgate, men det er et viktig poeng det snakkes alt for lite om. Dette er en bevisst strategi for å unndra offentligheten viktig informasjon.

A tweet from twitter by Puck Arks (@PuckofArks):   Let's talk about the elephant in the room.  Project 2025 calls for using public channels of communication (like Signal) instead of secure government channels, to subvert FOIA requests and conceal damning information from the public.   This was no rookie mistake. It's the plan.

Har tenkt det same. På signal kan meldinger slettast. Det betyr at om ingen journalist ved eit uhell står på adresselista kan alle meldingar slettast og det har aldri hendt. Litt som gul post-it lapp på sakspapir.

Det som heller ingen stilt spørsmål til, stoler ikkje Trump administrasjonen på dei som driver statens eigne tjenester i USA? Er dei redd for at nokon skal strategisk lekke informasjon om dei bruker dei offisielle kommunikasjonsverktøya?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (2 timer siden):

Kan arbeidsgiverane i USA betale sine ansatte i kontanter utan å betale skatt? Eller får arbeidsgiver då problem med regnskapet? Passerer store utbetalinger til lønn utan bilag revisjon av regnskap i USA?

Det er allerede ulovlig å hyre illegale migranter. Men så langt hadde arbeidsgiverne unngått legale konsekvenser fordi disse beskyttes lokalt som delstatlig, spesielt av republikanerne. Regnskapsmanipulering og hvitvask av penger er et meget stort problem, selv Trump er tatt å ha benyttet migrantarbeidere uten tillatelse. I Norge har vi liknende problemer som sett innenfor bygging og landbruk, selv om dette er langt mye sjeldnere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...