LuxFerre Skrevet torsdag kl 12:44 Del Skrevet torsdag kl 12:44 (endret) USAs helseminister Robert F. Kennedy Jr. planlegger omfattende kutt, Vil sparke 10 000 RFK Jr. reportedly plans 10,000 job cuts in HHS with FDA, CDC, Medicare affected The layoffs are expected to impact 3,500 full-time employees from the FDA (~19% of its workforce) and 2,400 workers from the CDC (~18% of its workforce). Additionally, 1,200 and 300 employees at the National Institutes of Health (NIH) and Centers for Medicare and Medicaid Services (CMS), Endret torsdag kl 12:48 av LuxFerre 1 3 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 12:46 Del Skrevet torsdag kl 12:46 Red Frostraven skrev (16 minutter siden): ...så, fortsette som jeg alltid har gjort. Problemet er at det ikke er nok. Det finnes ikke nok timer i døgnet til å svare på alle som har hørt på misinformasjon eller har utviklet forestillinger om problemer som ikke finnes, og uttrykker bekymring fundert på dem. Det hadde hjulpet veldig mye. Hadde Sverige tatt innvandringsproblematikken på alvor i 2002 og ikke i 2020, så vil jeg tippe at Sverigedemokratene hadde vært en ikke-eksisterende faktor i svensk politikk i dag. Hadde venstresiden hatt en podcaster som Joe Rogan, som ikke var redd for å ta i mot hvem som helst og snakke om hva som helst, så ville kanskje ikke unge menn flokket til sånne som han og verre for å føle seg hjemme. Et cetera. 2 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 12:52 Del Skrevet torsdag kl 12:52 5 minutes ago, Satan666 said: EU er vel verdens mest antidemokratiske organisasjon. Hva i alle dager baserer du dette utsagnet på? Europaparlamentet består av 100% folkevalgte representanter, på samme måte som vårt storting. EU-kommisjonen består av kommissærer som er nominert av de dekomkratiske medlemslandene og godkjent av det demokratiske Europaparlamentet. Kan på mange måte samenlignes med vår regjering. I tillegg har vi Det europeiske råd som består av de demokratisk valgte stats- eller regjeringssjefene i medlemslandene. Hvordan får du dette til å være antidemokratisk? 4 4 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 12:56 Del Skrevet torsdag kl 12:56 (endret) Smule8o skrev (4 minutter siden): Hva i alle dager baserer du dette utsagnet på? Europaparlamentet består av 100% folkevalgte representanter, på samme måte som vårt storting. EU-kommisjonen består av kommissærer som er nominert av de dekomkratiske medlemslandene og godkjent av det demokratiske Europaparlamentet. Kan på mange måte samenlignes med vår regjering. I tillegg har vi Det europeiske råd som består av de demokratisk valgte stats- eller regjeringssjefene i medlemslandene. Hvordan får du dette til å være antidemokratisk? EU er ikke udemokratisk, men den enkelte er så langt fra beslutningstakerne at det føles slik Endret torsdag kl 12:57 av Tussi 3 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 13:03 Del Skrevet torsdag kl 13:03 5 minutes ago, Tussi said: EU er ikke udemokratisk, men den enkelte er så langt fra beslutningstakerne at det føles slik Tenker du da langt fra sånn rent fysisk eller politisk? 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 13:03 Del Skrevet torsdag kl 13:03 Smule8o skrev (Akkurat nå): Tenker du da langt fra sånn rent fysisk eller politisk? Tenkte det er så langt politisk ja, det er enormt mange ulike nivå mellom en velger og makten i EU 2 Lenke til kommentar
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 13:07 Del Skrevet torsdag kl 13:07 7 minutes ago, Tussi said: EU er ikke udemokratisk, men den enkelte er så langt fra beslutningstakerne at det føles slik Til tross for dette er 3 av 4 EU-borgere for EU. Avstanden oppleves kanskje ikke så lang allikevel. 2 2 1 Lenke til kommentar
DJViking Skrevet torsdag kl 13:10 Del Skrevet torsdag kl 13:10 Red Frostraven skrev (2 timer siden): Det burde være umulig å tilgi noen for å stemme på ham eller støtte partiet hans 2024, uten kraftige beviser på reformering -- som inkluderer å ta avstand fra partiet som støtter Trump og lyger på hans vegne. Jeg har lest om at det er mange venner som ikke lenger er venner, og familiemedlemmer som har brutt med familien, alt pga. at de har stemt på Trump. 3 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 13:10 Del Skrevet torsdag kl 13:10 5 minutes ago, Tussi said: Tenkte det er så langt politisk ja, det er enormt mange ulike nivå mellom en velger og makten i EU Er det egentlig det? Man stemmer nå på representanter er grupperinger (ala parti) der som feks ved stortingsvalg. 2 1 Lenke til kommentar
Gringorilla Skrevet torsdag kl 13:16 Del Skrevet torsdag kl 13:16 (endret) VifteKopp skrev (1 time siden): Du tar genuine bekymringer som mennesker har - og som disse propagandistene utnytter for å pushe sin egen autokratiske agenda - på alvor. Når folk sier: "hei, jeg synes innvandringen er altfor høy", så kaller du dem ikke for ignorante rasister. Når folk sier: "hei, jeg synes unge gutter blir snakket ned og har få måter å uttrykke maskuliniteten sin på", så kaller du dem ikke for ignorante sexister. Når folk sier: "hei, jeg føler altfor mye av skatten min går til byråkratisk sløsing", så kaller du dem ikke for ignorante egoister. Et cetera. Møt folk der de er, lytt til bekymringene deres med empati og forståelse, ikke forsøk å eliteforklare hvorfor de tar feil og må holde kjeft. Jeg kunne vært ekstremt enig med deg her DERSOM det var slik folk formulerte seg. I stedet, så formulerer de seg med *"Stem FrP", "Dra hjem dit du kom fra", Svenske tilstander", "Send de kriminelle ut av landet", og andre mer ekstreme varianter. *"Woke feminisme", "Det finnes bare 2 kjønn", "Hø hø, jeg identifiserer meg som et Apache-helikopter", etc. * "Privatiser alt og la folk betale for det de trenger", "Skatt er tyveri", "Staten er en egen entitet som stjeler pengene dine". Om folk kan lære seg å snakke og argumentere i stedet for å slenge slagord etter hverandre, så hadde ting vært mye enklere. Men siden folk graver seg skyttergraver, så må de nødvendigvis bare lobbe "granater" frem og tilbake i stedet for å ha meningsutveksling. Og ikke minst, la oss nå kalle en spade for en spade. JA, det er mye sløsing og av skattepenger, og JA det var en forbanna nazi-hilsen!! Endret torsdag kl 13:17 av Gringorilla 1 4 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 13:17 Del Skrevet torsdag kl 13:17 Smule8o skrev (6 minutter siden): Er det egentlig det? Man stemmer nå på representanter er grupperinger (ala parti) der som feks ved stortingsvalg. Tenker mer ift hvilke avgjørelser som tas, f eks av byråkratiet Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 13:18 Del Skrevet torsdag kl 13:18 DJViking skrev (7 minutter siden): Jeg har lest om at det er mange venner som ikke lenger er venner, og familiemedlemmer som har brutt med familien, alt pga. at de har stemt på Trump. Det er ufattelig.... altså, jeg har venner og familie jeg er politisk uenig med, hvis man ikke klarer å skille mellom politikk og familie, det er ekstremt 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet torsdag kl 13:19 Del Skrevet torsdag kl 13:19 Just now, Tussi said: Tenker mer ift hvilke avgjørelser som tas, f eks av byråkratiet Byråkratiet tar svært få avgjørelser. Det er det stort sett Europaparlamentet som gjør. Byråkratiet håndever stort sett bare det parlamentet vedtar. 3 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 13:34 Del Skrevet torsdag kl 13:34 Gringorilla skrev (13 minutter siden): Jeg kunne vært ekstremt enig med deg her DERSOM det var slik folk formulerte seg. I stedet, så formulerer de seg med *"Stem FrP", "Dra hjem dit du kom fra", Svenske tilstander", "Send de kriminelle ut av landet", og andre mer ekstreme varianter. *"Woke feminisme", "Det finnes bare 2 kjønn", "Hø hø, jeg identifiserer meg som et Apache-helikopter", etc. * "Privatiser alt og la folk betale for det de trenger", "Skatt er tyveri", "Staten er en egen entitet som stjeler pengene dine". Om folk kan lære seg å snakke og argumentere i stedet for å slenge slagord etter hverandre, så hadde ting vært mye enklere. Men siden folk graver seg skyttergraver, så må de nødvendigvis bare lobbe "granater" frem og tilbake i stedet for å ha meningsutveksling. Og ikke minst, la oss nå kalle en spade for en spade. JA, det er mye sløsing og av skattepenger, og JA det var en forbanna nazi-hilsen!! Det du viser til er online-retorikken, hvor de verste og minst reflekterte meningene kommer frem. Sosiale medier er en kloakk, og en av de verste oppfinnelsene vi menneskene har kommet opp med. Det jeg refererer til er hva vanlige folk prater om og bryr seg om ute i det virkelige liv. Det er de meningene vi må ta på alvor, hvis ikke vil en populist med autoritære ambisjoner gjøre det for oss. 4 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet torsdag kl 14:03 Del Skrevet torsdag kl 14:03 26 minutes ago, VifteKopp said: Det du viser til er online-retorikken, hvor de verste og minst reflekterte meningene kommer frem. Sosiale medier er en kloakk, og en av de verste oppfinnelsene vi menneskene har kommet opp med. Det jeg refererer til er hva vanlige folk prater om og bryr seg om ute i det virkelige liv. Det er de meningene vi må ta på alvor, hvis ikke vil en populist med autoritære ambisjoner gjøre det for oss. Denne populist tankerekken vil alltid føre til at babyen blir kastet ut og badevannet blir beholdt. Populister har alltid en agenda som de bruker befolkningen til å gi dem makt til å gjennomføre. Befolkningens reelle behov blir kastet ut så snart de har fått makta som de ender opp å benytte til egen agenda på bekostning av den generelle befolkningen. Alltid. 3 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 14:11 Del Skrevet torsdag kl 14:11 (endret) Apathy skrev (9 minutter siden): Denne populist tankerekken vil alltid føre til at babyen blir kastet ut og badevannet blir beholdt. Populister har alltid en agenda som de bruker befolkningen til å gi dem makt til å gjennomføre. Befolkningens reelle behov blir kastet ut så snart de har fått makta som de ender opp å benytte til egen agenda på bekostning av den generelle befolkningen. Alltid. Det har du rett i, men kan kan ikke av den grunn avfeie vanlige menneskers bekymring som noen utnytter, og vanlige politikere ser ut til å drite i Endret torsdag kl 14:13 av Tussi 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet torsdag kl 14:14 Del Skrevet torsdag kl 14:14 2 minutes ago, Tussi said: Det har du rett i, men kan kam ikke av den grunn avfeie vanlige menneskers bekymring som noen utnytter, og vanlige politikere ser ut til å drite i Driter de virkelig i det? 2 1 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet torsdag kl 14:19 Del Skrevet torsdag kl 14:19 (endret) Apathy skrev (5 minutter siden): Driter de virkelig i det? De gjør ofte ikke mye for å adressere det ihvertfall. Jeg vil ikke ha ytre høyre ved makten ihvertfall, men jeg ser jo stadig flere søke i den retning, ironien ved at stadig flere velger Frp selv om det er de selv som vil tape på det har jo en årsak F eks er det mange som roper hurra over at man skal skjerpe språkkrav på sykehjem, uten å tenke over at sykehjemmet ikke vil få tak i vikarer ved sykdom, eller hurra over bedre forhold for eldre og syke mens det som virkelig vil skje er skattelette for de rike Men denne regjeringen har jo sviktet på veldig mange plan, og det er det folk ser, og arrogansen i retorikken til regjeringen. Man tenker kanskje man får mer å rutte led med frp i regjering,.mens man ikke tenker på kuttet i sykelønn som ligger og lurer. Endret torsdag kl 14:21 av Tussi 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 14:36 Del Skrevet torsdag kl 14:36 Apathy skrev (30 minutter siden): Denne populist tankerekken vil alltid føre til at babyen blir kastet ut og badevannet blir beholdt. Populister har alltid en agenda som de bruker befolkningen til å gi dem makt til å gjennomføre. Befolkningens reelle behov blir kastet ut så snart de har fått makta som de ender opp å benytte til egen agenda på bekostning av den generelle befolkningen. Alltid. Nettopp derfor argumenterer jeg for at man må ta vanlige folks problemer på alvor, så ikke populistene gjør det. 2 1 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet torsdag kl 14:39 Del Skrevet torsdag kl 14:39 (endret) Selv om FRP har populistiske tendenser er de ikke hva jeg vil kalle ett rent populist parti. Selv om de beveger seg i den retning titt og ofte. Men saken vil forbli slik at en ikke kan løse alles problemer over natta med enkle raske løsninger, og om en hadde gjort det så ville trolig ikke samfunnet ha tålt påkjenningen av de løsningene. Hovedsaken i det er at en ikke kan løse ALLES problemer. Og for at ett demokratisk samfunn ikke skal gå i retning sterkestes rett så blir det viktig med løsninger over tid. Noe som jo er vanskelig både å gjennomføre da det ofte spinner over flere politiske perioder og ikke minst at majoriteten får løst problemer som deretter vil komme alle til gode med mindre en mister for mange på veien. Problemet med slikt er jo at det tar tid, og vi mennesker ser ikke nødvendighvis de gode ting som kommer som følge av dette. Og dermed ender en ofte opp med en stadig misfornøyd gruppe som ofte snakker mer enn alle andre som gir ett inntrykk av noe som ikke stemmer overens med virkeligheten; at det går fremover (på de fleste områder). Jeg for min del er konservativt både oppdratt og i mindset. Det er mildt sagt mye jeg observerer rundt meg som jeg er irritert over. F.eks våre nye nordmenns behov for å snakke ett fremmedspråk når de er altså nærsagt omringet av etnisk Norske Nordmenn. Antallet turer jeg har sittet i baksetet, bak noen av utenlands opprinnelse som da tilfeldigvis snakker samme språk som sjåføren og da snakker høl i hue på meg og den 90 år gamle hvite damen ved siden av meg på vei til behandling. Og ikke minst det samme BS`et med taxi-sentralen hvor de til og med A. har telefonen på høytafon på ett volum som gjør at tenna mine skrangler og B. nevner mitt navn midtveis i en eller annen sammenheng. Og btw. Dette er pasientreiser relatert. DET tullet fører ikke til mindre rasisme for å si det slik. Og det tullet dreier seg om mangel på forståelse (eller interesse/respekt for) av Norsk generell høffelighet. Ikke noe som burde vært lovbestemt eller noe slikt. På samme måte som om Hat-lovverk ikke BURDE vært nødvendig (uten at jeg sier at det ikke er det... desverre). Men jeg er ikke av den grunn av den oppfatning at vi må hive hele gjengen ut. Da ville Norge stått stille. Se rundt deg, når du bestiller noe levert på døren. Hvem er det som leverer? Når du tar en Taxi, hvem er sjåføren? etc. Når du er på sykehus, hvor mange av de som er i lavtlønnede yrker er etnisk Norsk? Jeg for min del bor ett sted hvor det er mange av utenlandsk opprinnelse, så jeg legger ikke fasiten på bordet basert på hva jeg ser alene rundt meg. Mye av dette går også igjen andre steder i landet (iflg venner). Men finnes HELT SIKKERT UNNTAK rundt omkring. Endret torsdag kl 14:44 av Apathy Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå