VifteKopp Skrevet torsdag kl 17:37 Del Skrevet torsdag kl 17:37 En Gedi skrev (15 minutter siden): Amerikanerne ved Trump er idioter når de innfører toll på varer ! Men når Norge har gjort dette i 50 år hva er vi da ? Joda da er vi smarte og vi må jo bare gjøre det for å beskytte norsk jordbruk, hallo alle esler ! Det henger jo ikke på en greip ! For det første: Ikke alle i Norge er enige med tollen som er på norske landbruksvarer. For det andre: Tollen til Trump er av et helt annet omfang, og mangler fullstendig en tydelig plan, strategi og forutsigbarhet, både for amerikanere og for andre land. Det er en grunn til aksjemarkedet i USA har kollapset, og at økonomer nå advarer mot resesjon, noe som virket fullstendig usannsynlig før Donald ble innsatt. 5 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Altimeter Skrevet torsdag kl 17:41 Populært innlegg Del Skrevet torsdag kl 17:41 8 minutes ago, En Gedi said: Ikke kall Trump for dum ! Trump er dum... 4 1 8 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 17:48 Del Skrevet torsdag kl 17:48 VifteKopp skrev (7 minutter siden): For det første: Ikke alle i Norge er enige med tollen som er på norske landbruksvarer. For det andre: Tollen til Trump er av et helt annet omfang, og mangler fullstendig en tydelig plan, strategi og forutsigbarhet, både for amerikanere og for andre land. Det er en grunn til aksjemarkedet i USA har kollapset, og at økonomer nå advarer mot resesjon, noe som virket fullstendig usannsynlig før Donald ble innsatt. Og sikkert alle er ikke enige i Trump sine tollavgifter heller, men han styrer USA nå og det må vi forholde oss til. Hva som skjer med aksjemarkedene ? Det svinger fra uke til uke og år til år. En ting er sikkert slik det har fungert til nå kunne det bare ikke fortsette. Aksjemarkedene er oppblåste og basert på penge trykking ut av en annen verden. Det var bare snakk om tid uansett før noe ville skje, noe som mange eksperter har advart mot lenge. Trump sin metode kan virke ulogisk, vi får se når det har gått et år eller to, det er da vi har svaret ikke nå. Men igjen, det Trump sa hele tiden er det han gjør nå ! Overrasker det noen ? Lenke til kommentar
Hansien Skrevet torsdag kl 17:48 Del Skrevet torsdag kl 17:48 Altimeter skrev (6 minutter siden): Trump er dum... Den fanta-fargede fascisten er meget dum ja. 7 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 17:50 Del Skrevet torsdag kl 17:50 Hansien skrev (Akkurat nå): Den fanta-fargede fascisten er meget dum ja. Han har jo skiftet farge nå, til grå ! Er han ikke dum lenger da ? Og så må du nesten sette deg inn i hva ordet fascist betyr for noe ! Ikke noe av det Trump sier og gjør minner om fascisme. Det er faktisk det stikk motsatte proteksjonisme. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet torsdag kl 17:58 Del Skrevet torsdag kl 17:58 En Gedi skrev (6 minutter siden): Han har jo skiftet farge nå, til grå ! Er han ikke dum lenger da ? Han kan bli fiolillagrønn for alt jeg bryr meg. Han er dum En Gedi skrev (6 minutter siden): Og så må du nesten sette deg inn i hva ordet fascist betyr for noe ! Ikke noe av det Trump sier og gjør minner om fascisme. Det er faktisk det stikk motsatte proteksjonisme. Det er mer en nok trekk mot fascisme til at man kan unskylde denne mannen og kalle det proteksjonisme. 3 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet torsdag kl 18:00 Del Skrevet torsdag kl 18:00 Svein M skrev (3 timer siden): Det stemmer det at Trump bør avstettes fordi hodet hans virker ikke bra nok lenger. Det betyr at vise presidenten bør ta over. Det er som å velge mellom pest og kolera. Ting kommer absolutt ikke til å bli noe bedre om Vance skulle ha ledet skuta. 2 2 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 18:00 Del Skrevet torsdag kl 18:00 En Gedi skrev (11 minutter siden): Og sikkert alle er ikke enige i Trump sine tollavgifter heller, men han styrer USA nå og det må vi forholde oss til. Hva som skjer med aksjemarkedene ? Det svinger fra uke til uke og år til år. En ting er sikkert slik det har fungert til nå kunne det bare ikke fortsette. Aksjemarkedene er oppblåste og basert på penge trykking ut av en annen verden. Det var bare snakk om tid uansett før noe ville skje, noe som mange eksperter har advart mot lenge. Trump sin metode kan virke ulogisk, vi får se når det har gått et år eller to, det er da vi har svaret ikke nå. Men igjen, det Trump sa hele tiden er det han gjør nå ! Overrasker det noen ? Trump skrøt under hele valgkampen om hvordan aksjemarkedet var fantastisk under hans første periode, men så fort det krasjer som en direkte konsekvens av hans økonomiske handelspolitikk så er det plutselig ikke så viktig lenger? 6 1 Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 18:13 Del Skrevet torsdag kl 18:13 Han gjentar trusselen om å annektere Grønland. Om Norge da er i Nato sammen med USA - så vil jeg nekte å betale skatt. Jeg krever da en folkeavstemming om vi skal være medlem av Nato. Ser ingen poeng i å være i allianse med et land som annekterer et annet...Helt utelukket spør du meg!!! 2 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 18:13 Del Skrevet torsdag kl 18:13 VifteKopp skrev (7 minutter siden): Trump skrøt under hele valgkampen om hvordan aksjemarkedet var fantastisk under hans første periode, men så fort det krasjer som en direkte konsekvens av hans økonomiske handelspolitikk så er det plutselig ikke så viktig lenger? Aksjemarkeder handler alltid om tid, om du ikke tåler variasjoner aldri kjøp aksjer. Vi kan snakkes om 4 eller 10 år hvordan aksjemarkedet er da ! Bare snakke om dette i ukes perspektiver blir helt latterlig ! Ville du stemt Trump om 4 år om aksjemarkedet hadde doblet seg da ? Neppe ! Vær så snill å ha litt edruelighet da ! Det sier jeg som egentlig synes Trump er en bølle i måten han opptrer på, men klarer bare ikke dette monotone hysteriske hylekoret over uvesentligheter. Trump er president de neste 4 årene, om dere liker det eller ikke. Og da handler alt om å takle dette og tilpasse seg. Brenne ned forholdet til USA på grunn av Trump ? Det er helt absurd galskap. Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 18:14 Del Skrevet torsdag kl 18:14 obygda skrev (Akkurat nå): Han gjentar trusselen om å annektere Grønland. Om Norge da er i Nato sammen med USA - så vil jeg nekte å betale skatt. Jeg krever da en folkeavstemming om vi skal være medlem av Nato. Ser ingen poeng i å være i allianse med et land som annekterer et annet...Helt utelukket spør du meg!!! Du må gjerne nekte å betale skatt Den seansen kunne jeg funnet frem popcornet og en øl på, og tatt det som god underholdning. Lenke til kommentar
obygda Skrevet torsdag kl 18:16 Del Skrevet torsdag kl 18:16 En Gedi skrev (Akkurat nå): Du må gjerne nekte å betale skatt Den seansen kunne jeg funnet frem popcornet og en øl på, og tatt det som god underholdning. Det kan du sikkert - landet går vel videre uten min million i skatt....Men noen må stå opp og si ifra - og jeg kan gjerne stille meg opp i første rekke! Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 18:20 Del Skrevet torsdag kl 18:20 Hansien skrev (17 minutter siden): Han kan bli fiolillagrønn for alt jeg bryr meg. Han er dum Det er mer en nok trekk mot fascisme til at man kan unskylde denne mannen og kalle det proteksjonisme. Fascisme er et samlebegrep for høyreekstreme autoritære politiske ideologier som legger sterk vekt på nasjonens betydning og enhet som bygger på et førerbasert og diktatorisk styre innad og en irredentistisk eller direkte imperialistisk utenrikspolitisk holdning. Hva i alle dager er det som betegner Trump sine ambisjoner som imperialistisk utenrikspolitikk ? Det er jo fakta stikk motsatt. Få vekk krigene og engasjere seg minimalt i kriger som skulle tilsvare akkurat det en fascist var for. Det stemmer jo ikke med noe Trump faktisk sier eller gjør. Ikke er han fører heller Han er president i USA i fire år, og han var det tidligere i 4 år, og gikk av som president. Det er ikke noe i USA som tilsier at noen som helst president kan være fascistisk. Hele grunnloven i USA beskytter demokratiet mot noe slikt. Domstolene og ikke minst forsvarsmakten gjør at noe slikt er omtrent umulig. Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 18:23 Del Skrevet torsdag kl 18:23 (endret) obygda skrev (10 minutter siden): Det kan du sikkert - landet går vel videre uten min million i skatt....Men noen må stå opp og si ifra - og jeg kan gjerne stille meg opp i første rekke! Ok, om du ikke betaler skatten din i Norge, så tar Norge skatten din. Du kødder bare ikke med staten, da henter de det som de ser på som sitt om du vil eller ikke. Jeg er også motvillig skattebetaler, men jeg betaler Om ikke banker de på døren din og tar det som de ser på som sitt. Om du liker det eller ei. Ikke spill tøff og lat som du vil gjøre noe som utfordrer dette. I så fall er du stokk dum. Men slapp av ! Trump kommer aldri til å ta Grønland med makt, om ikke Russland eller Kina blir en direkte trussel i samme område. For det er hele poenget til Trump ! Dette er et meget viktig strategisk område. De som kontrollerer Grønland kontrollerer Atlanterhavet. Så om man har litt i mellom ørene så tolker man budskapet ut i fra denne anskuelsen. Endret torsdag kl 18:28 av En Gedi 1 Lenke til kommentar
VifteKopp Skrevet torsdag kl 18:24 Del Skrevet torsdag kl 18:24 (endret) En Gedi skrev (11 minutter siden): Aksjemarkeder handler alltid om tid, om du ikke tåler variasjoner aldri kjøp aksjer. Vi kan snakkes om 4 eller 10 år hvordan aksjemarkedet er da ! Bare snakke om dette i ukes perspektiver blir helt latterlig ! Ville du stemt Trump om 4 år om aksjemarkedet hadde doblet seg da ? Neppe ! Vær så snill å ha litt edruelighet da ! Det sier jeg som egentlig synes Trump er en bølle i måten han opptrer på, men klarer bare ikke dette monotone hysteriske hylekoret over uvesentligheter. Trump er president de neste 4 årene, om dere liker det eller ikke. Og da handler alt om å takle dette og tilpasse seg. Brenne ned forholdet til USA på grunn av Trump ? Det er helt absurd galskap. Dette handler ikke om mine aksjeposisjoner, men om at Trumps økonomiske handelspolitikk har ført til en kollaps på aksjemarkedet og som økonomer advarer om kan føre til en resesjon. Økonomien til USA gikk godt under Biden. Og den gikk godt under Donalds første periode (frem til covid). Så hvorfor fører Donald nå en politikk som kan føre til store økonomiske problemer for den amerikanske befolkningen? Endret torsdag kl 18:24 av VifteKopp 2 Lenke til kommentar
LuxFerre Skrevet torsdag kl 18:28 Del Skrevet torsdag kl 18:28 (endret) 1 hour ago, En Gedi said: Fascisme er et samlebegrep for høyreekstreme autoritære politiske ideologier som legger sterk vekt på nasjonens betydning og enhet som bygger på et førerbasert og diktatorisk styre innad og en irredentistisk eller direkte imperialistisk utenrikspolitisk holdning. Hva i alle dager er det som betegner Trump sine ambisjoner som imperialistisk utenrikspolitikk ? Det er jo fakta stikk motsatt. Få vekk krigene og engasjere seg minimalt i kriger som skulle tilsvare akkurat det en fascist var for. Det stemmer jo ikke med noe Trump faktisk sier eller gjør. Ikke er han fører heller Han er president i USA i fire år, og han var det tidligere i 4 år, og gikk av som president. Det er ikke noe i USA som tilsier at noen som helst president kan være fascistisk. Hele grunnloven i USA beskytter demokratiet mot noe slikt. Domstolene og ikke minst forsvarsmakten gjør at noe slikt er omtrent umulig. Nå har Trump truet å invadere Canada, Panama, Mexico og Grønland. Hans behandling av Ukraina og støtte til angriperen Russland er heller ikke bra. Dette tyder ikke på at han er en fredens mann. Det ser ikke ut som du bryr deg om hva personer som har tidligere jobbet med Trump sier. Det er fler av dem som sier at Trump er den største faren for både USA og resten av verden. Det finnes også flere hundre psykologer som advarer om at trump er farlig, ustabil og uegnet til å være President på grunn av alvorlig ondsinnet narsissisme. Er du ikke bekymret for hva disse sier? Du ser også på hvordan han styrer USA som om det skulle vært hans eget firma. USA har aldri vært nærmere et diktatorstyre enn det det er nå og republikanske politikere tør ikke å si imot det Trump sier eller gjør. De avlyder han som om han var en diktator da han krever total lydighet av alle rundt seg. 24 former Trump allies and aides who turned against him The List of High-Profile Military Leaders Slamming Trump "Trump is a Danger to the Republic" - Mental Health Professionals Are Sounding the Alarm Her er hva tidligere kolleger sier om Trump. His vice president, Mike Pence: “The American people deserve to know that President Trump asked me to put him over my oath to the Constitution. … Anyone who puts himself over the Constitution should never be president of the United States.” His second attorney general, Bill Barr: “Someone who engaged in that kind of bullying about a process that is fundamental to our system and to our self-government shouldn’t be anywhere near the Oval Office.” His first secretary of defense, James Mattis: “Donald Trump is the first president in my lifetime who does not try to unite the American people – does not even pretend to try. Instead he tries to divide us.” His second secretary of defense, Mark Esper: “I think he’s unfit for office. … He puts himself before country. His actions are all about him and not about the country. And then, of course, I believe he has integrity and character issues as well.” His chairman of the joint chiefs, retired Gen. Mark Milley, seemed to invoke Trump: “We don’t take an oath to a wannabe dictator. We take an oath to the Constitution and we take an oath to the idea that is America – and we’re willing to die to protect it.” His second chief of staff, John Kelly: “A person that has nothing but contempt for our democratic institutions, our Constitution, and the rule of law. There is nothing more that can be said. God help us.” One of his many former communications directors, Anthony Scaramucci: “He is the domestic terrorist of the 21st century.” Another former communications director, Stephanie Grisham: “I am terrified of him running in 2024.” His first homeland security adviser, Tom Bossert: “The President undermined American democracy baselessly for months. As a result, he’s culpable for this siege, and an utter disgrace.” His White House lawyer, Ty Cobb: “Trump relentlessly puts forth claims that are not true.” His final chief of staff’s aide, Cassidy Hutchinson: “I think that Donald Trump is the most grave threat we will face to our democracy in our lifetime, and potentially in American history.” Endret torsdag kl 19:31 av LuxFerre 4 3 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet torsdag kl 18:29 Del Skrevet torsdag kl 18:29 En Gedi skrev (5 minutter siden): Hva i alle dager er det som betegner Trump sine ambisjoner som imperialistisk utenrikspolitikk ? Det er jo fakta stikk motsatt. Få vekk krigene og engasjere seg minimalt i kriger som skulle tilsvare akkurat det en fascist var for. Det stemmer jo ikke med noe Trump faktisk sier eller gjør. Ikke er han fører heller Han er president i USA i fire år, og han var det tidligere i 4 år, og gikk av som president. Det er ikke noe i USA som tilsier at noen som helst president kan være fascistisk. Hele grunnloven i USA beskytter demokratiet mot noe slikt. Domstolene og ikke minst forsvarsmakten gjør at noe slikt er omtrent umulig. Om du følger litt med på uttalelser, holdninger han har, ser hva han ønsker å utføre så ser man klare fascisistiske trekk med karen. At USA har et nettverk som hindrer han i å utføre dette er en annen sak. Jeg skiller forsåvidt på personen Trump og USA i min uttalelse. 3 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet torsdag kl 18:36 Del Skrevet torsdag kl 18:36 En Gedi skrev (20 minutter siden): Aksjemarkeder handler alltid om tid, om du ikke tåler variasjoner aldri kjøp aksjer. Vi kan snakkes om 4 eller 10 år hvordan aksjemarkedet er da ! Bare snakke om dette i ukes perspektiver blir helt latterlig ! Ville du stemt Trump om 4 år om aksjemarkedet hadde doblet seg da ? Neppe ! Vær så snill å ha litt edruelighet da ! Det sier jeg som egentlig synes Trump er en bølle i måten han opptrer på, men klarer bare ikke dette monotone hysteriske hylekoret over uvesentligheter. Trump er president de neste 4 årene, om dere liker det eller ikke. Og da handler alt om å takle dette og tilpasse seg. Brenne ned forholdet til USA på grunn av Trump ? Det er helt absurd galskap. Det er ikke vi som brenner ned forholdet med USA, men han som brenner ned forholdet til oss. Skal vi bare sitte på sidelinjen også finne oss i all galskapen han finner på? 4 1 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 18:37 Del Skrevet torsdag kl 18:37 VifteKopp skrev (10 minutter siden): Dette handler ikke om mine aksjeposisjoner, men om at Trumps økonomiske handelspolitikk har ført til en kollaps på aksjemarkedet og som økonomer advarer om kan føre til en resesjon. Økonomien til USA gikk godt under Biden. Og den gikk godt under Donalds første periode (frem til covid). Så hvorfor fører Donald nå en politikk som kan føre til store økonomiske problemer for den amerikanske befolkningen? Men dette vet jo man veldig lite om akkurat nå ! Det vet vi noe om kanskje om et par år ! Penge trykkingen som USA har stått for i mange tiår er jo noe som også er advart sterkt mot hele tiden ! Det kunne bare ikke fortsette i det uendelige ! Noen måtte gjøre noe, og det er det Trump forsøker å gjøre noe med. Kutte hardt og brutalt og si til alle andre som har nytt godt av det ! Nå er det slutt. Hvilke konsekvenser får det ? Umulig å si over noen uker eller måneder. Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet torsdag kl 18:39 Del Skrevet torsdag kl 18:39 TheKims skrev (1 minutt siden): Det er ikke vi som brenner ned forholdet med USA, men han som brenner ned forholdet til oss. Skal vi bare sitte på sidelinjen også finne oss i all galskapen han finner på? Nei, tilpasse oss og være pragmatiske over den perioden han er president ! I stedet for å si " vi gir faen og kjører vårt eget løp nå ! Når vi ikke faktisk er i stand til det. For det er vi i virkeligheten ikke ! Om fire år kan situasjonen være helt annerledes, handle på føleri er galskap alltid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå