Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
lals skrev (26 minutter siden):

Er det realistisk at Trump blir ersattet? hva skal egentlig til for at noe slikt skal skje?

20 republikanske senatorer må overbevises til å ønske det.  Han må gjøre noe som ca 50% av republikanerne i landet mitt mener er forferdelig og burde erstattes med Vance

jeg tror ikke dette hender pga Trumps isolasjonistiske utenrikspolitikk eller en nedgang i økonomiske tilstander 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Han blir nok sittende perioden ut, gitt at han lever lenge nok, med det resultat at USA vil bli satt enormt tilbake. Mtp. hvor mye dumt han har gjort allerede vil jeg tro at USA praktisk talt står uten allierte om fire år, som vil ta tiår å reparere – gitt at MAGA-kulturen i det hele tatt imploderer. All den tid det synes å være en kult som ikke stiller spørsmålstegn ved noe som helst bortsett fra sannheten spørs det om dette kan endres denne generasjonen. Jeg tror det er minst 50% sjanse for at USA blir en pariastat tilsvarende Russland, men kanskje i noe mindre grad, som kun et lite knippe lite mindre velfungerende land vil ha noe med å gjøre. Tilliten til USA som alliert og handelspartner henger allerede i en svært tynn tråd.

• Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Dellers skrev (8 minutter siden):

Han blir nok sittende perioden ut, gitt at han lever lenge nok, med det resultat at USA vil bli satt enormt tilbake. Mtp. hvor mye dumt han har gjort allerede vil jeg tro at USA praktisk talt står uten allierte om fire år, som vil ta tiår å reparere – gitt at MAGA-kulturen i det hele tatt imploderer. All den tid det synes å være en kult som ikke stiller spørsmålstegn ved noe som helst bortsett fra sannheten spørs det om dette kan endres denne generasjonen. Jeg tror det er minst 50% sjanse for at USA blir en pariastat tilsvarende Russland, men kanskje i noe mindre grad, som kun et lite knippe lite mindre velfungerende land vil ha noe med å gjøre. Tilliten til USA som alliert og handelspartner henger allerede i en svært tynn tråd.

Ingenting av det du nevner er noe USA trenger. USA er politisk og militært sterke nok til å kjøre sin egen vei, og svært mange av de mindre landene rundt omkring i verden vil likevel følge etter med mindre det finnes noe bedre alternativ.... Noe det ikke gjør enda.

USA vil garantert få en resesjon. Alternativet med den voksende gjelden var til gjengjeld et mageplask.

Lenke til kommentar

Et av de store spørsmålene er om Trumpadministrasjon får frigjordt nok midler til å virkelig begynne å hugge løs på statsgjelden.
Vis de faktisk klarer dette, er det ingen selvfølge at neste administrasjon faktisk vil klare å ese ut budsjettene igjen uten videre.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Dragavon said:

Statsgjelden driter vel Trump i.

Han vil gi skattelettelser til seg sjølv og milliardærkompisene sine. Alt annet gir han faen i. Untatt å bruke presidentembetet til å kanalisere mest mulig penger til sine egne selskaper. Ved å for eksempel kreve 3 ganger vanlig pris for hotellrom når han spiller golf på sine egne golfbaner.

Jeg tror det blir for enkelt å påstå noe sånt.
Vi jeg tror det er enda enklere å påstå noe enda enklere:
1. Trump tror ikke på det han sier, noe som gjør han til en løs kanon 
2. Men Trump gir en vis verdi til det han påstår, noe som gjør at han arbeider mot det han faktisk sier 
Det subtile her, er at det er vanskelig å skille mellom 1 og 2

For å si det litt mer flåsete: Han har ingen interesse av hva han gjør. og hvordan han gjør det, men har har en interesse av hva han faktisk klarer å oppnå. Og vis han eller hans administrasjon klarer noe, vil han plante et ENORMT MAGA flag på det.

Poenget mitt er: Trump driter 100% i statsgjelden, men vis han klarer å gjøre noe med den så vil ha gi 100% for å prøve å erklære dåden til sin.
Dermed er en største risikoen med Trump 2024 så langt:
1. Han er villig til å brenne alle broer, og dermed tråkke i alle salater(dermed Ukraina 2025 så langt)
2. Så lenge han hiver dartpiler på dartbretter og skaffer seg håndtlangere eller statsråd til ting, er det faktisk en risiko for at han faktisk lykkes med noe av det
3. Veldig få amerikanerne tar del i utenrikspolitikken, og derfor er Pax America fremmed for dem, noe som vil si at en svekkelse av Pax America kan ta lang til å nå frem i noen som helst meningsmåling. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Delvis said:

Hvor stor er faren for at det blir diktatur da?

Veldig stor. Det virker ikke som om amerikanerne reagerer på at han tar bort rettighetene deres, og overfører stadig mer makt til seg selv som enevoldig "konge".

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (Akkurat nå):

Veldig stor. Det virker ikke som om amerikanerne reagerer på at han tar bort rettighetene deres, og overfører stadig mer makt til seg selv som enevoldig "konge".

Tror det er mulighet for at amerikanerne reiser seg mot dette på et eller annet punkt. De pleier være modige og flinke til sånt, når det virkelig gjelder.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Delvis said:

Tror det er mulighet for at amerikanerne reiser seg mot dette på et eller annet punkt. De pleier være modige og flinke til sånt, når det virkelig gjelder.

Tja man kan jo håpe, men det er ikke mye som tyder på det. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (23 minutter siden):

Tror den muligheten er ikke-eksisterende. USA er fortapt.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Delvis said:

Når har amerikanere gjort opprør? De liker å latterliggjøre franskmennene, som faktisk har gjort opprør. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Casey said:

Tror den muligheten er ikke-eksisterende. USA er fortapt.

Det er nok en overdrivelse. Befolkningen vil på ett eller annet tidspunkt ta tilbake kontroll over det demokratiske systemet. Eller i det minste prøve. Først gjennom normale virkemidler (følg med på mellomvalget....) og deretter med makt.

Det er når befolkningen forsøker å ta tilbake kontrollen med makt vi får se om de militære lederene og soldatene holder seg til sin ed til the constitution (slik den var tolket og vurdert på det tidspunktet de tok den (de fleste vil ha avlagt en ed før immunitetsavgjørelsen og en kan ikke endre vilkår underveis uten at det får konsekvenser)).

I ytterste konsekvens kan vi ende opp med to grupperinger med tilhørende militær støtte som også faller i de samme ideologiske (constiturional interpretation) grupperingene. De som mener at presidentens ordre overstyrer eden de har tatt om å beskytte landet mot fiender(*1. De som tolker den delen av befolkningen som "the enemy within" (mot de som anser ordrene som ulovlige*1). Husl at det er kun Presidenten som er immun. Om han gir en ulovlig ordre og du følger den så er det DU som står ansvarlig. Og desverre er det slik at om du nekter å følge en ordre så kan Trump henrette deg (iflg han og hans kult).

Desverre er det slik jeg ser det kun toppen av isfjellet vi snakker om nå /the executive branch). Systemproblemet i USA begynner på lave nivåer (hvor representasjonen er veldig Republikansk pga "Gerrymandering"). Og andre triks som de som sitter med makta forsøker å tre ned over hodet på befolkningen på en slik måte at det gagner dem selv. Og nå som diverse lover og regler er blitt fjernet er dette den største utfordringen for ett reelt demokratisk styre som gjenspeiler befolkningen på en reell måte og ikke som følge av "cherrypicking" the map lines in order to split up groups slik at de gruppene i praksis ikke vil ha nubbekjangs til å bli representert gitt USA`s winner takes all opplegg (noe som også er vridd og vendt på slik at det gagner republikanere).

Endret av Apathy
LEif var/er her
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hele verden er jo mer eller mindre forbannet på Trump . Alle fra usa vil merke det så fort de beveger seg utenfor egne landegrenser.

Synes det er trist at stortingspresidenten er i USA. Bare det i seg selv er nok til å holde meg unna AP ved høstens stortingsvalg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...