Atib Azzad Skrevet fredag kl 18:22 Del Skrevet fredag kl 18:22 3 minutes ago, VifteKopp said: Folk har spurt om det før, og aldri fått noe skikkelig svar. Det er underlig, for innleggene er interessante (dog noe bombastiske i sine konklusjoner). Ja, jeg har registrert at de ikke svarer på det ved tidligere anledning også. Kan du ikke bare forklare hvor du kommer fra @JK22 det er greit for meg om du er en bot, eller hva du er, men det føleslitt urovekkende når du ikke vil redegjøre for det. 1 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet fredag kl 18:23 Del Skrevet fredag kl 18:23 frohmage skrev (1 minutt siden): Nei vel. Da svarte du ikke noe mere nå. Hvilken side bør man støtte i en konflikt? Noen ganger ingen av de, da bør man søke fred før noen svir busten din ! I alle fall når man ikke har midler til å føre en krig videre, og ikke eier forsvarsevne eller forsvarsvilje i det hele tatt. Og ikke flisa i veggen av materiell som skal til for å føre en krig i årevis. Da bør man søke fred ! Inntil man har noe å fare med. Noe ikke du eller alle andre som skriker på videre krig har. 3 Lenke til kommentar
N-4K0 Skrevet fredag kl 18:24 Del Skrevet fredag kl 18:24 @Atib Azzad om jeg ikke tar feil er JK22 amerikansk, som jjkoggan (jeg mener han skrev det en gang), innleggene hans bærer stort preg av engelsk direkte oversatt til norsk (f.eks. actually - aktuelt). 4 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet fredag kl 18:25 Del Skrevet fredag kl 18:25 Altså vi har verken personell eller utstyr til å forsvare et kvartal i Oslo. Er det da smart å fyre opp mot Russland en videre krigføring ? De andre landene i Europa er ikke bedre stilt. Må man få en meget alvorlig vekker og nesestyver før dette går opp for folk ? 3 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet fredag kl 18:25 Del Skrevet fredag kl 18:25 En Gedi skrev (1 minutt siden): Noen ganger ingen av de, da bør man søke fred før noen svir busten din ! Da kommer jeg og tar huset ditt 😉 2 Lenke til kommentar
En Gedi Skrevet fredag kl 18:26 Del Skrevet fredag kl 18:26 (endret) frohmage skrev (1 minutt siden): Da kommer jeg og tar huset ditt 😉 Joda det kan du prøve på, så skal vi se hvem som vinner. Når jeg blir 99 år og knapt kan gå kan det hende at du har en sjanse Men da får jeg ringe til noen svensker Hvem skal Zylenskij ringe ? Endret fredag kl 18:27 av En Gedi 2 Lenke til kommentar
Boing_80 Skrevet fredag kl 18:41 Del Skrevet fredag kl 18:41 (endret) Markiii skrev (40 minutter siden): Du faller selv konstant for propaganda, noe innleggene dine vitner om. Fei for din egen dør. Personangrep er ditt argument? Og det finnes sikkert bare en virkelighet, nemlig din? Endret fredag kl 18:42 av Boing_80 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet fredag kl 18:46 Del Skrevet fredag kl 18:46 (endret) 1 hour ago, Markiii said: Dummeste jeg har hørt. Trump har allerede brutt med haugevis av valgløfter. Dette blir for dumt. Hvis du virkelig mener at det jeg skrev var dummere enn å kalle Zelensky enn diktator, så er du som skriver idioti. Eventuelt så mente du ikke hva du sa og ville bare provosere. Endret fredag kl 18:59 av Camlon 3 Lenke til kommentar
Apathy Skrevet fredag kl 18:55 Del Skrevet fredag kl 18:55 7 minutes ago, Camlon said: Dette blir for dumt. Hvis du virkelig mener at det jeg skrev var dummere enn å kalle Zelensky enn diktator, så er du som skriver idioti. Bottum idiotikum Lenke til kommentar
frohmage Skrevet fredag kl 19:03 Del Skrevet fredag kl 19:03 Camlon skrev (15 minutter siden): Dette blir for dumt. Hvis du virkelig mener at det jeg skrev var dummere enn å kalle Zelensky enn diktator, så er du som skriver idioti. Kanskje ikke dummere, men hvordan mener du man kan få mandat til å stoppe en krig mellom andre nasjoner? Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet fredag kl 19:04 Del Skrevet fredag kl 19:04 Apathy skrev (5 minutter siden): Bottum idiotikum Ærlig talt, folkens...dette utarter til en krysning mellom barnehage og mobbekurs. At dere gidder å la dere trekke opp på denne måten...dropp det, la det ligge, ikke mat trollene. Kanskje det da kan gå an å få plass til litt nyttig info og diskusjon her... 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet fredag kl 19:04 Del Skrevet fredag kl 19:04 Just now, frohmage said: Kanskje ikke dummere, men hvordan mener du man kan få mandat til å stoppe en krig mellom andre nasjoner? Igjennom demokratiske valg. For eksempel så har norske politikere mandat til å prøve å stoppe krigen mellom Israel og Hamas. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet fredag kl 19:07 Del Skrevet fredag kl 19:07 Camlon skrev (1 minutt siden): Igjennom demokratiske valg. For eksempel så har norske politikere mandat til å prøve å stoppe krigen mellom Israel og Hamas. Hva skjer ellers om man stopper en krig? Trump påsto han kunne avslutte flere konflikter på svært kort tid, men det var jo for å spare penger. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet fredag kl 19:09 Del Skrevet fredag kl 19:09 (endret) 7 minutes ago, frohmage said: Hva skjer ellers om man stopper en krig? Trump påsto han kunne avslutte flere konflikter på svært kort tid, men det var jo for å spare penger. Beklager, men forstår ikke spørsmålet. Trump har sagt mye rart. Når jeg snakker om demokratisk mandat så handler det om hva velgerene stemte for og ikke hva Trump mener. Endret fredag kl 19:15 av Camlon 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet fredag kl 19:12 Del Skrevet fredag kl 19:12 Camlon skrev (1 minutt siden): Beklager, men forstår ikke spørsmålet. Nei, beklager sjæl. Det var klønete. Lenke til kommentar
Apathy Skrevet fredag kl 19:33 Del Skrevet fredag kl 19:33 17 minutes ago, SilverShaded said: Ærlig talt, folkens...dette utarter til en krysning mellom barnehage og mobbekurs. At dere gidder å la dere trekke opp på denne måten...dropp det, la det ligge, ikke mat trollene. Kanskje det da kan gå an å få plass til litt nyttig info og diskusjon her... Bank-idiotum. Saklig diskusjon om hva. Variasjonene av idioti og etterpåklokskap? Eneste debattene som skjer i det offentlige rom i disse dager er kranngleri og blamegame uten selvkritikk og en evinnelig røre av ytterlighetssyn som alle skylder på hverandre for problemene i verden. For å kunne ha en nyttig løsningsorientert diskusjon rundt ett tema må fora faktisk gjøre noe med det som kan rydde opp i fora vi diskuterer i. Bank-id I mellomtiden vil jeg ha det gøy (små barn store gleder osv). 1 Lenke til kommentar
Crooked Cracker Skrevet fredag kl 19:42 Del Skrevet fredag kl 19:42 Noen av replikkene her er jo interessante sett med dagens øyne 2 Lenke til kommentar
Mbappe09 Skrevet fredag kl 19:49 Del Skrevet fredag kl 19:49 Tror ikke Marco Rubio blir der så lenge 3 1 Lenke til kommentar
Samms Skrevet fredag kl 20:15 Del Skrevet fredag kl 20:15 1 hour ago, VifteKopp said: Folk har spurt om det før, og aldri fått noe skikkelig svar. Det er underlig, for innleggene er interessante (dog noe bombastiske i sine konklusjoner). 1 hour ago, Atib Azzad said: Ja, jeg har registrert at de ikke svarer på det ved tidligere anledning også. Kan du ikke bare forklare hvor du kommer fra @JK22 det er greit for meg om du er en bot, eller hva du er, men det føleslitt urovekkende når du ikke vil redegjøre for det. 1 hour ago, N-4K0 said: @Atib Azzad om jeg ikke tar feil er JK22 amerikansk, som jjkoggan (jeg mener han skrev det en gang), innleggene hans bærer stort preg av engelsk direkte oversatt til norsk (f.eks. actually - aktuelt). JK22 er neppe ein bot, små drypp innimellom viser at det nok er ein person der. Rundt femti år, om eg hugsar riktig og det stemmer når han sa han var tenåring når Sovjetunionen disintigrerte. Eg brukte hannkjønn, det er ikkje sikkert, men referanser til Star Wars forbinder eg mest med menn. Og ikkje venta frå ein bot. 1 Lenke til kommentar
JK22 Skrevet fredag kl 20:44 Forfatter Del Skrevet fredag kl 20:44 https://en.defence-ua.com/analysis/canada_is_worried_all_its_f_35_can_be_disabled_with_a_push_of_a_button_in_washington_how_realistic_it_is-13760.html Det kommer til å bli interessant å se hva som skje når den amerikanske forsvarsindustrien mister 54 mrd. dollar - for kanadierne nå seriøst diskutere om de skulle annullere en ordre på 88 nye F-35 fly av frykt for at de har en avslå-funksjon. Jeg tipper at alle fremtidige kjøperne av amerikansk våpensystem vil deretter forlange full suverenitet og 100 % know-how for elektronikket som et resultat av det som hendt HIMARS i Ukraina. Og når det gjelder F-35 i andre land, er det mulig at de kommer til å bli lagret på ubestemt tid - alle ordrer kan bli kansellert - fordi amerikanerne har så langt nektet å gi fra seg algoritmene som trenges for å ha 100 % oversikt på elektronikket i flyet. Selv ikke til Storbritannia og Israel, som hadde brukt meget lang tid for å bestemme seg. Saken med HIMARS og Trump gjør det nå meget plutselig klart for mange militære og politikere over hele verden at de har et meget stort og alvorlig sikkerhetsproblem som betyr at de kan ikke mer kjøpe amerikansk i fremtiden fordi amerikanerne nektet å gi kjøperne fullstendig råderett over våpensystemene. Dette var hentet fram under flykjøpsaken her i Norge, men var oversett fordi ingen hadde overhodet forestilt seg dagens situasjon. Dette kan betyr at den amerikanske forsvarsindustrien kunne risikere å komme på randen av ruin - og dette er noe de ikke ønske, for de var mer enn villig til å gi algoritmer til sine kunder, men de er underlagt direkte regjeringskontroll med lov som regulere teknologieksport. Og dessverre - Bush junior, Obama, Biden, Trump - de vil ikke gi fra seg det som kalles "leverage" uten å fatte at dette er tillitsbrytende. Nå er dette, som mange, både amerikanerne og internasjonale hadde advart mot helt siden man realisere muligheten av å ha en "trojansk hest" i computerkontrollerte militær- og sivilsystemer blitt meget aktuelt for alle. Det var nylig en sak om buss bygd av BYD og Yutong for Oslo, som kunne slås av fra utsiden. Kjøperen som kritiseres, hadde fulgt loven og BYD-bussene er tross alt de beste elbussene her i Norge i sammenligning med andre bussmerker som så langt sliter med å innhente kinesernes forsprang. Akkurat som med F-35. Problemet er bare hvor man skulle få tak på femtegenerasjons fly. Sør-Korea har et fly på vingene, men Europa - nå mer enn før - er i beite for nye fly. Det har vært svært frustrert for de europeiske prosjektlederne å ikke få nok penger og utsettes for destruktive formodninger som noen ganger snudd det hele på hodet, som sett med FCAS-prosjektet. Vi har hatt overdrevet tillit mot USA tross den farefulle politiske utviklingen siden 2010, spesielt etter Trump kom til det hvite huset for første gang i 2017. Alt for å spare i Merkel-ånd. 7 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå