Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (25 minutter siden):

Franske Le Monde melder at Trump skal reise til Moskva, møte Putin og delta på militærparaden der den 9. mai.

https://www.lepoint.fr/monde/trump-sera-a-moscou-pour-les-commemorations-de-la-fin-de-la-guerre-21-02-2025-2583006_24.php

Ingen overraskelse, men likefullt bekmørkt. 

Hvordan i svarte kan amerikanere synes dette er greit? Det er jo helt hinsides.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
agvg skrev (1 time siden):

Nåja, har møtt endel kristne, de er rike, de er fordømmende og oppfører seg ikke helt slik Jesus sin lære anbefaler.

Har sett ganske mange konservative kristne i USA fornekter solidaritets læren i bibelen, ikke spesielt uventet.

Zork skrev (57 minutter siden):

Jeg ble oppdratt kristent men gikk bort fra det etterhvert - men jeg har fremdeles ingen problemer med å stille meg bak de verdiene Jesus sto for og talte om fordi de i stor grad overlapper med hvordan et godt moralsk menneske bør oppføre seg. Historien har nok forvridd mye rundt hvem og hva Jesus var, men det meste tyder på at han var et godt menneske som forsøkte å formidle et fint budskap.

Problemet med kristenkonservative (ikke rettet mot deg, men hvordan de fremstår i USA og en del andre steder) er at de gir fulstendig blanke i alt det gode Jesus sto for - de dyrker den hevngjerrige, onde guden en finner i det gamle testamentet. Dermed er de for dødsstraff, vold og drap så lenge det går utover noen de ikke liker - det er en fryktelig mørk og ond kultur som har ingenting til felles med det jeg i min, heldigvis lykkelige, barndom ble opplært til at kristendommen betydde.

Ja... Gud snakker ofte om enken og de farløse, om de fattige og hvordan vi skal vise omsorg for hverandre. Jeg forstår ikke hvordan man kan leve og elske Jesus uten å ønske å hjelpe andre mennesker. 

Det er en klar grunn til at jeg aldri ville stemt Konservativt. 3 saker er viktig for meg, og en  av dem er uhjelp. Jeg kan ikke, aldri, stemme for et part som ikke viser omsorg for de med mindre ressurser i Norge eller i verden.  

Jeg kan heller ikke tenke meg å møte en gravid kvinne med at "du spredde beina, deal with it". 

For meg er solidaritet med andre en av bærebjelkene i min tro  og det er trist å se i USA der en må velge mellom solidaritet med fødte ELLER ufødte. Jeg mener vi kan hjelpe alle. I USA virker det å være enten eller. 

Jeg er derfor sjokkert over kuttene i USAID og sosiale ordninger,  det er ikke noe kristent på noe som helst vis over det. Det er egoisme

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (34 minutter siden):

Franske Le Monde melder at Trump skal reise til Moskva, møte Putin og delta på militærparaden der den 9. mai.

https://www.lepoint.fr/monde/trump-sera-a-moscou-pour-les-commemorations-de-la-fin-de-la-guerre-21-02-2025-2583006_24.php

Ingen overraskelse, men likefullt bekmørkt. 

Dette sender noen signaler som selv blinde amerikanere neppe kan unngå å se. Stinker lang vei.

Og slike heisaturer er greit for super-sparerne i DOGE ? Jeg kan se for meg Trump's bredeste våt-drøm glis når han får stå der på balkongen og være konge sammen med sitt forbilde. Og Putin kommer til å godte seg nesten like mye.

• Liker 3
Lenke til kommentar

På dette tidspunktet burde Grønland, Canada og California slås sammen til United States Of Canada.

Og deretter kutte alle strøm/crude oil tilsnlutninger til USA (DSA).

Danmark kunne nå tilby Canada å ta over Grønland, mot at de sikrer at det blir valg i California (ved at Canada slår av strøm og olje frem til USA går med på det) for så å gjennomføre valg på Grønland med garantier for en god union og sikkerhet under NATO (ekslu. USA aka mini Russland) og alle andre Nato allierte i ryggen. Og Grønlands mineralressurser får da relativt grei reisevei til California som trenger det for å produsere det eneste som har verdi i det landet in the first place (chips etc). Takk Biden for at du prøvde å styrke Intel mfl. Men de ville ikke. Så da.....

Sterkestes rett. Lykke til USA dere er ikke så sterke som dere tror.

Spøk til side. Gudene vet hvor dette bærer hen.

Edit: Og ja Canada kunne med fordel nå lagt frem den røde løperen for amerikanere som har blitt sviktet av sitt land i regi Trump og Musk. Er vel rimelig mange oppegående generaler (f.eks) som nå får føyken som følge av at de ikke vil sverge en ed til å følge Trump rett ned åt h!"#¤. Mistenker at det kunne ha fulgt en svært stor andel av det amerikanske militæret med individer som har både kompetanse, har jobbet store deler av sitt liv for en grunnlov som Trump nå vil endre til det ugjenkjennelige etc. Tøm landet for IQ og la det brenne...

Edit 2: de som mener jeg hater Trump og er blind for hans gode ideer og løsninger; jeg hater idioti. Og ideer som er verd noe vil overleve flere mennesker (de som i utgangspunktet er involvert) i rommet når det utarbeides en løsning. Dumme eller tåpelige ideer vil ikke overleve denne gruppen mennesker (Zelensky + EU + Russland og USA som en eventuell støttespiller USA`s siste 70+ årene allierte (og punshingbag for terrorister ol som vil ramme USA og heller angriper oss (the soft underbelly of Nato) for å stille oss bak USA`s overtramp og bomskudd).

Dagens lille rant...

Endret av Apathy
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Apathy skrev (18 minutter siden):

På dette tidspunktet burde Grønland, Canada og California slås sammen til United States Of Canada.

Bør ikke gjøre Canada for store heller, da blir kanskje de høye på seg selv. Canada er stort nok som det er.

Lenke til kommentar

Neppe. Men hva/hvem har USA`s militære i hovedsak sverget ED`en sin til?

Og videre ville noen som helst ha vunnet?

Hvor effektiv ville USA sitt militære være under ledelse av Trump (gitt at han vil "kreve" at de følger hans ordrer til punkt og prikke uten rom for å tilpasse etter forholdene - mannen er totalt mikromanagement narsissist og har tideligere blandet seg inn i ting han har null niks kompetanse (har han noen kompetanse i det hele tatt - annet enn hvordan en ikke bør gjøre ting og evne til å lure folk til å gå med på hans idioti som genialt). Hva skjer når ledere (som ikke nødvendigvis vet best) tar total kontroll og gjør det umulig for enkelt-individet som står i situasjonen å gjøre endringer for å nå målet? 1945...

Hvor lang tid skulle Russland bruke på å ta Ukraina sa du? Og hvor mye Amerikans støtte hadde de (Ukraina) i begynnelsen.

For å være helt ærlig gitt siste uke`s hendelsesforløp så mistenker jeg at Trump var med i planen for Putin å invadere (og hans "expertise" ble brukt for planleggingen - noe vi så resultatet av - Putin trodde (basert på informasjon han fikk fra sine medhjelpere (inkludert Trump (som var pottesur på Ukraina m.fl. for at han tapte valget). Og vi så hvor korrekt og på denne planeten den taktiske informasjonen Putin jobbet ut ifra ble til. Skulle ikke Ukraina være tatt ila 3 dager?

Og Russland er beviselig tom for folk som kan krige.

Om vi ikke er forsiktige nå så ender vi opp med at Russland får Alt vårt militære materiell så de kan plukke fra hverandre på samme måte som Trump satt på DASS på Mar a lago og plukket fra hverandre våre statshemmeligheter etc, for så å selge det videre til første og beste nehue med tilgang til Mar a lago.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Til tider lurer jeg på når jeg skal vokne opp fra dette marerittet. Dette kan da vel ikke være virkelig?!?

At en nasjon som USA ikke har innsett at de allerede har ALLE muligheter til å bli en GIGANT.

Om de realiserer den REELLE styrken sin: mengden mennesker med ett i utgangspunktet like forutsetninger og en altså nærsagt utømmelig evne til vekst.

Se på hvor mange av amerika`s innbyggere som må ha både 2 og 3 og 4 jobber for å dekke primærbehovene sine (og dermed null tid til å bruke penger på å leve (de overlever - men har blitt lurt trill rundt til å akseptere at de kun gjør de rike rikere)).

Unnskyld meg, men når skatteinntekter i landet først og fremst kommer fra de som jobber døgnet rundt (for andre`s "ekstreme profitt" som blir investert alle andre steder enn i USA. OG det er tøffe tider for 99,9% av befolkningen mens alle større selskaper tar ut (bokstavelig talt ut av landet) ekstreme summer.

Hvor mange fat olje har USA pumpet opp gjennom tidene?

Hvor mye av de verdiene har USA (som land og HEL befolkning) dradd nytte av?

Hvor mye penger har USA (etter å ha gravd opp ALT AV VERDI fra bakken) igjen til landets befolkning?

Vi har oljefondet som er ett resultat av Landets ressurser og har da satt av store deler av det vi har hentet ut av bakken (som jo er eid av folket i ett demokrati eller hur?!?) i "banken". Selvsagt kan en stille seg spørrende om hvordan disse pengene er satt til side og hva vi bruker de på, men hver og en av oss må ikke jobbe døgnet rundt (med mindre vi legger opp til det selv) for å få kabalen til å gå rundt for 1 promille av vår befolkning.

Hvordan hadde børsen i USA nå sett ut om det var mulig for innbyggerene i landet å ha EN jobb (40t uke) og fremdeles ha penger å bruke i en total økonomi. Gjøre egne valg for å leve mao.

Hvor mye av børsen i USA har vært preget av at investorer venter en ekstrem vekst som følge av at befolkningen blir KUNDER for varer og tjenester utover varer som er absolutt nødvendig for å puste neste dag?

Edit:

Og hvor mye av det jeg spør om er den "egentlige" grunnen til at oligarkene i USA har fremmet Trump som sin løsning. IMO er det BRØD OG CIRKUS anno 2000årstallet vi ser siste krampetrekning av nå.

Spørs om ikke Trump er i (eller drar til) Russland for å "søke asyl" for fremtiden når hans befolkning vokner.

Hvor mye av hva Trump og Putin (mfl) vet vi om?

Hvor er Ananymous når vi trenger deres "ulovligheter"? (Trump og Putin (mfl) har garantert tatt opp disse møtene). La oss få uredigerte kopier da min kjære Trumo/Putin (eventulelt white hat hackere). Gitt at dere liksom skal fikse verden. Hva med å gi oss rådata`ene fra disse møtene slik at vi kan verifisere at dere ikke bare klapper hverandre på ryggen for "a job well done" med å "lure verden" (Putin og Chump).

Endret av Apathy
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Linker til enda et innlegg fra Yale-historiker Timothy Snyder, denne gang om USAs støtte til Ukraine. Både om hvor liten andel av budsjettene den utgjør, og hvor ufattelig stor effekt midlene har hatt, men også om den tvilsomme moralen som ligger bak USA nye krav om å få evigvarende tilgang på Ukrainske naturressurser som tilbakebetaling for støtte som allerede er gitt.

Timothy Snyder "Recoup the cost" - The sadism of American policy to war-torn Ukraine

Det er vanskelig å ta inn over seg at dette skal være USA. Venter nesten på at et sceneteppe dras til side, så "det ekte USA" kan tre frem igjen. Langt fra feilfritt det heller, men de siste ukenes versjon gir en forestilling som gjør meg bekymret.

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (4 timer siden):
Simen1 skrev (På 19.2.2025 den 10.24):

At Hagen sier Vance har rett har selvsagt ingenting med sannhet eller fasit å gjøre. Det er politisk taktikk og spill for å snakke fram sin egen / felles sak. Sannhetsgehalt spiller ingen rolle i de miljøene der.

Men akkurat kan jeg si om deg ! Når du sier at Hagen har tatt feil og er det mest innvandrerfiendtlige partiet som har vært i Norge ! Dette er sosialistisk propaganda og ikke noe annet.

Jeg har ikke skrevet det du påstår. Les på nytt takk. I stedet for å spre løgner om hva jeg har skrevet.

Også klippet du bort sitatet som jeg skrev: "Hagens sympatier går selvsagt til AfD, helt uavhengig av at Vances påstander om å ignorere hver fjerde tyske stemme var en ren løgn.". Har du noe motbevis, så kom gjerne med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, linux-fan said:

https://www.vg.no/nyheter/i/731kz3/migrantdirektoer-i-usa-fjernet-fra-stillingen

Amerikansk medier: Migrantdirektør i USA fjernet fra stillingen

Det skjer etter bare én måned i stillingen.

Svingdøren slår til igjen. Lurer på hvordan det står til med lagerene siden sist Trump periode. Var vel gjerne en av tingene Biden faktisk fikset i sin "infrastructure week" (ila de første dagene av hans periode).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...