Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Zork skrev (På 1.2.2025 den 2.24):

Jo, men Tucker er en undermåls tulling. En gjennomsnittlig diskusjon.no-debattant hadde kunnet naglet ham til veggen uten store problemer så det er ikke som om Piers Morgan gjør noe spesielt her (igjen, jeg har ikke sett klippene da jeg ikke ønsker å bli kvalm så jeg baserer meg på antagelser) for å "eie" Tucker.

Piers Morgan minner mye om trump - alt handler om ham i hans verden og han tror han er en ekspert på alt, uavhengig av hvor lite han faktisk vet om det. 

Tucker vs Morgan er litt som om charter-Svein skulle debattert mot kari jaquesson - det betyr ikke noe hvem av dem som "vinner".

Av nysgjerrighet, hvorfor har du fått så dårlig inntrykk av Piers Morgan? Jeg kjenner han bare som programleder og der er han egentlig god synes jeg..

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Heldigvis er det ingen tannkrem som skal tilbake. Utviklingen går forover her i vesten også. Bare saktere enn i Kina. Tannkremen kommer altså fortsatt ut. Vesten bør eliminere flaskehalser, byråkrati, tull og vas som reduserer vår konkurranseevne. Ja, vi må til og med svelge noen kameler på en og annen ting som var bra som må bort for å unngå å sakke for langt etter.

Mange av disse såkalte flaskehalsene er regulering som er ment å beskytte arbeiderne, kundene og minst naturen. Det er ikke reelt å kunne konkurrere med land som driter i liv og helse.

Det er dessverre heller ikke reelt å tro at flesteparten av kundene bryr seg om arbeiderne vilkår for alle varene de kjøper. Om vi skal kunne konkurrere må arbeidsvilkår og rettigheter bedres i landene vi konkurrere mot.

Vi kan konkurrere på produkter der vi kan automatisere arbeidet. Det koster mindre å vedlikeholde maskiner enn mennesker - selv om man driter i liv og helse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, OddZen said:

Hvilke faktiske årsaker har Trump for å gi spesifikt Canada 25% straffetoll? 

Hva ligger egentlig bak røykteppet.

Dumskap/Hevn/narcisissme evt så er han ute etter å lage mer reklame for BRICS på vegne av Putin/Xi. USA og G7 taper i konkurransen med først og fremst Kina, så det logiske er selvsagt å ødelegge mest mulig for de vestlige landene og la resten av verden se BRICS som de landene det er mest fordelaktig å drive handel med. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
OddZen skrev (38 minutter siden):

Fordi…

Trump has said that he planned to impose tariffs on imported goods to boost American manufacturing and end, what he says, are unfair trade practices. 

“You see these empty, old, beautiful steel mills and factories that are empty and falling down,” Trump declared in October 2024 on the campaign trail. “We’re going to bring the companies back. We’re going to lower taxes for companies that are going to make their products in the USA. And we’re going to protect those companies with strong tariffs.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Republikansk senator: –⁠ Kommer til å drive prisene på alt oppover

Mitch McConnell – som har vært republikanernes leder i Senatet i nesten to tiår – kommer med kritikk mot flere av beslutningene til partiets nye president Donald Trump.

Den 82 år gamle senatoren, som i år «bare» er en vanlig senator, sier i et intervju med CBS-programmet «60 Minutes» at han føler han kan snakke mer fritt enn tidligere. 

Til tross for at han presiserer at han trolig vil støtte det meste av Trumps politikk, er han svært kritisk til USAs ferske straffetoll på varer fra landets tre viktigste handelspartnere Canada, Mexico og Kina. 

– Det kommer til å drive prisene på alt oppover. Med ande ord: Det kommer til å være amerikanske forbrukere som betaler for det. Jeg mener: Hvorfor skulle du ønske å sette i gang en konflikt med dine allierte om dette? sier han i intervjuet.

I en samtale med journalister på en flytur fra Florida til Washington opplyste Trump at han skal snakke med Canadas statsminister Justin Trudeau mandag morgen lokal tid, og det samme med mexicanske myndigheter.

Begge de to landene har kunngjort mottiltak mot USAs tollsatser. 

– Jeg venter ingenting dramatisk, sier Trump.

Senator Mitch McConnell er også kritisk til benådingen av de som ble dømt i forbindelse med stormingen av Kongressen 6. januar 2021. Over 1000 personer ble benådet av Trump, skriver CNN. 

– Jeg mener at det å benåde folk som har blitt dømt er en feil.

McConnell var selv i kongressbygningen da den ble stormet av Trump-tilhengere, og sier han ikke er enig i Trumps beskrivelse av dagen. Trump har kalt den «en dag fylt med kjærlighet». 

– Nei, det var et opprør, sier McConnell.

McConnell og Trump har vært involvert i flere heftige ordkriger i fortiden, og Trump har blant annet kalt ham «en katastrofe». 

Tidligere i denne uken var McConnell en av bare tre republikanske senatorer som stemte mot Pete Hegseth i rollen som Trumps nye forsvarsminister.

• Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (4 minutter siden):

Mitch McConnell – som har vært republikanernes leder i Senatet i nesten to tiår – kommer med kritikk mot flere av beslutningene til partiets nye president Donald Trump.

Han har seg selv å takke, han hadde vendt hans kappe så mange ganger at han i slutten mistet all ryggrad og la Trump får alt han vil ha. 

Etter sist nytt kom det ut at USAid skal legges ned. 

Da er det på tid for de norske brukere av Tesla å se etter nye biler, for minst et par hundre millioner mennesker kommer til å miste all hjelp over hele verden. Og i det samme slaget har Trump mistet Afrika, som aldri kommer til å tilgi dette.

Og; den utøvende makten kan ikke legge ned en organisasjon underlagt kongressens autoritet, for det vil være et massivt konstitusjonelt brudd som gjør 1789-konstitusjonen ugyldig. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, OddZen said:

Jeg tror det er så enkelt at han har sett på listen over hvem USA har størst handelsunderskudd mot. Nå har topp tre toll på 25-30 %.

• Liker 2
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 time siden):

Republikansk senator: –⁠ Kommer til å drive prisene på alt oppover

Den 82 år gamle senatoren, som i år «bare» er en vanlig senator, sier i et intervju med CBS-programmet «60 Minutes» at han føler han kan snakke mer fritt enn tidligere. 

Til tross for at han presiserer at han trolig vil støtte det meste av Trumps politikk, er han svært kritisk til USAs ferske straffetoll på varer fra landets tre viktigste handelspartnere Canada, Mexico og Kina. 

– Det kommer til å drive prisene på alt oppover. Med ande ord: Det kommer til å være amerikanske forbrukere som betaler for det. Jeg mener: Hvorfor skulle du ønske å sette i gang en konflikt med dine allierte om dette? sier han i intervjuet.

I en samtale med journalister på en flytur fra Florida til Washington opplyste Trump at han skal snakke med Canadas statsminister Justin Trudeau mandag morgen lokal tid, og det samme med mexicanske myndigheter.

Begge de to landene har kunngjort mottiltak mot USAs tollsatser. 

– Jeg venter ingenting dramatisk, sier Trump.

Senator Mitch McConnell er også kritisk til benådingen av de som ble dømt i forbindelse med stormingen av Kongressen 6. januar 2021. Over 1000 personer ble benådet av Trump, skriver CNN. 

– Jeg mener at det å benåde folk som har blitt dømt er en feil.

McConnell var selv i kongressbygningen da den ble stormet av Trump-tilhengere, og sier han ikke er enig i Trumps beskrivelse av dagen. Trump har kalt den «en dag fylt med kjærlighet». 

– Nei, det var et opprør, sier McConnell.

McConnell og Trump har vært involvert i flere heftige ordkriger i fortiden, og Trump har blant annet kalt ham «en katastrofe». 

Tidligere i denne uken var McConnell en av bare tre republikanske senatorer som stemte mot Pete Hegseth i rollen som Trumps nye forsvarsminister.

McConnel (flere enn meg som synes han likner på Clem fra Buffy The Vampire Slayer?) var med på å skape dette beistet. Under Obama-administrasjonen, gjorde han alt han kunne for å forhindre Obama i å sette inn en ny høyesterettdommer, lenge nok til at Trump kunne gjøre det under den første perioden.
Obama og det demokratiske partiet hadde egentlig ikke trengt å la seg rævkjøre av mcConnel, men de bestemte seg desverre for å ta the high road!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Our peaceful trading partners are not our enemies - they are our allies. We should beware of the demagogues who are ready to declare a trade war against our friends - weakening our economy, our national security and the entire free world - all while cynically waving the american flag.

Sa Ronald Reagan i 1988. 

https://m.youtube.com/watch?v=Tp1T7kPEdDY

Sitatet kommer etter 3.40 minutter.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (9 timer siden):

Av nysgjerrighet, hvorfor har du fått så dårlig inntrykk av Piers Morgan? Jeg kjenner han bare som programleder og der er han egentlig god synes jeg..

Fordi han er særdeles lite intelligent. Det er bare å se intervjuer der han snakker med åpenbart intelligente pesoner, som ikke følger "scriptet" hans og han ender opp med å ty til banale responser som viser at så lenge han er litt uttafor sin egen agenda, så har han ingenting å stille opp med.

• Liker 9
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (På 31.1.2025 den 14.48):

Helt riktig, og vi har brukere her inne som @Joeal88 som tror Reagan og Trump er av samme ulla. Det er store forskjeller mellom disse to presidentene, både politisk og ikke minst på det personlige plan. Dette var en fabelaktig tale. 

Ikke vondt ment. Men altså, hvis du faktisk hadde hatt peiling på Reagan, hans presidentskap, amerikansk kultur og historie, GOP før og etter Reagan, og amerikansk politikk forøvrig, så hadde du også sett de åpenbare likhetene mellom Reagan og Trump. Du trenger virkelig å lese deg opp om Ronald Reagan.

Uansett, det er klare likheter mellom Trump og Reagan. De var begge outsidere/populister som gikk imot den etablerte eliten. Reagan (i likhet med DJT) førte en veldig nasjonalkonservativ form av politikk, han prioriterte Amerika og amerikanske interesser først i alle sammenheng, i tillegg så var Reagan`s økonomiske plan og skattekutt slående lik den som Trump førte/fører. Forsvarspolikken, samt "peace through strength" ideologien til Reagan er nærmest identisk til den som Trump fører.

Trump hadde, etter alt og dømme, aldri klart å bli president hvis det ikke var for Reagan. Derimot så har du (som jeg allerede har poengtert flere ganger tidligere) rett i at Reagan og Trump hadde/har to veldig forskjellige personligheter, samt at de agerer annerledes. Reagan var en fantastisk dyktig taler, han forandret måten som politikere verden over taler på. Men Reagan var også hard mot Demokratene og sine politiske motstandere, forskjellen er bare at han uttalte saker og ting på en mer "lur" og sofistikert måte enn hva Trump gjør.

Og sist men ikke minst, så var også Reagan hatet av den ytre venstresiden - de kunne bare ikke forstå hvordan han kunne ha all den støtten som han hadde, i Norge så trodde man at amerikanerne måtte være gale som stemte frem en sådan inkompetent tulling til president. Ellers så var Reagan den første presidentkandidaten som hadde pressen mot seg (1980), dvs at massemedia motarbeidet Reagan samtidig som de "jobbet" for kampanjen til Carter.

Lenke til kommentar

Effekten av tollvrøvlet til trumpis er allerede begynt, selv før de er iverksatt. Vi får se om dette er skremmeskudd eller om det faktisk gjennomføres, jeg frykter det siste.

https://e24.no/boers-og-finans/i/pPxGlG/tolluro-rammer-oslo-boers

Når varsel om tollsatser medfører såpass raske fall på børsene, er det bare å holde seg fast på hvor fortsettelsen går. Noen som tror at møtet med Trudeau kan føre til at satsene ikke går gjennom?

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...