RustneTrompet Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Fra tid til annen får jeg bare en grå skjerm når jeg booter opp maskinen. Jeg hører lyden av windows-"pinget", så det virker som om den har lastet windows som normalt, men får altså ikke noe bilde. En ctrl-alt-delete gir meg svart skjerm, men ikke noe mer. Trykker jeg så escape, så havner jeg tilbake på den grå skjermen. Eneste jeg da har kunnet gjøre er å holde inne av-knappen på pc-en og tvinge strømmen av. Når jeg booter opp igjen, så er gjerne alt som normalt. Andre ganger må jeg tvinge avslutning, og boote opp flere gangenr slik at reparasjonsverktøyet dukker opp, men den finner ingen feil. Hvor kan jeg begynne å feilsøke? Dette kan jo sikkert skyldes mye rart, men jeg setter pris på alle innspill. Jeg kjører Windows 11 Enterprise IoT LTSC, med følgende hardware: ASUS ProArt X870e Creators WiFi Seasonic 860W Platinum AMD Ryzen 7 98000x3D Asus GeForce GTX 4070 Super OC 12GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz 64GB Samsung 990 Pro M.2 2TB SSD Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 23. januar Del Skrevet 23. januar Forsøk å trykke følgende tastekombinasjon nest gang den starter opp til grå skjerm: Win+Ctrl+Shift+B (hold inne Windows tasten samt Ctrl og Shift mens du trykker B) 1 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet 24. januar Forfatter Del Skrevet 24. januar Det skjer veldig sporadisk, men det skal jeg jammen prøve neste gang. Takk for tips 🙂 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet 5. februar Forfatter Del Skrevet 5. februar (endret) Nå i ettermiddag skjedde det igjen - startet opp maskinen da jeg kom hjem fra jobb og fikk grå skjerm. Jeg trykket Win+Ctrl+Shift+B, jeg hørte et pip og skjermen blinket 3-4 ganger fra grått til svart og den ble stående på svart. Prøvde tastekombinasjonen igjen, men da skjedde det ingenting. Jeg kom ikke videre, men måtte ty til å kutte strømmen 8-10 ganger før maskinen bootet inn i windows som om ingenting hadde skjedd. Det er verdt å nevne at jeg heller ikke får tilgang til bios eller windows avansert oppstartsalternativer F8 når jeg har dette problemet. Frustrerende! Endret 5. februar av RustneTrompet Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 5. februar Del Skrevet 5. februar Jeg ville sjekket etter kritiske feil i Pålitelighetsovervåkning / Reliability Monitor. Trykk Win + R, skriv: perfmon /rel, og trykk Enter. Røde "X"-merker indikerer kritiske feil (f.eks. drivere som krasjer). Se spes etter skjermdriver-krasj (nvlddmkm.sys) eller andre hendelser som samsvarer med tidspunktet for grå skjerm-problemet. 1 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar (endret) Laughing Man skrev (På 5.2.2025 den 22.04): Jeg ville sjekket etter kritiske feil i Pålitelighetsovervåkning / Reliability Monitor. Godt tips! Det skjedde igjen nå i ettermiddag, for første gang på ni dager. Den eneste kritiske feilen var "Windows was not properly shut down". Blar jeg tilbake i historikken i reliability monitor så ser jeg denne feilen hver eneste gang jeg har fått gråskjerm ved oppstart. Jeg har ingen andre kritiske feil i loggen. Har nå deaktivert "fast startup" i Windows. Jeg leste at det hadde hjulpet andre med samme problem. Endret 14. februar av RustneTrompet Lenke til kommentar
Laughing Man Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Hm var ikke så mye info der. En kan også gå inn i Event Viewer - Windows log - System se om finner mer info om kritiske feilen. 1 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar Takk for tips! Har tatt meg en ordentlig gjennomgang i Event Viewer også, men uten å bli så mye klokere. Min ekunnskaper kommer nok til kort her. Skjermdump av Event Viewer og detaljer i spoilertag. Spoiler - System - Provider [ Name] Microsoft-Windows-Kernel-Power [ Guid] {331c3b3a-2005-44c2-ac5e-77220c37d6b4} EventID 41 Version 10 Level 1 Task 63 Opcode 0 Keywords 0x8000400000000002 - TimeCreated [ SystemTime] 2025-02-14T17:40:54.3108631Z EventRecordID 14974 Correlation - Execution [ ProcessID] 4 [ ThreadID] 8 Channel System Computer X870e-9800X3D - Security [ UserID] S-1-5-18 - EventData BugcheckCode 0 BugcheckParameter1 0x0 BugcheckParameter2 0x0 BugcheckParameter3 0x0 BugcheckParameter4 0x0 SleepInProgress 0 PowerButtonTimestamp 0 BootAppStatus 0 Checkpoint 0 ConnectedStandbyInProgress false SystemSleepTransitionsToOn 0 CsEntryScenarioInstanceId 1 BugcheckInfoFromEFI false CheckpointStatus 0 CsEntryScenarioInstanceIdV2 1 LongPowerButtonPressDetected false LidReliability true InputSuppressionState 0 PowerButtonSuppressionState 0 LidState 3 WHEABootErrorCount 0 Lenke til kommentar
50z Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar RustneTrompet skrev (På 5.2.2025 den 20.52): Nå i ettermiddag skjedde det igjen - startet opp maskinen da jeg kom hjem fra jobb og fikk grå skjerm. Jeg trykket Win+Ctrl+Shift+B, jeg hørte et pip og skjermen blinket 3-4 ganger fra grått til svart og den ble stående på svart. Prøvde tastekombinasjonen igjen, men da skjedde det ingenting. Jeg kom ikke videre, men måtte ty til å kutte strømmen 8-10 ganger før maskinen bootet inn i windows som om ingenting hadde skjedd. Det er verdt å nevne at jeg heller ikke får tilgang til bios eller windows avansert oppstartsalternativer F8 når jeg har dette problemet. Frustrerende! Om du ikke kommer inn i bios så er det sannsynlig andre ting en windows..... om du allerede ikke har siste bios så oppdater den. Har du sjekket om det er noen firmware update for GPU ? prøv en annen skjermkabel og alternativ port(er) også på skerm om mulig. har du tilgang til annen GPU og event. skjerm for å teste ? oventuelt test med skjerm utgang på hk. 1 Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet søndag kl 18:34 Forfatter Del Skrevet søndag kl 18:34 Ja jeg har vært inne på tanken siden den ikke poster bios som normalt, men jeg hører windows oppstartslyden selv om skjermen forblir svart/ grå. Hovedkortet har integrert skjermkort, så jeg skal teste den neste gang det skjer. Jeg har både ekstra skjerm og skjermkort liggende, men siden det skjer så sporadisk så er det litt vrient. Klarer ikke å finne noen oppdatert firmware for GPU. Kan ikke se at Asus legger ut noe firmware for dette kortet, men kanskje jeg må til Nvidia? Jeg har en relativt gammel PSU, så kanskje den er synderen? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet søndag kl 18:54 Del Skrevet søndag kl 18:54 RustneTrompet skrev (15 minutter siden): Hovedkortet har integrert skjermkort Er du sikker på det? Det normale er at hovedkort med hdmi utgang må ha cpu med integrert gpu. Nå har vel cpu'en din integrert gpu så det er i orden. Er du sikker på at problemet ikke ligger i "Windows 11 Enterprise IoT LTSC". Det høres tvilsomt ut. Lenke til kommentar
RustneTrompet Skrevet mandag kl 06:31 Forfatter Del Skrevet mandag kl 06:31 mobile999 skrev (11 timer siden): Er du sikker på det? Det normale er at hovedkort med hdmi utgang må ha cpu med integrert gpu. Nå har vel cpu'en din integrert gpu så det er i orden. Er du sikker på at problemet ikke ligger i "Windows 11 Enterprise IoT LTSC". Det høres tvilsomt ut. Du har selvfølgelig helt rett - hovedkortet har HDMI-utgang, men selve GPU er vel på prosessoren ja. Jeg er ikke sikker på at feilen ikke skyldes Windows, men hvorfor skulle LTSC-utgaven være tvilsom? Heller kanskje mot at det ikke er Windows, siden jeg heller ikke kommer inn i bios når dette problemet oppstår, slik som 50z foreslo. Lenke til kommentar
dapre Skrevet 8 timer siden Del Skrevet 8 timer siden Standard sjekkliste : Hvor gammel er denne pc'en ? Har du bygget den selv ? Har du kjøpt grafikkortet brukt, eller er/var det nytt ? Hvis ikke - Har du sendt mail til butikken der du kjøpte den ? Har du dobbelsjekket at alle delere er satt ordentlig inn og på rett plass ? Ta ut og sett inn igjen. Dobbelsjekk Har du gjordt endringer i BIOS setup før dette skjedde ? Har du kjørt installasjonssjekk/filsjekk av Windows 11 ? Har du oppdatert W11 ? Har du oppdatert drivere til grafikkortet ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå